quote:
DEN HAAG - De omstreden anti-Koranfilm van Geert Wilders gaat er écht komen, maar wel pas in maart. Dat zegt de PVV-leider, die als bewijs het openingsshot van zijn tien minuten durende rolprent naar De Telegraaf heeft gestuurd.
De afgelopen tijd zijn er vragen gerezen of de korte film niet een slecht bedachte grap is. De gewiekste politicus zou mogelijk op een publiciteitsstunt uit zijn. Maar Wilders laat er geen misverstand over bestaan. Hij houdt vol dat de film bestaat en wordt uitgezonden, alle waarschuwingen van het kabinet en anderen ten spijt. "De film gaat niet alleen over de Koran, maar speelt zich ook af in de Koran. De randen van het boek zullen steeds zichtbaar zijn, en daarbinnen worden beelden vertoond van wat er in de Koranteksten wordt beschreven", aldus de politicus.
Het openingsshot geeft links de kaft van de Koran weer, en rechts de tekst 'waarschuwing: dit boek bevat schokkende beelden'. "Die afgebeelde Koran heb ik tijdens mijn recente reis aan Israël in Oost-Jeruzalem gekocht", zegt Wilders.
Na het openingsshot gaat het boek open, legt hij uit. Vervolgens krijgt de kijker beelden te zien, die veelal aan andere bronnen zijn ontleend. Het kan daarbij gaan om een onthoofding in Irak, een steniging in Iran of een executie in Saoedi-Arabië, waar de sharia wordt toegepast. "Wie dat schokkend vindt, moet niet boos worden op mij, maar op de mensen die die dingen hebben gedaan", stelt het rechtse Kamerlid. "We maken een rit langs de verschillende soera's en verzen. Daar zoeken we dan een voorbeeld bij." Wilders blijft schimmig over de publicatiedatum. " De film is nog niet af. Het is zóveel werk. We zijn er nog wel een paar weken mee bezig." Deze krant heeft overigens geen voorpremière van de film bekeken. Wilders zegt pas ergens in februari 'iets' te kunnen laten zien. Hij verwacht dat het stuk begin maart kan worden uitgezonden. Dat is twee maanden later dan aanvankelijk gepland.
Wilders bezoekt elke week de Israelische ambassade
en gaat vaak op bezoek in Israel
waarom maakt Wilders geen film over de TALMOED
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.