Sigur Rós, maar verder ken ik ook niksquote:Op zondag 3 februari 2008 17:12 schreef Buschetta het volgende:
Ijsland ? Ken alleen Bjork.
within temptation ken ik niet echt, dat is een soort metal achtige muziek toch? de andere twee heb je idd gelijk in, maar zou ik niet echt onder 'bands' rekenen in de zin waarin ik het bedoelde, dus in de afdeling rock en popmuziek en aanverwante genres. niet dat ik trance minderwaardige muziek vind, maar het getuigt toch van een soort monocultuur is als dat het enige is wat nederland produceert.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:11 schreef Metalfrost het volgende:
Within Temptation
DJ Tiesto
Armin van Buuren
etc..
quote:Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Apekoek het volgende:
Puff Daddy
amiina, bjork, múm, sigur ros, emiliana torrini... misschien overschat ik hoe bekend een aantal daarvan zijn, maar het zijn er toch opvallend veel die ook op internationale reviews hoog scoren, op zo'n kleine bevolking, maar ik haalde het land er ook alleen maar bij als een extreem voorbeeld van hoe het ook kanquote:Op zondag 3 februari 2008 17:13 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
Sigur Rós, maar verder ken ik ook niks
Kane en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:22 schreef MadMarine het volgende:
ilse de lange
pete philly & perquisite
ayreon
kane
don diablo
etc
wel gek dan dat sommige DJ's het juist helemaal gemaakt hebben in het buitenland, terwijl ze in nederland nog totaal onbekend zijn.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?quote:Op zondag 3 februari 2008 17:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Kan en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
Dat bepaal ik inderdaad.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:24 schreef MadMarine het volgende:
[..]
wie bepaald eigenlijk of een artiest internationaal bekend is? jij?
Natuurlijk is het subjectief, maar sommige dingen kan je wel gewoon aannemen. Algemeen genomen zullen bands als The Beatles en Pink Floyd als legendarisch beschouwd worden, terwijl iedereen Kane en Di-rect over het algemeen bagger vindt.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:25 schreef DrPwn het volgende:
kane vind ik zelf ongelooflijk saaie en voorspelbare muziek.. er zijn natuurlijk wel nederlandse bands, maar de vraag is of die ook noemenswaardig materiaal produceren. dat is een lastige vraag omdat het deels om smaak gaat, maar iets als kane of di-rect is vrij duidelijk slechts een afgeleide van bestaande (vaak amerikaanse) bands. er zullen wel mensen zijn die het mooi vinden, maar het zal niet hoog scoren bij de meeste critici.
Alain Clark inderdaad wel..quote:Op zondag 3 februari 2008 17:14 schreef Rnnz het volgende:
Hm ja. Lastig onderwerp. Artiesten als Alain Clark & Wouter Hamel kunnen me de laatste tijd wel bekoren, alleen dat moet maar net je muziek zijn.
Precies. En The Gathering wordt internationaal ook gewaardeerd.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:30 schreef methodmich het volgende:
Bettie Serveert kreeg zelfs navolging in de VS voor het weergaloze album Palomine.
Verder is Urban Dance Squad daar ook succesvol geweest en zelfs grondlegger geweest voor een stroming artiesten daar.
Hij is geboren in amsterdm zuid.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:19 schreef TC03 het volgende:
Goed topic, ik vind het ook wel vaag. DJ's tellen niet echt mee naar mijn mening, aangezien trance buiten Europa niet echt populair is.
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik heb me trouwens ook vaak afgevraagd hoe het nou komt dat zo enorm veel van de echt grote bands uit de angelsaksische landen komen. Zou dat dan toch het taalvoordeel zijn?
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...quote:Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
Dat is Ierland...quote:Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
dat zal sowieso aan het land van oorsprong en het precedent van de hogere populariteit van muziek uit anglofone landen liggen wat er voor zorgt dat artiesten die daar vandaan komen vanaf het begin al meer in de spotlight staan en meer zendtijd krijgen met hun clips, maar dan heb je het dus over populariteit en niet over kwaliteitquote:Op zondag 3 februari 2008 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar de écht grote bands, de bands die miljoenen fans hebben, die kwamen en komen toch nog steeds uit Engeland, Amerika en dergelijke. The Knife en consorten maken mooie muziek, maar het is allemaal marge-werk vergeleken met de Coldplays, U2's en Roling Stones van deze wereld. Maar of dat nu taal is, of slimme marketing, of kortzichtigheid van kopers, geen idee...
Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijnquote:Op zondag 3 februari 2008 17:53 schreef DrPwn het volgende:
[..]
dat niet zozeer volgens mij, zeker niet de laatste jaren. er komen er opvallend veel uit de scandinavische landen de laatste tijd (the knife, kent, mando diao uit zweden bijv., royksopp en kings of convenience uit noorwegen, múm en sigur ros uit ijsland) maar die zingen vooral in het engels wat denk ik wel meespeelt. het is echter belangrijker dat er een cultuur bestaat die muzikale creativiteit bevordert, en dat is waar ik met dit hele verhaal eigenlijk naartoe wil, want die is in nederland volgens mij eigenlijk afwezig wat betreft rock en pop. op de een of andere manier slagen de scandinavische landen en tot voor kort engeland (waar de laatste tijd ook vrij weinig boeiends vandaan is gekomen vergeleken met vroeger) daar wel in, en ik vraag me af waar dat hem precies in zit... ik weet het niet, en ik weet ook niet of het uberhaubt wel een culturele oorzaak heeft en het niet gewoon toeval is ofzo, maar het valt mij wel op.
ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?quote:Op zondag 3 februari 2008 18:05 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Volgens mij heb je niet echt door dat buiten Scandinavie, Duitsland en Nederland er nog honderden andere landen zijn
De bands die je noemt ken ik i.i.g niet. En als ik naar de verkoopcijfers of tour data kijk moet ik gewoon lachen om je "populaire bands". Er zijn honderden personen die qua platen verkoop 1000 % meer scoren dan jou. Er zijn zelfs genoeg Nederlanders die men in NL geeneens kennen die in bepaalde landen massaal platen verkopen. Jazz muzikanten bijvoorbeeld. Ik denk dat Eddy Wally of een Karl Gott (uber bagger herrie) in hun carrieres meer platen hebben verkocht dan jouw voorbeelden ooit zullen kunnen dromenOm een voorbeeld te geven van onbekende artiesten die wel erg populair zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen.
Wat jij kritisch gewaardeerde bands vind noem ik slappe aftreksels van britpop bandjes of andere pop groepen. Kwaliteit is juist te vinden in de NL jazz scene en qua vernieuwing in de electronische muziek.quote:Op zondag 3 februari 2008 18:12 schreef DrPwn het volgende:
[..]
ik zit hier geen nerd wedstrijd te houden over wie het beste weet hoe hoog de verkoopcijfers van die en die band zijn, daar heb ik het ook helemaal niet over, maar over de verhouding tussen bevolkingsaantal en bekende, of in ieder geval kritisch gewaardeerde bands. het mag dan een beetje een belachelijke site zijn, maar probeer op pitchfork media bijv. maar eens een positieve review van een nederlandse rock of popband te vinden, ik ben er niet in geslaagd maar misschien weet jij meer dan ik. en hoe kom je erbij dat ik niet weet dat die andere landen bestaan?
En dan noem je Jazz als alternatief?quote:Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:
Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.
Jazz blijft zichzelf vernieuwen.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En dan noem je Jazz als alternatief?
Is nog steeds wel internationaal erkend, maar dat twee bandleden van Nederlandse komaf zijn maakt het niet echt Nederlands.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:56 schreef Farmersmom het volgende:
Golden Earring is idd wel het beste voorbeeld denk ik, Van Halen is helemaal popie (geweest) in de oa de US.
Absoluut niet, muziek is nooit een einddoel, maar altijd een proces. Ik hoor nog genoeg inspirerende en originele rockmuziek die de laatste jaren gemaakt is.quote:Op zondag 3 februari 2008 18:30 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen ? Qua rock/gitaar muziek is het meeste al gedaan en zijn alle schema's al verspeeld.
http://www.hollandrocks.com/
Candy Dulfer en Ilse de Lange hebben wereldwijd anders ontzettend veel platen verkocht.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Kane en Ilse de Lange zijn internationaal gezien erg bekend ja.
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk hebquote:Op maandag 4 februari 2008 18:26 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Absoluut niet, muziek is nooit een einddoel, maar altijd een proces. Ik hoor nog genoeg inspirerende en originele rockmuziek die de laatste jaren gemaakt is.
Alle rock is eigenlijk gewoon snelle bluesquote:Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:
[..]
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk hebIk kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
daar gaat het toch helemaal niet om in muziek? vernieuwend is een relatief begrip, en zo kan je het wel doorvoeren dat alles wat "geluid" gebruikt terug te voeren is door een holbewoner die met een bot ritmisch op een steen beukt. iets kan ook innovatief zijn qua sfeer en sound zonder dat het per se nieuwe instrumenten introduceert.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:
[..]
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk hebIk kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
precies dat.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:38 schreef DrPwn het volgende:
[..]
daar gaat het toch helemaal niet om in muziek? vernieuwend is een relatief begrip, en zo kan je het wel doorvoeren dat alles wat "geluid" gebruikt terug te voeren is door een holbewoner die met een bot ritmisch op een steen beukt. iets kan ook innovatief zijn qua sfeer en sound zonder dat het per se nieuwe instrumenten introduceert.
Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:
[..]
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk hebIk kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
Dat doet me dan weer aan Junkie XL denken. Ook geen onbekende "band".quote:Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.
Wat een gezwam.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 17:37 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.
Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.
Daarnaast zit vernieuwing 'm niet zozeer in een alternatief geluid. Maar meer in een oorspronkelijke speelwijze. Dat wil zeggen; je eigen expressiviteit laten versmelten met de vorm. Ik vind dit daar een mooi voorbeeld van.
Als ik een hedendaagse artiest zou moeten noemen, die expressiviteit en vorm met elkaar laat versmelten denk ik bijvoorbeeld aan Pete Doherty. Omdat hij zo zichzelf is, en niet zozeer bezig is met de uitvoering van het liedje, maar vooral spelen met z'n instrument en zang wordt het een inspirerend optreden.
Urban Dance Squad is zelfs superieur aan RATM.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 11:01 schreef Grobbel het volgende:
Zonder Urban Dance Squad geen Rage Against the Machine.
Johnny Cashquote:Op dinsdag 5 februari 2008 23:52 schreef Zyggie het volgende:
Het idee dat artiesten hun muziek op het podium belijden is in de rock al decennia oud.
Nog nooit iets uit de post-rock hoek gehoord neem ik aan?quote:Op maandag 4 februari 2008 18:28 schreef Buschetta het volgende:
[..]
ik niet. Alle "sounds" zijn terug te traceren naar andere periodes in de rock/gitaar muziek. Maar verbeter me maar als ik ongelijk hebIk kan me geen enkele band herrineren die echt vernieuwend was de afgelopen 20 jaar. Behalve als er electronische invloeden inzaten. En zelfs veel daarvan is nog terug te voeren naar pink floyd en dergelijken.
ja, nederlandse acts hebben dat misschien niet massaal commercieel succes, maar in bepaalde kringen zijn nederlanders zeer gerespecteerd.quote:Op woensdag 6 februari 2008 10:54 schreef cafca het volgende:
Volgens mij is the Ex ook redelijk internationaal gewaardeerd door de serieuzere muziekliefhebbers
quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vergeten we Focus niet ? En in het verlengde Jan Akkerman ?
quote:Op zondag 3 februari 2008 16:59 schreef DrPwn het volgende:
..... maar dat is allemaal toch weer een generatie of 2 geleden, .......
Die moeten lijden, dat is niet hetzelfdequote:
Jan is nog mateloos populair onder jazz bandjes en als sessiemuzikant.quote:
Het is natuurlijk geen popmuziek, maar Ik was inderdaad stomverbaasd om zijn cd's tegen te komen in een platenzaak in Toronto.quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:45 schreef axis303 het volgende:
Rieu is niet mijn muziek, maar is wellicht wel het meest succesvol van dit rijtje hedendaagse artiesten.
Ilse DeLange voor uitverkochte zalen in de VS? Hoe kom je daar nou weer bij? Ze krijgt haar platen daar niet eens uitgebracht, dus hoe verkoopt ze daar zalen uit? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ilse_delange )quote:Op maandag 4 februari 2008 18:26 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Candy Dulfer en Ilse de Lange hebben wereldwijd anders ontzettend veel platen verkocht.
Staan geregeld in de USA en Aziatische landen in compleet uitverkochte concerten.
Dat denk ik ook ja, ik ken alleen Björk en sigur ros, en die laatste is volgens mij ook niet algemeen bekend.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:20 schreef DrPwn het volgende:
[..]
amiina, bjork, múm, sigur ros, emiliana torrini... misschien overschat ik hoe bekend een aantal daarvan zijn,
Tsja, er zijn ook genoeg Nederlandse bands en DJ's die internationaal gezien goede reviews krijgen. Denk aan die hele gothic metal/rock scene, or Ayreon. Alleen zijn die ook niet overal bekend.quote:maar het zijn er toch opvallend veel die ook op internationale reviews hoog scoren, op zo'n kleine bevolking,
Radiohead en Daft Punk zijn inderdaad wel leuk, maar in hoeverre het echt vernieuwend is. Daft Punks electronische geluidjes zijn ook voor Daft Punk gedaan en die talkbox stemmetjes al helemaal. Denk aan Stevie Wonder. (met dank aan een post op retecool vorige week)quote:Op dinsdag 5 februari 2008 17:37 schreef Batsnek het volgende:
Wat anderen ook al zeggen, in feite borduurt alle rock voort op de neger jazz en blues muziek.
Ik vind wel een paar bandjes interessante dingen doen met electronische instrumenten, denk aan radiohead of daft punk, maar over het algemeen blijven het varaties op muziekinstrumenten. De echte grote electronische vernieuwende muziek moet nog komen naar mijn mening.
wat voor vernieuwing bedoel je?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 18:28 schreef ThE_ED het volgende:
Er zijn al vrij veel vernieuwende eletronische elementen geweest. Ben het met je eens dat de grote vernieuwingen wellich tnog moeten komen, maar dat is dan meer qua speelbaarheid denk ik. Zo'n talkbox is niet echt handig en een theremin schijnt ook kut bespeelbaar te zijn.
Maar veel gangbare electronische intrumenten zijn electronische intrumenten met de bediening van een ouder instrument. Uitzonderingen zijn platenspelers die DJ's gebruiken (en dan heb ik het over DJing zoals in hip hop en bijv, echt mixen, natuurlijk) en wellicht dingen zoals samplers enzo. Een nieuwkomer is de PC, maar live wordt dat nog niet zó veel gebruik als instrument volgens mij. (En sowieso sta je dan niet lekker op het podium).quote:Op zaterdag 9 februari 2008 18:36 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wat voor vernieuwing bedoel je?
electronische insntrumenten zijn de drijfkracht achter vrijwel alle muziekale vernieuwingen na rocknroll
ah ja op zo'n manier.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 18:48 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar veel gangbare electronische intrumenten zijn electronische intrumenten met de bediening van een ouder instrument. Uitzonderingen zijn platenspelers die DJ's gebruiken (en dan heb ik het over DJing zoals in hip hop en bijv, echt mixen, natuurlijk) en wellicht dingen zoals samplers enzo. Een nieuwkomer is de PC, maar live wordt dat nog niet zó veel gebruik als instrument volgens mij. (En sowieso sta je dan niet lekker op het podium).
Ik denk dat er nog wel veel meer mogelijk gaat zijn met nieuwe manieren van spelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |