quote:
Op woensdag 13 februari 2008 14:19 schreef Jordy-B het volgende:Ze zijn er natuurlijk wel toe in staat, dat bleek al sinds ze de tijd voor de voorbereiding in tweeën gedeeld hebben toen de HSM's werden toegepast (wat véél te weinig tijd is) en dat er tijd van de uitvoering afging omdat ze 'uitvonden' dat postbodes de post al pakken terwijl ze naar een brievenbus lopen, ipv dat pas te doen nadat ze voor de bus zijn gaan staan.
Nou ja, we zullen het vanzelf wel zien.
Dat laatste is bij ons niet gebeurd. Wel is er van elke wijk 5 tot 15 minuten afgehaald omdat we geen pakketten meer hebben. Dat je nu wel constant extra aangetekenden meekrijgt omdat de postbezorgers die niet mogen meenemen wordt even vergeten. En dat terwijl het uitreiken van een aangetekende (zeker bij een legitimatiezending) tot wel ff wat meer tijd kost!
Ook bij ons werden bij de invoering van de HSM de voorbereidingstijden gehalveerd. Ook werden de kasten opnieuw ingedeeld, en werden de vakken vergroot, dwz er moest een groter aantal afgiftepunten per vak komen. Al snel bleek dat geen goed plan. De voorbereidingstijden waren onhaalbaar en zodra er wat meer plaatwerk was paste de post niet meer in de vakken. Dus kregen we na verloop van tijd weer meer voorbereidingstijd en werd het aantal afgiftepunten per vak weer kleiner.
Maar ze geven het niet op, want binnenkort gaat er weer het mes in de tijden. Ze willen toch de voorbereidingsnorm weer omhoog trekken naar de zogenaamde TNO-norm van 850 stuks per uur, dezelfde norm die eerder onhaalbaar bleek. Ook gaan ze de het aantal vakken weer verkleinen, en deze moeten bovendien in alfabetische volgorde komen!
Dus ik voorspel dat het weer een puinhoop wordt. De norm en de inkrimping van het aantal vakken is eerder in de praktijk al een drama gebleken, dus ik zie niet in waarom het deze x ineens wel een succes zou worden! En doordat straks alle vakken op een andere plek zitten kan je weer helemaal opnieuw gaan zoeken met instraten!
Een ander probleem krijg je bij bussenfrontjes van flats. Vaak heb je dat bijv. frontje A loopt van 1-5+11-15+21-25, en B van 6-10-16-20, etc. Vroeger had je dan gewoon vakjes in je kast lopende van 1-5,6-10, etc. En bij het afbundelen pakte je de vakjes dan om en om. Maar nu mag dat niet meer, want je moet minstens 15 afgiftepunten per vakje hebben (benieuwd hoe dat dan moet met straatjes met maar 6 huizen, krijgen we dan meerdere straten in 1 vak?). Dus dan krijg je nu een vakje 1-5+11-15+21-25.
Dus dat wordt een zoekplaatje! En dan heb ik het nog niet eens over flats die nog onlogischer genummerd zijn, bijv 114-122+134-142+154-162 etc. Bovendien mogen de nummers ook niet meer in loopvolgorde op het vakje staan, bijv. Hoofdstraat 11-1, als je van hoog naar laag loopt. Nee, dan moet er staan Hoofdstraat 1-11 HL!
Als iemand mij nu kan uitleggen op welke wijze deze flauwekul kan bijdragen aan een slimmere en meer efficiente manier van werken?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...