quote:
Op donderdag 7 februari 2008 01:32 schreef SiGNe het volgende:[..]
Lenzen uit? ik ben echt zo blij met mijn 24 uurs maandlenzen, ik hoef ze maar 1 nachtje per maand (soms langer als ze nog goed aanvoelen) uit te doen, de volgende dag nieuwe in en klaar is /me
M'n bril (-7,5 en -8.25) heb ik hoogstens 2 uur per 1,5 maand op en gelukkig is dat altijd thusi op m'n kamer zodat niemand me ziet
Ik haat brillen (ben er vroeger genoeg voor gepest en alleen zonnebrillen staan me goed)
Hoi, ik post eigenlijk nooit maar wilde n.a.v. je berichtje toch even reageren.
Ik zou hier ontzettend mee uitkijken. Ik heb dezelfde lenzen (purevision) maar gebruik ze als standaard lenzen (dus 's avonds uit en schoonmaken, er niet mee slapen, volgende dag weer in), heb ze alleen gekozen vanwege de hoge zuurstofdoorlatendheid.
Ook al is het mogelijk deze lenzen continu te dragen elke opticien zal je (als het goed is) afraden om dit ook daadwerkelijk te doen. Zachte lenzen zijn zeer poreus en nemen daardoor allerlei vuil op (uit je omgeving, griep/verkoudheidsvirussen, etc.) en daarom is het zeer onverstandig ze continu te dragen. Je loopt een enorm verhoogd risico op oogontsteking, hoornvliesontsteking, vaatingroei en andere beschadigingen.
Ik las ook dat je je lenzen soms zelfs wel anderhalve maand achter elkaar draagt, hier schrik ik echt een beetje van.
Als je het schoonmaken van lenzen echt onoverkomelijk vindt zou ik overstappen op daglenzen of als je nooit meer een bril wilt dragen je ogen laten laseren.
Ik ben overigens geen oogarts/opticien, slechts een geoefende lenzendraagster. Informeer anders nog eens bij een aantal opticiens of bij een een oogarts als je meer wilt weten over de risico's die je hierdoor loopt.