Utut; vuiligheid, it doesn't matter, result, that's what matters!
Terwijl Archont en perpentijntje al wat hebben voortgedaan is het leven hier ook plezant. Ik heb niet altijd internet, en als ik internet heb is het gedeeld met anderen, dus vrij traag. Vergeef me dus als ik iets dubbels zeg.
Ik slaap en leef nu vooral op de JFJ De Nul; het vlaggenschip en de moneymaker van JDN.
![]()
(
internetpic)
Linkje met info en fotos:
http://www.baggerwereld.com/pages/jfj_de_nul.html Het is het complexte schip van de vloot, en de krachtigste cutterzuiger ter wereld. Een cutterzuiger is een boot die achteran palen heeft die ze kan neerlaten, en vooraan een beweegbare ladder heeft met vooraan een boorkop. Wanneer ik ladder zeg, dan moet je denken aan een soort klein flatgebouw in staal dat op zijn zij ligt met op de top een grote freeskop. Die freeskop heeft een straal van zon 3 meter gok ik zo. Het is een baggerschip dat in alle gronden kan werken, maar dus vooral bedoeld is voor de wat hardere ondergrond. Om te werken laten ze een paal achteraan het schip naar beneden zakken, en gooien ze speciale ankers uit. Dan gaat de ladder omlaag, en de boorkop dus in de grond. Die boorkop hangt vast aan het schip, dus om grond weg te nemen moet die dus heen en weer gaan. In plaats van de kop te bewegen beweegt het hele schip. Het roteert rond de paal achteraan (niet helemaal rond uiteraard) en trekt zichzelf aan de ankers heen en weer. Na 1 zwiep stuurt de computer de paal een beetje aan dat hij iets verder kan zwaaien, en zo kruipt het schip vooruit. Het hele schip gaat de hele dag en nacht, maanden aan een stuk zo heen en weer. De trillingen van de boorkop voel je in het hele schip, maar dat went snel. Afhankelijk van de ondergrond worden andere ankers gebruikt. Is de grond zacht, dan kan een gewoon anker volstaan om het schip te kunnen trekken, is de grond harder dan wordt een ander soort anker gebruikt, dat veel moeilijker te hanteren valt. Mijn eindwerk is een ontwerp maken voor een drijvende hijsinstallatie die die andere ankers handelbaarder maakt om kostbare tijd te winnen. 1u stilstand kost al gauw 5OOO¤.
De grond die zo wordt gewonnen, wordt dan op het land opgespoten, zo ontstaan die palm eilanden. Er zijn nog een heleboel schepen die in een andere grond werken, en die dan de toplaag voorzien. Bv een soort van grote stofzuigers die mooi zand opzuigen, en dat dan bovenop de palmen spuiten zodat de toplaag mooi strandachtig is.
Op de boot probeer ik zoveel mogelijk alle aspecten te bezien voor dit specifieke schip, zo las ik af en toe es mee, sta ik es in de keuken. Verder ga ik af en toe aan wal om daar de rest van de werven te bekijken, en zie ik de bulldozers ravotten

Het is echt mindblowing dat dit allemaal man made is, bijna niet voor te stellen.
![]()
![]()
Ook van de boot ben ik onder de indruk, niet alleen is dit high tech in de zware industrie, het is duidelijk dat er wordt omgekeken naar de werknemers. Het eten hier is bv fenomenaal goed. De belgische kok (die ook nog eens graduaat biotechnieker is) heeft al jarenlang ervaring in Franse sterrenrestauranten, en dat is eraan te merken. Op de foto was ik bijvoorbeeld bezig reuzescampis aan het verpakken in loempiadeeg met daarin rijstnoedels, en stukjes wortel en ajuin. Dit in het kader van het avondeten dat in indonesische style is vandaag

Over het werk dan zelf. Het is wel redelijk bekend dat de lonen hier netto het dubbele zijn van wat je bruto in Belgie/Nederland kan verdienen, maar eigenlijk zijn beide niet te vergelijken. Hier werk je van 6 tot 18u, op de eetpauzes na, non stop, geen weekenden, maar 6weken werken aan een stuk, en daarna 6weken betaald verlof. (Zo is dat voor de schippers, de mannen die buiten het harde werk doen); ofwel 2maanden werken, 1maand thuis, zonder garantie dat je ook daadwerkelijk 1 maand vrij zal zijn (dat is dan voor de uitvoerders en andere staff aan boord, normaal is dat de categorie waar ik in terecht kom). Uitgemiddeld is dat maar iets van een 8¤ per uur netto, wat dus niet zo veel is, zeker niet gezien de verantwoordelijkheid en werkdruk. Het verblijven en eten kost je dan weer niets daar, dat is dus wel mooi.
Het werk voor de schippers is gezien de hitte erg zwaar, een dag buitenwerken staat gelijk aan 10 tot 12 liter water drinken gedurende de shift om niet de dehydrateren. Die mannen lopen ook fully dressed rond, dus overall, doek over het haar en helm, niet omwille van het geloof, maar omwille van de genadeloze zon. Enkele uren onbeschermd buiten en je loopt het risico op zonneslag en zwaar verbrand zijn. In elk geval heb ik er niet zo'n last van omdat ik niet zoveel hard werk doe, ik vind het dus nog best plezant. Enkele maanden geleden is er wel zo een leerling-schipper gestorven door uitdroging. Hij was aan het werk, en was onwel geworden en had het tegen niemand gezegd en in zijn kajuit gaan liggen, waar hij gewoon gestorven is zonder dat iemand het wist. Het is dus een vrij vijandige omgeving, en het schip zelf is ook vrij gevaarlijk met veel valgevaar, veel kabels onder hoge belastingen die kunnen snappen; etc. Maar met uitkijken kom je al een heel eind.
Het bedrijf zelf is aan een explosieve groei bezig, binnen de 3 jaar komen er geloof ik 23 schepen bij (ik dacht dat het totaal dan op 60 a 70 schepen ligt), en ze zitten nu al aan 2000 werknemers. Er zijn maar een bepaald aantal ingenieursstudenten die afstuderen elk jaar, en die ook naar die sector gaan; ik geloof iets van een 40 ongeveer, waarvan dit jaar nu dus 18 speciaal opgeleid gaan zijn voor deze sector (waaronder ik). Dit terwijl er een aantal grote baggerfirmas op de markt zijn. Door zijn gigantische uitbreiding heeft JDN een veel grotere nood aan schippers en mensen met een theoretisch/technische opleiding. Dat zorgt dus voor de nodige moeilijkheden, and time will tell if something like that is even possible. In elk geval zie ik het wel zitten om bij zo'n Belgische wereldfirma aan de slag te gaan, ook al ben ik daar nog lang niet. Het harde werk kost vele offers, maar kunnen zijn op een plaats die pijlsnel vooruit gaat in ontwikkeling is priceless.
En ik mis mn vriendin en m'n motor

Maar verder: greets from the jebel ali palm island
![]()
![]()
[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 09-08-2008 10:40:40 ]