abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 februari 2008 @ 19:17:37 #76
66825 Reya
Fier Wallon
pi_56588111
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoger... maar niet veel hoger.

Kijk, bestuurders van BVO's plegen af en toe ook te denken dat de kroost goed genoeg is voor de top. Die mogen dan een jaartje meedoen in de jeugd. Echt, ze gaan wat beter spelen, maar bij lange na niet op het niveau om langer te mogen blijven, laat staan om een contract te verdienen.

Natuurlijk geldt: oefening baart kunst. Maar aanleg bepaalt gewoon waar je uit kan komen, inzet/oefening bepaalt waar je uit komt, binnen de mogelijkheden die je hebt.
BVO's zijn natuurlijk sowieso een bijzonder geval; in veel sporten is de combinatie van aanleg en jarenlange toewijding al nodig om uberhaupt bij de top mee te kunnen doen. Als je niet getalenteerd bent, kun je enorm veel oefenen en een hoog niveau bereiken, maar nooit het niveau waarop je mee kunt doen met de top.

Echter, in bepaalde andere sectoren (denk bijvoorbeeld op het gebied van schoolprestaties) is er een veel meer glijdende schaal; iemand die MBO doet zal wellicht nooit een universitaire graad kunnen halen, maar bijvoorbeeld wel HBO kunnen afronden.
pi_56588167
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:17 schreef Reya het volgende:

iemand die MBO doet zal wellicht nooit een universitaire graad kunnen halen, maar bijvoorbeeld wel HBO kunnen afronden.
Dat ben ik helemaal met je eens. En dat is naar mijn mening ook volledig in lijn met wat ik eerder schreef (ook al kwam dat misschien niet zo over).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_56588174
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aanleg wordt niet gevormd. Dat is nu juist het wezen van aanleg. Dat heb je, of dat heb je niet. Het kan alleen door stimulans meer naar voren komen.
Kun je nu wel weer gaan ontkennen maar jouw samenvatting klopt gewoon niet: de capaciteiten van een persoon (dus wat je er maximaal uit kunt halen) worden nog tijdens de jeugd gevormd. De hardware is tijdens de jeugd nog volop in ontwikkeling.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56588354
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:20 schreef Klopkoek het volgende:

Kun je nu wel weer gaan ontkennen maar jouw samenvatting klopt gewoon niet: de capaciteiten van een persoon (dus wat je er maximaal uit kunt halen) worden nog tijdens de jeugd gevormd. De hardware is tijdens de jeugd nog volop in ontwikkeling.
Kennelijk verwar je capaciteiten met aanleg... Daar kan ik niets aan doen.
pi_56588405
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kennelijk verwar je capaciteiten met aanleg... Daar kan ik niets aan doen.
Nu ga je als zwaktebod terminologische/semantische discussies uit de kast trekken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 7 februari 2008 @ 19:35:16 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_56588480
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Verwar aanleg niet met ontwikkeling. Aanleg bestaat puur uit de zaken die in je genetische blauwdruk zijn vastgelegd; dat kunnen hele bijzondere dingen zijn, maar ook algemeenheden (grote groepen Aziaten hebben in het algemeen bijvoorbeeld meer aanleg voor bepalde sporten). Ontwikkeling bestaat uit alles wat in principe na de geboorte wordt aangeleerd.

Overigens ontwikkelen de hersenen zich gedurende het hele leven; anders zou het onmogelijk zijn om uberhaupt nog nieuwe dingen aan te leren, of te onthouden. Wel is het - zeker tot het twintigste levensjaar - makkelijker voor jongeren om dingen aan te leren.
pi_56588489
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nu ga je als zwaktebod terminologische/semantische discussies uit de kast trekken.
alvast bedankt voor je reactie
pi_56589007
quote:

[..]

Je zit keer op keer mis in deze discussie Klopkoek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_56589066
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je zit keer op keer mis in deze discussie Klopkoek.
goed argument
pi_56589078
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:01 schreef sneakypete het volgende:

[..]

goed argument
Ik vond 'm zelf ook wel heel erg sterk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_56589101
Weet je wat het is met die Klopkoek, hij heeft eigenlijk altijd ongelijk maar het is lastig om 'm met de feiten om de oren te slaan.
pi_56589103
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:35 schreef Reya het volgende:

[..]

Verwar aanleg niet met ontwikkeling. Aanleg bestaat puur uit de zaken die in je genetische blauwdruk zijn vastgelegd; dat kunnen hele bijzondere dingen zijn, maar ook algemeenheden (grote groepen Aziaten hebben in het algemeen bijvoorbeeld meer aanleg voor bepalde sporten). Ontwikkeling bestaat uit alles wat in principe na de geboorte wordt aangeleerd.
Ja oké. Het gaat er mij echter om dat bijv. het geheugen tot je 20ste volop ontwikkelt. Nog even los van wat je jezelf aanleert.

Dus naast aanleg bij geboorte, ontwikkel je daarna ook je (fysieke) vermogens (zoals je geheugen, wat beter tot ontwikkeling komt bij goede voeding en weinig drukte) plus nog datgene wat je je aan leert (bijv. differentieren of een andere vaardigheid die je overduidelijk moet oppakken en niet uit de lucht komt vallen).
quote:
Overigens ontwikkelen de hersenen zich gedurende het hele leven; anders zou het onmogelijk zijn om uberhaupt nog nieuwe dingen aan te leren, of te onthouden. Wel is het - zeker tot het twintigste levensjaar - makkelijker voor jongeren om dingen aan te leren.
Ja, daar heb je een punt. Uiteindelijk bestaat natuurlijk alles uit de elementen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56589108
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik vond 'm zelf ook wel heel erg sterk.

hey maarre achteraan sluiten ik was eerst. hij moet ook nog op mij reageren.

arme almeerder.
pi_56589141
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:02 schreef Lyrebird het volgende:
Weet je wat het is met die Klopkoek, hij heeft eigenlijk altijd ongelijk maar het is lastig om 'm met de feiten om de oren te slaan.
De waarheid bestaat (meestal). Die maak je zelf.

(nu bezondig ik me ook aan het poneren van een waarheid)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56589246
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De waarheid bestaat (meestal). Die maak je zelf.

(nu bezondig ik me ook aan het poneren van een waarheid)
achja de waarheid

pi_56589262
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:15 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Allemaal prima. Ik ben het wel met je eens dat over het algemeen je gedrag en karakter wordt bepaald door dingen die je niet op een gegeven moment zelf hebt uitgezocht. Mensen verschillen.
Ik heb zelfs de theorie dat maar een heel klein deel van jezelf een eigen wil en bewustzijn is, maar dan wordt het zo filosofisch...

Maar wat wil je hier nu precies mee zeggen? dat we het daarnaast extra moeten aanmoedigen toe te geven aan je eigen mindere kanten? Dat succesvolle mensen moeten gaan dokken voor mensen die geen succes weten te halen, al dan niet buiten hun eigen schuld? Wat is precies je doel?
Excuses dat ik deze post nu pas zie.

Mijn 'doel', mijn utopie is een meritocratie. Met de kanttekening uiteraard dat je altijd mensen zult hebben die bij God achteraan in de rij hebben gestaan bij het uitdelen van 'bewustzijn' en 'intelligentie' en waarvoor iemand -of dat nou de overheid is maakt me niet uit- moet zorgen.

Natuurlijk, het staat iedereen vrij om te beweren dat je capaciteiten erfelijk worden bepaald. Maar als dat zo is, en ik raak daarvan overtuigd, dan zal ik alleen maar linkser worden. Want waar je geboren wordt is dan immers één en al loterij! Daar kun je zelf dan helemaal niets aan doen! En als je toch niets aan je ellende kunt doen, waarom zou de overheid dan niet mogen helpen?

(ik chargeer het nu weer een beetje)
quote:
Het blijkt hoe dan ook dat een systeem dat mensen min of meer dwingt te presteren gewoon beter werkt dan een systeem dat de gevolgen van negatief gedrag juist afzwakt, en dat is toch gewoon heel logisch? Wat wil je dan?
Precies dat wat jij zegt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56589359
ik snap het nog steeds niet helemaal.
als eerste wat de fak is een meitocratie?

waar het mij om gaat; ik ben het met je eens dat mensen niet de volledige eigen keus hebben over hoe hun leven verloopt en dat je niet al je eigen falen danwel prestaties aan jezelf kunt toeschrijven.
Alleen ik vind dus nogmaals dat een systeem (dus een vrije markt bijv) dat mensen dwingt te presteren ertoe leidt dat dat beetje bewustzijn wat we hebben aanwakkert om te gaan nadenken en te zorgen dat je je eigen bonen dopt. In elk geval is dat de conclusie die ik trek als ik om me heen kijk bij mensen om me heen. De mensen die niks bereiken hebben teveel gemak gehad. De mensen die vochten voor een doel zijn mensen die daartoe 'gedwongen' zijn door de omstandigheden (ouders, overheid, financiele situatie).
pi_56589731
Zonder de grootpappie van George Walker, Prescott, zou Hitler nooit aan de macht zijn gekomen.
w00t.
pi_56589761
quote:

Nee, jouw taalkundige capaciteiten zijn kennelijk zodanig dat ik je moet verbeteren. Laten we hopen dat je er wel aanleg voor hebt en je je dus nog ter zake kan verbeteren...
pi_56589865
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:12 schreef Klopkoek het volgende:

Natuurlijk, het staat iedereen vrij om te beweren dat je capaciteiten erfelijk worden bepaald. Maar als dat zo is, en ik raak daarvan overtuigd, dan zal ik alleen maar linkser worden. Want waar je geboren wordt is dan immers één en al loterij! Daar kun je zelf dan helemaal niets aan doen! En als je toch niets aan je ellende kunt doen, waarom zou de overheid dan niet mogen helpen?
Dat is dus precies wat jij wil: een overheid die nivelleert. Probleem is alleen dat aanleg lastig te meten is (of je moet DNA gaan onderzoeken en zelfs dan is het niet eenvoudig) en je dus alleen kan sturen in waar mensen terecht komen. En dat past niet bij die meritocratie.

Het woord "utopie" is in dezen dan ook vrij aardig gekozen. Dat dan weer wel.
pi_56590001
Op dit soort goedkope advocatentruuks ga ik niet meer reageren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56590172
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Op dit soort goedkope advocatentruuks ga ik niet meer reageren.
Vertaling: "ik ben het zat om keer op keer om de oren geslagen te worden in een discussie met jou, dus ga ik nu dikke boehoe doen".

Heel goed!
pi_56591094
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:35 schreef Salvad0R het volgende:
Zonder de grootpappie van George Walker, Prescott, zou Hitler nooit aan de macht zijn gekomen.
w00t.
Ga je vrienden in TRU of BNW lastigvallen.
pi_56591138
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:18 schreef sneakypete het volgende:
als eerste wat de fak is een meitocratie?
Een meritocratie is een maatschappij waarin de capaciteiten van een werknemer centraal staan, en niet zijn of haar familiebanden of vriendjes. Klopkoek is overigens geen voorstander van een meritocratie, want voorstander van het koninklijk huis en de adel.
pi_56591353
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 21:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een meritocratie is een maatschappij waarin de capaciteiten van een werknemer centraal staan, en niet zijn of haar familiebanden of vriendjes. Klopkoek is overigens geen voorstander van een meritocratie, want voorstander van het koninklijk huis en de adel.
Ik bén geen voorstander van de adel. Ik bén voorstander van een stabiel landsbestuur.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')