Mooi spulquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:13 schreef ElizabethR het volgende:
Miserere van Gregorio Allegri Moet je wel voor in de stemming zijn trouwens, religieuze renaissancemuziek, maar die twee koortjes, de ene vierstemmig, de andere vijf... echt hoor, loepzuiver
Dit is deel 1.
Dan wat lichter.... Rachmaninoff pianoconcert no2 Dat die nog niet genoemd was verbaast me echt??
Vervolgens een beetje opera
Uit Lucia di Lammermoor van Donizetti het tweede gedeelte van de waanzinsaria. Prachtige colloratuur door Dame Joan Sutherland Ardon gli incensi
Deze aria is al 40 jaar mijn grote favoriet. Ik hoorde hem voor het eerst toen ik 5 was en was meteen verkocht!!
En dan nog wat licht klassiek werk van George Gershwin Met Leonard Bernstein aan de piano
Rhapsody in Blue
Jammerquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Jazeker luistert ze naar klassieke muziek, maar er is die kwestie van haar vriendje met wie ze samenwoont
Maar we gaan ook wel erg offtopic zo.......
Maar weer gewoon klassieke stukken gaan posten denk ik?
Bijvoorbeeld deze, de Polovetsianas Dance uit de Furst Igor van Alexander Borodin. En als je goed luistert, zal het je bekend voorkomen. Ditzelfde thema, en veel meer van deze opera, is later gebruikt in de musical 'Kismet'. In die musical heet deze compositie 'Stranger in paradise'
Miserere mei is een van mijn favoriete stukken. Dat ik die zelf nog niet gepost had ...quote:Op woensdag 30 januari 2008 22:13 schreef ElizabethR het volgende:
Miserere van Gregorio Allegri Moet je wel voor in de stemming zijn trouwens, religieuze renaissancemuziek, maar die twee koortjes, de ene vierstemmig, de andere vijf... echt hoor, loepzuiver
Dit is deel 1.
Dan wat lichter.... Rachmaninoff pianoconcert no2 Dat die nog niet genoemd was verbaast me echt??
Vervolgens een beetje opera
Uit Lucia di Lammermoor van Donizetti het tweede gedeelte van de waanzinsaria. Prachtige colloratuur door Dame Joan Sutherland Ardon gli incensi
Deze aria is al 40 jaar mijn grote favoriet. Ik hoorde hem voor het eerst toen ik 5 was en was meteen verkocht!!
En dan nog wat licht klassiek werk van George Gershwin Met Leonard Bernstein aan de piano
Rhapsody in Blue
Hey...bekendquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:13 schreef ElizabethR het volgende:
Dit is deel 1.
No thanks. Pop muziekquote:Op donderdag 31 januari 2008 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
In aanvulling op dit topic zou het ook erg leuk zijn om een topic te starten over klassieke muziek die is verwerkt in popmuziek. Er zijn legio voorbeelden, waarvan "All By Myself" van Eric Carmen één van de bekendste is.
PRACHTIG!!! echt ongelovelijk mooi, heb een tijdje het bekendste orgel stuk beluisterd wat ik vroeger nooit wat aanvond (het niet verder kende dan 1 minuut ofzo) en ik begon toen orgelmuziek te waarderen, het geeft me een nostalgisch gevoel van het oude dorpskerkje waar ik en mijn familie in het winters avond gezamelijk met het hele dorps heen trokken, erg bijzonder. Orgel muziek is zwaar superieur aan wat dan ook.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:11 schreef regularjoe het volgende:
Wat te denken van dit:
http://www.youtube.com/watch?v=Erfi8N4AMK8
(aarnoud de groen bespeelt de orgel van de bethlehemkerk) - in Den Haag
prachtig
Je zegt het zelf al een beetje, dit is namenlijk film muziek.quote:Op donderdag 31 januari 2008 13:04 schreef Coelho het volgende:
Ik ben niet opgegroeid met klassieke muziek en ben derhalve geen kenner en eigenlijk ook niet echt een liefhebber, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn vrouw en schoonouders. Probeer er wel aan te wennen...
Dit nummer werd door mijn schoonzus gespeeld op onze bruiloft. Geen idee of dit uberhaubt in dit topic mag staan, of dat dit hetzelfde is als wanneer ik de linksback van Bal op 't Dak 3 in een adem noem met Cruyff, Pele en Maradonna....
http://www.youtube.com/watch?v=r05pD_ggTo4
Nou BG, niet zo snel oordelen hoor. Ik vind deze versie van de 'O Fortuna' van Carl Orff's Carmina Burana, hier gespeeld door Therion, wat toch echt een metalband uit Zweden is, bijzonder prettig om naar te luisteren!!quote:
Sorry maar ik ga er nieteens op klikken.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Nou BG, niet zo snel oordelen hoor. Ik vind deze versie van de 'O Fortuna' van Carl Orff's Carmina Burana, hier gespeeld door Therion, wat toch echt een metalband uit Zweden is, bijzonder prettig om naar te luisteren!!
Hahahaha, wat een kutversie.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Nou BG, niet zo snel oordelen hoor. Ik vind deze versie van de 'O Fortuna' van Carl Orff's Carmina Burana, hier gespeeld door Therion, wat toch echt een metalband uit Zweden is, bijzonder prettig om naar te luisteren!!
Eens, de Vier Seizoenen wordt anders al gauw mierzoete liftmuziek.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:40 schreef regularjoe het volgende:
[..over Vivaldi's vier seizoenen..]
Ik ook, mits het op een uiterst barokke en authentieke wijze uitgevoerd is. Met period-instruments (instrumenten uit die tijd dus) zoals ton koopman, herreweghe etc.. het doen.
Ik houd absoluut niet van de zoveelste romantische benadering van die stukken met teveel vibrato etc... Het is barok muziek en moet ook als zodanig worden uitgevoerd
Hahahaha, wat een kutreactie.quote:
Luister dan naar Barber Vioolconcert, een van de mooieste vioolconcerten die ik ooit heb gezien/gespeeld..quote:Op zaterdag 2 februari 2008 04:17 schreef Martinovibes het volgende:
Samuel Barber - Adagio for Strings
http://www.youtube.com/watch?v=lV3SHBFyDZM
Wow, dan mis je echt ontzettend veel. Bij mij is het PRECIES andersom. Ik vind alles daarvoor (Ik houd uiteraard ook van Mozart) echt ontzettend mooi en gregoriaanse muziek is PRACHTIG!quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:56 schreef Coastertommm het volgende:
Alleen waar ik echt niet van houd; gregoriaanse muziek. Bah.. Sowieso vind ik het pas vanaf Haydn een beetje leuk worden..
Ha inderdaad! Shostakovich is nou juist mijn favoriete componist, en daarna komen ook van die modernisten zoals Stravinsky en Mahler (als je die echt modern wilt noemen..) of Prokofjev. Russische componisten maken mooie stukken. Ik weet niet zo goed wat ik niet mooi vind aan Gregoriaanse muziek. Het boeit me denk ik niet zo, misschien ook omdat ik allemaal stukken uit mn hoofd moest leren voor Muziekgeschiedenisquote:Op zaterdag 2 februari 2008 17:45 schreef regularjoe het volgende:
[..]
Wow, dan mis je echt ontzettend veel. Bij mij is het PRECIES andersom. Ik vind alles daarvoor (Ik houd uiteraard ook van Mozart) echt ontzettend mooi en gregoriaanse muziek is PRACHTIG!
zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen..
Ik heb niets met modernisme en ik moet zeggen dat ik shostakovich etc.. heel moeilijk kan verteren.
Het is bijzonder want de dance macabre is letterlijk een allegory on the universality of death: een soort symbool dat niemand dood kan ontsnappen eigenlijk: het is universeel en de muziek is bijzonder.. Maar goed, onze muzieksmaak verschilt echt immens hoewel je denk ik niet kan ontkennen dat Bach toch de grootste componist was.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:55 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Ha inderdaad! Shostakovich is nou juist mijn favoriete componist, en daarna komen ook van die modernisten zoals Stravinsky en Mahler (als je die echt modern wilt noemen..) of Prokofjev. Russische componisten maken mooie stukken. Ik weet niet zo goed wat ik niet mooi vind aan Gregoriaanse muziek. Het boeit me denk ik niet zo, misschien ook omdat ik allemaal stukken uit mn hoofd moest leren voor Muziekgeschiedenis![]()
Ik denk dat iedereen Danse Macabre wel kent? Een van mn favoriete bekende stukken
Ha, daar ben ik vorig jaar nog heen geweest in de Oosterpoort. Therion is echt een steengoede band, Secret of the Runes draai ik al een tijdje redelijk grijs. Erg fijne combi tussen subtiliteit en harde gitarenquote:Op donderdag 31 januari 2008 22:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Omdat instrumenten bespelen zoals in het orgineel een kunstvorm is en metal gauw op raggen neerkomt.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 19:03 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Hahahaha, wat een kutreactie.![]()
Misschien kun je aangeven waarom het een kutversie is? Het origineel wordt namelijk aardig benaderd.
En BG, jammer dat je niet open staat voor een metalband die een klassiek stuk gewoon ook klassiek uitvoert, met een operakoortje en alles erachter.
Metal en klassiek liggen sowieso dichter bij elkaar dan menigeen denkt.
Wat een flauwekul. Ik ben ook wel naar bv vioolconcerten geweest die niet bepaald fijnzinnig waren. Metal is niet altijd tien keer op een gitaar slaan en dan wat grommenquote:Op zondag 3 februari 2008 22:24 schreef zwartemarktplaats het volgende:
[..]
Omdat instrumenten bespelen zoals in het orgineel een kunstvorm is en metal gauw op raggen neerkomt.
quote:Op maandag 4 februari 2008 10:44 schreef RipCore het volgende:
Iemand Erik Satie al genoemd?
http://www.youtube.com/watch?v=e7CKvbE-1Sg
Bach kan niet overgewaardeerd worden. Je moet je mening trouwens niet op 1 stuk basseren (hoewel ik de Hohe Messe prachtig vind) maar meerdere stukken van hem luisteren alvorens je je mening kan verkondigen en er zijn heel HEEL weinig mensen die Bach overgewaardeerd vinden.quote:Op maandag 4 februari 2008 10:33 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben gisteravond naar de Hohe Messe van Bach geweest, maar kan niet zeggen dat ik er erg van onder de indruk was. Ben niet zo'n Bach-mens geloof ik. Vind dat hij vaak overgewaardeerd wordt.
Oh, ik ben naar veel meer stukken van Bach geweest en heb ook wel muziek van emquote:Op maandag 4 februari 2008 16:13 schreef regularjoe het volgende:
[..]
Bach kan niet overgewaardeerd worden. Je moet je mening trouwens niet op 1 stuk basseren (hoewel ik de Hohe Messe prachtig vind) maar meerdere stukken van hem luisteren alvorens je je mening kan verkondigen en er zijn heel HEEL weinig mensen die Bach overgewaardeerd vinden.
Bach staat op eenzame hoogte met Mozart.
Nonsens! Jij kunt niet bepalen wat kunst is. Kunst is een veel te groot begrip. In het geval van Therion is geen sprake van raggen. Het zijn allemaal bijzonder begaafde muzikanten.quote:Op zondag 3 februari 2008 22:24 schreef zwartemarktplaats het volgende:
[..]
Omdat instrumenten bespelen zoals in het orgineel een kunstvorm is en metal gauw op raggen neerkomt.
Helemaal mee eens!!quote:Op maandag 4 februari 2008 17:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh, ik ben naar veel meer stukken van Bach geweest en heb ook wel muziek van emEn als je over Mozart begint: ik hou denk ik meer van Beethoven dan van Mozart. Ik zie die ivoren torentjes niet zo, geloof ik. Kwestie van smaak. Dat er weinig mensen zijn die Bach overgewaardeerd vinden geloof ik wel, maar dat zegt natuurlijk verder weinig. Bach en Mozart staan naar mijn idee niet zo op "eenzame hoogte". Dat vind ik een tikkeltje elitair.
Erik Satie is leuk, maar kan niet in de schaduw staan van klassieke grootheden. Gnossienne 5 is toch wel mijn favoriet van Satie...quote:Op maandag 4 februari 2008 10:44 schreef RipCore het volgende:
Iemand Erik Satie al genoemd?
http://www.youtube.com/watch?v=e7CKvbE-1Sg
Wat is dat nou voor vergelijking. Satie heeft nou juist unieke en gedurfde muziek geschreven, en speelde heel veel met klankkleuren. Dat soort kwaliteiten moet je niet gaan vergelijken met Bach of weet ik wie. Het is heel verschillende muziek. En dan is het nog maar de vraag wie die "klassieke grootheden" allemaal zijn. Ik ken mensen die zweren bij Stravinski of Berlioz; ik vind er over het algemeen geen hol aan.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 09:59 schreef Stigma het volgende:
[..]
Erik Satie is leuk, maar kan niet in de schaduw staan van klassieke grootheden. Gnossienne 5 is toch wel mijn favoriet van Satie...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |