abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56382073

Deze topic is bedoeld voor vragen over de Islam in theologisch-levensbeschouwelijke zin. Je ongenoegen uiten over de (radicale) Islam kan in andere topics. Laten we het hier voornamelijk on-topic houden met vraag en antwoord. De vorige topic van de reeks kun je hier vinden.

Islamitische bronnen:
  • De Heilige Koran
  • Ahadith - Sahih Bukhari
  • Ahadith - Sahih Muslim

Video's:
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 1/3''
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 2/3''
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 3/3''
  • Lezing ''Evolution in Islam - Prof. Hassanain Rajabali''

[ Bericht 15% gewijzigd door TheMagnificent op 29-01-2008 13:33:07 ]
  • pi_56382357
    Wat ik me dus afvraag is het volgende:

Voor zover mijn theologische kennis gaat over alle "geloven", kan ik mij goed vinden in de conclusie dat geen enkel geloof haat/bloed/oorlog predikt.
    Nou zal het in de Islam ook niet anders zijn, maar op de een of andere manier gaat het wel vaak mis.
    Heeft dat nou puur met de cultuur te maken? Of met analfabetisme, zodat men alleen maar dingen horen en daar mee verder gaan?
    Ik woon overigens achter een moskee hier in Zwolle, en die mensen daar zijn heel aardig en zeggen altijd netjes hallo etc. Dus er gebeurt heel veel goeds!

Maar hoe zit het dan met de ellende waar we zoveel van zien op TV etc?
    Nou is radicalisering een groot algemeen, en in het Christendom zijn er ook radicale takken en bij de rest ongetwijfeld ook wel.

Het feit dat het vaak "raak" is tussen verschillende "subgroepen" binnen de Islam ( Sjihieten en Soennieten- let niet op de spelling aub - ) heeft dat te maken met de verschillende "ideeen" binnen de Islam?
    Moeten we die twee "subgroepen" in zekere zin vergelijken met Protestants/Katholiek?

Zoals je ziet, veel vragen. Ik heb eigenlijk nooit de dialoog aangegaan met een Moslim, puur omdat ik er geen ken binnen mijn sociale kring, dus vandaar!

Overigens wil ik er nog even bijzeggen, dat ik hiermee niet will bashen of beledigen ondanks dat mijn vragen gaan over het radicaliserende gebeuren.
    Hondenpis en kattenstront
    Vind men beide op de grond
    Vogelschijt dat is berucht
    Want dat komt vallend uit de lucht
      dinsdag 29 januari 2008 @ 12:49:12 #3
    159979 G.Fawkes
    Libera eas de ore leonis!
    pi_56383255
    Ik TVP even
    pi_56383275
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef Appelperenstroop het volgende:

Voor zover mijn theologische kennis gaat over alle "geloven", kan ik mij goed vinden in de conclusie dat geen enkel geloof haat/bloed/oorlog predikt.
    Nou zal het in de Islam ook niet anders zijn, maar op de een of andere manier gaat het wel vaak mis.
    Heeft dat nou puur met de cultuur te maken? Of met analfabetisme, zodat men alleen maar dingen horen en daar mee verder gaan?
    Ik woon overigens achter een moskee hier in Zwolle, en die mensen daar zijn heel aardig en zeggen altijd netjes hallo etc. Dus er gebeurt heel veel goeds!

Nou is radicalisering een groot algemeen, en in het Christendom zijn er ook radicale takken en bij de rest ongetwijfeld ook wel.

Het feit dat het vaak "raak" is tussen verschillende "subgroepen" binnen de Islam ( Sjihieten en Soennieten- let niet op de spelling aub - ) heeft dat te maken met de verschillende "ideeen" binnen de Islam?
    Moeten we die twee "subgroepen" in zekere zin vergelijken met Protestants/Katholiek?

Zoals je ziet, veel vragen. Ik heb eigenlijk nooit de dialoog aangegaan met een Moslim, puur omdat ik er geen ken binnen mijn sociale kring, dus vandaar!

Overigens wil ik er nog even bijzeggen, dat ik hiermee niet will bashen of beledigen ondanks dat mijn vragen gaan over het radicaliserende gebeuren.
    Dit heeft te maken met een paar aspecten:

1) Geen democratie (vrijheid)
    Sinds de val van de ottomaanse rijk is de moslimwereld versplinterd in kleinere landen met een een soort familie dictatuur. De vrijheid van die mensen zijn behoorlijk ingeperkt door deze regime. Elke goede ontwikkeling word de kop ingedrukt in dit soort landen omdat dat het regime wel eens in gevaar kan brengen. Dus het rijkdom van dat soort families.

2) Armoede
    Spreekt voor zich.

3) Opvoeding/Educatie
    Dit is een van de grootste problemen. De achtergesteldheid van deze mensen zorgt voor veel 'ignorance' en onwetendheid. Terwijl dit wel een van de eerste geopenbaarde versen van de Koran is: "Lees!". Er zijn veel kleine groepen die het "beter" weten. Met wat provocatie beuken ze op elkaar in.

4) Conspiracy aspect.
    Na de val van het communisme had het kapitalistisch systeem een nieuwe "vijand" nodig om hun oorlogen op de wereld te kunnen rechtvaardigen tegenover hun volk. De islam was een goed alternatief hiervoor (zie de cia rapport van 2001). Er is een globale hetze gaande om de islam ook als vijand te laten zien. Hiervoor wordt heel heftig gebruik gemaakt van de eerste 3 punten die ik genoemd heb. Marginale gebeurtenissen worden onder de loep genomen en word heel erg groot in beeld gebracht. De sensatie media maakt hier gretig gebruik van.

Ik denk dat je met een gezond verstand wel kan concluderen dat de moslims helemaal niet zo radikaal zijn in het algemeen. Kijk maar naar je molim collega's op je werk of zoals in jou voorbeeld die moskee in zwolle.
    In de 3 eerste punten zie ik ontwikkeling alleen hebben ze nog zo een 20-30 jaar te gaan voordat er iets goeds uitkomt. Het 4e punt houd automatisch op als die eerste 3 punten zijn opgelost omdat er dan geen voedingsbodem hiervoor meer is.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 29-01-2008 14:38:45 (typo's) ]
    Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
    This place made from our love for that emptiness!
    pi_56383471
    Ook mooi: The true face of Islam (aansluitend op het verhaal van kazakx).

[ Bericht 15% gewijzigd door TheMagnificent op 29-01-2008 13:07:44 ]
      dinsdag 29 januari 2008 @ 13:04:30 #6
    159979 G.Fawkes
    pi_56383688
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 12:57 schreef TheMagnificent het volgende:
    Ook mooi: The true face of Islam.
    van welke film komt dit?
    pi_56383731
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 13:04 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

van welke film komt dit?
    Amerikaanse serie ''Sleeper Cell''.
    pi_56383749
    quote:
    Ook mooi: The true face of Islam.
    Dief
    pi_56383805
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 13:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dief
      dinsdag 29 januari 2008 @ 13:09:04 #10
    159979 G.Fawkes
    pi_56383809
    Is dat wat, Sleeper Cell? Of is het een slechte serie. Op zich zie ik namelijk wel een paar goede statements!
    pi_56383983
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef Appelperenstroop het volgende:

Hey Stroop,

Er is een reformatie aan de gang in de Islam, de traditionele instituten in de Islam die het voor het zeggen hadden bestaat niet meer, al bijna een eeuw. Vandaar dat in vele gevallen Jan Alleman wat kan beweren over de Islam en mens hoe het beoefent dient te worden, omdat de Islam momenteel geen Pauselijke instituut heeft, is er veel chaos.

Het verschil tussen de Sjieten en Soenieten is voortgekomen na dood van Mohammed, over wie hem zou gaan opvolgen als leider van de moslimnatie. De Soenieten waren voor een verkiezing van meerderheid en Sjieten waren voor voortzetting in leiderschap door Mohammeds nazaten. Zijn nakomelingen.

Met betrekking tot het radicaliseren, de Islam is geen geloof van gisteren, het zijn dezelfde moslims die Nederland graag naar Nederland heeft gehaald, het zijn de moslims die hebben geholpen Nederland op te bouwen, zijn zelfde moslims waar Nederland 500 jaar over heeft geregeerd, te bedenken dat Nederland ooit grootste moslimland ter wereld was (Indonesie) , Al-Qaida praat zelf zelden over een theologische strijd, nee, het is puur gericht op haat jegens de VS en Israel, ook Al-Qaida heeft een economische, geografische en nationalistische agenda, maar als zij er over praten is het extremisme en als een Christelijke in de VS er over praat is het patriotisme, probleem is dat er met 2 maten gemeten wordt, beide zijn extreem in hun doelen en maatregelen dit te bereiken.

In mijn ogen kan het niet slechter met de moslimwereld gaan, en kan het na een bepaalde moment alleen maar voor een renaissance zorgen.
    pi_56383987
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 13:09 schreef G.Fawkes het volgende:
    Is dat wat, Sleeper Cell? Of is het een slechte serie. Op zich zie ik namelijk wel een paar goede statements!
    Ik denk dat Triggershot je daar meer over kan vertellen. Hij heeft de serie gezien. Maar ik kan je wel vertellen dat ie heel populair was in de VS. Eigenlijk gek dat ie niet in Nederland op de buis is verschenen, want veel mensen zeggen dat ie beter is dan '24'.

En nu on-topic.
    pi_56383992
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 13:09 schreef G.Fawkes het volgende:
    Beetje wat foute beelden, maar toffe serie
      dinsdag 29 januari 2008 @ 13:37:54 #14
    159979 G.Fawkes
    pi_56384639
    Ik ga de serie maar eens bekijken. Goed topic trouwens jongens! Ik blijf het even bekijken. Ik zal een bijdrage leveren als ik kan
    pi_56385201
    Terug vind Islam.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_56386774
    quote:
    Ook mooi: The true face of Islam (aansluitend op het verhaal van kazakx).
    Grappig filmpje. Ik denk dat de gemiddelde moslim hier in nl wel altijd zo over nadacht, denk ik zo
    pi_56388057
    Terwijl dit wel een van de eerste geopenbaarde versen van de Koran is: "Lees!". Er zijn veel kleine groepen die het "beter" weten. Met wat provocatie beuken ze op elkaar in.

Je beseft dat icra in dit geval niet lees een boek betekent, maar dat het bedoeld was als in: Lees de wereld. Nogal logisch aangezien onze heilige profeet (vzmh) analfabeet was.

Het lezen van boeken kun je beter terug slaan op dat we de wetten van Allah ontdekken moeten en dat 'ilm' bestuderen bevorderd wordt in de Islam.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_56388454
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 15:56 schreef Burakius het volgende:
    Terwijl dit wel een van de eerste geopenbaarde versen van de Koran is: "Lees!". Er zijn veel kleine groepen die het "beter" weten. Met wat provocatie beuken ze op elkaar in.

Je beseft dat icra in dit geval niet lees een boek betekent, maar dat het bedoeld was als in: Lees de wereld. Nogal logisch aangezien onze heilige profeet (vzmh) analfabeet was.

Het lezen van boeken kun je beter terug slaan op dat we de wetten van Allah ontdekken moeten en dat 'ilm' bestuderen bevorderd wordt in de Islam.
    Ik had het idd wat beter moeten nuanceren.
    pi_56390628
    Ik denk wel dat er een probleem is onder Moslims.

Radicale interpretaties zijn de laatste 10 jaar erg opgekomen. Ervoor bestonden ze al maar was het nog in een Moskee in Egypte waar een Imam wat brulde. Hoewel je toen ook al in bepaalde Moskeeen in Nederland bepaalde cassette bandjes kon kopen waarin toch aardig fanatieke dingen werden geroepen.

Hierin is Nederland, en heel Europa, te lang naief in geweest en het 'was iets ver van ons bed'.
    Ook hebben deze extreme groepen in Europa juist de vrijheid omdat men daar probeert een democratische rechtstaat te handhaven wat o.a. vrijheid van mening hoog acht.

Ik heb ook op Internet fora zeer foute artikelen gepubliceerd zien worden zoals het feit dat Moslims ongelovigen moeten haten want God verteld dat in de Koran en dat de essentie van Tawheed/Eenheid van God is in Islam, houden voor Hem waar Hij van houdt en haten voor Hem wat Hij haat, zoals ongelovigen dus. Ik was zeer geschokt toen ik een schitterend pdf artikel zag wat 'de 'aqeedah/geloofsleer volgens de Salaf/eerste Moslims' als titel had, door een Saudische Sheikh al Qahtanee en zelfs goedgekeurd (stond erop in ieder geval) door een Saudisch committee!
    Hierin werd zeer duidelijk opgeroepen Satan en zijn aanhangers te haten en bestrijden waarna een regel erna aangegeven werd dat het communisten, ongelovigen, democratie etc zijn. Verder in het artikel wordt dieper ingegaan over Moslims die door daden 'ongelovig worden' en nog meer radicale bullshit.

Ook las ik tevaak dat Moslims absoluut geen vrienden mogen zijn met ongelovigen zoals God aangeeft volgens deze lieden in de Koran.

Dat Moslims niet in 1 huis mogen wonen met ongelovigen volgens bepaalde 'Sheikhs'.

Dat Moslims altijd de kant van mede Moslims moeten kiezen want dat is nog altijd beter dan een ongelovige.

Een soort "eigen volk eerst" interpretatie dus.

Dit is niet mijn opinie, dus schiet mij er niet voor af. Maar deze uitingen ben ik (te vaak) tegengekomen dat het niet verwonderlijk is dat er radicalen rondlopen.

Door dit alles ben ik me bewuster geworden dat Moslims, te beginnen met mezelf, hier veel meer tegenover moeten opstaan. En gelukkig gebeurt dat wel maar waren daar wel eerst erge gebeurtenissen voor nodig, want in mijn eerlijke opinie, ook ik heb vroeger vaak de argumenten van so-called 'anti-Moslims' gebagataliseerd en als ik om me heen kijk zie ik dat dat nog steeds in sommige gevallen gebeurt.
    Deze interpretaties komen uit een bepaalde hoek en zijn niet representatief, gelukkig. Maar door globalisering, wijdverspreid gebruik van Internet(!) en toegenomen politieke problemen is het wel verspreid tot erg veel uithoeken van de wereld waar Islamitische gemeenschappen wonen.

In Marokko werd men door de aanslagen in Casablanca ook wakker geschud en heeft de Koning Mohammed o.a. zijn eigen Islamitische tv kanaal "Assadissa" in het leven geroepen om een tegenwicht te bieden aan de extremistische interpretaties. Dit is een totaal andere strategie want daarvoor zag je veel Arabische regeringen juist stricter seculariteit hanteren totdat men begreep dat het juist gevaarlijk is, de bevolking en jongeren daardoor geen basiskennis meekrijgen van de religie en later wellicht vatbaar zijn voor extremistische literatuur.

Nu zie ik wel dat vele Moslims, vooral jongeren, in het Westen zichzelf verdiepen in de religie en dus kennis opdoen. Dit is alleen maar aan te moedigen en zal ervoor zorgen dat de generaties erna (nakomelingen) waarschijnlijk opgroeien met een goede basiskennis en dus op latere leeftijd minder vatbaar zijn voor radicale sektarische interpretaties.
    Helaas zijn de meeste immigranten in de jaren 70 hier gekomen zonder een goede, inhoudelijke kennis van Islam en hoe dat mee te geven aan de kinderen. Meestal bleef het beperkt tot 'dit is haram/verboden' of 'je moet zoveel keer per dag als Moslim bidden'. Niet de spirituele kant erachter, of het waarom, of stimuleren van het begrijpen van de Koran ipv simpelweg reciteren in een taal die niet geheel je eigen is etc. Maar dit laatste is slechts mijn eigen constatering uit mijn omgeving en voorbeelden daaruit.

Voor de rest ben ik het met Triggershot eens dat extremisme ook komt omdat na de van het Kalifaat er geen overeenstemming meer is over wie nou de "spreekbuis is onder Moslims" en iedere idioot zijn eigen interpretatie uit geschriften kan halen zonder terug te worden geroepen door een "orgaan van geleerden" wat bestaat door een unanieme consensus erover onder Moslims en acceptatie ervan.
    Maar dit zie ik niet snel veranderen dus zal er toch wat anders op gevonden moeten worden.
    X
    pi_56392825
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 17:43 schreef Alulu het volgende:
    Ik denk wel dat er een probleem is onder Moslims.

Radicale interpretaties zijn de laatste 10 jaar erg opgekomen. Ervoor bestonden ze al maar was het nog in een Moskee in Egypte waar een Imam wat brulde. Hoewel je toen ook al in bepaalde Moskeeen in Nederland bepaalde cassette bandjes kon kopen waarin toch aardig fanatieke dingen werden geroepen.

Hierin is Nederland, en heel Europa, te lang naief in geweest en het 'was iets ver van ons bed'.
    Ook hebben deze extreme groepen in Europa juist de vrijheid omdat men daar probeert een democratische rechtstaat te handhaven wat o.a. vrijheid van mening hoog acht.

Ik heb ook op Internet fora zeer foute artikelen gepubliceerd zien worden zoals het feit dat Moslims ongelovigen moeten haten want God verteld dat in de Koran en dat de essentie van Tawheed/Eenheid van God is in Islam, houden voor Hem waar Hij van houdt en haten voor Hem wat Hij haat, zoals ongelovigen dus. Ik was zeer geschokt toen ik een schitterend pdf artikel zag wat 'de 'aqeedah/geloofsleer volgens de Salaf/eerste Moslims' als titel had, door een Saudische Sheikh al Qahtanee en zelfs goedgekeurd (stond erop in ieder geval) door een Saudisch committee!
    Hierin werd zeer duidelijk opgeroepen Satan en zijn aanhangers te haten en bestrijden waarna een regel erna aangegeven werd dat het communisten, ongelovigen, democratie etc zijn. Verder in het artikel wordt dieper ingegaan over Moslims die door daden 'ongelovig worden' en nog meer radicale bullshit.

Ook las ik tevaak dat Moslims absoluut geen vrienden mogen zijn met ongelovigen zoals God aangeeft volgens deze lieden in de Koran.

Dat Moslims niet in 1 huis mogen wonen met ongelovigen volgens bepaalde 'Sheikhs'.

Dat Moslims altijd de kant van mede Moslims moeten kiezen want dat is nog altijd beter dan een ongelovige.

Een soort "eigen volk eerst" interpretatie dus.

Dit is niet mijn opinie, dus schiet mij er niet voor af. Maar deze uitingen ben ik (te vaak) tegengekomen dat het niet verwonderlijk is dat er radicalen rondlopen.

Door dit alles ben ik me bewuster geworden dat Moslims, te beginnen met mezelf, hier veel meer tegenover moeten opstaan. En gelukkig gebeurt dat wel maar waren daar wel eerst erge gebeurtenissen voor nodig, want in mijn eerlijke opinie, ook ik heb vroeger vaak de argumenten van so-called 'anti-Moslims' gebagataliseerd en als ik om me heen kijk zie ik dat dat nog steeds in sommige gevallen gebeurt.
    Deze interpretaties komen uit een bepaalde hoek en zijn niet representatief, gelukkig. Maar door globalisering, wijdverspreid gebruik van Internet(!) en toegenomen politieke problemen is het wel verspreid tot erg veel uithoeken van de wereld waar Islamitische gemeenschappen wonen.

In Marokko werd men door de aanslagen in Casablanca ook wakker geschud en heeft de Koning Mohammed o.a. zijn eigen Islamitische tv kanaal "Assadissa" in het leven geroepen om een tegenwicht te bieden aan de extremistische interpretaties. Dit is een totaal andere strategie want daarvoor zag je veel Arabische regeringen juist stricter seculariteit hanteren totdat men begreep dat het juist gevaarlijk is, de bevolking en jongeren daardoor geen basiskennis meekrijgen van de religie en later wellicht vatbaar zijn voor extremistische literatuur.

Nu zie ik wel dat vele Moslims, vooral jongeren, in het Westen zichzelf verdiepen in de religie en dus kennis opdoen. Dit is alleen maar aan te moedigen en zal ervoor zorgen dat de generaties erna (nakomelingen) waarschijnlijk opgroeien met een goede basiskennis en dus op latere leeftijd minder vatbaar zijn voor radicale sektarische interpretaties.
    Helaas zijn de meeste immigranten in de jaren 70 hier gekomen zonder een goede, inhoudelijke kennis van Islam en hoe dat mee te geven aan de kinderen. Meestal bleef het beperkt tot 'dit is haram/verboden' of 'je moet zoveel keer per dag als Moslim bidden'. Niet de spirituele kant erachter, of het waarom, of stimuleren van het begrijpen van de Koran ipv simpelweg reciteren in een taal die niet geheel je eigen is etc. Maar dit laatste is slechts mijn eigen constatering uit mijn omgeving en voorbeelden daaruit.

Voor de rest ben ik het met Triggershot eens dat extremisme ook komt omdat na de van het Kalifaat er geen overeenstemming meer is over wie nou de "spreekbuis is onder Moslims" en iedere idioot zijn eigen interpretatie uit geschriften kan halen zonder terug te worden geroepen door een "orgaan van geleerden" wat bestaat door een unanieme consensus erover onder Moslims en acceptatie ervan.
    Maar dit zie ik niet snel veranderen dus zal er toch wat anders op gevonden moeten worden.
    Akulu
    pi_56400298
    Goed stuk Alulu.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheMagnificent op 30-01-2008 00:18:19 ]
    pi_56445550
    1) Is het toegestaan de Koran te pakken zonder woedoe (= reiniging, wassing) ?
    2) Is het toegestaan de vertaling van de koran te pakken zonder woedoe?
    3) Is het toegestaan om de Koran te reciteren zonder woedoe?
    4) Zijn er nog andere dingen waar de woedoe verreist is buiten het gebed om?
    pi_56446859
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 22:40 schreef DuracelPlus het volgende:
    1) Bij mijn weten mag je de Koran pas oppakken als je de woedoe hebt verricht.
    quote:
    056.077
    YUSUFALI: That this is indeed a qur’an Most Honourable,
    PICKTHAL: That (this) is indeed a noble Qur’an
    SHAKIR: Most surely it is an honored Quran,

056.078
    YUSUFALI: In Book well-guarded,
    PICKTHAL: In a Book kept hidden
    SHAKIR: In a book that is protected

056.079
    YUSUFALI: Which none shall touch but those who are clean:
    PICKTHAL: Which none toucheth save the purified,
    SHAKIR: None shall touch it save the purified ones.

056.080
    YUSUFALI: A Revelation from the Lord of the Worlds.
    PICKTHAL: A revelation from the Lord of the Worlds.
    SHAKIR: A revelation by the Lord of the worlds.
    Als je de Koran bijvoorbeeld op de grond ziet liggen en je hebt de woedoe niet verricht, dan geldt dit natuurijk niet. Je kunt de Koran dan gewoon oppakken om het neer te leggen op een hooggelegen plek.

2) Bij mijn weten alleen als de originele Arabische tekst niet naast de ''vertaling'' staat. Anders is woedoe vereist.

3) Bij mijn weten mag dat niet.

4) Woedoe is nodig voor het gebed (Salaat), het aanraken/oppakken en reciteren van de Koran en de Tawaaf (rondlopen om de Ka'ba). Het mooiste is natuurlijk om altijd met woedoe rond te lopen (iedere keer verversen als je het hebt verbroken), zoals de Profeet (s.a.w.) ook deed.

Als de informatie die ik heb gegeven onjuist of incompleet is, dan mag een broeder dat natuurlijk melden en/of aanvullen. En Allah (c.c.) weet het beter.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheMagnificent op 01-02-2008 00:15:22 ]
    pi_56447642
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 22:40 schreef DuracelPlus het volgende:
    1) Naar mijn weet NIET, alleen als er een doek of dergelijke omheen zit.
    2) Naar mijn weet NIET
    3) Alleen sommige dua's naar mijn weet, zonder met de handen te raken
    4) Ik zou het adviseren voordat je school dingen gaat leren.
    pi_56472012
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 23:23 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

1) Bij mijn weten mag je de Koran pas oppakken als je de woedoe hebt verricht.
    [..]

Als je de Koran bijvoorbeeld op de grond ziet liggen en je hebt de woedoe niet verricht, dan geldt dit natuurijk niet. Je kunt de Koran dan gewoon oppakken om het neer te leggen op een hooggelegen plek.

2) Bij mijn weten alleen als de originele Arabische tekst niet naast de ''vertaling'' staat. Anders is woedoe vereist.

3) Bij mijn weten mag dat niet.

4) Woedoe is nodig voor het gebed (Salaat), het aanraken/oppakken en reciteren van de Koran en de Tawaaf (rondlopen om de Ka'ba). Het mooiste is natuurlijk om altijd met woedoe rond te lopen (iedere keer verversen als je het hebt verbroken), zoals de Profeet (s.a.w.) ook deed.

Als de informatie die ik heb gegeven onjuist of incompleet is, dan mag een broeder dat natuurlijk melden en/of aanvullen. En Allah (c.c.) weet het beter.
    hmmmmm...
    Voor mijn gevoel zou 3 wel mogen, omdat als er bij een gelegenheid soms religie ter sprake komt, dat er dan vaak iets uit de Koran geciteerd wordt, door mensen waarvan ik weet dat ze niet rein zijn. Een bepaalde aya citeren is dan voor mijn gevoel ook een recitatie.
    Dat mijn famillie (waaronder ikzelf ook) dat doet wil natuurlijk niet zeggen dat het mag.
    pi_56472157
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 23:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

1) Naar mijn weet NIET, alleen als er een doek of dergelijke omheen zit.
    2) Naar mijn weet NIET
    3) Alleen sommige dua's naar mijn weet, zonder met de handen te raken
    4) Ik zou het adviseren voordat je school dingen gaat leren.
    Kan me eigelijk beter vinden in de opvatting van magnificent bij vraag 2.
    Wat betreft 3 heb ik het natuurlijk over de Koran reciteren zonder het gechrift te raken.
    Wat je bij 4 bedoelt begrijp ik niet.
      woensdag 6 februari 2008 @ 16:02:16 #27
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_56563423
    Ik heb een tijdje geleden een zeer religieuze Moslim ontmoet uit India. Toen ik hem vroeg of hij Sunni of Shia was, antwoordde hij: Ik ben Moslim. Je bent Moslim of niet Moslim, verder zijn er geen verschillen. Een aantal Saudis en Bahrainis die erbij waren bevestigden dit.

Hoe zit het met de Moslims in dit topic? Beschouw je jezelf als Moslim, en dan als Sunni/Shia, of alleen als Moslim, of eerst Sunni/Shia, dan Moslim?

En als je jezelf beschouwd als Sunni/Shia, accepteer je de anderen dan wel als Moslim?

Zijn andere stromingen binnen Islam trouwens meestal binnen Sunni/Shia te passen, of zijn er nog weer andere stromingen die door Sunni en Shia als afvalligen worden beschouwd?
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
    pi_56563991
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 16:02 schreef Viajero het volgende:
    Ik heb een tijdje geleden een zeer religieuze Moslim ontmoet uit India. Toen ik hem vroeg of hij Sunni of Shia was, antwoordde hij: Ik ben Moslim. Je bent Moslim of niet Moslim, verder zijn er geen verschillen. Een aantal Saudis en Bahrainis die erbij waren bevestigden dit.
    De beste moslim heeft gelijk, splitsing tussen Shia en Soena is een politieke splitsing in de moslimwereld, geen theologische..
    Mohammed - brenger van de religie - beschouwde zichzelf als een moslim, geen shia of soenah.
    quote:
    Hoe zit het met de Moslims in dit topic? Beschouw je jezelf als Moslim, en dan als Sunni/Shia, of alleen als Moslim, of eerst Sunni/Shia, dan Moslim?
    Islam komt ten alle tijde voor, kan niet zo zijn dat eerst je stroming komt dan je religie, je stroming is een onderdeel van je religie geworden, een alternatieve beleving van je religie.
    Ik ben van de Soenitische traditie, meerderheid van de moslimwereld.
    quote:
    En als je jezelf beschouwd als Sunni/Shia, accepteer je de anderen dan wel als Moslim?
    Jup, de ware geleerde mensen van de Koran en Hadith weten dat iemand die oordeelt over geloof van een ander door Mohammed wordt verketterd en de Koran bevestigd dat het oordelen alleen voor Allah is weggelegd.
    quote:
    Zijn andere stromingen binnen Islam trouwens meestal binnen Sunni/Shia te passen, of zijn er nog weer andere stromingen die door Sunni en Shia als afvalligen worden beschouwd?
    Ahmaddiya wordt unaniem door Soeni en Shia als afvallig gezien aan hand van wat hun boodschap leert, zelden is het zo dat Shia en Soeni het met elkaar in alle zaken eens zijn, maar dat Ahmadiya afvallig is, is er een van.

In sommge gevallen worden de Alawieten ook als afvallig gezien, maar daar is geen unanieme consensus van Shia en Soeni over.
      woensdag 6 februari 2008 @ 16:53:41 #29
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_56564431
    Bedankt Triggershot!
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
    pi_56568769
    Nu moet je er wel bij vertellen dat er meer verschillen zijn dan alleen politieke tegenwoordig tussen de soennieten en shia's. De Twaalver imam's is daar een voorbeeld van. Verder zijn Alawieten inderdaad nog eenheikelpunt. Kan niet wachten op de vergadering met alle hoge imams in mekka over Alevitisme.
    pi_56569746
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 20:39 schreef Burakius het volgende:
    Nu moet je er wel bij vertellen dat er meer verschillen zijn dan alleen politieke tegenwoordig tussen de soennieten en shia's. De Twaalver imam's is daar een voorbeeld van. Verder zijn Alawieten inderdaad nog eenheikelpunt. Kan niet wachten op de vergadering met alle hoge imams in mekka over Alevitisme.
    De twaalf imams zien zij als de rechtvaardige opvolgers van Mohammed dat is een politieke kwestie.
      woensdag 6 februari 2008 @ 21:59:22 #32
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_56570633
    Bij voorbaat sorry.

Welk woord uit de koran zou in de optimale situatie de meeste punten opleveren bij scrabble?
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_56570730
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 21:59 schreef Invictus_ het volgende:
    Bij voorbaat sorry.

Welk woord uit de koran zou in de optimale situatie de meeste punten opleveren bij scrabble?
    Wasjoedoewaqtarib
      woensdag 6 februari 2008 @ 22:09:34 #34
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_56570900
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 22:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wasjoedoewaqtarib
    Erm, hoe wil je dat leggen met maar 7 steentjes?

gheg, tvp2
    pi_56570963
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 22:09 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Erm, hoe wil je dat leggen met maar 7 steentjes?

gheg, tvp2
    Hierboven staan dan ook alleen maar 7 Arabische letters
      woensdag 6 februari 2008 @ 22:17:38 #36
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_56571102
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 22:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hierboven staan dan ook alleen maar 7 Arabische letters
    Welke? Want zijn dat dan ook deels hoge-punten-letters?
    pi_56571190
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 22:17 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Welke? Want zijn dat dan ook deels hoge-punten-letters?
    Waw, Sin, djim, dal, Qaf, Ta, Ba.

edit: http://wahiduddin.net/words/99_pages/app_a_pronunciation.htm

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2008 22:24:40 ]
    pi_56583413
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 21:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De twaalf imams zien zij als de rechtvaardige opvolgers van Mohammed dat is een politieke kwestie.
    Dat de mehdi uit persiė vanuit een bergje zal komen vind jij politiek? Nee sorry er zijn wel grotere verschillen tussen Soennieten en Shia. Al is het ook nog eens de rare dingen die bij het politieke spelletje gekomen zijn (lekker bloed over jezelf heen gooien in Iran).
    pi_56586117
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 15:08 schreef Burakius het volgende:

[..]

Dat de mehdi uit persiė vanuit een bergje zal komen vind jij politiek? Nee sorry er zijn wel grotere verschillen tussen Soennieten en Shia. Al is het ook nog eens de rare dingen die bij het politieke spelletje gekomen zijn (lekker bloed over jezelf heen gooien in Iran).
    Dat noem jij een theologisch verschil?
    quote:
    theo·lo·gie (dev; theologisch, theoloog)
    1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring
    1. Opvolging van Mohammed is geen theologische kwestie, het is een politieke kwestie.
    2. Verschijning van Imam Al-Mahdi en de manier waar op is een hermeneutische kwestie.

Nogmaals in de theologische kwestie (lees info gebaseerd op goddelijke openbaring ) bestaat er geen conflict.
    pi_56592598
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 17:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat noem jij een theologisch verschil?
    [..]

1. Opvolging van Mohammed is geen theologische kwestie, het is een politieke kwestie.
    2. Verschijning van Imam Al-Mahdi en de manier waar op is een hermeneutische kwestie.

Nogmaals in de theologische kwestie (lees info gebaseerd op goddelijke openbaring ) bestaat er geen conflict.
    Hermeneutisch? Abra kadabra?

Politieke verschillen limiteerd zich maar tot een bepaald gebied hé. Na watr kan je zeggen dat er cruciale theologische verschillen zijn? Ik vind die erg groot tussen Sunni en Shia.
    pi_56593117
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 22:48 schreef Burakius het volgende:

[..]

Hermeneutisch? Abra kadabra?
    Uitlegkunde.
    quote:
    Politieke verschillen limiteerd zich maar tot een bepaald gebied hé. Na watr kan je zeggen dat er cruciale theologische verschillen zijn? Ik vind die erg groot tussen Sunni en Shia.
    Er is maar een geschil tussen de Shia en Soenieten en dat is de opvolgingskwestie, resterende zijn jurisprudentie verschillen, wat weinig tot niets met de opvolging te maken heeft, ook de Sunni kent jurisprudentiele verschillen onderling met de madhabs, wie dit niet erkent, erkent niet een variatie van madhabs binnen de Soenitische wereld.
    pi_56593520
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Uitlegkunde.
    [..]

Er is maar een geschil tussen de Shia en Soenieten en dat is de opvolgingskwestie, resterende zijn jurisprudentie verschillen, wat weinig tot niets met de opvolging te maken heeft, ook de Sunni kent jurisprudentiele verschillen onderling met de madhabs, wie dit niet erkent, erkent niet een variatie van madhabs binnen de Soenitische wereld.
    Mijn hamvraag is eigenlijk. Is het niet zo dat de politieke geschillen theologische verschillen met zich mee hebben gebracht in de loop van de tijd. Dan kijk ik voornamelijk naar de Shia en Indische kant waar duizenden verschillende rare dingen zijn gekomen die toch vaak wel erg verschillen.
    pi_56593589
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:25 schreef Burakius het volgende:

[..]

Mijn hamvraag is eigenlijk. Is het niet zo dat de politieke geschillen theologische verschillen met zich mee hebben gebracht in de loop van de tijd. Dan kijk ik voornamelijk naar de Shia en Indische kant waar duizenden verschillende rare dingen zijn gekomen die toch vaak wel erg verschillen.
    Ongetwijfeld heb je daar gelijk in, maar ook zijn wij van sommige soenitische tradities afgevallen, al dan wel niet zo erg.
    pi_56593666
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ongetwijfeld heb je daar gelijk in, maar ook zijn wij van sommige soenitische tradities afgevallen, al dan wel niet zo erg.
    Ik bedoel meer zeg maar te zeggen dat een politieke kwestie naar theologische verschillen leiden. Ik implementeer niet dat deze erg verschillen ofzo. Maar goed dan hebben we dat duidelijk.

Ik wil graag wat meer weten over sommige soenitische tradities die zijn afgevallen
    pi_56593773
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik bedoel meer zeg maar te zeggen dat een politieke kwestie naar theologische verschillen leiden. Ik implementeer niet dat deze erg verschillen ofzo. Maar goed dan hebben we dat duidelijk.
    Maar ik denk dat je wel de hadith kent waarin de profeet vmzh zegt dat wie naar de verschillen / tekortkomingen van andere moslims kijkt niet bij ons hoort, juist door de verschillen hebben we vooroordelen dat we in theologie verschillen, maar essentiele - de 5 zuilen - is hetzelfde,

Beide erkennen we
    Shahada,
    Salaat,
    Zekaat
    Hadj,
    Ramadan
    (willekeurige volgorde)

Monotheisme, Allah, Koran en de profeten, dat is in mijn ogen theologie, niets meer.
    quote:
    Ik wil graag wat meer weten over sommige soenitische tradities die zijn afgevallen
    In Marokko heeft zich iemand in de middeleeuwen tot Kalief uitgeroepen, in Turkije, in Egypte etc, de Soennah is hier duidelijk is dat zetel tot - en alleen tot - Quraish behoort.

'we' is natuurlijk niet persoongericht, maar de Oemmah zijnde.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2008 23:38:07 ]
    pi_56593954
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar ik denk dat je wel de hadith kent waarin de profeet vmzh zegt dat wie naar de verschillen / tekortkomingen van andere moslims kijkt niet bij ons hoort, juist door de verschillen hebben we vooroordelen dat we in theologie verschillen, maar essentiele - de 5 zuilen - is hetzelfde,

Beide erkennen we
    Shahada,
    Salaat,
    Zekaat
    Hadj,
    Ramadan
    (willekeurige volgorde)

Monotheisme, Allah, Koran en de profeten, dat is in mijn ogen theologie, niets meer.
    [..]

In Marokko heeft zich iemand in de middeleeuwen tot Kalief uitgeroepen, in Turkije, in Egypte etc, de Soennah is hier duidelijk is dat zetel tot - en alleen tot - Quraish behoort.

Trouwens is het zo dat Yavuz Sultan Selim Kalief is benoemd he, maar dat hij zichzelf nooit kalief heeft genoemd. Die titel werd gegeven door de emir van Mekka als ik het niet fout heb.
    pi_56593981
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:46 schreef Burakius het volgende:

[..]

Trouwens is het zo dat Yavuz Sultan Selim Kalief is benoemd he, maar dat hij zichzelf nooit kalief heeft genoemd. Die titel werd gegeven door de emir van Mekka als ik het niet fout heb.
    Door Al-Moetawakil, Kalief van Egypte.
    pi_56594049
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Door Al-Moetawakil, Kalief van Egypte.
    Trouwens. Wie de Kalief mag zijn is nog een interessant vraagstuk ... , maar nu is het bedtijd voor mij. Masalama
    pi_56594086
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:50 schreef Burakius het volgende:

[..]

Trouwens. Wie de Kalief mag zijn is nog een interessant vraagstuk ... , maar nu is het bedtijd voor mij. Masalama
    Mwuah, Bukhari en Muslim zijn hier heel duidelijk in,
    salaam, trusten.
    pi_56635318
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Beide erkennen we
    Shahada,
    Salaat,
    Zekaat
    Hadj,
    Ramadan
    (willekeurige volgorde)

[..]

hoe bedoel je met willekeurige volgordE?
    dat de lijst hier staat willekeurig..of dat t niet uit maakt in welke volgorde je ze schrijft?
    de volgorde deed wel toe. ZOnder shahada wordt de rest niet geaccepteerd. Shahada alleen kan voldoende zijn, bijv indien je net moslim wordt en doodgaat...
    verlegen :)
    pi_56635360
    quote:
    Op zondag 10 februari 2008 00:01 schreef teletubbies het volgende:

[..]

hoe bedoel je met willekeurige volgordE?
    dat de lijst hier staat willekeurig..of dat t niet uit maakt in welke volgorde je ze schrijft?
    de volgorde deed wel toe. ZOnder shahada wordt de rest niet geaccepteerd. Shahada alleen kan voldoende, indien je bij net moslims werd en opeens dood ging...
    Dat ik zonder besef van de juiste volgorde gewoon een opsomming heb gemaakt.
      dinsdag 12 februari 2008 @ 12:30:44 #52
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_56682001
    Nieuwe vraag, hoe strikt zijn de reinigingsvoorschriften?

Stel je bent een bedouin in de woestijn, en je hebt genoeg water voor je mensen tot je in de volgende oase aankomt, maar als je het voor wassen gaat gebruiken dan hebben je mensen dorst. Mag je dan het wassen overslaan?
    pi_56682044
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 12:30 schreef Viajero het volgende:
    Nieuwe vraag, hoe strikt zijn de reinigingsvoorschriften?

Stel je bent een bedouin in de woestijn, en je hebt genoeg water voor je mensen tot je in de volgende oase aankomt, maar als je het voor wassen gaat gebruiken dan hebben je mensen dorst. Mag je dan het wassen overslaan?
    Jup, bij noodzaak en gebrek mag dat inderdaad, dan volgt er een 'tayamum' ritueel.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tayammum
    pi_56732604
    quote:
    Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Dat iemand van jullie met een ijzeren staaf in zijn hoofd wordt doorboord is beter voor hem, dan dat hij een vrouw aanraakt die niet halal voor hem is.” (Tabaraani)
    Goed bezig broeders, ik hou me zelf weinig tot niet aan, tenzij het een zuster is, of ik me vroom voel, aardig hypocriet dus, daar waar het me uitkomt

Hoe gaan jullie er mee om?
      donderdag 14 februari 2008 @ 19:53:59 #55
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_56733955
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 18:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goed bezig broeders, ik hou me zelf weinig tot niet aan, tenzij het een zuster is, of ik me vroom voel, aardig hypocriet dus, daar waar het me uitkomt

Hoe gaan jullie er mee om?
    *bibber*
    pi_56736489
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 19:53 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

*bibber*
    Blijf maar bibberen.
    pi_56810428
    Dus..... beetje dood . Die Wilders film moet maar snel komen, anders hebben wij niets te praten!
    pi_56810674
    quote:
    De Islam in Europa
    Portretten van moslims in acht Europese landen

In de afgelopen 50 jaar is de Islam na het Christendom de op één na grootste religie geworden in Europa. Er leven naar schatting ruim 18 miljoen moslims in de Europese gemeenschap. Bijna overal in Europa roept dit onomkeerbare gegeven weerstand, vooroordelen en conflicten op. Deze Europese coproductie wil het doorgaans karikaturale beeld van de islam doorbreken aan de hand van persoonlijke portretten van moslims in acht Europese landen.

Bron: NPS
    Afl. 1: De Islam in Europa - Nederland

Afl. 2: De Islam in Europa - Denemarken

Afl. 3: De Islam in Europa - Ierland

Afl. 4: De Islam in Europa - Kroatiė

Afl. 5: De Islam in Europa - Zweden

Afl. 6: De Islam in Europa - Finland

Afl. 7: De Islam in Europa - Polen

[ Bericht 6% gewijzigd door TheMagnificent op 18-02-2008 11:25:06 ]
    pi_56810867
    quote:
    Op maandag 18 februari 2008 11:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Afl. 1: De Islam in Europa - Nederland
    Wat een commercieel wijf.
    pi_56813578
    Ik dacht ook in England? (nouja dan maar daar heen verhuizen gna gna gna )
    pi_56820397
    Oke ik kijk nu aflevering 1.. , maar waarom gaat het tot nu toe over een wijf dat wil blerren (oja zingen ) en een Marokkaanse homo?
    pi_56826852
    Hoe weet jij dat hij homo is
    X
    pi_56830617
    quote:
    Op maandag 18 februari 2008 22:57 schreef Alulu het volgende:
    Hoe weet jij dat hij homo is
    .. oja sorry... laten we het erop houden dat hij veel oestrogeen heeft
    pi_56830622
    OT: Baard laten groeien--> Farz of Sunnah?Niyet belangrijker?
    pi_56842546
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 08:29 schreef Burakius het volgende:
    Gevaarlijk onderwerp
    pi_56844595
    quote:

[..]

.. oja sorry... laten we het erop houden dat hij veel oestrogeen heeft
    X
    pi_56844643
    quote:
    Volgens de Hanafi madhab een wajib tot minimale vuistlengte, voor de Turken onder ons
    X
    pi_56845570
    quote:
    Profeet sas zegt in een hadith 'laat je baard', sommige geleerden zeggen gewoon letterlijk afblijven, anderen zeggen dat je het mag bijknippen, maar ten alle tijden een baard moet hebben zoals soenah van de profeet vzmh, geen consensus.
    pi_56847508
    Ik had ooit ergens gelezen dat de gesproken taal in de hemel Arabisch zal zijn. Is dit waar?
    pi_56847639
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:07 schreef TheMagnificent het volgende:
    Ik had ooit ergens gelezen dat de gesproken taal in de hemel Arabisch zal zijn. Is dit waar?
    Is een hadith
    pi_56847640
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 20:42 schreef Alulu het volgende:

[..]

Volgens de Hanafi madhab een wajib tot minimale vuistlengte, voor de Turken onder ons
    Nou volgens mij is het volgens Hanafi juist sunnah om de baard te laten. Als het dan vuistlengte wordt, dan wordt het fard/wajib(weetik niet). Verder was er ook iets dat als je het langer dan 40 dagen laat staan het ook fard wordt. Maar ik moet daarvoor echt even mijn boekjes in duiken.

@ Kazakx

So what als het gevoelig is Het is hier toch erg stil hahahha zo hebben we wat.
    pi_56848274
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is een hadith
    Kun je hem voor me opzoeken?
    pi_56848325
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:29 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Kun je hem voor me opzoeken?
    Luie donder.

Je krijgt hem in je pm als ik um vind.
    pi_56848648
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:11 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nou volgens mij is het volgens Hanafi juist sunnah om de baard te laten. Als het dan vuistlengte wordt, dan wordt het fard/wajib(weetik niet). Verder was er ook iets dat als je het langer dan 40 dagen laat staan het ook fard wordt. Maar ik moet daarvoor echt even mijn boekjes in duiken.

@ Kazakx

So what als het gevoelig is Het is hier toch erg stil hahahha zo hebben we wat.
    Ik heb van Pakistanen begrepen, die vrijwel allemaal Hanafi madhab volgen, dat het wajib is minimaal tot vuistlengte vanuit de hadith van `Umar (ra) die dat zei. Wajib en fardh verschil is dacht ik alleen in Hanafi madhab omdat ze verschil maken, taalkundig, tussen verplichting uit de Kuran en Sunnah.

Thats all i know, en ben zelf geen Hanafi dus correct me if im wrong bro
    X
    pi_56848885
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:41 schreef Alulu het volgende:

[..]

Ik heb van Pakistanen begrepen, die vrijwel allemaal Hanafi madhab volgen, dat het wajib is minimaal tot vuistlengte vanuit de hadith van `Umar (ra) die dat zei. Wajib en fardh verschil is dacht ik alleen in Hanafi madhab omdat ze verschil maken, taalkundig, tussen verplichting uit de Kuran en Sunnah.

Thats all i know, en ben zelf geen Hanafi dus correct me if im wrong bro
    Ik ga het later opzoeken heb nu geen tijd eerlijk gezegd, en dan post ik het wel met bron etc. Maar sowieso heb ik bij Pakistanen het gevoel net alsof ze soms iets heel anders volgen dan wij (Turken Hanafi). MAar goed het is niet dat ik zooooveeel Pakistanen ken om ook maar daar een vooroordeel over te maken. MAar goed wel een interessante discussie . Welke mahdab volg jij als ik vragen mag?
    pi_56849540
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Luie donder.

Je krijgt hem in je pm als ik um vind.
    Ik heb er wel twee gevonden, maar er stond bij dat deze zwak waren:
    quote:
    "Do love Arabs for three reasons: because I am an Arabian, the Qur'an is in Arabic and the language of inhabitants of Paradise is Arabic."
    » door: Al-Tabrani
    quote:
    "I am an Arabian, the Qur'an is in Arabic, and the conversation of people of Jannah is in Arabic."
    » door: Al-Tabrani
    Ik heb ook een link gevonden met 52 veelgebruikte, maar zwakke Ahadith:

http://www.irfi.org/articles/articles_251_300/52_weak_ahadith.htm

Wat vinden jullie ervan? Ook de Hadith ''The ink of a scholar is holier than the blood of a martyr.'' staat erbij, waarvan ik altijd had gedacht dat het een sterke was.
    pi_56850115
    Edit.
    pi_56850397
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:48 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik ga het later opzoeken heb nu geen tijd eerlijk gezegd, en dan post ik het wel met bron etc. Maar sowieso heb ik bij Pakistanen het gevoel net alsof ze soms iets heel anders volgen dan wij (Turken Hanafi). MAar goed het is niet dat ik zooooveeel Pakistanen ken om ook maar daar een vooroordeel over te maken. MAar goed wel een interessante discussie . Welke mahdab volg jij als ik vragen mag?
    Volgens mij is de kern wel hetzelfde hoor, wat betreft salaat enzo. Alleen zijn de Pakistanen wat stricter wat betreft baard/muziek. Die ik in Engeland leerde kennen in ieder geval dan, dat waren Hanafi's van de deobandi kant uit Azie.

Ik probeer Maliki madhab te volgen, heb er wat basis info van. Ben er pas recentelijk achter gekomen dat je wel Maliki leraren hebt in Nederland. Moskee el-Islam in Den Haag en in Rotterdam worden Maliki fiqh-lessen gegeven, waar ik volgende week voor het eerst naartoe hoop te gaan inshaAllah.

Maliki madhab zegt als minimale vereiste over de lihya (baardje) dat het een (geiten)sik moet zijn.
    Maar de intentie is belangrijker en ik vind dat je je uiterlijk aan je innerlijk moet afspiegelen, en daarnaast moet je meestal in zulke dingen 'groeien' beginnende met de 5 zuilen, extra gebeden etc.
    X
    pi_56850989
    quote:
    Op maandag 18 februari 2008 11:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Afl. 3: De Islam in Europa - Ierland
    Respect voor deze sjeik en zijn gezin.
    pi_56853908
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 23:38 schreef Alulu het volgende:

[..]

Volgens mij is de kern wel hetzelfde hoor, wat betreft salaat enzo. Alleen zijn de Pakistanen wat stricter wat betreft baard/muziek. Die ik in Engeland leerde kennen in ieder geval dan, dat waren Hanafi's van de deobandi kant uit Azie.

Ik probeer Maliki madhab te volgen, heb er wat basis info van. Ben er pas recentelijk achter gekomen dat je wel Maliki leraren hebt in Nederland. Moskee el-Islam in Den Haag en in Rotterdam worden Maliki fiqh-lessen gegeven, waar ik volgende week voor het eerst naartoe hoop te gaan inshaAllah.

Maliki madhab zegt als minimale vereiste over de lihya (baardje) dat het een (geiten)sik moet zijn.
    Maar de intentie is belangrijker en ik vind dat je je uiterlijk aan je innerlijk moet afspiegelen, en daarnaast moet je meestal in zulke dingen 'groeien' beginnende met de 5 zuilen, extra gebeden etc.
    Oeii.... je zei stricter... daar heb je bij mij een dood broertje aan. Tjek it.. je volgt die regels of niet. En zoals ik al zei is het volgens mij (en dus vele andere Turken) zoals ik eerder heb beschreven. Zo had Bediüzzaman geen baard. En zo heeft Hoca Efendi (Fethullah Güllen) geen baard. Zulke grote mensen hebben vast wel goede redenen om die niet te dragen (het niet daar latend dat je het zelf ook moet onderzoeken hé). Maar goed me stageplek wil weer dat ik werk
    pi_56858622
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 08:57 schreef Burakius het volgende:

[..]

Oeii.... je zei stricter... daar heb je bij mij een dood broertje aan. Tjek it.. je volgt die regels of niet. En zoals ik al zei is het volgens mij (en dus vele andere Turken) zoals ik eerder heb beschreven. Zo had Bediüzzaman geen baard. En zo heeft Hoca Efendi (Fethullah Güllen) geen baard. Zulke grote mensen hebben vast wel goede redenen om die niet te dragen (het niet daar latend dat je het zelf ook moet onderzoeken hé). Maar goed me stageplek wil weer dat ik werk
    Mijn fout akhi, verkeerde woordkeuze dus mijn verontschuldiging.
    Uiteindelijk gaat alles op intentie.
    X
    pi_56858696
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 08:57 schreef Burakius het volgende:

[..]

Je vergelijking gaat wat null in mijn optiek, de profeet a.s.w.s was onder de moeilijkste omstandigheden dan wie dan ook en hij was de uitvoering van de Koran en heeft ten alle tijden een baard gedragen, geen excuus lijkt me valide als je constant voor de Soenah opkomt.
    pi_56860886
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 13:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je vergelijking gaat wat null in mijn optiek, de profeet a.s.w.s was onder de moeilijkste omstandigheden dan wie dan ook en hij was de uitvoering van de Koran en heeft ten alle tijden een baard gedragen, geen excuus lijkt me valide als je constant voor de Soenah opkomt.
    Dan hoeft het nog geen fard te zijn. Als de profeet (vzmh) dat ten alle tijden heb gedragen dan is het soennah. Op het moment dat hij zegt dat het MOET of dat het in de Qur'an staat als bevel dan is het fard. Ik wil nou wel eens een hadith zien waar in ik kan lezen dat het fard is.
    pi_56860945
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 15:00 schreef Burakius het volgende:

[..]

Dan hoeft het nog geen fard te zijn. Als de profeet (vzmh) dat ten alle tijden heb gedragen dan is het soennah. Op het moment dat hij zegt dat het MOET of dat het in de Qur'an staat als bevel dan is het fard. Ik wil nou wel eens een hadith zien waar in ik kan lezen dat het fard is.
    Lees eerst even :
    [Centraal] Vragen over de Islam #6 goed, daarna post waar je op reageert en daarna mag je me vertellen waar ik claim dat het Fard is.
    pi_56861449
    Allah:
    quote:
    "O ye who believe! Obey Allah, and obey the Messenger, and those charged with authority among you." (Quran 4:59)
    quote:
    "What Allah has bestowed on His Messenger (and taken away) from the people of the townships,- belongs to Allah,- to His Messenger and to kindred and orphans, the needy and the wayfarer; in order that it may not (merely) make a circuit between the wealthy among you. So take what the Messenger gives you, and refrain from what he prohibits you. And fear Allah: for Allah is strict in Punishment." (Quran 59:7)
    De Profeet vzmh:
    quote:
    (1) Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) said "I have no connection with one who shaves, shouts and tears his clothing eg. in grief or affication."
    - Reported by Abu Darda (R.A.) in Muslim, Hadith no. 501
    quote:
    "Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen."
    quote:
    (2) The teachings of Hadhrat Ammar Bin Yaasir, Abdullah Ibn Umar, Sayyidina Umar, Abu Hurairah and Jaabir (R.A.), indicate that ALL used to keep beards that were one fist length or more. Hadhrat Jaabir (R.A.) had said: "We used to grow long beards and only during Hajj and Umrah did we trim them to the required length (i.e. fist length)."

(3) Hadhrat Abdullah Ibn Umar (R.A.) relates that: "He who imitates the kuffar (non-believers) and dies in that state, he will be raised up with them on the Day of Qiyamat (Judgement)."

(4) Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) says: "Trim closely the moustache, and let the beard flow (Grow)."
    - Narrated Ibn Umar (R.A.) in Muslim, Hadith no. 498

(5) "Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) ordered us to trim the moustache closely and spare the beard" says Ibn Umar.
    - Muslim, Hadith no. 449

(6) Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam)said: "Act against contrary to the polythesists, trim closely the moustache and grow the beard."
    - Reported by Ibn Umar (R.A.) in Muslim, Hadith no. 500

(7) Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) said "Trim closely the moustache and grow the beard."
    - Reported by Abu Hurairah (R.A.) in Muslim, Hadith no. 501

( 8 )Ā Ā Allah's Apostle said, "Cut the moustaches short and leave the beard (as it is)."
    -Narrated Ibn 'Umar R.A:Sahih Bukhari: Volume 7, Book 72, Number 781.
    quote:
    Narrated Nafi' (Radhiallaahu Ɓn) "Ibn Umar (Radhiallaahu Ɓn) said, The Prophet said, "Do the opposite of what the pagans do. Keep the beards and cut the moustaches short." [Sahih Al-Bukhari, Volume 7, Book 72, Hadith # 780]
    Alle 'Oelamaa van de Salaf-us-Saalih (de oprechte voorgangers), waaronder ook de vier Imaams (Aboe Haniefah, Maaliek, Shaaficie en Ahmad (moge Allah hen genade schenken), zijn het er allen over eens dat het scheren van de baard haraam (verboden) is en dat het een verboden vorm van mutilatie (verminking) is, zoals dit ook is overgeleverd door 'Omar ibn 'Abdel-'Aziz. Zij beschouwden degene die zijn baard scheerde als een verwijfde man en velen van hen (de oprechte voorgangers) accepteerden hen niet als getuige en stonden hen ook niet toe om voor te gaan in het gebed."

Imaam Abu Hanifah (Rahimahullah) and the Ahnaaf
    quote:
    Imam Muharnmed (Rahimahullah) writes in his book "Kitabul Aathaar" where he relates from Imam Abu Hanifah (Rahimahullah) who relates from Hazart Haytham (Rahimahullah) who relates from Ibn Umar (Radhiallaahu Ɓn) that he (Ibn Umar) used to hold his beard in his hand and cut off which was longer. Imam Muhammed (Rahimahullah) says that this is what we follow and this was the decision of Imam Abu Hanifah (Rahimahullah). (From one of the most authentic books of Hanafi Fiqh "Kitabul Aathaar" with direct quotes from Imaam Abu Hanifah)

Imaam Ibn Abidayn (Rahimahullah) said: "It is prohibited for a man to cut his beard." [Recorded in Radd-ul-Muhtar Vol. #2 Page #418]

In the book Durre Mukhtar it is stated "To trim the beard when it is less than a fist⤙s length, as done by some western people and hermaphrodites is not permissible in the opinion of all the jurists. To shave the beard as done by the Jews, Hindus and others is also not permissible."

The well known hanafi scholar Moulana Ashraf Ali Thanvi (Rahimahullah) writes, "It is an unanimous verdict for the Ummah that to shorten the beard less than a grip of the hand is (Haraam) forbidden!".
    Imaam Malik (Rahimahullah) and the Malikiyyah
    quote:
    Al-Adwi said "It has been reported from Imaam Malik that he hated shaving anything under the jaws, until he said, 'It is from the doings of the fire worshipers (Magians). And it is prohibted (Haraam) to remove the hair of the beard." [Sharh-ur-Risalah with commentary by Al-Adwi]

Shaikh Ahmad Nafarawi Maliki in the commentary of Imam Abu Zayed's booklet states, "to shave the beard is without doubt haraam according to all Imaams", it is also mentioned in 'Tamheed' which is a commentary of "Muwatta" Sunnan Imam Malik (Rahimahullah) that to shave the beard is haraam and among males the only ones to resort to this (practice) are the HERMAPHRODITES! [From the book "At-Tamheed"]

It is also recorded Kitab-ul- Ib⤙dah [Book containing maliki Fiqh] To shave the beard is haraam and to trim it in such a manner that it changes one⤙s natural and normal facial features (Less than a fist) is also haraam. And that without doubt the four Madhhabs are agreed that the beard should be lengthened and that shaving it is haraam. [From the book "Kitab-ul-Ib⤙dah"]

Abu Al-Hasan quotes "Shaving the beard is prohibited, as is cutting it if it causes a (clear) mutilation. But if it becomes oversized, and if cutting it would not appear as a mutilation, then it may be cut; but that would be disliked and contary to that which is better." [Sharh-ur-Risalah]
    Imaam Ash-Shafi'ee (Rahimahullah) and the Shafiyyah
    quote:
    Imam Shafi (Rahimahullah) in his Al-Umm states, "To shave the beard is HARAAM". [Al-Umm]

Imaam Ibn Ar⤙rifaah (Rahimahullah) quoting from Imaam Shafi (Rahimahullah)
    It is quoted in Al Ibaab⤙, that Imaam Ibn Ar⤙rifaah says that Imaam Shafi, has categorically stated that shaving the beard is haram. (From the book "Al Ibaab")

Al-Athru'i (Rahimahullah)says that the correct position in the Shafi'ee maddhab is that to shave the beard without a valid medical reason is haraam. Similar verdict of prohibition has been issued by Zarakhshi, Baihaqi in his book, Shu⤙ab Al Iman, and by his teacher Qa⤙ffal Shashi in Muhasin As Shar⤙iyyah. [From the book "Shu⤙ab Al Iman"]
    quote:
    Imaam Ahmad Bin Hanbal (Rahimahullah) and the Hannaballah
    quote:
    It is mentioned in Al-Insaf, Sharh-ul-Muntaha "The Hanbalis agree with exception that it is prohibited to shave the beard."

Shaikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) states the opinion of his maddhab (Hanbali Maddhab) in Al-Ikhtiyarat-ul-Ilmiyyah "It is prohibited to shave the beard."

Shaikh As-Saffarini (Rahimahullah) Said "It is agreed in our Maddhab (Hanbali Maddhab) that it is prohibited (Haraam) to shave the beard." [Ghitha-ul-Albab Vol.# 1, page # 376]

The Hannaballah in their famous Al-Khan Wa Hanbli Fatawa state that "to grow the beard is essential and to shave it is HARAAM. This is also stated in other famous books of Hanbali fiqh like Sharahul Muntaha' and "Shari Manzoomatul Aadaab."

Shaikh Ibn AbdurRahman Al Banna stated "Shaving the beard is strictly haraam. This is in the Hanabli Madhab." [From his book "Fathur Rabbani"]
    Ibn Taymiyyah:
    quote:
    Shaikhul-Islam Ibn Taimiyah (Rahimahullah) Stated that: "Shaving the beard is HARAAM". [Al-Ikhtiyarat Al-Ilmiyyah, page 6].

Shaikh-ul-Islam Ibn Taymiyah (Rahimahullah) said: ⤽The Quran, Sunnah and ijmaa⤙ (scholarly consensus) all indicate that we must differ from the kuffaar in all aspects and not imitate them, because imitating them on the outside will make us imitate them in their bad deeds and habits, and even in beliefs, which will result in befriending them in our hearts, just as loving them in our hearts will lead to imitating them on the outside. Al-Tirmidhi reported that Rasulullah said, ⤽He is not one of us who imitates people other than us. Do not imitate the Jews and Christians." According to another version reported by Imaam Ahmad Bin Hanbal: ⤽Whoever imitates a people is one of them."
    Ibn Hazm
    quote:
    Ibn Hazm (Rahimahullah)
    Said "All the scholars of Islam have agreed (Ijmaa)that shaving of the beard is a form of mutilation, which is forbidden. As Allah says in the Quran " No change let there be in KhalqĀ­illah (creation of Allah), that is the straight religion, but most of men know not." [Surah #30;Ayah #30]
    Albaani:
    quote:
    Shaikh Albaani (Rahimahullah) stated: It is not permissible for the Muslim to remove any hair from the beard except what the Lawgiver has allowed. It is reported from one of the companions who narrated the hadith, "Leave the beard and trim the moustaches," 'Abdullah bin 'Umar, that he used to remove from his beard what was below a fistful. Apart from that, trimming the beard is against the Sunnah, whether or not the man's beard is pleasing to him, and whether or not it is pleasing to others, for all of Allah's creation is handsome, as in the Sahih hadith, where the Prophet saw a man with a long waist-shirt and ordered him to have his izaar halfway up his shins; the man gave the excuse that he had a defect in his ankles, so the Prophet said, "All of Allah's creation is handsome." (Sahih from Imaam Ahmad and others. This phrase is actually of Quran origin see surah Sajdah # 32 verse #7). According to His Wisdom, Allah has differentiated between men and women, created man with a beard and created women without a beard; He did not do this without reason.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2008 15:27:27 ]
    pi_56861930
    Je beseft dat dat allemaal op toepassing is op een baard. Nu de definitie van een baard. Een vuistdike volgens abu Hanifa. Dan pas zijn de regels van toepassing. Verder het dikgedrukte stuk: Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten is puur op toepassing op de profeet. Nou moet ik nog even lezen over de brei die je post, maar kan je alvast ook de url erbij editten van de site waarvan je het vandaan hebt.
    pi_56862083
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 15:48 schreef Burakius het volgende:
    Je beseft dat dat allemaal op toepassing is op een baard. Nu de definitie van een baard. Een vuistdike volgens abu Hanifa. Dan pas zijn de regels van toepassing.
    Wat jij wilt, maar Beduizamman en Gulen hebben er geen, welke definite van baard je ook hanteert.
    quote:
    Verder het dikgedrukte stuk: Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten is puur op toepassing op de profeet.
    1: Hoe kom je erbij?
    2: Laten we zeggen dat je gelijk hebt:
    quote:
    "Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) ordered us to trim the moustache closely and spare the beard" says Ibn Umar.
    - Muslim, Hadith no. 449
    quote:
    Allah's Apostle said, "Cut the moustaches short and leave the beard (as it is)."
    -Narrated Ibn 'Umar R.A:Sahih Bukhari: Volume 7, Book 72, Number 781
    quote:
    Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam)said: "Act against contrary to the polythesists, trim closely the moustache and grow the beard."
    - Reported by Ibn Umar (R.A.) in Muslim, Hadith no. 500
    Was alleen voor Ibn Umar?
    quote:
    Nou moet ik nog even lezen over de brei die je post, maar kan je alvast ook de url erbij editten van de site waarvan je het vandaan hebt.
    Ik ben niet site gebonden, wil je alsnog de fora waar het verschenen is, prima:
    Google is your friend.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2008 15:56:41 ]
    pi_56862503
    Ik kan me toch niet voorstellen dat de vork zo in de steel zit. Dan zouden echt heeeeel veeeeel moslims een baard moeten laten nu. Of zie ik dat nou verkeerd? Maar ik zal het sowieso opzoeken want een a'lim zoals Bediüzamman heeft daar wel een antwoord op.
    pi_56862571
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 16:11 schreef Burakius het volgende:
    Ik kan me toch niet voorstellen dat de vork zo in de steel zit. Dan zouden echt heeeeel veeeeel moslims een baard moeten laten nu. Of zie ik dat nou verkeerd? Maar ik zal het sowieso opzoeken want een a'lim zoals Bediüzamman heeft daar wel een antwoord op.
    Agie Wallah geen idee, durf er zelf ook geen antwoord op te geven omdat het zich toch richt naar een waardeoordeel van 'goed/fout' wat niet voor is weggelegd, neem van mijn kant genoegen met Allah Alem goed?
    pi_56863115
    Agie Triggershot, waar blijft de Hadith die je mij belooft hebt?
    pi_56863393
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 16:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Agie Wallah geen idee, durf er zelf ook geen antwoord op te geven omdat het zich toch richt naar een waardeoordeel van 'goed/fout' wat niet voor is weggelegd, neem van mijn kant genoegen met Allah Alem goed?
    Allah Alem sowieso, maar ik moet zelf zeker ff de boeken induiken (vanavond wellicht). Eventjes mijn risale doorspitten en tefsirtjes erbij pakken. Dit baard gedoe is iets wat me al lang dwars zit (de onduidelijkheid).
    pi_56863597
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 16:34 schreef TheMagnificent het volgende:
    Agie Triggershot, waar blijft de Hadith die je mij belooft hebt?
    Die heb jij zelf toch al gepresenteerd?
    pi_56863618
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 16:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Allah Alem sowieso, maar ik moet zelf zeker ff de boeken induiken (vanavond wellicht). Eventjes mijn risale doorspitten en tefsirtjes erbij pakken. Dit baard gedoe is iets wat me al lang dwars zit (de onduidelijkheid).
    Ik zou niet weten waar de ondiudelijkheid zit.
    pi_56863883
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 16:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Die heb jij zelf toch al gepresenteerd?
    Het zijn dus zwakke Ahadith?
    pi_56863916
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 17:07 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Het zijn dus zwakke Ahadith?
    Geen idee, jij zei het?
    Er is geen geldig reden om zwakke hadiths te verwerpen tenzij ze botsen met sterkere of Quran, wel?
    pi_56871937
    Jongens zijn jullie niet bang dat als je weet hoe het ermee staat met die baard dat je dan ook meteen verantwoordelijk bent voor het niet dragen van een baard
    Of mag ik zo niet redeneren
    pi_56872415
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 22:13 schreef kazakx het volgende:
    Jongens zijn jullie niet bang dat als je weet hoe het ermee staat met die baard dat je dan ook meteen verantwoordelijk bent voor het niet dragen van een baard
    Of mag ik zo niet redeneren
    Ik heb er een.

pi_56872467
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 22:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb er een.

Ik heb een 3 musketiers snor en sikje geld dat ook
    pi_56872554
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 22:31 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik heb een 3 musketiers snor en sikje geld dat ook
    Als het niet aan jou ligt volgens mij wel.
    pi_56872792
    Ik heb vorige week of de week daarvoor een leuk stukje gelezen in een van said nursi's boeken en ik vraag me af of jullie hierover ook een hadith kennen.
    Het gaatt namelijk over de 3 verschillende manieren van weten:
    1) ilmel yakin
    2) aynel yakin
    3) hakkel yakin

1) is het weten of achterhalen via het verstand. Voorbeeld je ziet in de verte op een berg rook dus leid je af dat daar vuur moet zijn. Je weet dat daar vuur is via je verstand.

2) Weten door middel van je 5 zintuigen. Voorbeeld: Je loopt naar die berg en ziet het vuur met je ogen.

3) De meest ultieme vorm van weten waarbij je iets tot in je diepste zeker weet. Voorbeeld: Je steekt je hand in het vuur en je gelooft en weet dat daar vuur is.

Weten jullie hier toevallig een hadith over?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')