Nou, er staan wel een hoop dingen in dit topic die ik totáál niet herken, maar toegegeven, ik ben ook maar drie dagen in Syrië geweest en ook nog eens alleen in Damascus. Desondanks is het complete onzin dat je er niet in zou komen en (tenzij je journalist bent oid) lijkt het me ook sterk dat je tegenwoordig nog echt in de gaten gehouden wordt. Er zijn namelijk best veel toeristen. Ik denk wel dat de kans vrij groot is dat mensen die (veel) contact hebben met toeristen daar in de gaten worden gehouden en je merkt zeker wel dat er met de eigen bevolking niet al te zachtzinnig wordt omgegaan. Maar an sich niet iets waar je als reiziger "last" van hebt (behalve dat het natuurlijk niet echt lekker fris voelt).
Ik vond die paar dagen Damascus geweldig en facinerend en wil zeker nog eens terug om meer te zien. Ik kan het land niet vergelijken met Jordanië, want daar ben ik nooit geweest. Vergeleken met Libanon, waar wij eigenlijk aan het rondreizen waren, was het landschap een stuk minder groen, maar was Damascus als stad wel een stuk "authentieker" dan bijvoorbeeld Beiroet (logisch ook, want van oorspronkelijk Beiroet is niet veel meer over). Damascus is een geweldige stad, waar je heerlijk kunt verdwalen in kleine steegjes, prachtige markten met heerlijke geuren en een stuk minder toeristen en opdringerige verkopers dan in, bijvoorbeeld, Egypte. De mensen waren over het algemeen heel erg behulpzaam en aardig (al blijf ik het altijd van de gekken vinden om een heel volk gastvrij of aardig te noemen). De taal is absoluut een barrière, maar mensen doen hun toch hun best om een praatje te maken en je kunt vaak zo aanschuiven voor een thee of een stuk zoetigheid. Het beeld dat Syriërs niet gastvrij zouden zijn herken ik dus ook totaal niet!
Heel mooi en indrukwekkend in Damascus is de Omajjadenmoskee. Enorm groot en bijzonder versierd en als je je een beetje bedekt (met name als vrouw) ben je overal welkom en beginnen mensen vaak spontaan dingen uit te leggen. Er komen ook islamitische pelgrims uit de hele wereld naar toe. Erg leuk.
Wat ik niet had verwacht was dat Damascus ook wel iets studentenachtig/cultureels had. Cafeetjes waar mensen zaten te lezen en waar ook vrouwen in debat waren of gezamenlijk waterpijp rookten ofzo (met en zonder hoofddoek dooreen).
Wij waren er in 2006, een week of twee na de cartoonrellen. Erg getwijfeld of we zouden gaan, maar uiteindelijk geen moment spijt gehad: werkelijk niémand heeft ons er op aangesproken (in geen van beide landen), alleen in de zin dat men blij was dat we toch waren gekomen. Het beeld dat we daarvoor op CNN hadden gezien van woedende moslims die zich uitleefden op westerse doelen paste op geen enkele manier bij het beeld dat wij daar hadden.
Gaan dus!
Wat er naast Damascus, verder nog bijzonder is (van horen zeggen dus):
De oude stad van Aleppo
![]()
Hama, schijnt heel mooi te zijn, met een aantal beroemde waterraden:
![]()
Badplaats Latakia
![]()
Crak des Chevaliers (oud kruisvaardersfort)
![]()
Palmyra, midden in de woestijn
![]()
Genoeg dus!!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.