Dit heeft te maken met een paar aspecten:quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef Appelperenstroop het volgende:
Wat ik me dus afvraag is het volgende:
Voor zover mijn theologische kennis gaat over alle "geloven", kan ik mij goed vinden in de conclusie dat geen enkel geloof haat/bloed/oorlog predikt.
Nou zal het in de Islam ook niet anders zijn, maar op de een of andere manier gaat het wel vaak mis.
Heeft dat nou puur met de cultuur te maken? Of met analfabetisme, zodat men alleen maar dingen horen en daar mee verder gaan?
Ik woon overigens achter een moskee hier in Zwolle, en die mensen daar zijn heel aardig en zeggen altijd netjes hallo etc. Dus er gebeurt heel veel goeds!
Maar hoe zit het dan met de ellende waar we zoveel van zien op TV etc?
Nou is radicalisering een groot algemeen, en in het Christendom zijn er ook radicale takken en bij de rest ongetwijfeld ook wel.
Het feit dat het vaak "raak" is tussen verschillende "subgroepen" binnen de Islam ( Sjihieten en Soennieten- let niet op de spelling aub- ) heeft dat te maken met de verschillende "ideeen" binnen de Islam?
Moeten we die twee "subgroepen" in zekere zin vergelijken met Protestants/Katholiek?
Zoals je ziet, veel vragen. Ik heb eigenlijk nooit de dialoog aangegaan met een Moslim, puur omdat ik er geen ken binnen mijn sociale kring, dus vandaar!
Overigens wil ik er nog even bijzeggen, dat ik hiermee niet will bashen of beledigen ondanks dat mijn vragen gaan over het radicaliserende gebeuren.
van welke film komt dit?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:57 schreef TheMagnificent het volgende:
Ook mooi: The true face of Islam.
Diefquote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:57 schreef TheMagnificent het volgende:
Ook mooi: The true face of Islam.
Hey Stroop,quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef Appelperenstroop het volgende:
Wat ik me dus afvraag is het volgende:
Voor zover mijn theologische kennis gaat over alle "geloven", kan ik mij goed vinden in de conclusie dat geen enkel geloof haat/bloed/oorlog predikt.
Nou zal het in de Islam ook niet anders zijn, maar op de een of andere manier gaat het wel vaak mis.
Heeft dat nou puur met de cultuur te maken? Of met analfabetisme, zodat men alleen maar dingen horen en daar mee verder gaan?
Ik woon overigens achter een moskee hier in Zwolle, en die mensen daar zijn heel aardig en zeggen altijd netjes hallo etc. Dus er gebeurt heel veel goeds!
Maar hoe zit het dan met de ellende waar we zoveel van zien op TV etc?
Nou is radicalisering een groot algemeen, en in het Christendom zijn er ook radicale takken en bij de rest ongetwijfeld ook wel.
Het feit dat het vaak "raak" is tussen verschillende "subgroepen" binnen de Islam ( Sjihieten en Soennieten- let niet op de spelling aub- ) heeft dat te maken met de verschillende "ideeen" binnen de Islam?
Moeten we die twee "subgroepen" in zekere zin vergelijken met Protestants/Katholiek?
Zoals je ziet, veel vragen. Ik heb eigenlijk nooit de dialoog aangegaan met een Moslim, puur omdat ik er geen ken binnen mijn sociale kring, dus vandaar!
Overigens wil ik er nog even bijzeggen, dat ik hiermee niet will bashen of beledigen ondanks dat mijn vragen gaan over het radicaliserende gebeuren.
Ik denk dat Triggershot je daar meer over kan vertellen. Hij heeft de serie gezien. Maar ik kan je wel vertellen dat ie heel populair was in de VS. Eigenlijk gek dat ie niet in Nederland op de buis is verschenen, want veel mensen zeggen dat ie beter is dan '24'.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:09 schreef G.Fawkes het volgende:
Is dat wat, Sleeper Cell? Of is het een slechte serie. Op zich zie ik namelijk wel een paar goede statements!
Beetje wat foute beelden, maar toffe seriequote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:09 schreef G.Fawkes het volgende:
Is dat wat, Sleeper Cell? Of is het een slechte serie. Op zich zie ik namelijk wel een paar goede statements!
Grappig filmpje. Ik denk dat de gemiddelde moslim hier in nl wel altijd zo over nadacht, denk ik zoquote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:57 schreef TheMagnificent het volgende:
Ook mooi: The true face of Islam (aansluitend op het verhaal van kazakx).
Ik had het idd wat beter moeten nuanceren.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:56 schreef Burakius het volgende:
Terwijl dit wel een van de eerste geopenbaarde versen van de Koran is: "Lees!". Er zijn veel kleine groepen die het "beter" weten. Met wat provocatie beuken ze op elkaar in.
Je beseft dat icra in dit geval niet lees een boek betekent, maar dat het bedoeld was als in: Lees de wereld. Nogal logisch aangezien onze heilige profeet (vzmh) analfabeet was.
Het lezen van boeken kun je beter terug slaan op dat we de wetten van Allah ontdekken moeten en dat 'ilm' bestuderen bevorderd wordt in de Islam.
Akuluquote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:43 schreef Alulu het volgende:
Ik denk wel dat er een probleem is onder Moslims.
Radicale interpretaties zijn de laatste 10 jaar erg opgekomen. Ervoor bestonden ze al maar was het nog in een Moskee in Egypte waar een Imam wat brulde. Hoewel je toen ook al in bepaalde Moskeeen in Nederland bepaalde cassette bandjes kon kopen waarin toch aardig fanatieke dingen werden geroepen.
Hierin is Nederland, en heel Europa, te lang naief in geweest en het 'was iets ver van ons bed'.
Ook hebben deze extreme groepen in Europa juist de vrijheid omdat men daar probeert een democratische rechtstaat te handhaven wat o.a. vrijheid van mening hoog acht.
Ik heb ook op Internet fora zeer foute artikelen gepubliceerd zien worden zoals het feit dat Moslims ongelovigen moeten haten want God verteld dat in de Koran en dat de essentie van Tawheed/Eenheid van God is in Islam, houden voor Hem waar Hij van houdt en haten voor Hem wat Hij haat, zoals ongelovigen dus. Ik was zeer geschokt toen ik een schitterend pdf artikel zag wat 'de 'aqeedah/geloofsleer volgens de Salaf/eerste Moslims' als titel had, door een Saudische Sheikh al Qahtanee en zelfs goedgekeurd (stond erop in ieder geval) door een Saudisch committee!
Hierin werd zeer duidelijk opgeroepen Satan en zijn aanhangers te haten en bestrijden waarna een regel erna aangegeven werd dat het communisten, ongelovigen, democratie etc zijn. Verder in het artikel wordt dieper ingegaan over Moslims die door daden 'ongelovig worden' en nog meer radicale bullshit.
Ook las ik tevaak dat Moslims absoluut geen vrienden mogen zijn met ongelovigen zoals God aangeeft volgens deze lieden in de Koran.
Dat Moslims niet in 1 huis mogen wonen met ongelovigen volgens bepaalde 'Sheikhs'.
Dat Moslims altijd de kant van mede Moslims moeten kiezen want dat is nog altijd beter dan een ongelovige.
Een soort "eigen volk eerst" interpretatie dus.
Dit is niet mijn opinie, dus schiet mij er niet voor af. Maar deze uitingen ben ik (te vaak) tegengekomen dat het niet verwonderlijk is dat er radicalen rondlopen.
Door dit alles ben ik me bewuster geworden dat Moslims, te beginnen met mezelf, hier veel meer tegenover moeten opstaan. En gelukkig gebeurt dat wel maar waren daar wel eerst erge gebeurtenissen voor nodig, want in mijn eerlijke opinie, ook ik heb vroeger vaak de argumenten van so-called 'anti-Moslims' gebagataliseerd en als ik om me heen kijk zie ik dat dat nog steeds in sommige gevallen gebeurt.
Deze interpretaties komen uit een bepaalde hoek en zijn niet representatief, gelukkig. Maar door globalisering, wijdverspreid gebruik van Internet(!) en toegenomen politieke problemen is het wel verspreid tot erg veel uithoeken van de wereld waar Islamitische gemeenschappen wonen.
In Marokko werd men door de aanslagen in Casablanca ook wakker geschud en heeft de Koning Mohammed o.a. zijn eigen Islamitische tv kanaal "Assadissa" in het leven geroepen om een tegenwicht te bieden aan de extremistische interpretaties. Dit is een totaal andere strategie want daarvoor zag je veel Arabische regeringen juist stricter seculariteit hanteren totdat men begreep dat het juist gevaarlijk is, de bevolking en jongeren daardoor geen basiskennis meekrijgen van de religie en later wellicht vatbaar zijn voor extremistische literatuur.
Nu zie ik wel dat vele Moslims, vooral jongeren, in het Westen zichzelf verdiepen in de religie en dus kennis opdoen. Dit is alleen maar aan te moedigen en zal ervoor zorgen dat de generaties erna (nakomelingen) waarschijnlijk opgroeien met een goede basiskennis en dus op latere leeftijd minder vatbaar zijn voor radicale sektarische interpretaties.
Helaas zijn de meeste immigranten in de jaren 70 hier gekomen zonder een goede, inhoudelijke kennis van Islam en hoe dat mee te geven aan de kinderen. Meestal bleef het beperkt tot 'dit is haram/verboden' of 'je moet zoveel keer per dag als Moslim bidden'. Niet de spirituele kant erachter, of het waarom, of stimuleren van het begrijpen van de Koran ipv simpelweg reciteren in een taal die niet geheel je eigen is etc. Maar dit laatste is slechts mijn eigen constatering uit mijn omgeving en voorbeelden daaruit.
Voor de rest ben ik het met Triggershot eens dat extremisme ook komt omdat na de van het Kalifaat er geen overeenstemming meer is over wie nou de "spreekbuis is onder Moslims" en iedere idioot zijn eigen interpretatie uit geschriften kan halen zonder terug te worden geroepen door een "orgaan van geleerden" wat bestaat door een unanieme consensus erover onder Moslims en acceptatie ervan.
Maar dit zie ik niet snel veranderen dus zal er toch wat anders op gevonden moeten worden.
1) Bij mijn weten mag je de Koran pas oppakken als je de woedoe hebt verricht.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:40 schreef DuracelPlus het volgende:
1) Is het toegestaan de Koran te pakken zonder woedoe (= reiniging, wassing) ?
2) Is het toegestaan de vertaling van de koran te pakken zonder woedoe?
3) Is het toegestaan om de Koran te reciteren zonder woedoe?
4) Zijn er nog andere dingen waar de woedoe verreist is buiten het gebed om?
Als je de Koran bijvoorbeeld op de grond ziet liggen en je hebt de woedoe niet verricht, dan geldt dit natuurijk niet. Je kunt de Koran dan gewoon oppakken om het neer te leggen op een hooggelegen plek.quote:056.077
YUSUFALI: That this is indeed a qur’an Most Honourable,
PICKTHAL: That (this) is indeed a noble Qur’an
SHAKIR: Most surely it is an honored Quran,
056.078
YUSUFALI: In Book well-guarded,
PICKTHAL: In a Book kept hidden
SHAKIR: In a book that is protected
056.079
YUSUFALI: Which none shall touch but those who are clean:
PICKTHAL: Which none toucheth save the purified,
SHAKIR: None shall touch it save the purified ones.
056.080
YUSUFALI: A Revelation from the Lord of the Worlds.
PICKTHAL: A revelation from the Lord of the Worlds.
SHAKIR: A revelation by the Lord of the worlds.
1) Naar mijn weet NIET, alleen als er een doek of dergelijke omheen zit.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:40 schreef DuracelPlus het volgende:
1) Is het toegestaan de Koran te pakken zonder woedoe (= reiniging, wassing) ?
2) Is het toegestaan de vertaling van de koran te pakken zonder woedoe?
3) Is het toegestaan om de Koran te reciteren zonder woedoe?
4) Zijn er nog andere dingen waar de woedoe verreist is buiten het gebed om?
hmmmmm...quote:Op donderdag 31 januari 2008 23:23 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
1) Bij mijn weten mag je de Koran pas oppakken als je de woedoe hebt verricht.
[..]
Als je de Koran bijvoorbeeld op de grond ziet liggen en je hebt de woedoe niet verricht, dan geldt dit natuurijk niet. Je kunt de Koran dan gewoon oppakken om het neer te leggen op een hooggelegen plek.
2) Bij mijn weten alleen als de originele Arabische tekst niet naast de ''vertaling'' staat. Anders is woedoe vereist.
3) Bij mijn weten mag dat niet.
4) Woedoe is nodig voor het gebed (Salaat), het aanraken/oppakken en reciteren van de Koran en de Tawaaf (rondlopen om de Ka'ba). Het mooiste is natuurlijk om altijd met woedoe rond te lopen (iedere keer verversen als je het hebt verbroken), zoals de Profeet (s.a.w.) ook deed.![]()
Als de informatie die ik heb gegeven onjuist of incompleet is, dan mag een broeder dat natuurlijk melden en/of aanvullen. En Allah (c.c.) weet het beter.
Kan me eigelijk beter vinden in de opvatting van magnificent bij vraag 2.quote:Op donderdag 31 januari 2008 23:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
1) Naar mijn weet NIET, alleen als er een doek of dergelijke omheen zit.
2) Naar mijn weet NIET
3) Alleen sommige dua's naar mijn weet, zonder met de handen te raken
4) Ik zou het adviseren voordat je school dingen gaat leren.
De beste moslim heeft gelijk, splitsing tussen Shia en Soena is een politieke splitsing in de moslimwereld, geen theologische..quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:02 schreef Viajero het volgende:
Ik heb een tijdje geleden een zeer religieuze Moslim ontmoet uit India. Toen ik hem vroeg of hij Sunni of Shia was, antwoordde hij: Ik ben Moslim. Je bent Moslim of niet Moslim, verder zijn er geen verschillen. Een aantal Saudis en Bahrainis die erbij waren bevestigden dit.
Islam komt ten alle tijde voor, kan niet zo zijn dat eerst je stroming komt dan je religie, je stroming is een onderdeel van je religie geworden, een alternatieve beleving van je religie.quote:Hoe zit het met de Moslims in dit topic? Beschouw je jezelf als Moslim, en dan als Sunni/Shia, of alleen als Moslim, of eerst Sunni/Shia, dan Moslim?
Jup, de ware geleerde mensen van de Koran en Hadith weten dat iemand die oordeelt over geloof van een ander door Mohammed wordt verketterd en de Koran bevestigd dat het oordelen alleen voor Allah is weggelegd.quote:En als je jezelf beschouwd als Sunni/Shia, accepteer je de anderen dan wel als Moslim?
Ahmaddiya wordt unaniem door Soeni en Shia als afvallig gezien aan hand van wat hun boodschap leert, zelden is het zo dat Shia en Soeni het met elkaar in alle zaken eens zijn, maar dat Ahmadiya afvallig is, is er een van.quote:Zijn andere stromingen binnen Islam trouwens meestal binnen Sunni/Shia te passen, of zijn er nog weer andere stromingen die door Sunni en Shia als afvalligen worden beschouwd?
De twaalf imams zien zij als de rechtvaardige opvolgers van Mohammed dat is een politieke kwestie.quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:39 schreef Burakius het volgende:
Nu moet je er wel bij vertellen dat er meer verschillen zijn dan alleen politieke tegenwoordig tussen de soennieten en shia's. De Twaalver imam's is daar een voorbeeld van. Verder zijn Alawieten inderdaad nog eenheikelpunt. Kan niet wachten op de vergadering met alle hoge imams in mekka over Alevitisme.
Wasjoedoewaqtaribquote:Op woensdag 6 februari 2008 21:59 schreef Invictus_ het volgende:
Bij voorbaat sorry.
Welk woord uit de koran zou in de optimale situatie de meeste punten opleveren bij scrabble?
Erm, hoe wil je dat leggen met maar 7 steentjes?quote:
Hierboven staan dan ook alleen maar 7 Arabische lettersquote:Op woensdag 6 februari 2008 22:09 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm, hoe wil je dat leggen met maar 7 steentjes?
gheg, tvp2
Welke? Want zijn dat dan ook deels hoge-punten-letters?quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hierboven staan dan ook alleen maar 7 Arabische letters
Waw, Sin, djim, dal, Qaf, Ta, Ba.quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:17 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Welke? Want zijn dat dan ook deels hoge-punten-letters?
Dat de mehdi uit persiė vanuit een bergje zal komen vind jij politiek? Nee sorry er zijn wel grotere verschillen tussen Soennieten en Shia. Al is het ook nog eens de rare dingen die bij het politieke spelletje gekomen zijn (lekker bloed over jezelf heen gooien in Iran).quote:Op woensdag 6 februari 2008 21:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De twaalf imams zien zij als de rechtvaardige opvolgers van Mohammed dat is een politieke kwestie.
Dat noem jij een theologisch verschil?quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat de mehdi uit persiė vanuit een bergje zal komen vind jij politiek? Nee sorry er zijn wel grotere verschillen tussen Soennieten en Shia. Al is het ook nog eens de rare dingen die bij het politieke spelletje gekomen zijn (lekker bloed over jezelf heen gooien in Iran).
1. Opvolging van Mohammed is geen theologische kwestie, het is een politieke kwestie.quote:theo·lo·gie (dev; theologisch, theoloog)
1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring
Hermeneutisch? Abra kadabra?quote:Op donderdag 7 februari 2008 17:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat noem jij een theologisch verschil?
[..]
1. Opvolging van Mohammed is geen theologische kwestie, het is een politieke kwestie.
2. Verschijning van Imam Al-Mahdi en de manier waar op is een hermeneutische kwestie.
Nogmaals in de theologische kwestie (lees info gebaseerd op goddelijke openbaring ) bestaat er geen conflict.
Uitlegkunde.quote:
Er is maar een geschil tussen de Shia en Soenieten en dat is de opvolgingskwestie, resterende zijn jurisprudentie verschillen, wat weinig tot niets met de opvolging te maken heeft, ook de Sunni kent jurisprudentiele verschillen onderling met de madhabs, wie dit niet erkent, erkent niet een variatie van madhabs binnen de Soenitische wereld.quote:Politieke verschillen limiteerd zich maar tot een bepaald gebied hé. Na watr kan je zeggen dat er cruciale theologische verschillen zijn? Ik vind die erg groot tussen Sunni en Shia.
Mijn hamvraag is eigenlijk. Is het niet zo dat de politieke geschillen theologische verschillen met zich mee hebben gebracht in de loop van de tijd. Dan kijk ik voornamelijk naar de Shia en Indische kant waar duizenden verschillende rare dingen zijn gekomen die toch vaak wel erg verschillen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uitlegkunde.
[..]
Er is maar een geschil tussen de Shia en Soenieten en dat is de opvolgingskwestie, resterende zijn jurisprudentie verschillen, wat weinig tot niets met de opvolging te maken heeft, ook de Sunni kent jurisprudentiele verschillen onderling met de madhabs, wie dit niet erkent, erkent niet een variatie van madhabs binnen de Soenitische wereld.
Ongetwijfeld heb je daar gelijk in, maar ook zijn wij van sommige soenitische tradities afgevallen, al dan wel niet zo erg.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Mijn hamvraag is eigenlijk. Is het niet zo dat de politieke geschillen theologische verschillen met zich mee hebben gebracht in de loop van de tijd. Dan kijk ik voornamelijk naar de Shia en Indische kant waar duizenden verschillende rare dingen zijn gekomen die toch vaak wel erg verschillen.
Ik bedoel meer zeg maar te zeggen dat een politieke kwestie naar theologische verschillen leiden. Ik implementeer niet dat deze erg verschillen ofzo. Maar goed dan hebben we dat duidelijk.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ongetwijfeld heb je daar gelijk in, maar ook zijn wij van sommige soenitische tradities afgevallen, al dan wel niet zo erg.
Maar ik denk dat je wel de hadith kent waarin de profeet vmzh zegt dat wie naar de verschillen / tekortkomingen van andere moslims kijkt niet bij ons hoort, juist door de verschillen hebben we vooroordelen dat we in theologie verschillen, maar essentiele - de 5 zuilen - is hetzelfde,quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik bedoel meer zeg maar te zeggen dat een politieke kwestie naar theologische verschillen leiden. Ik implementeer niet dat deze erg verschillen ofzo. Maar goed dan hebben we dat duidelijk.
In Marokko heeft zich iemand in de middeleeuwen tot Kalief uitgeroepen, in Turkije, in Egypte etc, de Soennah is hier duidelijk is dat zetel tot - en alleen tot - Quraish behoort.quote:Ik wil graag wat meer weten over sommige soenitische tradities die zijn afgevallen
Trouwens is het zo dat Yavuz Sultan Selim Kalief is benoemd he, maar dat hij zichzelf nooit kalief heeft genoemd. Die titel werd gegeven door de emir van Mekka als ik het niet fout heb.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar ik denk dat je wel de hadith kent waarin de profeet vmzh zegt dat wie naar de verschillen / tekortkomingen van andere moslims kijkt niet bij ons hoort, juist door de verschillen hebben we vooroordelen dat we in theologie verschillen, maar essentiele - de 5 zuilen - is hetzelfde,
Beide erkennen we
Shahada,
Salaat,
Zekaat
Hadj,
Ramadan
(willekeurige volgorde)
Monotheisme, Allah, Koran en de profeten, dat is in mijn ogen theologie, niets meer.
[..]
In Marokko heeft zich iemand in de middeleeuwen tot Kalief uitgeroepen, in Turkije, in Egypte etc, de Soennah is hier duidelijk is dat zetel tot - en alleen tot - Quraish behoort.
'we' is natuurlijk niet persoongericht, maar de Oemmah zijnde.
Door Al-Moetawakil, Kalief van Egypte.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
Trouwens is het zo dat Yavuz Sultan Selim Kalief is benoemd he, maar dat hij zichzelf nooit kalief heeft genoemd. Die titel werd gegeven door de emir van Mekka als ik het niet fout heb.
Trouwens. Wie de Kalief mag zijn is nog een interessant vraagstuk ... , maar nu is het bedtijd voor mij. Masalamaquote:Op donderdag 7 februari 2008 23:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Door Al-Moetawakil, Kalief van Egypte.
Mwuah, Bukhari en Muslim zijn hier heel duidelijk in,quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Trouwens. Wie de Kalief mag zijn is nog een interessant vraagstuk ... , maar nu is het bedtijd voor mij. Masalama
hoe bedoel je met willekeurige volgordE?quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar ik denk dat je wel de hadith kent waarin de profeet vmzh zegt dat wie naar de verschillen / tekortkomingen van andere moslims kijkt niet bij ons hoort, juist door de verschillen hebben we vooroordelen dat we in theologie verschillen, maar essentiele - de 5 zuilen - is hetzelfde,
Beide erkennen we
Shahada,
Salaat,
Zekaat
Hadj,
Ramadan
(willekeurige volgorde)
Monotheisme, Allah, Koran en de profeten, dat is in mijn ogen theologie, niets meer.
[..]
In Marokko heeft zich iemand in de middeleeuwen tot Kalief uitgeroepen, in Turkije, in Egypte etc, de Soennah is hier duidelijk is dat zetel tot - en alleen tot - Quraish behoort.
'we' is natuurlijk niet persoongericht, maar de Oemmah zijnde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |