Ik ben zelf iemand die heel veel klassiek gespeeld en geluisterd heb (al ben ik niet goed in namen of KWV nummers onthoudenquote:Op maandag 4 februari 2008 18:54 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Nonsens! Jij kunt niet bepalen wat kunst is. Kunst is een veel te groot begrip. In het geval van Therion is geen sprake van raggen. Het zijn allemaal bijzonder begaafde muzikanten.
Waar was die uitvoering? Toch niet in A'dam want hij kwam in 2008 hier en ik wil er weer heen.quote:Op maandag 4 februari 2008 10:33 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben gisteravond naar de Hohe Messe van Bach geweest, maar kan niet zeggen dat ik er erg van onder de indruk was. Ben niet zo'n Bach-mens geloof ik. Vind dat hij vaak overgewaardeerd wordt.
Die is ook zeer hipquote:Op zondag 10 februari 2008 21:24 schreef Richie_Rich het volgende:
Ach, de elitairtjes zijn er ook weer.
Ik heb net even een plaatje opgezet van Antonin Dvorak, symphonie #9 (New World),
Tja, ik ken heel veel bekende en minder bekende muziek van Satie (ben zelf ook een liefhebber, heb zeker 15 stukken van de man in mijn repetoir opgenomen), en snap zeker wat je bedoelt, maar toch, ik vind dat Satie geen grootheid is. Daarvoor is het technisch te simpel en ook andere aspecten van zijn muziek zijn door anderen beter gedaan... Maar goed ieder zijn mening.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 13:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor vergelijking. Satie heeft nou juist unieke en gedurfde muziek geschreven, en speelde heel veel met klankkleuren. Dat soort kwaliteiten moet je niet gaan vergelijken met Bach of weet ik wie. Het is heel verschillende muziek. En dan is het nog maar de vraag wie die "klassieke grootheden" allemaal zijn. Ik ken mensen die zweren bij Stravinski of Berlioz; ik vind er over het algemeen geen hol aan.
Für Elise afzeiken is alleen elitair als Frans Bauer afzeiken dat ook isquote:Op zondag 10 februari 2008 21:24 schreef Richie_Rich het volgende:
Kijk, daar noem je iets. Geweldig stuk, vooral het langzame deel.quote:Ik heb net even een plaatje opgezet van Antonin Dvorak, symphonie #9 (New World),
Da's duidelijk.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:09 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Für Elise afzeiken is alleen elitair als Frans Bauer afzeiken dat ook is![]()
Het gaat me er niet om of de man een "grootheid" was. Hij heeft hele eigenzinnige en fijne muziek geschreven. Wat kan mij het dan schelen hoe hij ten opzichte van herr Bach staatquote:Op zondag 10 februari 2008 21:47 schreef Stigma het volgende:
[..]
Tja, ik ken heel veel bekende en minder bekende muziek van Satie (ben zelf ook een liefhebber, heb zeker 15 stukken van de man in mijn repetoir opgenomen), en snap zeker wat je bedoelt, maar toch, ik vind dat Satie geen grootheid is. Daarvoor is het technisch te simpel en ook andere aspecten van zijn muziek zijn door anderen beter gedaan... Maar goed ieder zijn mening.
De TDOTM van de klassieke muziek.quote:Op zondag 10 februari 2008 21:24 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik heb net even een plaatje opgezet van Antonin Dvorak, symphonie #9 (New World),
Ik vind alle vier de gedeeltes goed, zet gewoon de plaat aan bij mvt 1. en eindig met 4 op de andere kantquote:Op zondag 10 februari 2008 23:09 schreef Soul79 het volgende:
Kijk, daar noem je iets. Geweldig stuk, vooral het langzame deel.
?quote:
Niemand reageert op die van mijquote:Op maandag 4 februari 2008 02:32 schreef rcco het volgende:
http://nl.youtube.com/watch?v=8Af372EQLck
Canon in D van Johann Pachelbel. Ik heb geen woorden voor hoe mooi die is.
http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM&feature=relatedquote:Op maandag 11 februari 2008 00:28 schreef rcco het volgende:
[..]
Niemand reageert op die van mij![]()
Maar serieus wat vinden jullie er van?
Zyggie was me voor anders had ik ook die Pachelbel rant gepostquote:Op maandag 11 februari 2008 00:28 schreef rcco het volgende:
[..]
Niemand reageert op die van mij![]()
Maar serieus wat vinden jullie er van?
quote:Op maandag 11 februari 2008 00:30 schreef Zyggie het volgende:
[..]
http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM&feature=related
Ja leuk filmpje inderdaad. Maar ik luister nooit naar 1 van die moderne kopieen. En van het 'origineel' kan ik nooit genoeg krijgen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:36 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Zyggie was me voor anders had ik ook die Pachelbel rant gepost![]()
Anyway, het is best een mooi stuk, heb het alleen iets te vaak gehoord.
Nee inderdaad. Ik vond de afkorting nalezend al wat vreemd overkomen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:38 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Je bent na de D een S vergeten of ik begrijp je niet
Aha, Pink Floyd dus.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:51 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Nee inderdaad. Ik vond de afkorting nalezend al wat vreemd overkomen.
Oooooo, wat speels Rostropovich snel hier. Zonde.quote:Op zondag 27 januari 2008 16:32 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Mooi, maar zelf ben ik niet zo'n fan van de viool.
Persoonlijk vind ik dit nog het mooiste:
http://www.youtube.com/watch?v=LU_QR_FTt3E
Ja, zeker welquote:Op dinsdag 12 februari 2008 01:19 schreef zquing het volgende:
worden er tegenwoordig ook nog stukken gecomponeerd?
Ja, maar veel daarvan is niet mainstream te noemen. Filmmuziek word ook gewoon gecomponeerd, en daar zitten af en toe behoorlijke pareltjes tussen. Maar ook voor fanfare/symfonie/harmonie/malletband en allerlei andere ensembles word nog heel veel gecomponeerd. Zo vind ik Cambridgeshire Impressions (te beluisteren op www.gobelin.nl, samen met nog veel meer nieuwe stukken) een erg mooi stuk voor fanfare/brassband. Veel lijkt misschien vrij 'normale' muziek, maar data komt omdat het vaak goed luisterbare muziek moet zijn (al heb je wel moderne stukken) waardoor je al snel in een bepaald gebied komt, waar al veel geexperimenteerd is door eerdere componisten.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 01:19 schreef zquing het volgende:
worden er tegenwoordig ook nog stukken gecomponeerd?
Zeker waarquote:Op woensdag 13 februari 2008 21:04 schreef qyn het volgende:
Sowieso heel het Requim van Mozart, Rex tremendae vind ik echt een van de mooiste stukken ooit.
http://www.youtube.com/watch?v=e9IipM6X54M is imho qua geluid aardige versie, maar zou video niet bekijken(kon zo snel niks beters vinden) .. of ander stuk http://www.youtube.com/watch?v=0-zDH_ekIUg&feature=related enzo.
Ave Verum Corpus van Mozart is ook prachtig:
http://www.youtube.com/watch?v=6TfAyX8l5-g
Maar teveel mooi klassieke nummers om op te noemen.. Hoop in dit topic genoemd zijn iig prachtig
prachtig!quote:Op donderdag 14 februari 2008 00:44 schreef zquing het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=ZB-tPqinsK0
deze is ook mooi, alleen een beetje te snel en vind 'm beter met vioolen
erg mooi om te horen dat de oude stemming gebruikt word.. vind ik toch warmer klinken. al vind ik van deze uitvoering dat ze soms te snel de decrescendo's en diminuendo's ingaan, waardoor ineens een kwart frase wegvalt. Maar dat kan ook aan de opname zelf liggen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:33 schreef regularjoe het volgende:
Hier een prachtig voorbeeld van hoe eine kleine nachtmusik eigenlijk zou moeten klinken. Nadat je de 300ste ongeinspireerde uitvoering heb gehoord heb je het even gehad denk ik, maar dit is dus hoe het zou moeten klinken: on period instruments uiteraard. Zeer authentiek!
http://www.youtube.com/watch?v=wKhH2hRa-WQ
Ach met de naam axis303quote:Op maandag 28 januari 2008 13:25 schreef axis303 het volgende:
Ondanks dat Hitler's favoriete muziekstuk was, blijft het toch 1 van de allermooiste:
Richard Wagner's Rienzi: http://www.youtube.com/watch?v=1glmvV3jC6Q
wowquote:Op zondag 17 februari 2008 21:55 schreef Coastertommm het volgende:
Houdt niemand dan hier van die bombastische werken van Mahler en Shostakovich?
ik vind dat derde deel van barber altijd zo jammer.... als ie t er nou bij twee gehouden had...quote:Op zaterdag 2 februari 2008 09:09 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Luister dan naar Barber Vioolconcert, een van de mooieste vioolconcerten die ik ooit heb gezien/gespeeld..
Omdat dit soort muziek niet volledig te beschrijven valt.quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:42 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ik vind dat derde deel van barber altijd zo jammer.... als ie t er nou bij twee gehouden had...
ben zelf ook niet zo'n oude muziek fan. Bach begint mij echter steeds meer te bekoren, en ik zing binnenkort een leuk mopje van Buxtehude met een octet, maar helaas is daar alleen zo'n erbarmelijk slechte versie van op youtube beschikbaar dat ik dat jullie eigenlijk niet aan wil doen. nou vooruit dan. goedbedoelende hardwerkende amateurs zullen we maar zeggen
edit!! ik vind net een ton koopman versie hier!
bij mahler begint t echt leuk te worden... bruckner (7! prachtig!net nog gezien bij nederlands studenten orkest, al was ik het niet helemaal eens met wat Micha Hamel er van maakte...)...Mozart aria's..Puccini.... Romantische koormuziek...
er is zoveel moois, waarom gaan klassieke muziektopics toch altijd uiteindelijk dood op fok??
Richard Strauss is ook inderdaad leuk, maar ik heb bij hem juist weer dat nét niet gevoel. Bijvoorbeeld Don Juan van hem, het begint geweldig, maar zwakt zo snel af en daarna interesseert het niet echt meer. Tod und Verklarung is ook zo'n stuk, duurt enorm lang, is verschrikkelijk moeilijk (die 1e viool partij.. is echtquote:Op woensdag 20 februari 2008 14:26 schreef CANARIS het volgende:
[..]
wow
... moeiljke smaak heb je. Beide niet echt main stream componisten.
Shostakovich ok. Kan ik nog wel begrijpen ,maar Mahler bombastisch noemen .......
Ik kan met beiden weing doen. Mahler laat altijd een gevoel over van "net niet" . Alsof hij wel wist waar hij naar toe wilde maar de middellen niet vond om er ook aan te komen.
Shostakovich doet mij meer , alhoewel ik zijn Boris Gudonov verschrikkleijk vind.
Persoonlijk kan ik meer met Richard Strauß. Een Leefftijdgenoot van beiden , maar wel veel superieurder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |