BVO's zijn natuurlijk sowieso een bijzonder geval; in veel sporten is de combinatie van aanleg en jarenlange toewijding al nodig om uberhaupt bij de top mee te kunnen doen. Als je niet getalenteerd bent, kun je enorm veel oefenen en een hoog niveau bereiken, maar nooit het niveau waarop je mee kunt doen met de top.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoger... maar niet veel hoger.
Kijk, bestuurders van BVO's plegen af en toe ook te denken dat de kroost goed genoeg is voor de top. Die mogen dan een jaartje meedoen in de jeugd. Echt, ze gaan wat beter spelen, maar bij lange na niet op het niveau om langer te mogen blijven, laat staan om een contract te verdienen.
Natuurlijk geldt: oefening baart kunst. Maar aanleg bepaalt gewoon waar je uit kan komen, inzet/oefening bepaalt waar je uit komt, binnen de mogelijkheden die je hebt.
Dat ben ik helemaal met je eens. En dat is naar mijn mening ook volledig in lijn met wat ik eerder schreef (ook al kwam dat misschien niet zo over).quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:17 schreef Reya het volgende:
iemand die MBO doet zal wellicht nooit een universitaire graad kunnen halen, maar bijvoorbeeld wel HBO kunnen afronden.
Kun je nu wel weer gaan ontkennen maar jouw samenvatting klopt gewoon niet: de capaciteiten van een persoon (dus wat je er maximaal uit kunt halen) worden nog tijdens de jeugd gevormd. De hardware is tijdens de jeugd nog volop in ontwikkeling.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aanleg wordt niet gevormd. Dat is nu juist het wezen van aanleg. Dat heb je, of dat heb je niet. Het kan alleen door stimulans meer naar voren komen.
Kennelijk verwar je capaciteiten met aanleg... Daar kan ik niets aan doen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:20 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je nu wel weer gaan ontkennen maar jouw samenvatting klopt gewoon niet: de capaciteiten van een persoon (dus wat je er maximaal uit kunt halen) worden nog tijdens de jeugd gevormd. De hardware is tijdens de jeugd nog volop in ontwikkeling.
Nu ga je als zwaktebod terminologische/semantische discussies uit de kast trekken.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk verwar je capaciteiten met aanleg... Daar kan ik niets aan doen.
Verwar aanleg niet met ontwikkeling. Aanleg bestaat puur uit de zaken die in je genetische blauwdruk zijn vastgelegd; dat kunnen hele bijzondere dingen zijn, maar ook algemeenheden (grote groepen Aziaten hebben in het algemeen bijvoorbeeld meer aanleg voor bepalde sporten). Ontwikkeling bestaat uit alles wat in principe na de geboorte wordt aangeleerd.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kun je nu wel weer gaan ontkennen maar jouw samenvatting klopt gewoon niet: de capaciteiten van een persoon (dus wat je er maximaal uit kunt halen) worden nog tijdens de jeugd gevormd. De hardware is tijdens de jeugd nog volop in ontwikkeling.
alvast bedankt voor je reactiequote:Op donderdag 7 februari 2008 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu ga je als zwaktebod terminologische/semantische discussies uit de kast trekken.
Je zit keer op keer mis in deze discussie Klopkoek.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu ga je als zwaktebod terminologische/semantische discussies uit de kast trekken.
goed argumentquote:Op donderdag 7 februari 2008 19:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je zit keer op keer mis in deze discussie Klopkoek.
Ik vond 'm zelf ook wel heel erg sterk.quote:
Ja oké. Het gaat er mij echter om dat bijv. het geheugen tot je 20ste volop ontwikkelt. Nog even los van wat je jezelf aanleert.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Verwar aanleg niet met ontwikkeling. Aanleg bestaat puur uit de zaken die in je genetische blauwdruk zijn vastgelegd; dat kunnen hele bijzondere dingen zijn, maar ook algemeenheden (grote groepen Aziaten hebben in het algemeen bijvoorbeeld meer aanleg voor bepalde sporten). Ontwikkeling bestaat uit alles wat in principe na de geboorte wordt aangeleerd.
Ja, daar heb je een punt. Uiteindelijk bestaat natuurlijk alles uit de elementen.quote:Overigens ontwikkelen de hersenen zich gedurende het hele leven; anders zou het onmogelijk zijn om uberhaupt nog nieuwe dingen aan te leren, of te onthouden. Wel is het - zeker tot het twintigste levensjaar - makkelijker voor jongeren om dingen aan te leren.
quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik vond 'm zelf ook wel heel erg sterk.
De waarheid bestaat (meestal). Die maak je zelf.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:02 schreef Lyrebird het volgende:
Weet je wat het is met die Klopkoek, hij heeft eigenlijk altijd ongelijk maar het is lastig om 'm met de feiten om de oren te slaan.
achja de waarheidquote:Op donderdag 7 februari 2008 20:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De waarheid bestaat (meestal). Die maak je zelf.
(nu bezondig ik me ook aan het poneren van een waarheid)
Excuses dat ik deze post nu pas zie.quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:15 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Allemaal prima. Ik ben het wel met je eens dat over het algemeen je gedrag en karakter wordt bepaald door dingen die je niet op een gegeven moment zelf hebt uitgezocht. Mensen verschillen.
Ik heb zelfs de theorie dat maar een heel klein deel van jezelf een eigen wil en bewustzijn is, maar dan wordt het zo filosofisch...
Maar wat wil je hier nu precies mee zeggen? dat we het daarnaast extra moeten aanmoedigen toe te geven aan je eigen mindere kanten? Dat succesvolle mensen moeten gaan dokken voor mensen die geen succes weten te halen, al dan niet buiten hun eigen schuld? Wat is precies je doel?
Precies dat wat jij zegt.quote:Het blijkt hoe dan ook dat een systeem dat mensen min of meer dwingt te presteren gewoon beter werkt dan een systeem dat de gevolgen van negatief gedrag juist afzwakt, en dat is toch gewoon heel logisch? Wat wil je dan?
Nee, jouw taalkundige capaciteiten zijn kennelijk zodanig dat ik je moet verbeteren. Laten we hopen dat je er wel aanleg voor hebt en je je dus nog ter zake kan verbeteren...quote:Op donderdag 7 februari 2008 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is dus precies wat jij wil: een overheid die nivelleert. Probleem is alleen dat aanleg lastig te meten is (of je moet DNA gaan onderzoeken en zelfs dan is het niet eenvoudig) en je dus alleen kan sturen in waar mensen terecht komen. En dat past niet bij die meritocratie.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
Natuurlijk, het staat iedereen vrij om te beweren dat je capaciteiten erfelijk worden bepaald. Maar als dat zo is, en ik raak daarvan overtuigd, dan zal ik alleen maar linkser worden. Want waar je geboren wordt is dan immers één en al loterij! Daar kun je zelf dan helemaal niets aan doen! En als je toch niets aan je ellende kunt doen, waarom zou de overheid dan niet mogen helpen?
Vertaling: "ik ben het zat om keer op keer om de oren geslagen te worden in een discussie met jou, dus ga ik nu dikke boehoe doen".quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Op dit soort goedkope advocatentruuks ga ik niet meer reageren.
Ga je vrienden in TRU of BNW lastigvallen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:35 schreef Salvad0R het volgende:
Zonder de grootpappie van George Walker, Prescott, zou Hitler nooit aan de macht zijn gekomen.
w00t.
Een meritocratie is een maatschappij waarin de capaciteiten van een werknemer centraal staan, en niet zijn of haar familiebanden of vriendjes. Klopkoek is overigens geen voorstander van een meritocratie, want voorstander van het koninklijk huis en de adel.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:18 schreef sneakypete het volgende:
als eerste wat de fak is een meitocratie?
Ik bén geen voorstander van de adel. Ik bén voorstander van een stabiel landsbestuur.quote:Op donderdag 7 februari 2008 21:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een meritocratie is een maatschappij waarin de capaciteiten van een werknemer centraal staan, en niet zijn of haar familiebanden of vriendjes. Klopkoek is overigens geen voorstander van een meritocratie, want voorstander van het koninklijk huis en de adel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |