Sigur Rós, maar verder ken ik ook niksquote:Op zondag 3 februari 2008 17:12 schreef Buschetta het volgende:
Ijsland ? Ken alleen Bjork.
within temptation ken ik niet echt, dat is een soort metal achtige muziek toch? de andere twee heb je idd gelijk in, maar zou ik niet echt onder 'bands' rekenen in de zin waarin ik het bedoelde, dus in de afdeling rock en popmuziek en aanverwante genres. niet dat ik trance minderwaardige muziek vind, maar het getuigt toch van een soort monocultuur is als dat het enige is wat nederland produceert.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:11 schreef Metalfrost het volgende:
Within Temptation
DJ Tiesto
Armin van Buuren
etc..
quote:Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Apekoek het volgende:
Puff Daddy
amiina, bjork, múm, sigur ros, emiliana torrini... misschien overschat ik hoe bekend een aantal daarvan zijn, maar het zijn er toch opvallend veel die ook op internationale reviews hoog scoren, op zo'n kleine bevolking, maar ik haalde het land er ook alleen maar bij als een extreem voorbeeld van hoe het ook kanquote:Op zondag 3 februari 2008 17:13 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
Sigur Rós, maar verder ken ik ook niks
Kane en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:22 schreef MadMarine het volgende:
ilse de lange
pete philly & perquisite
ayreon
kane
don diablo
etc
wel gek dan dat sommige DJ's het juist helemaal gemaakt hebben in het buitenland, terwijl ze in nederland nog totaal onbekend zijn.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?quote:Op zondag 3 februari 2008 17:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Kan en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
Dat bepaal ik inderdaad.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:24 schreef MadMarine het volgende:
[..]
wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?
Natuurlijk is het subjectief, maar sommige dingen kan je wel gewoon aannemen. Algemeen genomen zullen bands als The Beatles en Pink Floyd als legendarisch beschouwd worden, terwijl iedereen Kane en Di-rect over het algemeen bagger vindt.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:25 schreef DrPwn het volgende:
kane vind ik zelf ongelooflijk saaie en voorspelbare muziek.. er zijn natuurlijk wel nederlandse bands, maar de vraag is of die ook noemenswaardig materiaal produceren. dat is een lastige vraag omdat het deels om smaak gaat, maar iets als kane of di-rect is vrij duidelijk slechts een afgeleide van bestaande (vaak amerikaanse) bands. er zullen wel mensen zijn die het mooi vinden, maar het zal niet hoog scoren bij de meeste critici.
Alain Clark inderdaad wel..quote:Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Rnnz het volgende:
Hm ja. Lastig onderwerp. Artiesten als Alain Clark & Wouter Hamel kunnen me de laatste tijd wel bekoren, alleen dat moet maar net je muziek zijn.
Precies. En The Gathering wordt internationaal ook gewaardeerd.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:30 schreef methodmich het volgende:
Bettie Serveert kreeg zelfs navolging in de VS voor het weergaloze album Palomine.
Verder is Urban Dance Squad daar ook succesvol geweest en zelfs grondlegger geweest voor een stroming artiesten daar.
Hij is geboren in amsterdm zuid.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
Goed topic, ik vind het ook wel vaag. DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik heb me trouwens ook vaak afgevraagd hoe het nou komt dat zo enorm veel van de echt grote bands uit de angelsaksische landen komen. Zou dat dan toch het taalvoordeel zijn?
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...quote:Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
Dat is Ierland...quote:Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
dat zal sowieso aan het land van oorsprong en het precedent van de hogere populariteit van muziek uit anglofone landen liggen wat er voor zorgt dat artiesten die daar vandaan komen vanaf het begin al meer in de spotlight staan en meer zendtijd krijgen met hun clips, maar dan heb je het dus over populariteit en niet over kwaliteitquote:Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijnquote:Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?quote:Op zondag 3 februari 2008 18:05 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijn
De bands die je noemt ken ik i.i.g niet. En als ik naar de verkoopcijfers of tour data kijk moet ik gewoon lachen om je "populaire bands". Er zijn honderden personen die qua platen verkoop 1000 % meer scoren dan jou. Er zijn zelfs genoeg Nederlanders die men in NL geeneens kennen die in bepaalde landen massaal platen verkopen. Jazz muzikanten bijvoorbeeld. Ik denk dat Eddy Wally of een Karl Gott (uber bagger herrie) in hun carrieres meer platen hebben verkocht dan jouw voorbeelden ooit zullen kunnen dromenOm een voorbeeld te geven van onbekende artiesten die wel erg populair zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen.
Wat jij kritisch gewaardeerde bands vind noem ik slappe aftreksels van britpop bandjes of andere pop groepen. Kwaliteit is juist te vinden in de NL jazz scene en qua vernieuwing in de electronische muziek.quote:Op zondag 3 februari 2008 18:12 schreef DrPwn het volgende:
[..]
ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?
En dan noem je Jazz als alternatief?quote:Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:
Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.
Jazz blijft zichzelf vernieuwen.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En dan noem je Jazz als alternatief?
Is nog steeds wel internationaal erkend, maar dat twee bandleden van Nederlandse komaf zijn maakt het niet echt Nederlands.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:56 schreef Farmersmom het volgende:
Golden Earring is idd wel het beste voorbeeld denk ik, Van Halen is helemaal popie (geweest) in de oa de US.
Absoluut niet, muziek is nooit een einddoel, maar altijd een proces. Ik hoor nog genoeg inspirerende en originele rockmuziek die de laatste jaren gemaakt is.quote:Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.
http://www.hollandrocks.com/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |