abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:30:10 #1
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_56388781
Ajax wordt er weleens van beticht dat het de meeste 'mooiweersupporters' heeft. Supporters die voor het succes komen, maar nergens te vinden zijn als het een periode minder gaat. "Ajax-publiek" is tegenwoordig een veel gehoorde kreet. Maar welke club heeft nou de meeste mooiweersupporters?

Ik denk dat Vitesse rond de eeuwwisseling behoorlijk hoog scoorde op het aantal mooiweersupporters. Monikkenhuize was niet altijd uitverkocht, maar in het Gelredome zaten ineens 26.000 mensen per wedstrijd. Na een aantal jaar is dat aantal weer teruggezakt rond de 19/20.000 waar het nu al een tijd stabiel blijft.

Mijns inziens was het afgelopen jaar vooral AZ de mooiweer-supporters club. Mensen uit Alkmaar waren volgens mij vaak fan van Ajax, maar zagen het succes van AZ als goede reden om te switchen. Hoe zal het gaan nu het wat minder gaat met AZ?

Gooi hier je mening in de strijd, wie heeft de meeste mooiweersupporters?

Grapjes over daken op stadions worden niet geaccepteerd!
pi_56388883
Vitesse inderdaad een tijdje. Woon in de buurt van Arnhem en opeens was iedereen voor Vitesse. Nu is het AZ een tijdje geweest.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:35:47 #3
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56388917
AZ.
Die hebben ook alleen maar mooiweer-thuissupporters, want naar uitwedstrijden nemen ze geen hond mee.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:40:46 #4
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_56389063
Maar dan heb je het over de hype die nu gaande is. Maar dat is op een veel kleinere schaal dan wat er bij Ajax gebeurd. Percentage-gewijs heb je denk ik gelijk, maar aantal-gewijs?
pi_56389129
Bij Ajax is het niet per seizoen maar meer per wedstrijd. Bij verlies willen ze er niks van weten, en bij winst maken ze grappen over het verlies van bijvoorbeeld Feyenoord.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:45:18 #6
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_56389199
Ach, ik denk dat iedere club daar last van heeft zodra het beter gaat, dan wilt men zich graag identificeren met de desbetreffende club en kunnen ze zeggen dat ze "altijd" gaan kijken.

Hoe groter de club hoe meer van dat volk lijkt het iig.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_56389216
Ik denk dat elke club die op een bepaald moment een hype is veel mooiweer-supporters aantrekt.

Vitesse heeft dat een tijdje gehad inderdaad, maar ajax heeft dit ook gehad evenals Psv en zelfs Feyenoord in mindere mate en nu Az.

Al denk ik wel dat ajax gezien de enorme aanhang de meeste mooiweer-supporters heeft, evenals zgn 'Teletekst-supporters' die het voetbal nauwelijks echt volgen, nooit een stadion van binnen zien maar enkel om de naam uit vervlogen tijden en het mooie voetbal nog altijd voor ajax zijn, maar verhoudingsgewijs denk ik dat Az de meeste mooiweer-supporters heeft. Uiteraard niet zoveel als ajax in absolute aantallen omdat de totale aanhang van Az niets is vergeleken bij die van ajax.

Dit is zoals ik het ervaar in mijn persoonlijke omgeving. Veel mensen die ik ken en heb gekend die voor ajax zijn (en dat zijn er heel wat) zijn nauwelijks echt betrokken en volgen ajax op een afstandje en zien zo nu en dan eens een wedstrijd op tv. Dat is echt typerend, het is ook een beeld dat vrijwel iedere keer opnieuw wordt bevestigd zodra ik toevallig weer eens kennis maak met een ajax-fan.

De meeste Feyenoorders die ik ken - ik ben zelf Feyenoordsupporter - zijn veel meer betrokken bij hun club en gaan de meesten regelmatig ook naar het stadion. Ik durf de stelling dus óók aan dat Feyenoord de minste mooiweer-supporters heeft. Al heeft Feyenoord ook mooiweer-supporters die op Feyenoord afkomen zodra het weer even goed gaat, dat heb je bij elke club in een bepaalde mate, maar bepaalde clubs trekken verhoudingsgewijs meer mooiweer-supporters aan vanwege hun naam, historie, successen en uitstraling zoals dus ajax.

Leuk topic in potentie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tomatenboer op 29-01-2008 16:55:03 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:47:47 #8
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_56389268
Ik denk dat een club als Nec nog minder mooiweersupporters heeft. Je gaat immers ook niet naar Ierland voor een mooie strandvakantie

Trouwens, Twente, Heerenveen, Groningen hebben er volgens mij ook wel aardig wat tegenwoordig. Tenminste, de Twente-basis begint wel aardig te groeien.
pi_56389365
az in vergelijking met andere, tuurlijk zullen grotere clubs er veel hebben maar qua %en komt az er vér boven uit
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_56389370
Ajax, Az en Heerenveen de laatste jaren denk ik. Twente begint nu ook wel te komen ware het niet dat er gewoon niet meer in past .
pi_56389555
Nederlands elftal
pi_56389979
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:

Dit is zoals ik het ervaar in mijn persoonlijke omgeving. Veel mensen die ik ken en heb gekend die voor ajax zijn (en dat zijn er heel wat) zijn nauwelijks echt betrokken en volgen ajax op een afstandje en zien zo nu en dan eens een wedstrijd op tv. Dat is echt typerend, het is ook een beeld dat vrijwel iedere keer opnieuw wordt bevestigd zodra ik toevallig weer eens kennis maak met een ajax-fan.
Een fan is ook geen supporter. Je kan ook voor Ajax zijn zonder naar het stadion te gaan. Als alle Ajax-fans ook supporters zouden zijn, hadden ze een stadion voor twee miljoen mensen moeten bouwen. Als het er niet meer zijn. Maar dat is met Feyenoord net zo goed, er zijn genoeg Feyenoord-fans die nooit naar de Kuip gaan. Omdat ze andere dingen belangrijker vinden dan voetbal (voor niet iedereen is het hobby nummer 1, mensen moeten werken, etc).

Maar dat zijn geen mooi weer supporters, omdat die mensen wel achter de club blijven staan, ook als het slecht gaat.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_56389987
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:47 schreef Yozzz het volgende:
Ik denk dat een club als Nec nog minder mooiweersupporters heeft. Je gaat immers ook niet naar Ierland voor een mooie strandvakantie

Trouwens, Twente, Heerenveen, Groningen hebben er volgens mij ook wel aardig wat tegenwoordig. Tenminste, de Twente-basis begint wel aardig te groeien.
Het Arke stadion is al jaren uitverkocht, ook toen het minder ging
Jesus saves but death prevails.
pi_56390023
Het is trouwens logisch dat clubs met minder binding met de streek, meer mooi weer supporters hebben.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:20:02 #15
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_56390053
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:47 schreef Yozzz het volgende:

Groningen valt mee, de Euroborg zit al vrijwel vol zolang hij bestaat en ook in eerste divisie periode was het Oosterpark (relatief) druk bezocht.

Ik denk nog steeds met afstand Ajax. Niet alleen de mensen die snel t stadion uitvluchten als ze n keer klap krijgen in de Arena, ook mensen die geen speler kunnen opnoemen maar toch zichzelf supporter noemen. Enfin iedereen kent dat volk wel denk ik.
/-=]
|o-0
~~~`
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:20:26 #16
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_56390069
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:17 schreef Shivo het volgende:

[..]

Het Arke stadion is al jaren uitverkocht, ook toen het minder ging
In dat geval neem ik het terug Ik merk in ieder geval dat er meer mensen Twente-minded zijn dan voorheen
pi_56390098
Heerenveen zit al meer dan 10 jaar vol, de mensen die er nu na de uitbreiding bijkwamen hebben jarenlang op een wachtlijst gestaan. Het feit dat er nu dus zoveel extra zitten komt puur doordat er geen plek was, niet omdat het nu opeens zo overdreven goed gaat ofzo.
pi_56390103
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:20 schreef DeWaasheid het volgende:
ook mensen die geen speler kunnen opnoemen maar toch zichzelf supporter noemen. Enfin iedereen kent dat volk wel denk ik.
Die bestaan echt niet hoor... Of het zijn vrouwen of manwijven waarvan Ajax de enige club is die ze kennen. Maar die noemen zich echt geen supporter hoor... Of je neemt ze te serieus.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:22:43 #19
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_56390127
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:30 schreef Yozzz het volgende:

Mensen uit Alkmaar waren volgens mij vaak fan van Ajax, maar zagen het succes van AZ als goede reden om te switchen.

Switchen van club , dan ben je geen supporter maar een kneus!
Echte supporters zijn levenslang aan hun club verbonden, in goede en slechte tijden.
pi_56390211
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:
De meeste Feyenoorders die ik ken - ik ben zelf Feyenoordsupporter - zijn veel meer betrokken bij hun club en gaan de meesten regelmatig ook naar het stadion. Ik durf de stelling dus óók aan dat Feyenoord de minste mooiweer-supporters heeft. Al heeft Feyenoord ook mooiweer-supporters die op Feyenoord afkomen zodra het weer even goed gaat, dat heb je bij elke club in een bepaalde mate, maar bepaalde clubs trekken verhoudingsgewijs meer mooiweer-supporters aan vanwege hun naam, historie, successen en uitstraling zoals dus ajax.

Alle AZ-supporters die ik ken - ik ben zelf AZ-supporter - zijn ook heel betrokken met de club en gaan allemaal regelmatig naar het stadion. Ik zal echter nooit van mijn leven de stelling aangaan dat AZ weinig gloryhunters heeft. De mensen met wie de meeste echte supporters van een club omgaan zijn nu eenmaal niet representatief voor het gehele publiek van die club.

Mooiweersupporters zijn inherent aan de relatieve successen van een club. AZ had de laatste jaren het mooiere, zo niet mooiste, voetbal van Nederland. Dit heeft aantrekkingskracht op mensen die van het spelletje houden, maar geen emotionele binding hebben met een club. Nu het minder gaat met AZ zal een gedeelte van deze lui weer vertrekken (hoe langer de mineur, hoe groter de groep), naar een andere club of gewoon uit het stadion en weer terugkomen als het beter gaat. Een zeer klein gedeelte zal echter wel binding met de club krijgen en echt supporter worden. Voor de club zelf hoeven mooiweersupporters echter helemaal niet negatief te zijn, ze leveren immers meer inkomsten op.

Een heel ander iets zijn de teletekstsupporters, die nog nooit een stap in een stadion hebben gezet, of ooit eens een keertje met ome Jan mee zij meegeweest, die bij successen grote verhalen hebben over hoe geweldig 'hun' club toch is en bij verlies van jouw club tegen 'hun' club opeens jennerige SMS'jes gaan sturen, maar die niet thuis geven als het slecht gaat met 'hun' club en jij ze daar op aanspreekt. Veel Tukkers die ik ken en zich Ajacied noemen, hebben hier last van. Ik vind deze lui echter veel ergerlijker dan mooiweersupporters, omdat de meeste mooiweersupporters namelijk geen binding veinzen.

Het zullen dan ook de clubs met continue het slechtste voetbal zijn, die de minste mooiweersupporters hebben. Het is maar waar je trots op wilt zijn
pi_56390222
Denk dat het in de Top wel ongeveer hetzelfde is. Heb me altijd geërgerd aan de vingerwijzing naar Ajax. Toen het slecht met feyenoord ging bleef de tweede ring van de Kuip dicht. En zoals er mensen zijn die zeggen voetbal niet te volgen maar zeggen toch voor Ajax te zijn, zo zijn er ook feyenoorders van deze orde. Maak ik heul vaak mee. Jammere is altijd dat feyenoorders hier vaak blind voor zijn. Media doet daar ook in mee door 'Het Legioen' zo op te hemelen...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_56390437
Clubs met de minste mooiweer-supporters zijn de subtoppers zoals Heerenveen, Utrecht, Twente en Groningen, die clubs zijn vrij stabiel, al vele jaren rond de 4e tot 8e plek in de stand staan.

De clubs met de meeste mooiweer-supporters zullen zijn bij de clubs die het ene jaar goed scoren en dan ineens in een dal terecht komen. Dus AZ en Ajax zijn de 2 beste kandidaten daar voor. Bij Feyenoord zal het veel minder zijn, omdat die club niet gewend is om jaar in jaar uit hoog te eindigen. De supporters daar zijn het gewend dat de club meestal 2e of 3e zal eindigen.

PSV zal waarschijnlijk de meeste mooiweer-supporters hebben, maar omdat PSV gewend is om elk seizoen de titel te pakken weet je niet precies hoeveel van die supporters daar zijn. Zoiets zal je pas kunnen voorspellen als PSV gedurende 2+ jaar ineens in een dal terecht zal komen. Dat zal het moment zijn waarop die "supporters" zich zullen laten zien.

In ieder geval zijn de meeste mooiweer-supporters op dit moment aanwezig bij AZ, maar technisch gezien zijn dat dezelfde supporters als bij Ajax
pi_56390466
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:36 schreef Mika25 het volgende:

In ieder geval zijn de meeste mooiweer-supporters aanwezig bij AZ, maar technisch gezien zijn dat dezelfde supporters als bij Ajax
+1 scherp!
pi_56390510
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:20 schreef Yozzz het volgende:

[..]

In dat geval neem ik het terug Ik merk in ieder geval dat er meer mensen Twente-minded zijn dan voorheen
Wachtlijst is d'r ook al jaren trouwens. Ook in de faillisementsperiode.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:41:20 #25
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_56390564
Bij nac ook wel gebeurd dat het vak ineens voller zat.
Maar was volgens mij het gevolg van een aantal aflopende stadionverboden.
pi_56390583
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:26 schreef Da_Sandman het volgende:
Denk dat het in de Top wel ongeveer hetzelfde is. Heb me altijd geërgerd aan de vingerwijzing naar Ajax. Toen het slecht met feyenoord ging bleef de tweede ring van de Kuip dicht. En zoals er mensen zijn die zeggen voetbal niet te volgen maar zeggen toch voor Ajax te zijn, zo zijn er ook feyenoorders van deze orde. Maak ik heul vaak mee. Jammere is altijd dat feyenoorders hier vaak blind voor zijn. Media doet daar ook in mee door 'Het Legioen' zo op te hemelen...
Dat is eind jaren 80 en begin jaren 90 inderdaad veel voorgekomen, dat de tweede ring dichtbleef (of sowieso niet gevuld was omdat er gewoon geen mensen kwamen ). De toeschouwersaantallen in De Kuip waren destijds dramatisch. Overigens trok ajax die periode ook niet gek veel supporters.

Maar vorig seizoen - toch ook een belabberd seizoen voor Feyenoord - is de tweede ring weliswaar 2x of 3x dichtgeweest (overigens niet alle vakken want het vak waar ik altijd zit op de tweede ring is over het algemeen wel altijd open), maar de toeschouwers-gemiddelden zakten vorig seizoen niet onder de 40.000 dus dat mag toch gewoon zeer redelijk genoemd worden tijdens zo'n dramatisch seizoen voor Feyenoord.

Dus ik denk dat het beeld van de hondstrouwe Feyenoord-supporter toch aardig klopt, zeker omdat de Feyenoord-supporters de laatste jaren nu niet bepaald verwend zijn met mooi voetbal en dan nog maar te zwijgen over uberhaupt een prijs.

Zoals hiervoor al was aangegeven worden veel mooiweer-supporters aangetrokken door prachtig voetbal, maar dat is de laatste jaren helaas niet bepaald het handelsmerk van Feyenoord.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_56390631
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:36 schreef Mika25 het volgende:
PSV zal waarschijnlijk de meeste mooiweer-supporters hebben, maar omdat PSV gewend is om elk seizoen de titel te pakken weet je niet precies hoeveel van die supporters daar zijn. Zoiets zal je pas kunnen voorspellen als PSV gedurende 2+ jaar ineens in een dal terecht zal komen. Dat zal het moment zijn waarop die "supporters" zich zullen laten zien.
En waarom zou dit niet gelden voor de subtoppers? Overigens is Groningen pas de laatste twee seizoenen in de subtop geeindigd, daarvoor een heel aantal seizoenen onderkant middenmoot, dus juist daar zou je ze ook nu kunnen verwachten...
pi_56390649
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:26 schreef Gatalin het volgende:
Het zullen dan ook de clubs met continue het slechtste voetbal zijn, die de minste mooiweersupporters hebben. Het is maar waar je trots op wilt zijn
Daarom ja. Als Feyenoord of Ajax in de eerste divisie zou spelen, zouden hun stadions ook maar de helft gevuld zijn. Succes trekt nu eenmaal supporters aan; slechte prestaties stoten nu eenmaal af.
pi_56390712
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:39 schreef Solstice het volgende:

[..]

Wachtlijst is d'r ook al jaren trouwens. Ook in de faillisementsperiode.
Grootte van wachtlijst kan wel fluctueren. Ik merk in mijn eigen omgeving dat Twente de laatste jaren steeds meer gaat leven bij de mensen hier. Dat maakt ze nog niet meteen supporters, maar het trekt wel aan.
pi_56390715
AZ supporters. Maar die kun je net zo goed tot de Ajax supporters rekenen, want dat zijn de meeste hiervoor geweest
pi_56390755
Ondanks dat Ajax vaak wordt gezien als een club met successupporters zitten er ook in de slechte tijden in absolute getallen meer mensen dan bij de meeste Nederlandse clubs
pi_56390801
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:48 schreef RoBro het volgende:
Ondanks dat Ajax vaak wordt gezien als een club met successupporters zitten er ook in de slechte tijden in absolute getallen meer mensen dan bij de meeste Nederlandse clubs
Ja, dat heeft een rede. Bij Ajax houden ze hun eigen telling er op na. Die rekenen standaard hun seizoenskaarthouders mee, ook al zijn ze niet aanwezig.
Als ik op Tele 2 Ajax - Utrecht zit te kijken dan zie ik allemaal lege plekken. En dan nog geven ze aan dat er 50.000 man zaten.
pi_56390856
Ajax
pi_56390870
In de dramatische kutseizoenen (in '99 en 2000 werden we 6e en 5e) zaten er 40.000 gemiddeld in de ArenA, in goede jaren zo'n 48 duizend gemiddeld.
Bij Feyenoord waren het er in 97/98 (sinds 93 geen kampioen meer toen) maar 25 duizend gemiddeld, maar toen een paar jaar later de UEFA Cup werd gewonnen zaten er in het volgende seizoen 43 duizend gemiddeld
Toen Groningen degradeerde in 97/98 verloor het ook opeens bijna de helft van de het toeschouwers aantal (13.000 naar 7400).
Heracles kreeg na promotie ook opeens van 5000 - 8000 toeschouwers.
NAC verloor nauwelijks toeschouwers bij degradatie in '99 (van 10.775 naar 9.812) en bleef vrij stabiel ondanks wisselende resultaten.
Bij Sparta verdubbelde het toeschouwersaantal bij promotie bijna (van 4488 -> 5750 -> 8927).
Bij Vitesse zaten er in hoogtijdagen 26000 gemiddeld, naar +-19000 in kutjaren.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:55:33 #35
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_56390909
Het verschilt niet eens zoveel per club, denk ik.

Ajax: In de jaren '80 8.000 toeschouwers. In 1996 elke competitiewedstrijd 51.000 man in de Arena.
Nu al jaren achter elkaar 40-45.000 seizoenkaarthouders, en een supportersverenging van 80.000 leden terwijl Ajax de afgelopen negen jaar maar twee kampioenschappen heeft kunnen vieren.

Wat wél zo is bij Ajax is dat een bepaald percentage seizoenkaarthouders bijna nooit op komt dagen en dat Ajax de meeste SYMPHATISANTEN heeft. Dit zijn dus géén mooi-weer supporters, die term is al een contradictio in terminis. Ajax is de bekendste, populairste en meest gehate club van Nederland. Mensen die eigenlijk niet zoveel om voetbal geven, zeggen dan vaak dat ze maar voor Ajax zijn omdat ze de grote successen uit de jaren '90 nog kennen.

Feyenoord In 1989-1990 zaten er soms net 3.000 man in de Kuip. Nu een grote schare, maar óók bij Feyenoord zagen we ineens een run op seizoenkaarten na de aankopen van Makaay, Gio en Hofland. Óók bij Feyenoord liepen mensen ruim voor tijd weg na een 0-4 tegen Ajax. En ik ken zelf ook legio Feyenoord-'supporters' die minder vaak dan ik als Ajacied per seizoen in de Kuip komen.

PSV Stabiele club, thuispubliek is al decennia ongeveer gelijk. PSV presteert, zoals het een kleurloze club betaamt, al jaren hetzelfde. Mocht Ajax of Feyenoord datgene presteren wat PSV de afgelopen jaren heeft gedaan, dan was er nu een 3e ring nodig op de Kuip en/of Arena. PSV houdt echter dezelfde fanbase, en verkoopt met moeite het uitvak van VVV uit. De mooi-weer supporters van PSV zijn vooral 3.500 man die het wél op kunnen brengen om mooie tripjes naar Liverpool en Londen te maken maar een reisje naar Breda is toch even iets te ver.

Ook bij clubs als VVV-Venlo, FC Groningen en SC Heerenveen heb je mooi-weer supporters. Alleen bij de ene club wat meer dan de andere.

Eigenlijk bestaan ze alleen niet bij Excelsior, FC Eindhoven en FC Omniworld, maar dat zijn ook redelijk onnozele clubs.
Gourmetten of steengrillen?
pi_56390939
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:54 schreef Fides het volgende:
In de dramatische kutseizoenen (in '99 en 2000 werden we 6e en 5e) zaten er 40.000 gemiddeld in de ArenA, in goede jaren zo'n 48 duizend gemiddeld.
Bij Feyenoord waren het er in 97/98 (sinds 93 geen kampioen meer toen) maar 25 duizend gemiddeld, maar toen een paar jaar later de UEFA Cup werd gewonnen zaten er in het volgende seizoen 43 duizend gemiddeld
Toen Groningen degradeerde in 97/98 verloor het ook opeens bijna de helft van de het toeschouwers aantal (13.000 naar 7400).
Heracles kreeg na promotie ook opeens van 5000 - 8000 toeschouwers.
NAC verloor nauwelijks toeschouwers bij degradatie in '99 (van 10.775 naar 9.812) en bleef vrij stabiel ondanks wisselende resultaten.
Bij Sparta verdubbelde het toeschouwersaantal bij promotie bijna (van 4488 -> 5750 -> 8927).
Bij Vitesse zaten er in hoogtijdagen 26000 gemiddeld, naar +-19000 in kutjaren.
Vergeet ook vooral niet dat ze in goudengids divisie op de vrijdag spelen he. Dat kost je gewoon zichtbaar supporters. Er zijn ook nog mensen die wel op de vrijdagavond werken.
pi_56390940
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:51 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ja, dat heeft een rede. Bij Ajax houden ze hun eigen telling er op na. Die rekenen standaard hun seizoenskaarthouders mee, ook al zijn ze niet aanwezig.
Als ik op Tele 2 Ajax - Utrecht zit te kijken dan zie ik allemaal lege plekken. En dan nog geven ze aan dat er 50.000 man zaten.
Je ziet lege plekken, maar ga met niet zeggen dat er minder dan 30.000 man zaten anders kom je niet geloofwaardig over
pi_56391050
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:56 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

Vergeet ook vooral niet dat ze in goudengids divisie op de vrijdag spelen he. Dat kost je gewoon zichtbaar supporters. Er zijn ook nog mensen die wel op de vrijdagavond werken.
Toch is het verschil tussen Groningen en NAC (een jaar later) heel groot.
pi_56391100
quote:
Nogmaals dat komt omdat ajax toen ook al standaard alle seizoenskaarthouders meetelde.
quote:
Bij Feyenoord is vanaf 1993 gewoon een gestage groei in het aantal seizoenskaarthouders ontstaan tot aan dit jaar toe. Het klopt dat Feyenoord is opgeklommen vanaf de dramatische eind jaren 80 met soms slechts 10.000 toeschouwers (toendertijd vaak meer dan dat er bij ajax kwam overigens ) tot 26.000 toeschouwers gemiddeld halverwege de jaren 90 toen het weer iets beter ging. Daarna is het ieder jaar een beetje blijven groeien. Eigenlijk een beeld dat je bij veel clubs - ook bij ajax - ziet dus.

Overigens vergeet je dat het toeschouwers gemiddelde in De Kuip vorig seizoen ook niet onder de 40.000 kwam, in een jaar waarin Feyenoord notabene 7de werd.

Makkelijk hoor, selectief toeschouwers-aantallen benaderen.

Maar laten we er geen Feyenoord - ajax discussie van maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tomatenboer op 29-01-2008 18:19:25 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:05:59 #40
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_56391124
Het is volgens mij duidelijk dat er een stabiele kern is, die gewoon altijd komt en 'fan' is. De 'supporters' kijken op teletekst of kopen een seizoenskaart als er mooie aankopen zijn / het goed gaat. Een supporter kan een fan worden na verloop van tijd (kijk naar Vitesse).

Nu is de vraag, wie heeft het grootste percentage "fans" t.o.v. "supporters"?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:11:00 #41
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_56391241
Nu: AZ
Voor die tijd: Vitesse
Aller tijden: Ajax.
De nacht verandert iedereen,
kankelul.
pi_56391312
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:56 schreef RoBro het volgende:

[..]

Je ziet lege plekken, maar ga met niet zeggen dat er minder dan 30.000 man zaten anders kom je niet geloofwaardig over
Zeker niet, maar meer dan 40.000 waren het er zeker niet.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:15:51 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56391343
De club met de meeste "Sky-boxen"?
Ajax dus.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56391373
Het is juist goed voor een club om mooi-weer-supporters te trekken. Dat motiveert om beter te presteren en door de extra aanloop meer inkomsten uit kaartverkoop en merchandise te verkrijgen.

De fanatieke meereizende supporters kosten meer dan dat ze opleveren want ze richten vernielingen aan, houden gezinnen met kinderen weg, zitten op de goedkoopste plekken en als de clubs ooit de politie moeten gaan betalen dan zijn ze ze zeker liever kwijt dan rijk.

De fanatieke aanhang kent (mede doorhun drank en drugsgebruik) geen enkel relativeringsvermogen. Ze zorgden al meerdere keren voor jarenlange europacupschorsingen (Liverpool, Ajax, Feyenoord) terwijl ze zichzelf notabene wel als de belangrijkste supporters zien.
Wie dit leest is gek
pi_56391379
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 18:05 schreef Yozzz het volgende:
Het is volgens mij duidelijk dat er een stabiele kern is, die gewoon altijd komt en 'fan' is. De 'supporters' kijken op teletekst of kopen een seizoenskaart als er mooie aankopen zijn / het goed gaat. Een supporter kan een fan worden na verloop van tijd (kijk naar Vitesse).

Nu is de vraag, wie heeft het grootste percentage "fans" t.o.v. "supporters"?
Precies andersom
pi_56391382
quote:

Die mogen hun bek dus ook wel houden. .
Overigens ga ik voor de klapperjosti's van AZ.
-
pi_56391503
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 18:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is juist goed voor een club om mooi-weer-supporters te trekken. Dat motiveert om beter te presteren en door de extra aanloop meer inkomsten uit kaartverkoop en merchandise te verkrijgen.

De fanatieke meereizende supporters kosten meer dan dat ze opleveren want ze richten vernielingen aan, houden gezinnen met kinderen weg, zitten op de goedkoopste plekken en als de clubs ooit de politie moeten gaan betalen dan zijn ze ze zeker liever kwijt dan rijk.

De fanatieke aanhang kent (mede doorhun drank en drugsgebruik) geen enkel relativeringsvermogen. Ze zorgden al meerdere keren voor jarenlange europacupschorsingen (Liverpool, Ajax, Feyenoord) terwijl ze zichzelf notabene wel als de belangrijkste supporters zien.
Een eenmansdaad tijdens het staafincident afschuiven op een grotere groepering, wie ontbreekt er nou relativeringsvermogen
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:23:28 #48
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_56391519
Overigens is dit een nutteloze discussie vind ik, omdat het bij alle clubs voorkomt.
En dan vóóral bij de topclubs.

Waarom denk je dat de seizoenskaarten uitverkocht raakten nadat bekend werd dat spelers als v. Bronckhorst en Makaay naar de Kuip kwamen na zo'n teleurstellend jaar?
De nacht verandert iedereen,
kankelul.
pi_56391606
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 18:23 schreef MarkNMGN het volgende:
Overigens is dit een nutteloze discussie vind ik, omdat het bij alle clubs voorkomt.
En dan vóóral bij de topclubs.

Waarom denk je dat de seizoenskaarten uitverkocht raakten nadat bekend werd dat spelers als v. Bronckhorst en Makaay naar de Kuip kwamen na zo'n teleurstellend jaar?
Tuurlijk, hoe meer supporters, hoe meer succesvolk er tussen loopt.
Maar ik ben wel benieuwd hoeveel er volgend jaar nog bij az zitten.
-
pi_56391614
Zonder twijfel RBC.
pi_56391671
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 18:22 schreef RoBro het volgende:

[..]

Een eenmansdaad tijdens het staafincident afschuiven op een grotere groepering, wie ontbreekt er nou relativeringsvermogen
Alle incidenten rond Ajax komen uit deze groep. Of is de dood van Picorni niet het gevolg van zijn eigen fanatiisme? Of het feit dat er de eerste 100 jaar geen kampioenschappen meer in het centrum gevierd mogen worden?
Wie dit leest is gek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')