quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:12 schreef Klopkoek het volgende:[quote]
Met de kanttekening uiteraard dat je altijd mensen zult hebben die bij God achteraan in de rij hebben gestaan bij het uitdelen van 'bewustzijn' en 'intelligentie' en waarvoor iemand -of dat nou de overheid is maakt me niet uit- moet zorgen.
Kijk ik ben het met je eens dat de overheid een bepaalde zekerheid moet geven aan mensen bij wie het leven niet mee zit. Maar moet dat betekenen dat mensen die wel succes hebben daar nog zwaarder voor moeten worden belast? Dat lijkt me niet nodig. En uiteindelijk wil je ook dat mensen als het even kan zoveel mogelijk voor zichzelf zorgen en daarbij ook een beetje achter hun reet aangezeten moeten worden.
quote:
Natuurlijk, het staat iedereen vrij om te beweren dat je capaciteiten erfelijk worden bepaald. Maar als dat zo is, en ik raak daarvan overtuigd, dan zal ik alleen maar linkser worden. Want waar je geboren wordt is dan immers één en al loterij! Daar kun je zelf dan helemaal niets aan doen! En als je toch niets aan je ellende kunt doen, waarom zou de overheid dan niet mogen helpen?
De overheid helpt daar al bij. Het onderwijs in Nederland is best toegankelijk. En daardoor is het in ieders bereik om te studeren of gewoon een goed vak te leren of anderszins je talenten te benutten. Feit is wel dat er ook inzet van jouw kant wordt verwacht. Mensen moeten echt zelf die knop omzetten om iets te willen maken van hun leven. Je kunt er sloten met geld tegenaan pleuren als overheid maar als er niets uit de mensen zelf komt zal het tevergeefs zijn.
Ook ik vind dat het hier en daar wel beter kan wat betreft mogelijkheden om hogerop te komen. Maar ik kan me absoluut niet vinden in jouw verongelijkte houding waarbij je mensen in een soort eeuwige slachtofferrol duwt en ze nimmer aanspreekt op hun eigen gedrag en verantwoordelijkheid. Met die houding van “Ik kom uit een arm gezin dus ben ik zielig en ik vind dat de overheid mij maar meer geld moet geven ” valt geen land te bezeilen. Als je de kansen en mogelijkheden die er zijn gewoon niet aangrijpt kan ik echt geen medelijden hebben.