FOK!forum / Muziek / zijn er eigenlijk internationaal erkende nederlandse bands?
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 16:59
ik doe m'n best maar ik kan er echt 0 bedenken, en dat is toch wel raar eigenlijk voor een land van pakweg 16 miljoen mensen. ter vergelijking: ijsland heeft zo'n 300.000 inwoners maar daar komen vele gerenommeerde artiesten vandaan, de VS hebben 20x zoveel inwoners als nederland, maar een veelvoud daarvan aan goede (of iig bekende) artiesten. een vergelijkbaar land als belgie heeft vive la fete, deus, soulwax enzovoorts, dus hoe kan dit?

nou zullen er wel een aantal mensen anouk ofzo gaan roepen, maar is dat nou echt goede muziek? of di-rect ofzo? niet bepaald avant-garde natuurlijk en geen buitenlander zal ervan gehoord hebben. dan heb je nog the golden earring en cuby & the blizzards etc maar dat is allemaal toch weer een generatie of 2 geleden, en het lijkt wel alsof de huidige vergeten is hoe ze goede muziek moet maken. ik heb het hier niet over klassieke muziek, want dat wordt toch door een heel ander wereldje geproduceerd, dat in nederland voor zover ik weet wel actief is, maar afgezien van misschien wat min of meer bekende rap (ook een wereldje apart eigenlijk) kan ik me gewoon niets bedenken, of ligt dat nou aan mij? ik zou namelijk best eens een goede nederlandse artiest willen horen maar ik ken er gewoon 0 en ik ben toch best bekend met muziek.
Ruudzondag 3 februari 2008 @ 17:05
Golden Earring en misschien Cuby & Blizzards
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 17:07
dat zeg ik dus, maar die zijn van enkele decennia terug en daar luisterde m'n vader al naar

de reden dat ik dit post is dat ik me afvraag of de huidige generatie zich uberhaubt wel bewust is van cultuur en muziek, of dat het een fout in onze cultuur is dat het niet tot bloei komt, of een andere reden misschien
Ruudzondag 3 februari 2008 @ 17:09
oh niet gelezen, vreemd idd dat Belgie meer bekende bands heeft (maar misschien zijn die alleen in Nederland wat populairder)
Metalfrostzondag 3 februari 2008 @ 17:11
Within Temptation

DJ Tiesto

Armin van Buuren

etc..
Buschettazondag 3 februari 2008 @ 17:12
Ijsland ? Ken alleen Bjork.
tijnbreinzondag 3 februari 2008 @ 17:13
Wij (Nederland) hebben wel een zooitje bekende DJ. DJ zoals Tiesto en Armin van Buren
Within Temptation timmert in Europa aardig aan de weg.
Ruudzondag 3 februari 2008 @ 17:13
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:12 schreef Buschetta het volgende:
Ijsland ? Ken alleen Bjork.
Sigur Rós, maar verder ken ik ook niks
tony_clifton-zondag 3 februari 2008 @ 17:13
Anouk heeft ook wel wat buitenlands succes.

Doe maar is in België ook bekend.
Rnnzzondag 3 februari 2008 @ 17:14
Hm ja. Lastig onderwerp. Artiesten als Alain Clark & Wouter Hamel kunnen me de laatste tijd wel bekoren, alleen dat moet maar net je muziek zijn.
Apekoekzondag 3 februari 2008 @ 17:14
Anouk
Gregor Salto
Sidney Samson
Puff Daddy
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 17:18
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:11 schreef Metalfrost het volgende:
Within Temptation

DJ Tiesto

Armin van Buuren

etc..
within temptation ken ik niet echt, dat is een soort metal achtige muziek toch? de andere twee heb je idd gelijk in, maar zou ik niet echt onder 'bands' rekenen in de zin waarin ik het bedoelde, dus in de afdeling rock en popmuziek en aanverwante genres. niet dat ik trance minderwaardige muziek vind, maar het getuigt toch van een soort monocultuur is als dat het enige is wat nederland produceert.
Game_Errorzondag 3 februari 2008 @ 17:18
dat zijn geen bands, maar djs
Eelcotje84zondag 3 februari 2008 @ 17:18
De woorden "bekende" en " goede artiesten" zijn zeer subjectief voor iedereen.
Blijkbaar kunnen anderen wel meer dan 0 opnoemen...
TC03zondag 3 februari 2008 @ 17:19
Goed topic, ik vind het ook wel vaag. DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Apekoek het volgende:
Puff Daddy
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 17:20
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:13 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

Sigur Rós, maar verder ken ik ook niks
amiina, bjork, múm, sigur ros, emiliana torrini... misschien overschat ik hoe bekend een aantal daarvan zijn, maar het zijn er toch opvallend veel die ook op internationale reviews hoog scoren, op zo'n kleine bevolking, maar ik haalde het land er ook alleen maar bij als een extreem voorbeeld van hoe het ook kan
Bananenmanzondag 3 februari 2008 @ 17:22
Vengaboys, duh.
MadMarinezondag 3 februari 2008 @ 17:22
ilse de lange
pete philly & perquisite
ayreon
kane
don diablo
etc
TC03zondag 3 februari 2008 @ 17:23
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:22 schreef MadMarine het volgende:
ilse de lange
pete philly & perquisite
ayreon
kane
don diablo
etc
Kane en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
MadMarinezondag 3 februari 2008 @ 17:23
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
wel gek dan dat sommige DJ's het juist helemaal gemaakt hebben in het buitenland, terwijl ze in nederland nog totaal onbekend zijn.
MadMarinezondag 3 februari 2008 @ 17:24
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:23 schreef TC03 het volgende:

[..]

Kan en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?
TC03zondag 3 februari 2008 @ 17:25
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:24 schreef MadMarine het volgende:

[..]

wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?
Dat bepaal ik inderdaad.
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 17:25
kane vind ik zelf ongelooflijk saaie en voorspelbare muziek.. er zijn natuurlijk wel nederlandse bands, maar de vraag is of die ook noemenswaardig materiaal produceren. dat is een lastige vraag omdat het deels om smaak gaat, maar iets als kane of di-rect is vrij duidelijk slechts een afgeleide van bestaande (vaak amerikaanse) bands. er zullen wel mensen zijn die het mooi vinden, maar het zal niet hoog scoren bij de meeste critici.
TC03zondag 3 februari 2008 @ 17:28
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:25 schreef DrPwn het volgende:
kane vind ik zelf ongelooflijk saaie en voorspelbare muziek.. er zijn natuurlijk wel nederlandse bands, maar de vraag is of die ook noemenswaardig materiaal produceren. dat is een lastige vraag omdat het deels om smaak gaat, maar iets als kane of di-rect is vrij duidelijk slechts een afgeleide van bestaande (vaak amerikaanse) bands. er zullen wel mensen zijn die het mooi vinden, maar het zal niet hoog scoren bij de meeste critici.
Natuurlijk is het subjectief, maar sommige dingen kan je wel gewoon aannemen. Algemeen genomen zullen bands als The Beatles en Pink Floyd als legendarisch beschouwd worden, terwijl iedereen Kane en Di-rect over het algemeen bagger vindt.
Currizondag 3 februari 2008 @ 17:30
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Rnnz het volgende:
Hm ja. Lastig onderwerp. Artiesten als Alain Clark & Wouter Hamel kunnen me de laatste tijd wel bekoren, alleen dat moet maar net je muziek zijn.
Alain Clark inderdaad wel..
methodmichzondag 3 februari 2008 @ 17:30
Bettie Serveert kreeg zelfs navolging in de VS voor het weergaloze album Palomine.

Verder is Urban Dance Squad daar ook succesvol geweest en zelfs grondlegger geweest voor een stroming artiesten daar.
Hephaistos.zondag 3 februari 2008 @ 17:32
Alsof vive la fete een internernationaal gerenommeerde band is...
Roizondag 3 februari 2008 @ 17:33
Veel Gothic bandjes die hier onbekend zijn zijn erg bekend in o.a. Duitsland en Spanje.
_dirkjan_zondag 3 februari 2008 @ 17:34
The Nits!
eleusiszondag 3 februari 2008 @ 17:38
MC Miker G & DJ Sven.
bartridzondag 3 februari 2008 @ 17:43
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:30 schreef methodmich het volgende:
Bettie Serveert kreeg zelfs navolging in de VS voor het weergaloze album Palomine.

Verder is Urban Dance Squad daar ook succesvol geweest en zelfs grondlegger geweest voor een stroming artiesten daar.
Precies. En The Gathering wordt internationaal ook gewaardeerd.
SilentSimonzondag 3 februari 2008 @ 17:44
Golden Earring
Hephaistos.zondag 3 februari 2008 @ 17:45
Ik heb me trouwens ook vaak afgevraagd hoe het nou komt dat zo enorm veel van de echt grote bands uit de angelsaksische landen komen. Zou dat dan toch het taalvoordeel zijn?
Apekoekzondag 3 februari 2008 @ 17:50
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
Goed topic, ik vind het ook wel vaag. DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
[..]

Hij is geboren in amsterdm zuid.
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 17:53
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik heb me trouwens ook vaak afgevraagd hoe het nou komt dat zo enorm veel van de echt grote bands uit de angelsaksische landen komen. Zou dat dan toch het taalvoordeel zijn?
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
Hephaistos.zondag 3 februari 2008 @ 17:58
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:

[..]

dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
_dirkjan_zondag 3 februari 2008 @ 18:00
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
Dat is Ierland...
Hephaistos.zondag 3 februari 2008 @ 18:01
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:00 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Dat is Ierland...
Vandaar ook dat ik het had over angelsaksische landen
TheLonerzondag 3 februari 2008 @ 18:01
Golden Earring uiteraard. Al ga je alleen al uit van het aantal fans wat er nu nog rondloopt in de VS (toch de grootste muziekmarkt, de meeste bootlegs die uitgebracht worden komen daar ook vandaan), buiten dat ze daar zowel underground (heel vaak) als commecieel regelmatig zeer succesvol getourd hebben. De enige reden dat ze in ieder geval daar niet zijn doorgebroken is omdat ze muzikaal heel erg afwisselend waren

edit: er gaan overigens geruchten dat ze om eerstgenoemde reden weer in Amerika gaan touren
Shivozondag 3 februari 2008 @ 18:01
Van Kane en Direct heeft Amerika (gelukkig) nog nooit gehoord. Het enige wat hier op de radio wel eens voorbij komt zijn Golden Earring en Bettie Serveert.
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 18:03
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
dat zal sowieso aan het land van oorsprong en het precedent van de hogere populariteit van muziek uit anglofone landen liggen wat er voor zorgt dat artiesten die daar vandaan komen vanaf het begin al meer in de spotlight staan en meer zendtijd krijgen met hun clips, maar dan heb je het dus over populariteit en niet over kwaliteit
Buschettazondag 3 februari 2008 @ 18:05
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:

[..]

dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijn

De bands die je noemt ken ik i.i.g niet. En als ik naar de verkoopcijfers of tour data kijk moet ik gewoon lachen om je "populaire bands". Er zijn honderden personen die qua platen verkoop 1000 % meer scoren dan de door jou genoemde bands. Er zijn zelfs genoeg Nederlanders die men in NL geeneens kennen die in bepaalde landen massaal platen verkopen. Jazz muzikanten bijvoorbeeld. Ik denk dat Eddy Wally of een Karl Gott (uber bagger herrie) in hun carrieres meer platen hebben verkocht dan jouw voorbeelden ooit zullen kunnen dromen Om een voorbeeld te geven van onbekende artiesten die wel erg populair zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen.
DrPwnzondag 3 februari 2008 @ 18:12
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:05 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijn

De bands die je noemt ken ik i.i.g niet. En als ik naar de verkoopcijfers of tour data kijk moet ik gewoon lachen om je "populaire bands". Er zijn honderden personen die qua platen verkoop 1000 % meer scoren dan jou. Er zijn zelfs genoeg Nederlanders die men in NL geeneens kennen die in bepaalde landen massaal platen verkopen. Jazz muzikanten bijvoorbeeld. Ik denk dat Eddy Wally of een Karl Gott (uber bagger herrie) in hun carrieres meer platen hebben verkocht dan jouw voorbeelden ooit zullen kunnen dromen Om een voorbeeld te geven van onbekende artiesten die wel erg populair zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen.
ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?
Buschettazondag 3 februari 2008 @ 18:30
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:12 schreef DrPwn het volgende:

[..]

ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?
Wat jij kritisch gewaardeerde bands vind noem ik slappe aftreksels van britpop bandjes of andere pop groepen. Kwaliteit is juist te vinden in de NL jazz scene en qua vernieuwing in de electronische muziek.
Wat jij kwaliteit noemt noem ik bagger

Jan Akkerman of Hans Dulfer. Dat zijn kwalitatief gezien een van de beste muzikanten ter wereld. Daar kan geen enkel bandje wat jij noemt tegenop. Deze mannen maken al jaren muziek en hebben een vaste fan base. De bands die jij noemt zal niemand over 10 jaar meer kennen.

Dat bevolkingsaantal en "kritisch gewaardeerde" bands vind ik sowiezo een raar verhaal want hoeveel bands ken jij uit landen als India of China die momenteel wereld beroemd zijn ? Ik vind het al met al een rare stelling.

Muziek werkt meestal geografisch gezien. Een stroming ontstaat binnen een bepaald gebied en die word populair of niet dat heeft verder niets met inwonersaantallen te maken maar met innoviteit of smaak.

Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.

http://www.hollandrocks.com/
Okeishamaandag 4 februari 2008 @ 16:39
Within temptation, Di-rect, Anouk (geen band maar....)
Andre rieu (geen fan ofzow maar....)
Ik denk dat Andre nog wel het meeste suc6 heeft in de HELE wereld;)

GIna
Hephaistos.maandag 4 februari 2008 @ 16:42
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:


Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.
En dan noem je Jazz als alternatief?
Buschettamaandag 4 februari 2008 @ 16:48
quote:
Op maandag 4 februari 2008 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

En dan noem je Jazz als alternatief?
Jazz blijft zichzelf vernieuwen.
Farmersmommaandag 4 februari 2008 @ 16:56
Golden Earring is idd wel het beste voorbeeld denk ik, Van Halen is helemaal popie (geweest) in de oa de US.
TC03maandag 4 februari 2008 @ 18:10
quote:
Op maandag 4 februari 2008 16:56 schreef Farmersmom het volgende:
Golden Earring is idd wel het beste voorbeeld denk ik, Van Halen is helemaal popie (geweest) in de oa de US.
Is nog steeds wel internationaal erkend, maar dat twee bandleden van Nederlandse komaf zijn maakt het niet echt Nederlands.
Batsnekmaandag 4 februari 2008 @ 18:26
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:

[..]
Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.

http://www.hollandrocks.com/
Absoluut niet, muziek is nooit een einddoel, maar altijd een proces. Ik hoor nog genoeg inspirerende en originele rockmuziek die de laatste jaren gemaakt is.
TheThirdMarkmaandag 4 februari 2008 @ 18:26
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:23 schreef TC03 het volgende:

[..]

Kane en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
Candy Dulfer en Ilse de Lange hebben wereldwijd anders ontzettend veel platen verkocht.

Staan geregeld in de USA en Aziatische landen in compleet uitverkochte concerten.
Nembrionicmaandag 4 februari 2008 @ 18:27
Bettie Serveert doet het goed en ook George Baker
Nembrionicmaandag 4 februari 2008 @ 18:28
Maar om nou te zeggen dat er wereldberoemde bands LANGDURIG en compleet breed bekend zijn...niet echt nee...
Buschettamaandag 4 februari 2008 @ 18:28
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:26 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Absoluut niet, muziek is nooit een einddoel, maar altijd een proces. Ik hoor nog genoeg inspirerende en originele rockmuziek die de laatste jaren gemaakt is.
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk heb Ik kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
Cracka-assmaandag 4 februari 2008 @ 22:54
2 unlimited
cafcadinsdag 5 februari 2008 @ 09:04
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:

[..]

ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk heb Ik kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
Alle rock is eigenlijk gewoon snelle blues
DrPwndinsdag 5 februari 2008 @ 10:38
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:

[..]

ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk heb Ik kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
daar gaat het toch helemaal niet om in muziek? vernieuwend is een relatief begrip, en zo kan je het wel doorvoeren dat alles wat "geluid" gebruikt terug te voeren is door een holbewoner die met een bot ritmisch op een steen beukt. iets kan ook innovatief zijn qua sfeer en sound zonder dat het per se nieuwe instrumenten introduceert.
MarMardinsdag 5 februari 2008 @ 10:52
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 10:38 schreef DrPwn het volgende:

[..]

daar gaat het toch helemaal niet om in muziek? vernieuwend is een relatief begrip, en zo kan je het wel doorvoeren dat alles wat "geluid" gebruikt terug te voeren is door een holbewoner die met een bot ritmisch op een steen beukt. iets kan ook innovatief zijn qua sfeer en sound zonder dat het per se nieuwe instrumenten introduceert.
precies dat.

Ik vind het altijd een gezeik dat alles vernieuwend moet zijn en als je door wilt drijven op de vaste ingrediënten, kan je alles wel afgezaagd gaan vinden. Alles wat iemand zegt is ook al eens gezegd, alle letters worden steeds opnieuw gebruikt, alle woorden zijn al uitgevonden etc...
En ja, je hebt een beperkt aantal noten en daarmee maak je een iets minder beperkt aantal akkoorden en daarmee doe je het.

Waar het voor mij in muziek om draait is echtheid, komt het uit het hart dan kan een simpel nummer met 2 akkoorden prachtig zijn, terwijl alleen maar vernieuwend het net niet doet.

Maar goed, Michiel Borstlap, jazzmuzikant/componist, in het buitenland wellicht bekender dan in Nederland, Gare du Nord, nederlands/belgisch, Green Lizard heeft ook een gooi gedaan in de states, ik weet niet hoe het daar is blijven hangen, maar ze hebben wel veel gedaan met internationale labels/artiesten, Loïs Lane heeft het met Prince gedaan (muziek maken) dus ook tamelijk internationaal, Venus van Shocking blue kent de hele wereld, verder zal het je niet verbazen dat Nederlandstalige muziek niet ver scoort buiten Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door MarMar op 05-02-2008 11:04:16 ]
Grobbeldinsdag 5 februari 2008 @ 11:01
Zonder Urban Dance Squad geen Rage Against the Machine.
Sautordinsdag 5 februari 2008 @ 11:04
Dacht dat C-Mon & Kypski in de VS wel redelijk populair zijn / waren tijdens hun tour daar.
Batsnekdinsdag 5 februari 2008 @ 17:37
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:

[..]

ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk heb Ik kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.

Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.

Daarnaast zit vernieuwing 'm niet zozeer in een alternatief geluid. Maar meer in een oorspronkelijke speelwijze. Dat wil zeggen; je eigen expressiviteit laten versmelten met de vorm. Ik vind dit daar een mooi voorbeeld van.

Als ik een hedendaagse artiest zou moeten noemen, die expressiviteit en vorm met elkaar laat versmelten denk ik bijvoorbeeld aan Pete Doherty. Omdat hij zo zichzelf is, en niet zozeer bezig is met de uitvoering van het liedje, maar vooral spelen met z'n instrument en zang wordt het een inspirerend optreden.
Ayreon84dinsdag 5 februari 2008 @ 18:05
Ayreon natuurlijk. Het is niet voor niets dat hij elke keer weer geweldige muzikanten van over de hele wereld voor zijn albums weet te strikken.

Mensen die met Di-rect of Kane aan komen zetten.
VrAnKiEdinsdag 5 februari 2008 @ 23:17
Lois Lane
-_Guitarist_-dinsdag 5 februari 2008 @ 23:25
Nog niet zo veel, maar als ik groot ben met m'n band wel
SolarXdinsdag 5 februari 2008 @ 23:38
quote:
Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.
Dat doet me dan weer aan Junkie XL denken. Ook geen onbekende "band".
Zyggiedinsdag 5 februari 2008 @ 23:52
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:37 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.

Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.

Daarnaast zit vernieuwing 'm niet zozeer in een alternatief geluid. Maar meer in een oorspronkelijke speelwijze. Dat wil zeggen; je eigen expressiviteit laten versmelten met de vorm. Ik vind dit daar een mooi voorbeeld van.

Als ik een hedendaagse artiest zou moeten noemen, die expressiviteit en vorm met elkaar laat versmelten denk ik bijvoorbeeld aan Pete Doherty. Omdat hij zo zichzelf is, en niet zozeer bezig is met de uitvoering van het liedje, maar vooral spelen met z'n instrument en zang wordt het een inspirerend optreden.
Wat een gezwam.
Het gebruik van een ander (elektronisch) instrument kan je niet vernieuwend noemen,als er tig genres en tigger bands bestaan die deze instrumenten vollop, soms alleen maar, gebruiken. Cross-over is ook innovatie, maar dat is in deze zo enorm beperkt.
Pete Doherty en zijn 'versmelting van expressiviteit en vorm' is al helemaal niet vernieuwend. Het idee dat artiesten hun muziek op het podium belijden is in de rock al decennia oud.
Zyggiedinsdag 5 februari 2008 @ 23:54
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 11:01 schreef Grobbel het volgende:
Zonder Urban Dance Squad geen Rage Against the Machine.
Urban Dance Squad is zelfs superieur aan RATM.
Rnejdinsdag 5 februari 2008 @ 23:56
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 23:52 schreef Zyggie het volgende:
Het idee dat artiesten hun muziek op het podium belijden is in de rock al decennia oud.
Johnny Cash

Jimi Hendrix

en alle hairmetal
Tyler..Durdenwoensdag 6 februari 2008 @ 00:01
Rotterdam Terror Corps is redelijk bekend bij de Italianen.
ondeugendwoensdag 6 februari 2008 @ 01:49
Nits ?
xpompompomxwoensdag 6 februari 2008 @ 09:58
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:

[..]

ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk heb Ik kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
Nog nooit iets uit de post-rock hoek gehoord neem ik aan?

Clan of Xymox is ook al een bekende Nl. band trouwens.
Meike26woensdag 6 februari 2008 @ 10:14
En volgens mij doen De Heideroosjes het ook aardig goed in het buitenland. Is er over de zee ook steeds meer aandacht voor Krezip en zal je het niet verwachten, maar scoort Kim Lyan in azie ook erg erg goed met haar optredens.
En1gmawoensdag 6 februari 2008 @ 10:21
Kraak en Smaak doet het ook niet onaardig.
cafcawoensdag 6 februari 2008 @ 10:54
Volgens mij is the Ex ook redelijk internationaal gewaardeerd door de serieuzere muziekliefhebbers
Yorritwoensdag 6 februari 2008 @ 11:08
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 10:54 schreef cafca het volgende:
Volgens mij is the Ex ook redelijk internationaal gewaardeerd door de serieuzere muziekliefhebbers
ja, nederlandse acts hebben dat misschien niet massaal commercieel succes, maar in bepaalde kringen zijn nederlanders zeer gerespecteerd.

ik denk ook aan de haagse Bunker-records clan, wereldberoemd in de electrowereld, samen met de CBS crew
LangeTabbetjewoensdag 6 februari 2008 @ 11:15
Vergeten we Focus niet ? En in het verlengde Jan Akkerman ?
cafcawoensdag 6 februari 2008 @ 11:23
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vergeten we Focus niet ? En in het verlengde Jan Akkerman ?
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:59 schreef DrPwn het volgende:
..... maar dat is allemaal toch weer een generatie of 2 geleden, .......
Litphowoensdag 6 februari 2008 @ 11:24
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 23:56 schreef Rnej het volgende:
en alle hairmetal
Die moeten lijden, dat is niet hetzelfde .
LangeTabbetjewoensdag 6 februari 2008 @ 11:27
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:23 schreef cafca het volgende:

[..]


[..]
Jan is nog mateloos populair onder jazz bandjes en als sessiemuzikant.
Longmenwoensdag 6 februari 2008 @ 11:39
Vergeet zZz niet, die timmeren aardig aan de weg internationaal...
zZz
axis303woensdag 6 februari 2008 @ 18:45
Vergeet The Cats niet in de jaren 70. Samen met de Earring, Focus en Cuby toch wel de meest succesvolle acts in het buitenland.

Hedendaagse artiesten die daar succesvol zijn idd Andre Rieu, Within Temptation, Candy Dulfer en vader Hans, Ayreon en die lading DJ's..

Rieu is niet mijn muziek, maar is wellicht wel het meest succesvol van dit rijtje hedendaagse artiesten.
Dwersdrieverwoensdag 6 februari 2008 @ 18:56
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:45 schreef axis303 het volgende:
Rieu is niet mijn muziek, maar is wellicht wel het meest succesvol van dit rijtje hedendaagse artiesten.
Het is natuurlijk geen popmuziek, maar Ik was inderdaad stomverbaasd om zijn cd's tegen te komen in een platenzaak in Toronto.

Bij sportwedstrijden in de VS kun je overigens nauwelijks om Two Unlimited heen.
geelkuikentjewoensdag 6 februari 2008 @ 22:30
De Sjonnies in ieder geval niet. Is wel geweldige muziek maar ja internationaal is het toch niet helemaal.

Ff serieus: als je bij last.fm kijkt (gebruiken toch best veel mensen over de hele wereld) dan zie je in de huidige lijst Within Temptation op positie 221 staan. Ja er staan er nog genoeg boven maar ik vind het helemaal niet slecht hoor
Okeishazaterdag 9 februari 2008 @ 18:00
Misschien Leaf, vooral nu bekend,
Wat denk je van Kane?

mii
Okeishazaterdag 9 februari 2008 @ 18:02
Vader Abraham!!!!!:D:D:D:D:D
Is toch waar?!

xx mii
Grobbelzaterdag 9 februari 2008 @ 18:09
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:26 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Candy Dulfer en Ilse de Lange hebben wereldwijd anders ontzettend veel platen verkocht.

Staan geregeld in de USA en Aziatische landen in compleet uitverkochte concerten.
Ilse DeLange voor uitverkochte zalen in de VS? Hoe kom je daar nou weer bij? Ze krijgt haar platen daar niet eens uitgebracht, dus hoe verkoopt ze daar zalen uit? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ilse_delange )

Voor zover ik weet is het succes van Ilse DeLange beperkt tot Nederland; hooguit België verder nog.
ThE_EDzaterdag 9 februari 2008 @ 18:22
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:20 schreef DrPwn het volgende:

[..]

amiina, bjork, múm, sigur ros, emiliana torrini... misschien overschat ik hoe bekend een aantal daarvan zijn,
Dat denk ik ook ja, ik ken alleen Björk en sigur ros, en die laatste is volgens mij ook niet algemeen bekend.
quote:
maar het zijn er toch opvallend veel die ook op internationale reviews hoog scoren, op zo'n kleine bevolking,
Tsja, er zijn ook genoeg Nederlandse bands en DJ's die internationaal gezien goede reviews krijgen. Denk aan die hele gothic metal/rock scene, or Ayreon. Alleen zijn die ook niet overal bekend.
ThE_EDzaterdag 9 februari 2008 @ 18:28
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:37 schreef Batsnek het volgende:

Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.

Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.
Radiohead en Daft Punk zijn inderdaad wel leuk, maar in hoeverre het echt vernieuwend is. Daft Punks electronische geluidjes zijn ook voor Daft Punk gedaan en die talkbox stemmetjes al helemaal. Denk aan Stevie Wonder. (met dank aan een post op retecool vorige week)

Er zijn al vrij veel vernieuwende eletronische elementen geweest. Ben het met je eens dat de grote vernieuwingen wellich tnog moeten komen, maar dat is dan meer qua speelbaarheid denk ik. Zo'n talkbox is niet echt handig en een theremin schijnt ook kut bespeelbaar te zijn.
Yorritzaterdag 9 februari 2008 @ 18:34
Vandenberg natuurlijk!

deden het aardig goed in het buitenland
Yorritzaterdag 9 februari 2008 @ 18:36
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 18:28 schreef ThE_ED het volgende:


Er zijn al vrij veel vernieuwende eletronische elementen geweest. Ben het met je eens dat de grote vernieuwingen wellich tnog moeten komen, maar dat is dan meer qua speelbaarheid denk ik. Zo'n talkbox is niet echt handig en een theremin schijnt ook kut bespeelbaar te zijn.
wat voor vernieuwing bedoel je?
electronische insntrumenten zijn de drijfkracht achter vrijwel alle muziekale vernieuwingen na rocknroll
ThE_EDzaterdag 9 februari 2008 @ 18:48
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 18:36 schreef Yorrit het volgende:

[..]

wat voor vernieuwing bedoel je?
electronische insntrumenten zijn de drijfkracht achter vrijwel alle muziekale vernieuwingen na rocknroll
Maar veel gangbare electronische intrumenten zijn electronische intrumenten met de bediening van een ouder instrument. Uitzonderingen zijn platenspelers die DJ's gebruiken (en dan heb ik het over DJing zoals in hip hop en bijv, echt mixen, natuurlijk) en wellicht dingen zoals samplers enzo. Een nieuwkomer is de PC, maar live wordt dat nog niet zó veel gebruik als instrument volgens mij. (En sowieso sta je dan niet lekker op het podium).

Ik denk dat er nog wel veel meer mogelijk gaat zijn met nieuwe manieren van spelen.
Yorritzaterdag 9 februari 2008 @ 19:01
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 18:48 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Maar veel gangbare electronische intrumenten zijn electronische intrumenten met de bediening van een ouder instrument. Uitzonderingen zijn platenspelers die DJ's gebruiken (en dan heb ik het over DJing zoals in hip hop en bijv, echt mixen, natuurlijk) en wellicht dingen zoals samplers enzo. Een nieuwkomer is de PC, maar live wordt dat nog niet zó veel gebruik als instrument volgens mij. (En sowieso sta je dan niet lekker op het podium).

Ik denk dat er nog wel veel meer mogelijk gaat zijn met nieuwe manieren van spelen.
ah ja op zo'n manier.
theremin is idd wel een voorbeeld van een totaal andere manier van spelen. heb wel andere manieren gezien, geluid manipuleren met beeld, doormiddel van spieractiviteit, het doorbreken van infraroodstralen, de blokjes van de reactable, wii'-mote's, maar van veel van die dingen zijn nog experimenteel ja, nog neit echt ingeburgerd. we zijn zo gewend aan klavieren en knopjes. een andere manier van muziceren, sequencing, is al redelijk ingeburgerd (al is het volgens echte muziekanten natuurlijk niet echt muziceren )

filmpje van een radicaal ander soort bediening: The hands van Michel Waisvisz http://nl.youtube.com/watch?v=MGWjss34yuE&feature=related
ook van hem, de kraakdoos, een electronisch instrument waarbij je zelf deel bent van het circuit http://nl.youtube.com/watch?v=qI8XjXkWdkE&feature=related

deze gast is ook gaaf http://nl.youtube.com/watch?v=EhODYjwnaMs