Volgens mij moet jij Finding Nemo nog maar eens goed bekijken.quote:Op donderdag 31 januari 2008 02:51 schreef HostiMeister het volgende:
vissen voelen niet, vissen zijn gewoon een hoopje neuronen met wat instinct, aquarium is goed genoeg.
quote:Op donderdag 31 januari 2008 02:55 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij Finding Nemo nog maar eens goed bekijken.
Ik denk dat zelfs een garnaal nog meer gevoel in zich heeft dan jij, harteloze freak.quote:Op donderdag 31 januari 2008 02:51 schreef HostiMeister het volgende:
vissen voelen niet, vissen zijn gewoon een hoopje neuronen met wat instinct, aquarium is goed genoeg.
quote:Op donderdag 31 januari 2008 03:01 schreef Marble het volgende:
[..]
Ik denk dat zelfs een garnaal nog meer gevoel in zich heeft dan jij, harteloze freak.
Wat? Denk jij dat vissen kunnen leren? Geconditioneert kunnen worden? Karakter hebben? Die beestjes zitten zo simpel in elkaar dat ze niets anders doen dan reageren op reflexen en instinct.quote:Op donderdag 31 januari 2008 03:04 schreef Marble het volgende:
Droom lekker verder.
Aw, wat lekker naïef, leuk he, zo'n wereld door een roze brilquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:11 schreef Morwen het volgende:
Ik vind het zielig ja, wij hebben een tijdje een aquarium gehad maar elke dag keek ik naar die visjes en dacht: Nee, dat kan ik niet maken.We hebben ze uitgezet in een vijver hier vlakbij met andere goudvissen en koikarpers. Misschien zijn ze nu wel opgevreten door de plaatselijke reigers maar dat vind ik menselijker dan zo een bak voor de rest van je leven. Die beesten kunnen wel 50 ofzo worden.
50 jaar in een bejaardentehuis zonder prikkels en tafeltje dekje vanaf je jeugd.....
Geen gevoel zouden ze hebben, nou ik wel........voor mij geen vissen meer in een kom.
Jij zit wel bovenop me heh vannacht. Is it any good for youquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:14 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Aw, wat lekker naïef, leuk he, zo'n wereld door een roze bril
Sorry bedoel het niet verkeerd.quote:Op donderdag 31 januari 2008 03:15 schreef Morwen het volgende:
[..]
Jij zit wel bovenop me heh vannacht. Is it any good for you
Hier ook een Sorry, heb morgen een schijtafspraak, kan niet slapen. Nouja, dat dusquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:18 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Sorry bedoel het niet verkeerd.![]()
Nog geen zin om naar bed te gaan.
En ik vind het natuurlijk boeiend om te zien, waarom je zo denkt cq. fel reageert op mijn eerst post.
Zo leer je nog eens wat op de late avond.quote:Op donderdag 31 januari 2008 03:20 schreef Morwen het volgende:
[..]
Hier ook een Sorry, heb morgen een schijtafspraak, kan niet slapen. Nouja, dat dusZit eigenlijk mezelf te irriteren, net zoals jij. Net echte mensen
![]()
Thanx, slaap lekkerquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:23 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Zo leer je nog eens wat op de late avond.
Denk dat ik zo toch maar eens op mijn nest ga liggen, succes morgen
Zelf planten voelen en reageren is gebleken als je een tak breekt. Er zijn zelfs planten die gif produceren en die dat verhogen als ze worden aangevreten. Ze reageren dus duidelijk op pijn prikkels dus zal dat voor veel andere organismen niet veel anders zijn waaronder vissen.quote:Op donderdag 31 januari 2008 02:51 schreef HostiMeister het volgende:
Ah, weer iemand die te vaak onoplettend naar National Geographic kijktquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Zelf planten voelen en reageren is gebleken als je een tak breekt. Er zijn zelfs planten die gif produceren en die dat verhogen als ze worden aangevreten. Ze reageren dus duidelijk op pijn prikkels dus zal dat voor veel andere organismen niet veel anders zijn waaronder vissen.
Nou.. Ha ha, grappig jaquote:Op donderdag 31 januari 2008 03:23 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik weet één ding, de vissen in mijn aquarium zijn behoorlijk zielig. Het zijn tropische vissen en de thermostaat is kapot.
Ja.quote:Op donderdag 31 januari 2008 03:09 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat? Denk jij dat vissen kunnen leren? Geconditioneert kunnen worden?
Dat dan weer nietquote:Karakter hebben?
Inderdaad, maar ook met reflexen en instinct kan je dieren conditioneren hoorquote:Die beestjes zitten zo simpel in elkaar dat ze niets anders doen dan reageren op reflexen en instinct.
Geen gelul.
Inktvis is geen vis, inktvis is 1 van de meest intelligente dieren van de zee. We hebben het hier over vissen, een inktvis valt in een geheel andere categorie.quote:Op donderdag 31 januari 2008 10:37 schreef Litso het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Dat dan weer niet
[..]
Inderdaad, maar ook met reflexen en instinct kan je dieren conditioneren hoor
Ik kan het helaas niet vinden nu, maar ik heb ooit een docu gezien over inktvissen (die van kleur konden veranderen) die ze iedere dag voor ze eten kregen een wit vel papier met zwarte stift een kruis erop lieten zien, gewoon door het vel voor de kom te houden. Na een paar dagen begonnen de intkvissen zelf een witte kleur met een zwart kruis aan te nemen wanneer ze wilden eten. Of ze er bij nadachten en er emoties bij voelden lijkt me niet, maar dat ze op de een of andere manier doorhadden dat dat patroon eten betekende was wel duidelijk
Dat wist ik nietquote:Op donderdag 31 januari 2008 10:51 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Inktvis is geen vis, inktvis is 1 van de meest intelligente dieren van de zee. We hebben het hier over vissen, een inktvis valt in een geheel andere categorie.
Maar de vraag is, hoe weet je dat?quote:Op donderdag 31 januari 2008 12:36 schreef Misstique het volgende:
Mits ze voldoende ruimte hebben, het aquariumwater schoon gehouden wordt en ze goed voer krijgen, hebben ze een prima leven hoor. Niks zieligs aan.
Wellicht omdat ze hetzelfde soort gedrag vertonen als hun soortgenoten in de vrije natuur?quote:
Omdat het domme wezens zijn die niet eens in staat zijn een zelfbewustzijn te hebben, laat staan dat ze in staat zijn de mogelijkheid te hebben tot 'lijden' .quote:Op donderdag 31 januari 2008 13:13 schreef Litso het volgende:
[..]
Maar de vraag is, hoe weet je dat?
Wat een domme idioot ben jij, echt. Pijn is een natuurlijk ingebouwd waarschuwingsmechanisme, hoe kom je er in godsnaam bij dat vissen dat niet zouden hebben? Heb je echt 0,0 basisschoolopleiding genoten?quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:20 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat het domme wezens zijn die niet eens in staat zijn een zelfbewustzijn te hebben, laat staan dat ze in staat zijn de mogelijkheid te hebben tot 'lijden' .
Ja, en hoe precies doe je een vis pijn door hem in een aquarium te stoppen? Pijn is niets meer dan een electronische prikkel die door het instinct van een vis geïnterpeteerd wordt als iets onaangenaams, niet meer, niet minder. Geen complexe redenatie waarom er pijn is gewoon een instinct dat zegt dat niet nog een keer te doen.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:28 schreef Marble het volgende:
[..]
Wat een domme idioot ben jij, echt. Pijn is een natuurlijk ingebouwd waarschuwingsmechanisme, hoe kom je er in godsnaam bij dat vissen dat niet zouden hebben? Heb je echt 0,0 basisschoolopleiding genoten?
Omdat je domme onwetende opmerkingen maakt waar je je voor zou moeten schamen. Je bent een blamage voor het Nederlandse basisschoolsysteem, want blijkbaar hebben ze je nooit ook maar de meest basale biologie geleerd.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:35 schreef HostiMeister het volgende:
Tevens ben ik geen domme idioot, dus waarom er nou meteen gescholden moet worden snap ik ook niet helemaal
Ik studeer (micro)biologie, erg grappig dit, inhoudelijk reageren is ook niet je sterkste punt merk ik?quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:39 schreef Marble het volgende:
[..]
Omdat je domme onwetende opmerkingen maakt waar je je voor zou moeten schamen. Je bent een blamage voor het Nederlandse basisschoolsysteem, want blijkbaar hebben ze je nooit ook maar de meest basale biologie geleerd.
Pijn = lijden. Pijn = natuurlijk ingebouwd waarschuwingsmechanisme, dat zelfs de meest basale diertjes hebben. Ergo, vissen zijn natuurlijk in staat tot lijden. Ik snap niet hoe een zelfs maar half ontwikkeld mens anders zou kunnen denken.quote:laat staan dat ze in staat zijn de mogelijkheid te hebben tot 'lijden'
Pijn staat niet gelijk aan lijden, lijden is iets wat mensen bedacht hebben. Daar ga je de fout al in. Tuurlijk voelen die beestjes pijn, anders is het onmogelijk om als soort te overleven. Maar de interpetatie van die pijn dat is wel weer anders bij hogere levensvormen en bijvoorbeeld simplistische beestjes als vissen, die leren er niet van, die onthouden het zelfs niet eens, gewoon instinct.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:44 schreef Marble het volgende:
Hoe krijg je dan in godsnaam dit soort onwetende opmerkingen uit je toetsenbord:
[..]
Pijn = lijden. Pijn = natuurlijk ingebouwd waarschuwingsmechanisme, dat zelfs de meest basale diertjes hebben. Ergo, vissen zijn natuurlijk in staat tot lijden. Ik snap niet hoe een zelfs maar half ontwikkeld mens anders zou kunnen denken.
Als ik hier thuis voor 't aquarium langs loop zitten ze met z'n twintigen voor het glas te 'springen' omdat ze weten dat ze van mij eten krijgen.quote:Op donderdag 31 januari 2008 12:32 schreef heaven7 het volgende:
Je kunt ze toch wel conditioneren?Moet je zien als ik met mn vingers boven het aquarium doe alsof ik eten versnipper, duwen met zn allen vooran en ruzie
Dat is dus geconditioneerd gedrag.
Kan het pompje niet een standje lager? Dat ie niet zo ontzettend z'n best moet doen om niet tegen het glas te botsen?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 16:24 schreef Ephemera het volgende:
Kick!
Ik heb een vraag over mijn goudvis in zijn vierkante kom van ongeveer 25-30 cm breed (tot zover de achtergrond informatie). Ik wil er geen speciaal topic voor openen en ik vind het onderwerp ook wel een beetje hierbij passen, dus ik plaats mijn vraag hier.
Ik heb een tijdje terug een klein pompje in de kom geplaatst om het water een beetje te laten stromen, maar nu vroeg ik mij af of de vis hier wel gelukkig mee is. Over het algemeen zwemt de vis nu meer en ook het ademen lijkt gemakkelijker te gaan (als in; hij/zij doet zijn/haar bek niet meer zo ver open als een tijdje terug). Ik vraag me alleen af of hij/zij nog wel kan 'slapen'. Voor zover ik weet slapen vissen niet echt, maar rusten ze wat. En mijn vis blijft nu alsmaar een beetje ronddrijven dankzij het pompje. Het lijkt me dus dat hij/zij geen rust krijgt, want de vis moet steeds proberen niet tegen de kant aan te botsen.
Zal ik het pompje er weer uit halen of kan de vis hierdoor prima slapen?
Nope, hij staat op zn zachtst. En dat is wel vrij zachtjes hoor. Maar je krijgt toch een soort stroming..quote:Op zaterdag 14 juni 2008 19:19 schreef Nies het volgende:
[..]
Kan het pompje niet een standje lager? Dat ie niet zo ontzettend z'n best moet doen om niet tegen het glas te botsen?
Ah..Zoiets hoopte ik al! De vis lijkt het ook wel tof te vinden, maar ik vraag me af hoe dat 's nachts tijdens het slapen is.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 19:39 schreef Klonk het volgende:
En veel vissen vinden een beetje stroming wel lekker
Ik kan me dat ook niet voorstellen dat er 1 diersoort bestaat die 1 seconde geheugen heeft.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 19:45 schreef Isegrim het volgende:
Vissen kunnen wel degelijk leren; de weg in een doolhof bijvoorbeeld. Mythbusters heeft de myth dat een vis maar een geheugen van één seconde heeft, gebust.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |