abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88328790
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:23 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]



Maar het ding vliegt wel gewoon door, zelfs met enigszins beschadigde vleugel!
Ik zou zeggen dat dit juist een voorbeeld is van goed doordacht failsafe ontwerp.
Zelfs als de aerodynamische vorm van 1 van de vleugels is aangetast is het vliegtuig nog prima bestuurbaar blijkbaar
Dat lijkt me niet iets bijzonders eerlijk gezegd... Als ik me niet vergis is van de Boeing 747 ook bekend dat 'ie desnoods op één motor nog door kan blijven vliegen. En een kleine aantasting in de aerodynamische vorm moet al helemaal geen probleem zijn; dat zorgt hooguit voor extra brandstofgebruik geloof ik. :P

Bekijk deze Airbus A300 maar eens die in Baghdad werd geraakt door een raket. Die is met een halve vleugel ook nog gewoon geland. Had het eerder verbazingwekkend gevonden als de A380 hier niet toe in staat zou zijn...
pi_88340584
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:26 schreef Qebbel het volgende:
Uitbarsting Merapi? Zal wel niet, maar is natuurlijk in de richting. Best een klap geweest aan die foto's te zien! :o
Dat was ook het eerste wat ik dacht ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88340820
Heeft natuurlijk niks met een vulkaan te maken. Lijkt mij logischer dat er gewoon iets mechanisch mis is gegaan in de motor. Iets losgeschoten misschien. Men mag van geluk spreken dat de vleugel niet in de fik was gegaan, want dan was het einde oefening.
  donderdag 4 november 2010 @ 21:01:35 #204
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88341164
Rotorblad van een turbine (de IPT) is gebroken. Op een van de foto's zie je hem op de grond liggen.
pi_88341356
Wat is een IPT?
  donderdag 4 november 2010 @ 21:09:59 #206
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88341650
intermediate pressure turbine

verder opmerkelijk:

- #1 engine blijft draaien (geen communicatie meer met motor, die blijft dan op de laatste setting doordraaien). Uitgezet door (veel) water er doorheen te jagen
- bij landing zie je de helft van de airbrakes gedeployed -> hydraulische problemen
- nose landing gear deuren blijven open -> hydraulische problemen
pi_88341800
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Heeft natuurlijk niks met een vulkaan te maken. Lijkt mij logischer dat er gewoon iets mechanisch mis is gegaan in de motor. Iets losgeschoten misschien. Men mag van geluk spreken dat de vleugel niet in de fik was gegaan, want dan was het einde oefening.
Hoe weet je dat zo zeker ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 4 november 2010 @ 21:17:36 #208
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88342045
quote:
7s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:12 schreef elcastel het volgende:

[..]


Hoe weet je dat zo zeker ?
Vulkanische as resulteert in een motor die er gewoon mee stopt. Niet dat de interne onderdelen op de grond eindigen. Bovendien zouden dan alle 4 de motoren problemen hebben gehad.
pi_88342206
Wat OEM zegt. Kun je zelfs zelf redeneren als je er 0 verstand van zou hebben.
pi_88342311
quote:
1.gif Op donderdag 4 november 2010 20:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Heeft natuurlijk niks met een vulkaan te maken. Lijkt mij logischer dat er gewoon iets mechanisch mis is gegaan in de motor. Iets losgeschoten misschien. Men mag van geluk spreken dat de vleugel niet in de fik was gegaan, want dan was het einde oefening.
Het heeft er in dit geval niets mee te maken, maar een heftige plotselinge stall van de engine (evt. door een dikke vogel of een hoeveelheid verstikkende as kan inwendig zulke drukverschillen (overdruk/onderdruk) opleveren dat er enorme krachten vrijkomen die een motor enorm kunnen beschadigen. Er zitten overigens blusmechanismen in de engine, dus de brandgevaarlijkheid is redelijk onder controle te houden.
  donderdag 4 november 2010 @ 21:27:57 #211
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88342571
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:22 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het heeft er in dit geval niets mee te maken, maar een heftige plotselinge stall van de engine (evt. door een dikke vogel of een hoeveelheid verstikkende as kan inwendig zulke drukverschillen (overdruk/onderdruk) opleveren dat er enorme krachten vrijkomen die een motor enorm kunnen beschadigen. Er zitten overigens blusmechanismen in de engine, dus de brandgevaarlijkheid is redelijk onder controle te houden.
Nou... in dit geval is er een onderdeel wat een enorme hoeveelheid energie heeft (turbine blad) losgeslagen. Als die door de vleugel heen gaat... Vergelijk het met de Concorde, waar een stuk metaal ingeslagen is. Die is volledig afgefikt.
pi_88342582
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:22 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het heeft er in dit geval niets mee te maken, maar een heftige plotselinge stall van de engine (evt. door een dikke vogel of een hoeveelheid verstikkende as kan inwendig zulke drukverschillen (overdruk/onderdruk) opleveren dat er enorme krachten vrijkomen die een motor enorm kunnen beschadigen. Er zitten overigens blusmechanismen in de engine, dus de brandgevaarlijkheid is redelijk onder controle te houden.
Er is geen enkele blusmechanisme die je gaat helpen als er een gat in je vleugel is geslagen en de kerosine vlam vat.
En een plotselinge heftige stall kan nooit ervoor zorgen dat een motor uit elkaar spat, tenzij er iets helemaal mis is/was met die motor, wat schandalig zou zijn.
pi_88342684
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:20 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat OEM zegt. Kun je zelfs zelf redeneren als je er 0 verstand van zou hebben.
Beredeneneren wel, uitsluiten niet.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 4 november 2010 @ 21:35:04 #214
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88342939
quote:
7s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:29 schreef elcastel het volgende:

[..]


Beredeneneren wel, uitsluiten niet.
pi_88343056
Ok, voor het uitsluiten heb je een heel klein beetje verstand nodig.
  vrijdag 5 november 2010 @ 05:26:35 #216
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88352244
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:37 schreef Lightning_NL het volgende:
Ok, voor het uitsluiten heb je een heel klein beetje verstand nodig.
Zeiksnor, we zitten ons niet allemaal af te rukken op vliegtuigplaatjes de hele dag, ik geloof dat ik redelijk normale vragen stel hier.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88352519
quote:
13s.gif Op vrijdag 5 november 2010 05:26 schreef elcastel het volgende:

[..]


Zeiksnor, we zitten ons niet allemaal af te rukken op vliegtuigplaatjes de hele dag, ik geloof dat ik redelijk normale vragen stel hier.
Ik ook niet. Heeft er ook 0,0 mee te maken. Heeft meer te maken met een klein beetje intelligentie en gezond verstand. Sorry dat je dat niet hebt.
pi_88352812
quote:
Luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines hervat haar vluchten met de A380 na een technische controle van de vloot. Dat heeft Singapore Airlines op haar website bekendgemaakt.
Gisteren moest een Airbus A380 van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een noodlanding maken in Singapore na een technisch probleem.

Singapore Airlines had alle vluchten met de Airbus A380 opgeschort na advies van motorfabrikant Rolls Royce en Airbus. Qantas vliegt niet met de A380 tot onderzoek heeft uitgewezen wat de oorzaak van de motorproblemen was. (afp/tw)
bron

quote:
Qantas-topman: probleem met A380-motor is ontwerpfout

SYDNEY - De problemen aan een van de motoren van een Airbus A380 van Qantas, die donderdag een voorzorgslanding moest maken in Singapore, zijn mogelijk veroorzaakt door een ontwerpfout van Rolls-Royce of een probleem met het materiaal. Dat heeft Qantas-topman Alan Joyce vrijdag gezegd (5 november).

Volgens Joyce is een ontwerpkwestie of materiaalfout het meest waarschijnlijk. Na de landing op de luchthaven van Singapore hield Qantas zijn zes A380’s aan de grond, maar binnen 48 uur zullen de toestellen weer in gebruik worden genomen. Momenteel wordt de veiligheid van de motoren gecontroleerd, wat nog 24 tot 48 uur in beslag zal nemen, aldus Joyce.

Ook andere vliegtuigen met hetzelfde type Rolls-Royce-motor worden aan een inspectie onderworpen. De motorenfabrikant heeft aangekondigd alle Trent 900's die al in gebruik zijn te controleren. Andere maatschappijen die ook met de A380 met de betreffende motor vliegen, zijn Lufthansa en Singapore Airlines.

Singapore Airlines heeft de vluchten met de A380 vrijdag na een technische controle hervat. Lufthansa liet weten een vlucht van een A380 te schrappen, omdat er te weinig tijd was om voor het vertrek de motoren goed te controleren.
bron

[ Bericht 47% gewijzigd door Mylene op 05-11-2010 11:21:49 ]
  vrijdag 5 november 2010 @ 14:09:08 #219
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88363462
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 07:19 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik ook niet. Heeft er ook 0,0 mee te maken. Heeft meer te maken met een klein beetje intelligentie en gezond verstand. Sorry dat je dat niet hebt.
Je hoeft geen sorry te zeggen als je het niet meent hoor. Mensen zeggen het wel vaker; ik ben blij dat er ook mensen zijn zoals OEM die wél de moeite nemen om gewoon een normaal antwoord te geven.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88365672
Zou het mogelijk zijn dat er een A380 vliegt rond 2012-2013 naar Tokyo? (Vanuit Amsterdam of Dusseldorf?)
404 - Not Found
pi_88365690
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 november 2010 14:09 schreef elcastel het volgende:

[..]


Je hoeft geen sorry te zeggen als je het niet meent hoor. Mensen zeggen het wel vaker; ik ben blij dat er ook mensen zijn zoals OEM die wél de moeite nemen om gewoon een normaal antwoord te geven.
Ik zou dat ook doen, maar OEM was me net voor. Mja, boeiend verder. Die huillie huillie posts zijn offtopic.
pi_88365770
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 15:01 schreef Zwappel het volgende:
Zou het mogelijk zijn dat er een A380 vliegt rond 2012-2013 naar Tokyo? (Vanuit Amsterdam of Dusseldorf?)
Alstu!

Ja dus.

Edit: Ik ben wel een beetje thuis in de vliegwereld maar wat denken jullie: Zal de Boeing 747-8 (en de bijbehorende uitvoeringen) de laatste versie van de 747 worden?
Aan alles komt ooit een einde, maar ik vind dit toch wel het meest karakteristieke vliegtuig wat tegenwoordig (nog) rondvliegt.
  vrijdag 5 november 2010 @ 15:05:11 #223
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88365807
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 15:02 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik zou dat ook doen, maar OEM was me net voor. Mja, boeiend verder. Die huillie huillie posts zijn offtopic.
Ik vind het gewoon dom om iemand zomaar als dom af te schilderen, prima dat jij alles pikt, ik pik dat niet. Je had ook gewoon je bek kunnen houden als er al een normale reactie stond.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 5 november 2010 @ 16:32:49 #224
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88369433
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 november 2010 15:05 schreef elcastel het volgende:

[..]


Ik vind het gewoon dom om iemand zomaar als dom af te schilderen, prima dat jij alles pikt, ik pik dat niet. Je had ook gewoon je bek kunnen houden als er al een normale reactie stond.
Doe geen moeite. Lightning heeft al te vaak bewezen dat ie een volslagen mongool is wat dat betreft.
pi_88369853
Eindeloze domheid mag benoemd worden, en dat doe ik dan ook gewoon.
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:36:09 #226
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_88373261
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 16:43 schreef Lightning_NL het volgende:
Eindeloze domheid mag benoemd worden, en dat doe ik dan ook gewoon.
Tja en wie is er dan uiteindelijk de huilie hè ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † vrijdag 5 november 2010 @ 20:22:50 #227
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_88377287
Beetje bitchfighten om een vliegtuig. :').
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  vrijdag 5 november 2010 @ 20:24:21 #228
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_88377350
Boing 747 is groter dan airbus A380.
Sisco Certified
pi_88379670
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 20:24 schreef FoolWithMokey het volgende:
Boing 747 is groter dan airbus A380.
Oh no u didn't.. :{w :|W
  vrijdag 5 november 2010 @ 21:15:48 #230
65918 IBAZ
broeinest
pi_88379856
quote:
1.gif Op donderdag 4 november 2010 21:28 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]



Er is geen enkele blusmechanisme die je gaat helpen als er een gat in je vleugel is geslagen en de kerosine vlam vat.
En een plotselinge heftige stall kan nooit ervoor zorgen dat een motor uit elkaar spat, tenzij er iets helemaal mis is/was met die motor, wat schandalig zou zijn.
Het blusmechanisme is inderdaad slechts geschikt voor de engine fire itself. Die is ook nooit developped om collateral fires te blussen.

Heftige stalls, waarbij zelfs flamefire aan de intake kant van de turbine waargenomen wordt (lab tests) kunnen een zodanige operational damage impact aan de turbine veroorzaken dat de combustion chamber zodanig onder stress komt dat er ook daarbuiten schade aangericht kan worden.
pi_88382611
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 21:15 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het blusmechanisme is inderdaad slechts geschikt voor de engine fire itself. Die is ook nooit developped om collateral fires te blussen.

Heftige stalls, waarbij zelfs flamefire aan de intake kant van de turbine waargenomen wordt (lab tests) kunnen een zodanige operational damage impact aan de turbine veroorzaken dat de combustion chamber zodanig onder stress komt dat er ook daarbuiten schade aangericht kan worden.
Seriously? :')
pi_88382797
Geen L/E slats maar wel T/E flaps, emergency landing gear extended en geen thrust reversers, respect voor de flight crew hoor :Y
pi_88383239
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 21:12 schreef Straalkachel het volgende:

[..]

Oh no u didn't.. :{w :|W
Spelling: :|W
Maar de Boeing 747-8 is wél langer dan de A380. Het is de langste passagiersvliegtuig dat er is.
pi_88383387
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:25 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Spelling: :|W
Maar de Boeing 747-8 is wél langer dan de A380. Het is de langste passagiersvliegtuig dat er is.
Groot verschil tussen grootste en langste.. :{w
  vrijdag 5 november 2010 @ 22:28:03 #235
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88383395
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:17 schreef Straalkachel het volgende:
Geen L/E slats maar wel T/E flaps, emergency landing gear extended en geen thrust reversers, respect voor de flight crew hoor :Y
En dat #1 op cruise vermogen draait.
pi_88383509
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:28 schreef OEM het volgende:

[..]


En dat #1 op cruise vermogen draait.
Idd, even quote:

quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:09 schreef OEM het volgende:
- #1 engine blijft draaien (geen communicatie meer met motor, die blijft dan op de laatste setting doordraaien). Uitgezet door (veel) water er doorheen te jagen


Komt over als een lullig pisstraaltje vergeleken met wat ze bij het testen gebruikte _O-

  vrijdag 5 november 2010 @ 22:36:15 #237
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88383872
Ik las dat die splinternieuwe A340 die Airbus in Toulouse heeft gesloopt. dat ze een engine niet uit kregen omdat de brandweer er niet bij kon. Die moest gewoon alle fuel opbranden :)
pi_88519904
quote:
'Qantas belast A380-motoren zwaarder, maar binnen limiet'

SYDNEY - De A380-motoren van Rolls-Royce worden bij Qantas zwaarder belast dan bij Singapore Airlines (SIA) en Lufthansa. Volgens de krant The Australian gaat het om een verschil van tweeduizend kilo stuwkracht. Eerder liet Qantas-topman Alan Joyce al weten dat Qantas 'iets meer' vermogen uit de Trent 900 haalt dan anderen.

Het motormanagementsysteem van de A380 in dienst van Qantas zou ingesteld staan op maximaal 72.000 kilo stuwkracht, terwijl dat bij SIA en Lufthansa 70.000 is. Door het hogere vermogen is er mogelijk sprake van trillingen die een olielek veroorzaken, aldus The Australian. Qantas zegt dat de motoren draaien binnen de vastgestelde en erkende capaciteit van de Trent 900.

Vorige week maakte een A380 van Qantas een voorzorgslanding in Singapore nadat een van de vier motoren was uitgevallen. Het bedrijf ontdekte vervolgens bij een controle van de andere toestellen in nog drie motoren een olielek.

De zes A380’s van Qantas staan nog steeds aan de grond.
bron

quote:
'Olieproblemen ontdekt bij meer A380's van Qantas'

CANBERRA - Technici van de Australische luchtvaartonderneming Qantas hebben olieproblemen geconstateerd bij drie motoren van A380-passagiersvliegtuigen. Dat heeft Alan Joyce, de bestuursvoorzitter van Qantas, maandag (8 november) gezegd tegen Australische media. De oorzaak van het probleem is nog onbekend.

Donderdag moest een A380 van Qantas een voorzorgslanding maken in Singapore wegens motorproblemen. Het vliegtuig was net vertrokken voor een vlucht richting Sydney toen een van de vier Rolls Royce-motoren explodeerde.

Bewoners van het nabijgelegen Indonesische eiland Batam meldden dat er brokstukken van de Airbus uit de lucht waren gevallen.

De onderzoekers van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) zoeken vooral een metalen onderdeel uit een van de motoren, dat na de landing ontbrak. Het ziet er uit als een onderdeel uit een versnellingsbak van een auto en kan mogelijk de problemen met de A380 verklaren. Een aantal brokstukken is al verzameld door de Indonesische autoriteiten.

De luchtvaartmaatschappij besloot na het incident om haar vloot van zes A380-toestellen aan de grond te houden om de veiligheid van de motoren te controleren.

Volgens Joyce zal het waarschijnlijk enkele dagen duren voordat de problemen zijn opgelost. Hij sprak van "onregelmatigheden". Er werd olie gevonden op plaatsen waar dat niet het geval zou moeten zijn.
bron
  woensdag 10 november 2010 @ 16:19:05 #239
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88559941
quote:
FRANKFURT - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft een van zijn drie A380-toestellen terug naar de hangar gestuurd.

Na het incident met hetzelfde Airbustype van de Australische branchegenoot Qantas onderwierp Lufthansa de eigen A380-vloot aan een inspectie, met als resultaat dat een van de megavliegtuigen een nieuwe motor krijgt.
http://www.nu.nl/economie/2375826/lufthansa-wisselt-motor-a380.html
  woensdag 10 november 2010 @ 21:22:37 #240
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88572199
En ook SQ is aan de beurt:

quote:
Singapore Airlines Ltd. will take three Airbus SAS A380s out of service for as long as 48 hours to change Rolls-Royce Group Plc engines following a turbine blowout on a Qantas Airways Ltd. flight last week.

One engine will be changed on each of the planes, which will arrive in Singapore today, Chief Executive Officer Chew Choon Seng told reporters in the city-state. The move is a precautionary measure after slight oil staining was found in areas of the Trent 900 engines, he said.
http://www.bloomberg.com/(...)changes-on-a380.html
pi_88582351
Toch bizar. Hoe kan het dat deze fouten (wat blijkbaar ontwerpfouten zijn) niet in de testfase al naar boven zijn gekomen eigenlijk? :? Die dingen zijn toch door en door getest?
pi_88584201
Vliegtuigen zijn te vergelijken met de huidige consumenten elektronica. Al het oude meuk gaat maar niet kapot, maar de nieuwe spullen kappen er na een paar jaar mee :D
"I'm not insane, my mom had me tested"
  donderdag 11 november 2010 @ 09:48:53 #243
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_88584759
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 01:43 schreef Omniej het volgende:
Toch bizar. Hoe kan het dat deze fouten (wat blijkbaar ontwerpfouten zijn) niet in de testfase al naar boven zijn gekomen eigenlijk? :? Die dingen zijn toch door en door getest?
Maar niet met de intensiteit die de maatschappijen ze testen waarschijnlijk.
Ik las trouwens dat de Boeing 787 nu ook aan de grond staat.
  donderdag 11 november 2010 @ 10:42:00 #244
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88586300
EASA vindt het mooi geweest. Elke motor moet nu elke 20 vluchten gecontroleerd worden. Als er iets gevonden wordt in die inspectie is het einde oefening voor die motor.

http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-0236-E
  donderdag 11 november 2010 @ 10:51:58 #245
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_88586641
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:48 schreef ShaoliN het volgende:

[..]
Ik las trouwens dat de Boeing 787 nu ook aan de grond staat.
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1513
pi_88589262
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 10:42 schreef OEM het volgende:
EASA vindt het mooi geweest. Elke motor moet nu elke 20 vluchten gecontroleerd worden. Als er iets gevonden wordt in die inspectie is het einde oefening voor die motor.

http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-0236-E
Tja EASA.. nu de rest nog.
pi_108009109
quote:
Emirates vanaf augustus met Airbus A380 naar Schiphol

DUBAI - Schiphol krijgt in de zomer haar eerste lijndienstvlucht met een Airbus A380. Emirates zet met ingang van augustus de superjumbo op haar dagelijkse vluchten naar Amsterdam in. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. Nu worden nog afwisselend de Boeing 777-300ER en 777-200LR ingezet. Aan boord van de A380, het vlaggenschap van Emirates, is plaats voor 517 passagiers.
bron
pi_108012071
Ging Malaysia ook nog de A380 op Schiphol laten vliegen, of zien ze daar vanaf?
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:58:00 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108012143
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 15:48 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
Jammer alleen dat ze naar Dubai vliegen en via Dubai.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:25:04 #250
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_108013233
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 15:48 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
Sweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')