Beste Vitesse-supporters,
“Iets eerder dan gepland, richt ik mij vanaf deze plaats tot jullie. Zoals jullie weten beslist de gemeenteraad van Arnhem vandaag of zij instemmen met het vrijwillige crediteurenakkoord dat Vitesse alle crediteuren heeft voorgelegd. De gemeente is één van de laatste crediteuren die nog niet heeft ingestemd met dit akkoord.
Verreweg het grootste deel van de crediteuren heeft dit al wel gedaan.
Hoewel het officiële antwoord van de gemeente dus later vandaag volgt, wil ik toch vast reageren op een bericht in De Telegraaf van vandaag.
Gisteren werd ik gebeld door Harry van Gelder, journalist bij de krant. Hoewel ik meneer Van Gelder minder dan een minuut aan de telefoon heb gehad en hem op zijn vraag “Wat gebeurt er als de gemeente morgen nee zegt tegen het vrijwillig crediteurenakkoord?” heb geantwoord dat Vitesse zich dan gaat beraden over de next steps, vond meneer Van Gelder het nodig dit te interpreteren zoals hij heeft gedaan.
Daarnaast staat het bericht van zijn hand vol feitelijke onjuistheden. Zo wordt een bedrag van 11,3 miljoen schuld aan de gemeente genoemd, terwijl Vitesse een geldlening van 6,5 miljoen heeft uitstaan bij de gemeente. De circa 30 miljoen die volgens Van Gelder uitgegeven is om ‘Vitesse te redden’ klopt ook niet, want hij vergeet hierbij voor het gemak dat het ook om reddingsactie voor stadion Gelredome ging. Bovendien heeft Vitesse jarenlang verliezen geleden. Verliezen die in verscheidene seizoenen zijn kwijtgescholden door particulieren en bedrijven. Pas sinds het seizoen 06/07 is de club in staat zonder kwijtscheldingen een positief netto resultaat te halen.
De quotes die mij in hetzelfde bericht worden toegeschreven, komen ook al niet uit mijn mond. Wanneer er nieuws te melden zou zijn geweest dan zouden jullie, na het personeel en de stakeholders van de club, de eerste zijn geweest aan wie ik dit nieuws zou hebben verteld. Ik sta openheid en transparantie voor. In de eerste plaats naar onze achterban, en daarnaast ook in onze relatie met de media. Niet voor niets publiceren wij al enige jaren de jaarcijfers en het jaarverslag van het bestuur. Echter, in het proces dat nu gaande is, is het niet in het belang van de club en betrokkenen om openheid van zaken te geven zolang niet alle beslissingen zijn genomen. Het moment dat dit wel kan is dichtbij. Ik verwacht jullie op z’n vroegst morgen verder te kunnen informeren over de stand van zaken met betrekking tot het vrijwillige crediteurenakkoord, de beslissing van de gemeente (en de consequenties die een ja/nee met zich mee brengen) en over de volgende stappen die wij zullen nemen in het traject van de schuldensanering. Bij belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot de schuldsanering zal ik zorgen voor een informatie/forumavond, waarbij ik persoonlijk een en ander zal verduidelijken en antwoord zal geven op jullie vragen.”
Gr. Paul van der Kraan