abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 11:17:47 #61
3542 Gia
User under construction
pi_56680778
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 01:49 schreef moussie het volgende:

[..]

dat wordt dus niet duidelijk uit het verhaal zelf, of de sollicitant gesteld heeft dat die onder geen beding een vrouw wil aanraken of dat dat een conclusie is die getrokken werd op basis van .. onkennis, vooroordeel ?
Heb je dit over het hoofd gezien?
quote:
Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat het in mijn geloof juist een vorm van respect is om elk fysiek contact met vrouwen juist te vermijden, tenzij het je eigen vrouw is.
Dat kan tot nogal nare situaties leiden in een gevangenis.

Terechte afwijzing m.i.
Hoewel ik wel vind dat men schriftelijk of telefonisch dit vantevoren had kunnen kortsluiten, dan was een verdere sollicitatie-procedure niet nodig geweest. Ik denk dat het misverstand vooral gelegen is in het feit dat de sollicitant aangaf geen vrouwen de hand te willen schudden om tijdens de sollicitatieprocedure niemand tegen het hoofd te stoten. Als hij had aangegeven dat hij totaal geen fysiek contact met vrouwen kan en mag hebben, zelfs geen hand geven, dan hadden ze hem zeker niet laten komen.
pi_56680784
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 01:49 schreef moussie het volgende:

[..]

dat wordt dus niet duidelijk uit het verhaal zelf, of de sollicitant gesteld heeft dat die onder geen beding een vrouw wil aanraken of dat dat een conclusie is die getrokken werd op basis van .. onkennis, vooroordeel ?
nee, de man zegt letterlijk zélf in de text dat hij ieder fysiek contact met vrouwen weigert:
quote:
... om elk fysiek contact met vrouwen juist te vermijden, tenzij het je eigen vrouw is..
niks dus s vooroordelen of onkennis, de man geeft zelf letterlijk aan te discrimineren op geslacht.
quote:
Ik heb iig de indruk dat deze sollicitant heel goed wist waarmee die bezig is, hij is zo correct om bij voorbaat en herhaaldelijk te vermelden dat die geen handen schudt. Ik begrijp dat die voor de rest heel goed door de screening komt en die is zover ik weet best pittig, ik veronderstel dan ook dat die terdege beseft dat die in een situatie kan geraken waarin die een vrouwelijke collega moet ontzetten, hij weet immers dat de bezetting gemengd is, en dat die daar geen bezwaar tegen heeft, anders had die zich wel terug getrokken ..

Ik ben best wel benieuwd hoe dit verder gaat .. een islamitische bewaker die jeugdige nep-moslims het een en ander bijbrengt over respect taz van vrouwen lijkt me zo gek nog niet
Als hij zich beroept op de geloofs-opvatting dat hij als mannelijke moslim geen vrouwenhanden mag schudden, betreft dat een algeheel aanrakingsverbod..
er is nl. geen enkele imam die onderscheid maakt tussen andere aanrakingen en enkel het 'handenschudden' van vrouwen door moslimmannen verbied..

Op dat punt heeft hij dus vanaf het eerste moment geweten dat dat mogelijk een probleem kan zijn in een situatie waarin hij ook met vrouwelijke collega's moet samenwerken, en als cipier hier de mogelijkheid tot fysiek contact altijd mogelijk moet zijn... Mocht hij in een situatie een vrouwelijke collega te hulp schieten mag hij onder geen enkele voorwaarde dat weigeren, terwijl hij volgens zijn geloof dat wel zou doen.

de betreffende man heeft enkel specifiek gevraagd naar bewazeren tegen het 'schudden van handen en of er iets tegen was dat hij een baard draagt'....
feitelijk is men correct geweest door aan te geven dat dat geen bezwaar was; Dat is er idd niet en voor een cipier is er geen 'plicht' mensen de handen te schudden...

Uiteindelijk kwam tijdens het sollicicatiegesprek wél de vraag naar voren: of hij bereid was een vrouwelijke collega te hulp te komen en dat moest die man ontkennend beantwoorden en dan is afwijzing voor die functie op puur feitelijke en objectieve gronden terecht ...

los ervan of men problemen zou hebben met zijn geloof, het 'baard-dragen' of zijn gewoonte vrouwen niet de hand te schudden, dat is verder irrelevant geweest voor de afwijzing ...
de grond van afwijzing was zijn weigering om samen met vrouwen te kunnenw erken en hen ook fysiek te hulp te komen....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 12 februari 2008 @ 11:57:48 #63
272 R@b
No-nonsens
pi_56681469
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:14 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Nou, bijzonder zeg!

Waarom gaat dit altijd over moslims?
De Rabbi van de synagoge van mijn oom en tante geeft vrouwen ook geen hand.
Verbaast me niets.

Het orthodoxe jodendom is al net zo'n achterlijk geloof
quote:
Overigens is de vrouw ook heel belangrijk in het jodendom, staat hoger in aanzien.

Naar wat ze zeggen; maar met de besnijdenis van mijn neefje (daarom was ik in de synagoge) zaten we toch mooi achterin de synagoge achter kippengaas.
Prachtig, dat hoger in aanzien
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_56682586
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 11:57 schreef R@b het volgende:

[..]

Het orthodoxe jodendom is al net zo'n achterlijk geloof
Hoe kan een geloof achterlijk zijn ? M.a.w., als ik ergens in geloof wat jou niet aanstaat ben ik achterlijk ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 12 februari 2008 @ 13:15:51 #65
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_56682786
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:04 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hoe kan een geloof achterlijk zijn ? M.a.w., als ik ergens in geloof wat jou niet aanstaat ben ik achterlijk ?
Het geloof zelf niet, maar de door mensen gemaakte regeltjes die daaruit voortvloeien
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  dinsdag 12 februari 2008 @ 13:23:47 #66
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_56682900
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:04 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hoe kan een geloof achterlijk zijn ?
De Fortuynisten maken dankbaar gebruik van de dubbele betekenis van "achterlijk". Een geloof kan bestaan uit denkbeelden en gebruiken die niet meer passen in de huidige opvattingen over mensenrechten, bijvoorbeeld. In die zin wordt "achterlijk" door Fortuyn gebruikt als synoniem van 'vertraagd ontwikkeld'. Zijn napraters echter genieten vooral van de dubbele betekenis, waardoor het lekker beledigend overkomt maar ze zich toch achter de wat meer enge betekenis kunnen verschuilen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_56682999
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 11:17 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee, de man zegt letterlijk zélf in de text dat hij ieder fysiek contact met vrouwen weigert:
Nee dat zegt hij niet, hij zegt dat het in zijn geloof een teken van respect is om fysiek contact te vermijden .. je kent het verschil tussen iets moeten/willen vermijden en een strikt verbod ?
En handen schudden is in principe een onnodige handeling, je kan iemand net zo beleefd begroeten met een buiging van het hoofd of zo, het is dus een contact dat je kan vermijden .. een vrouw in nood helpen is een contact dat niet te vermijden is
pleased to meet you
pi_56683232
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:29 schreef moussie het volgende:

[..]

Nee dat zegt hij niet, hij zegt dat het in zijn geloof een teken van respect is om fysiek contact te vermijden .. je kent het verschil tussen iets moeten/willen vermijden en een strikt verbod ?
En handen schudden is in principe een onnodige handeling, je kan iemand net zo beleefd begroeten met een buiging van het hoofd of zo, het is dus een contact dat je kan vermijden .. een vrouw in nood helpen is een contact dat niet te vermijden is
Alleen jammer dan dat Nederlandse vrouwen dat niet-handenschudden als zeer onrespectvol zullen ervaren en dat weet deze man heel erg goed. Ook heel erg jammer dat wij deze man en zijn vrouw (en kinderen als hij die al heeft) financieel mogen onderhouden.
pi_56683470
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:43 schreef Eminentie het volgende:
Alleen jammer dan dat Nederlandse vrouwen dat niet-handenschudden als zeer onrespectvol zullen ervaren en dat weet deze man heel erg goed.
ik ben een nederlandse vrouw en het maakt mij geen moer uit, voor de moslims waren er de hindu's, de joden, de japanners etc, en zo maar ineens is het een big deal ?
ik ben het eerlijk gezegd een beetje zat dat de nederlandse man mij loopt te vertellen dat ik me beledigt hoor te voelen, dat bepaal ik zelf wel
quote:
Ook heel erg jammer dat wij deze man en zijn vrouw (en kinderen als hij die al heeft) financieel mogen onderhouden.
En waar haal je dat vandaan .. het is een moslim met een baard dus hij zal wel werkloos zijn ?
pleased to meet you
pi_56683628
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:57 schreef moussie het volgende:

[..]

ik ben een nederlandse vrouw en het maakt mij geen moer uit, voor de moslims waren er de hindu's, de joden, de japanners etc, en zo maar ineens is het een big deal ?
ik ben het eerlijk gezegd een beetje zat dat de nederlandse man mij loopt te vertellen dat ik me beledigt hoor te voelen, dat bepaal ik zelf wel
[..]

En waar haal je dat vandaan .. het is een moslim met een baard dus hij zal wel werkloos zijn ?
Ik sta er altijd weer van te kijken dat er figuren zijn zoals jij die veel moeite doen om foute zaken goed te praten. Spreek niet over jezelf als de gemiddelde Nederlandse vrouw, omdat de gemiddelde Nederlandse vrouw helemaal niets op heeft met een mening als die van jou en dat is vriendelijk uitgedrukt.

In Marokko zou zo'n onaangepast en zijn gezin geen droog brood hebben om te vreten. Zeer grote kans dat hij inderdaad werkeloos is.
pi_56684224
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:43 schreef Eminentie het volgende:

[..]

Alleen jammer dan dat Nederlandse vrouwen dat niet-handenschudden als zeer onrespectvol zullen ervaren en dat weet deze man heel erg goed. Ook heel erg jammer dat wij deze man en zijn vrouw (en kinderen als hij die al heeft) financieel mogen onderhouden.
Als een man mij in NL geen hand geeft wanneer er sprake is van een kennismaking /begroeting of een zakelijk overeenkomst ervaar ik dat als zeer beledigend.

Prima dat hij moslim is, ieder zijn ding maar ik ben geen moslim en al helemaal niet in een islamitisch geörienteerd land waar dergelijke gebruiken gehanteerd worden.
pi_56684267
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:57 schreef moussie het volgende:

Aangezien hij aan het solliciteren is, is het toch geen rare gedachte dat hij werkeloos is?
Het mooi kotsende meisje.
pi_56684299
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:07 schreef Eminentie het volgende:

[..]

Ik sta er altijd weer van te kijken dat er figuren zijn zoals jij die veel moeite doen om foute zaken goed te praten. Spreek niet over jezelf als de gemiddelde Nederlandse vrouw, omdat de gemiddelde Nederlandse vrouw helemaal niets op heeft met een mening als die van jou en dat is vriendelijk uitgedrukt.
nou, misschien dat dat wel komt omdat het handen schudden in de tijd dat ik opgroeide lang niet zo gewoon was als nu .. in die tijd was het nog heel gewoon dat je de behandschoende vingertoppen van een vrouw lichtjes kuste .. dus wat is 'fout' ? Gewoonten veranderen, een maatschappij is geen statisch iets ..

opvallend trouwens dat je niet ingaat op de voorlopers van de moslims die ook geen handen schudden en waarvan wij nooit een probleem hebben gemaakt .. past dat niet in je straatje ?
quote:
In Marokko zou zo'n onaangepast en zijn gezin geen droog brood hebben om te vreten. Zeer grote kans dat hij inderdaad werkeloos is.
Moet je in Marokko verplicht handen schudden dan .. ?
En hoezo onaangepast, het is geen wet, wel usance, en daarvan is die zich terdege bewust, vandaar dat herhaaldelijk navragen .. wat is daar onaangepast aan ?

en wat je grote kans betreft .. lees de OP nog eens goed, best wel handig voor je begint je vooroordelen te spuien
pleased to meet you
pi_56684310
Ik zal normaal gesproken een van de eerste mensen zijn die dit terecht zou vinden maar als hij dit meerdere malen heeft aangegeven en er steeds is gezegd dat het geen probleem is dan is het belachelijk dat hij nu alsnog is afgewezen om die reden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_56684318
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:44 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Aangezien hij aan het solliciteren is, is het toch geen rare gedachte dat hij werkeloos is?
je kan als moslim zijnde niet vanuit je huidige werk naar een betere baan solliciteren ?
pleased to meet you
pi_56684359
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:47 schreef moussie het volgende:

je kan als moslim zijnde niet vanuit je huidige werk naar een betere baan solliciteren ?
Natuurlijk kan dat. Maar het is geen rare gedachte dat hij werkeloos is, en bovendien niet op discriminatoire gronden gesteld.
Het mooi kotsende meisje.
pi_56684395
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:42 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Als een man mij in NL geen hand geeft wanneer er sprake is van een kennismaking /begroeting of een zakelijk overeenkomst ervaar ik dat als zeer beledigend.

Prima dat hij moslim is, ieder zijn ding maar ik ben geen moslim en al helemaal niet in een islamitisch geörienteerd land waar dergelijke gebruiken gehanteerd worden.
Ik op mijn beurt, als misschien minder gemiddelde maar wel Nederlandse vrouw, (hoewel ik miserabel gefaald was bij de online inburgeringstest met een 4), vind het volgende:
Als respect voor elkaar afhangt van een gebaar als elkaar de hand schudden, is dat respect maar een dun laagje vernis. Als iemand met respect voor de ander zijn eigen gebruiken en religie heeft, vind ik dat prima.

Wat ik jammer vind is dat de hele Islam over 1 kam geschoren wordt, terwijl het net als met het westerse Christendom (gereformeerd, hervormd, katholiek, luthers, etc...) een religie is met verschillende stromingen en verschillende belevingen. Als iemand van te voren duidelijk aangeeft wat zijn/haar gebruiken zijn en waarom, vind ik het prima. Ik heb er niet meer moeite mee dan geen varkensvlees gebruiken als ik bepaalde gasten te eten krijg of in sommige gevallen geen vlees, of bij bepaalde mensen de schoenen uit in huis, of juist niet.. of drie zoenen of juist weer niet....
En dan gaan "wij" Nederlanders zo prat op onze tolerantie...
pi_56684758
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:50 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat. Maar het is geen rare gedachte dat hij werkeloos is, en bovendien niet op discriminatoire gronden gesteld.
het zou idd kunnen, uiteraard, maar voor jouw post werd al herhaaldelijk gesteld dat die wel werkloos zou zijn, er wordt zelfs gesuggereerd dat die het expres doet om niet aangenomen te worden ..
allemaal reacties alsof het compleet ondenkbaar is dat een moslim vanuit zijn werk naar een betere baan solliciteert .. en dat terwijl er in de OP nadrukkelijk gewezen wordt op het feit dat meneer in de loop der tijd meerdere banen heeft gehad, dus het is geen notoire werkloze .. daarnaast zou het feit dat die voor de rest prima door de screening is gekomen ook het een en ander moeten zeggen
Hoe was dat ook alweer, we zijn niet bevooroordeeld, wij discrimineren niet ?
pleased to meet you
pi_56687928
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:46 schreef moussie het volgende:

[..]

nou, misschien dat dat wel komt omdat het handen schudden in de tijd dat ik opgroeide lang niet zo gewoon was als nu .. in die tijd was het nog heel gewoon dat je de behandschoende vingertoppen van een vrouw lichtjes kuste .. dus wat is 'fout' ? Gewoonten veranderen, een maatschappij is geen statisch iets ..

opvallend trouwens dat je niet ingaat op de voorlopers van de moslims die ook geen handen schudden en waarvan wij nooit een probleem hebben gemaakt .. past dat niet in je straatje ?
[..]

Moet je in Marokko verplicht handen schudden dan .. ?
En hoezo onaangepast, het is geen wet, wel usance, en daarvan is die zich terdege bewust, vandaar dat herhaaldelijk navragen .. wat is daar onaangepast aan ?

en wat je grote kans betreft .. lees de OP nog eens goed, best wel handig voor je begint je vooroordelen te spuien
Wat vooroordelen? Je gezonde verstand gebruiken en een realistische instelling hebben zal je bedoelen.

We leven nu in het nu. In een moderne Nederlandse maatschappij waar de meeste vrouwen geemancipeerd zijn en niet gediend zijn van dergelijke figuren.

Je bent toch hopelijk niet echt zo ontzettend dom om niet te begrijpen wat er onaangepast is aan het weigeren handen te schudden van vrouwen.

Wat loop je te mekkeren over iets wat in mijn straatje niet zou passen. Wat bedoel je?

[ Bericht 0% gewijzigd door Eminentie op 12-02-2008 18:50:54 ]
pi_56691854
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:44 schreef Eminentie het volgende:

[..]

Wat vooroordelen? Je gezonde verstand gebruiken en een realistische instelling hebben zal je bedoelen.
het is geen vooroordeel als je ervan uit gaat dat iemand zoals deze man wel werkloos zal zijn ?
quote:
We leven nu in het nu. In een moderne Nederlandse maatschappij waar de meeste vrouwen geemancipeerd zijn en niet gediend zijn van dergelijke figuren.
ooh, dus al die autochtone vrouwen die ik ken en die het net als ik maar een smerige gewoonte vinden die zij liever zouden vermijden .. het is immers bekend dat de meeste mannen na het pissen hun handen niet wassen .. zijn dan zeker ook niet geëmancipeerd ?
En ik maar denken dat emancipatie betekent dat ik dat zelf mag bepalen ipv dat zo'n man dat voor mij doet ..
quote:
Je bent toch hopelijk niet echt zo ontzettend dom om niet te begrijpen wat er onaangepast is aan het weigeren handen te schudden van vrouwen.
Jij vind dat onaangepast, mij, en met mij velen, maakt dat niets uit, die vinden die hype over het handen schudden maar gezwam in de marge .. deze man beseft dat zijn gewoonte voor problemen kan zorgen bij sommige mensen, hij vraagt van te voren of dat bezwaarlijk is, anders is het verspilling van elkaars tijd, lijkt mij bijzonder aangepast gedrag .. net zoiets als de roker die aan de andere aanwezige vraagt of die bezwaar heeft tegen het opsteken van een sigaret, als de ander er last van hebt steek je die peuk niet op ..
quote:
Wat loop je te mekkeren over iets wat in mijn straatje niet zou passen. Wat bedoel je?
Zoals ik al zei, er wonen al tijden niet handen schuddende mensen in Nederland, dat is nooit een probleem geweest tot er ineens iemand een probleem van moest maken
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')