Een fan is ook geen supporter. Je kan ook voor Ajax zijn zonder naar het stadion te gaan. Als alle Ajax-fans ook supporters zouden zijn, hadden ze een stadion voor twee miljoen mensen moeten bouwen. Als het er niet meer zijn. Maar dat is met Feyenoord net zo goed, er zijn genoeg Feyenoord-fans die nooit naar de Kuip gaan. Omdat ze andere dingen belangrijker vinden dan voetbal (voor niet iedereen is het hobby nummer 1, mensen moeten werken, etc).quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit is zoals ik het ervaar in mijn persoonlijke omgeving. Veel mensen die ik ken en heb gekend die voor ajax zijn (en dat zijn er heel wat) zijn nauwelijks echt betrokken en volgen ajax op een afstandje en zien zo nu en dan eens een wedstrijd op tv. Dat is echt typerend, het is ook een beeld dat vrijwel iedere keer opnieuw wordt bevestigd zodra ik toevallig weer eens kennis maak met een ajax-fan.
Het Arke stadion is al jaren uitverkocht, ook toen het minder gingquote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:47 schreef Yozzz het volgende:
Ik denk dat een club als Nec nog minder mooiweersupporters heeft. Je gaat immers ook niet naar Ierland voor een mooie strandvakantie
Trouwens, Twente, Heerenveen, Groningen hebben er volgens mij ook wel aardig wat tegenwoordig. Tenminste, de Twente-basis begint wel aardig te groeien.
Groningen valt mee, de Euroborg zit al vrijwel vol zolang hij bestaat en ook in eerste divisie periode was het Oosterpark (relatief) druk bezocht.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:47 schreef Yozzz het volgende:
Ik denk dat een club als Nec nog minder mooiweersupporters heeft. Je gaat immers ook niet naar Ierland voor een mooie strandvakantie
Trouwens, Twente, Heerenveen, Groningen hebben er volgens mij ook wel aardig wat tegenwoordig. Tenminste, de Twente-basis begint wel aardig te groeien.
In dat geval neem ik het terugquote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:17 schreef Shivo het volgende:
[..]
Het Arke stadion is al jaren uitverkocht, ook toen het minder ging
Die bestaan echt niet hoor... Of het zijn vrouwen of manwijven waarvan Ajax de enige club is die ze kennen. Maar die noemen zich echt geen supporter hoor... Of je neemt ze te serieus.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:20 schreef DeWaasheid het volgende:
ook mensen die geen speler kunnen opnoemen maar toch zichzelf supporter noemen. Enfin iedereen kent dat volk wel denk ik.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:30 schreef Yozzz het volgende:
Mensen uit Alkmaar waren volgens mij vaak fan van Ajax, maar zagen het succes van AZ als goede reden om te switchen.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:
De meeste Feyenoorders die ik ken - ik ben zelf Feyenoordsupporter - zijn veel meer betrokken bij hun club en gaan de meesten regelmatig ook naar het stadion. Ik durf de stelling dus óók aan dat Feyenoord de minste mooiweer-supporters heeft. Al heeft Feyenoord ook mooiweer-supporters die op Feyenoord afkomen zodra het weer even goed gaat, dat heb je bij elke club in een bepaalde mate, maar bepaalde clubs trekken verhoudingsgewijs meer mooiweer-supporters aan vanwege hun naam, historie, successen en uitstraling zoals dus ajax.
+1 scherp!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:36 schreef Mika25 het volgende:
In ieder geval zijn de meeste mooiweer-supporters aanwezig bij AZ, maar technisch gezien zijn dat dezelfde supporters als bij Ajax
Wachtlijst is d'r ook al jaren trouwens. Ook in de faillisementsperiode.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:20 schreef Yozzz het volgende:
[..]
In dat geval neem ik het terugIk merk in ieder geval dat er meer mensen Twente-minded zijn dan voorheen
Dat is eind jaren 80 en begin jaren 90 inderdaad veel voorgekomen, dat de tweede ring dichtbleef (of sowieso niet gevuld was omdat er gewoon geen mensen kwamenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:26 schreef Da_Sandman het volgende:
Denk dat het in de Top wel ongeveer hetzelfde is. Heb me altijd geërgerd aan de vingerwijzing naar Ajax. Toen het slecht met feyenoord ging bleef de tweede ring van de Kuip dicht. En zoals er mensen zijn die zeggen voetbal niet te volgen maar zeggen toch voor Ajax te zijn, zo zijn er ook feyenoorders van deze orde. Maak ik heul vaak mee. Jammere is altijd dat feyenoorders hier vaak blind voor zijn. Media doet daar ook in mee door 'Het Legioen' zo op te hemelen...
En waarom zou dit niet gelden voor de subtoppers? Overigens is Groningen pas de laatste twee seizoenen in de subtop geeindigd, daarvoor een heel aantal seizoenen onderkant middenmoot, dus juist daar zou je ze ook nu kunnen verwachten...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:36 schreef Mika25 het volgende:
PSV zal waarschijnlijk de meeste mooiweer-supporters hebben, maar omdat PSV gewend is om elk seizoen de titel te pakken weet je niet precies hoeveel van die supporters daar zijn. Zoiets zal je pas kunnen voorspellen als PSV gedurende 2+ jaar ineens in een dal terecht zal komen. Dat zal het moment zijn waarop die "supporters" zich zullen laten zien.
Daarom ja. Als Feyenoord of Ajax in de eerste divisie zou spelen, zouden hun stadions ook maar de helft gevuld zijn. Succes trekt nu eenmaal supporters aan; slechte prestaties stoten nu eenmaal af.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:26 schreef Gatalin het volgende:
Het zullen dan ook de clubs met continue het slechtste voetbal zijn, die de minste mooiweersupporters hebben. Het is maar waar je trots op wilt zijn
Grootte van wachtlijst kan wel fluctueren. Ik merk in mijn eigen omgeving dat Twente de laatste jaren steeds meer gaat leven bij de mensen hier. Dat maakt ze nog niet meteen supporters, maar het trekt wel aan.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:39 schreef Solstice het volgende:
[..]
Wachtlijst is d'r ook al jaren trouwens. Ook in de faillisementsperiode.
Ja, dat heeft een rede. Bij Ajax houden ze hun eigen telling er op na. Die rekenen standaard hun seizoenskaarthouders mee, ook al zijn ze niet aanwezig.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:48 schreef RoBro het volgende:
Ondanks dat Ajax vaak wordt gezien als een club met successupporters zitten er ook in de slechte tijden in absolute getallen meer mensen dan bij de meeste Nederlandse clubs
Vergeet ook vooral niet dat ze in goudengids divisie op de vrijdag spelen he. Dat kost je gewoon zichtbaar supporters. Er zijn ook nog mensen die wel op de vrijdagavond werken.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:54 schreef Fides het volgende:
In de dramatische kutseizoenen (in '99 en 2000 werden we 6e en 5e) zaten er 40.000 gemiddeld in de ArenA, in goede jaren zo'n 48 duizend gemiddeld.
Bij Feyenoord waren het er in 97/98 (sinds 93 geen kampioen meer toen) maar 25 duizend gemiddeld, maar toen een paar jaar later de UEFA Cup werd gewonnen zaten er in het volgende seizoen 43 duizend gemiddeld![]()
Toen Groningen degradeerde in 97/98 verloor het ook opeens bijna de helft van de het toeschouwers aantal (13.000 naar 7400).
Heracles kreeg na promotie ook opeens van 5000 - 8000 toeschouwers.
NAC verloor nauwelijks toeschouwers bij degradatie in '99 (van 10.775 naar 9.812) en bleef vrij stabiel ondanks wisselende resultaten.
Bij Sparta verdubbelde het toeschouwersaantal bij promotie bijna (van 4488 -> 5750 -> 8927).
Bij Vitesse zaten er in hoogtijdagen 26000 gemiddeld, naar +-19000 in kutjaren.
Je ziet lege plekken, maar ga met niet zeggen dat er minder dan 30.000 man zaten anders kom je niet geloofwaardig overquote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:51 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Ja, dat heeft een rede. Bij Ajax houden ze hun eigen telling er op na. Die rekenen standaard hun seizoenskaarthouders mee, ook al zijn ze niet aanwezig.
Als ik op Tele 2 Ajax - Utrecht zit te kijken dan zie ik allemaal lege plekken. En dan nog geven ze aan dat er 50.000 man zaten.
Toch is het verschil tussen Groningen en NAC (een jaar later) heel groot.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:56 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Vergeet ook vooral niet dat ze in goudengids divisie op de vrijdag spelen he. Dat kost je gewoon zichtbaar supporters. Er zijn ook nog mensen die wel op de vrijdagavond werken.
Nogmaals dat komt omdat ajax toen ook al standaard alle seizoenskaarthouders meetelde.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:54 schreef Fides het volgende:
In de dramatische kutseizoenen (in '99 en 2000 werden we 6e en 5e) zaten er 40.000 gemiddeld in de ArenA, in goede jaren zo'n 48 duizend gemiddeld.
Bij Feyenoord is vanaf 1993 gewoon een gestage groei in het aantal seizoenskaarthouders ontstaan tot aan dit jaar toe. Het klopt dat Feyenoord is opgeklommen vanaf de dramatische eind jaren 80 met soms slechts 10.000 toeschouwers (toendertijd vaak meer dan dat er bij ajax kwam overigensquote:Bij Feyenoord waren het er in 97/98 (sinds 93 geen kampioen meer toen) maar 25 duizend gemiddeld, maar toen een paar jaar later de UEFA Cup werd gewonnen zaten er in het volgende seizoen 43 duizend gemiddeld![]()
Zeker niet, maar meer dan 40.000 waren het er zeker niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:56 schreef RoBro het volgende:
[..]
Je ziet lege plekken, maar ga met niet zeggen dat er minder dan 30.000 man zaten anders kom je niet geloofwaardig over
Precies andersomquote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:05 schreef Yozzz het volgende:
Het is volgens mij duidelijk dat er een stabiele kern is, die gewoon altijd komt en 'fan' is. De 'supporters' kijken op teletekst of kopen een seizoenskaart als er mooie aankopen zijn / het goed gaat. Een supporter kan een fan worden na verloop van tijd (kijk naar Vitesse).
Nu is de vraag, wie heeft het grootste percentage "fans" t.o.v. "supporters"?
Die mogen hun bek dus ook wel houden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:54 schreef Fides het volgende:
Bij Feyenoord waren het er in 97/98 (sinds 93 geen kampioen meer toen) maar 25 duizend gemiddeld, maar toen een paar jaar later de UEFA Cup werd gewonnen zaten er in het volgende seizoen 43 duizend gemiddeld![]()
Een eenmansdaad tijdens het staafincident afschuiven op een grotere groepering, wie ontbreekt er nou relativeringsvermogenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is juist goed voor een club om mooi-weer-supporters te trekken. Dat motiveert om beter te presteren en door de extra aanloop meer inkomsten uit kaartverkoop en merchandise te verkrijgen.
De fanatieke meereizende supporters kosten meer dan dat ze opleveren want ze richten vernielingen aan, houden gezinnen met kinderen weg, zitten op de goedkoopste plekken en als de clubs ooit de politie moeten gaan betalen dan zijn ze ze zeker liever kwijt dan rijk.
De fanatieke aanhang kent (mede doorhun drank en drugsgebruik) geen enkel relativeringsvermogen. Ze zorgden al meerdere keren voor jarenlange europacupschorsingen (Liverpool, Ajax, Feyenoord) terwijl ze zichzelf notabene wel als de belangrijkste supporters zien.
Tuurlijk, hoe meer supporters, hoe meer succesvolk er tussen loopt.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:23 schreef MarkNMGN het volgende:
Overigens is dit een nutteloze discussie vind ik, omdat het bij alle clubs voorkomt.
En dan vóóral bij de topclubs.
Waarom denk je dat de seizoenskaarten uitverkocht raakten nadat bekend werd dat spelers als v. Bronckhorst en Makaay naar de Kuip kwamen na zo'n teleurstellend jaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |