quote:
Op donderdag 31 januari 2008 18:20 schreef HostiMeister het volgende:[..]
Omdat het domme wezens zijn die niet eens in staat zijn een zelfbewustzijn te hebben, laat staan dat ze in staat zijn de mogelijkheid te hebben tot 'lijden' .
Ik heb net de toppic gelezen. Het zijn vooral jou uitspraken die me erg opvallen.
Ik heb paar hobby's waarvan er twee best tegenstrijdig zijn. Een is aquariums en ander is vissen. (vis op karpers)
Jou uitspraken dat het domme wezens zijn kan ik uit eigen ervaaring voor 90 % ontkrachten.
Je kan nog zo veel op school leren en het in een gecontorleerde omgeving testen maar ervaaring die je opdoet buiten in de natuur gaat boven alles.
Neem nou karpers. Dat zijn vissen ie heel erg in staat zijn om te leren en dingen te onthouden. Het is niet voor niks dat er een term binnen de karpervisserij bestaat en dat is dresuur. Dat betekent dat die vissen na een tijdje leren waar ze van af moeten blijven, met het resultaat dat er niks wordt gevangen.
Bij dat soort wateren moet je dan met iets heel nieuws komen wil je iets vangen.
Nog iets dat uit de karper visserij komt is een voerstek opbouwen. Je gaat dan paar dagen achter elkaar op en en het zelvde plek voer ingooien. Daarmee leer je ze aan om iedere dag op die plek terug te komen want daar is voer te vinden.
Aquarium voorbeeld: Ik heb mijn vissen aangeleerd dat ze hun eten altijd in een bepaalde hoek van mijn bak krijgen. Als ik het ergens anders ingooi dan zien ze het niet meteen.
Hoe verklaar jij dat de zalm als een eitje in een rivier begint 20 kilometer bij de zee vandaan. vervolgens de open zee opzwemen en na een tijdje weer op die zelvde plek terug weten te komen. Heeft denk ik erg weinig met instinct te maken. Het is de instinct die ze weer de rivier op drijft maar hoe vinden ze het dan terug????
En voor mensen met de vraag: "hoe weet je dat je vis gelukkig is?"
Dat zal je ook nooit weten. Als je een tijdje bezig bent met aquariums dan leer je dat te herkennen.
Je kijkt naar de kleur van de vis. Net als dat mensen tegen jou zeggen als je hel ziek bent "je ziet er niet uit" dat pas je dan ook toe op je vissen. Als vissen zich op hun gemak voelen dan kleuren ze ook mooi. Kleur komt dan intenser over en zijn helder van kleur.
Als jij een vis hebt die voor nakomelingen zorgt is dat ook een goed teken. Dat doen ze alleen als ze het naar hun zin hebben.
Hoe de vissen zwemen en ademen is ook een belangerijke aanwijzing. Zitten ze de hele dag in een hoekje van je bak of zwemmen ze vrij en vroolijk rond. (dt is natuurlijk verschillend per vis en soort.)
Dus denk beetje na wat je zegt. Ik zeg niet dat je helemaal ongelijk hebt maar om meteen lopen gillen en hoog van de toren blazen. Betje jammer.... Probeer de volgende keer je beweeringen te onderbouwen.
Er gaat niks boven ervaaring en real life......
[ Bericht 0% gewijzigd door kres op 26-06-2008 01:26:20 ]
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down