quote:
De eerdere versie van de Danse Macabre van Saint-Saens (voor tenor en orkest) is echt superleuk
Verder is trouwens zo goed als alles wat in de periode voor Mozart is geschreven bijzonder saai en verschrikkelijk irritant! Verder zijn de cantates van Bach door Koopman waanzinnig overschat. (Suzuki doet het écht beter).
Wat ik geweldig vind:
De late symfoniën van Mozart, de Da Ponte opera's van Mozart, de symfoniën van Beethoven, de pianoconcerten van Mozart en Beethoven, Brahms' hoorn trio, het grootste deel van het Machtige Hoopje, Mahler, Bruckner, Stravinsky (vooral Le Sacre, ik heb er geloof ik wel 30 opnames van), Tsjaikovski, John Adams, Berlioz, Ravel, Debussy, enz.
En eens in de maand is Sjostakovitsj ook leuk
Meest overschatte componist: Richard Strauss.
En qua dirigenten ben ik fan van:
Haitink, Solti, Muti, Walter, Chailly, Ashkenazy, Pletnev, beide Kleibers, Bernstein, Dutoit, Karajan, Harnoncourt en soms van Jansons en Celibidache
Oohja.. de liefhebbers van de authentieke instrumenten moeten naar de Vier Jaargetijden van het Venice Baroque Orchestra met Carmignola luisteren!
En het grootste schandaal van Le Sacre du Printemps was niet zozeer de muziek, maar de choreografie. De muziek was al zeer snel een zeer groot succes.
Nu ga ik slapen