Klopt! Tip: Ga een keer snachts, dan heb je geen last van de mensen die naar het strand gaan, ik ben een jaartje of 5 geleden met een aantal vrienden erheen gegaan, over het prikkeldraad, en NIET naar de bunkers gaan waar iedereen al in kan lopen.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:38 schreef jslavenburg het volgende:
Bij Hoek van Holland ligt een heel ondergronds bunkergebied als het goed is
Ben tevens 2 keer in Normandië geweest, en het is daar zo mooi, en zo veel bunkers te zien
Ben ik geweest. Echt grote bunkers heb je daar. Een kanon van een bunker die daar stond had een bereik van 25 kilometer als ik het goed heb.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:36 schreef rgras het volgende:
In Nederland nooit, probeer anders eens naar Normandië te gaan, daar staan er nog heel veel.
Dan heb je het over de FLAK 88quote:Op zondag 27 januari 2008 14:11 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ben ik geweest. Echt grote bunkers heb je daar. Een kanon van een bunker die daar stond had een bereik van 25 kilometer als ik het goed heb.
In de bunker, zeker het kazerne gedeelte, is het lekker warm hoor!quote:Op maandag 28 januari 2008 10:58 schreef rgras het volgende:
Is dat wel geschikt zo met dit weer?
quote:Op zondag 27 januari 2008 13:59 schreef RobDrop het volgende:
[..]
Klopt! Tip: Ga een keer snachts, dan heb je geen last van de mensen die naar het strand gaan, ik ben een jaartje of 5 geleden met een aantal vrienden erheen gegaan, over het prikkeldraad, en NIET naar de bunkers gaan waar iedereen al in kan lopen.
Ga wat meer richting die enorme zendinstallatie+schotel in het midden van het duingebied, daar zijn bunkers die uit het zicht staan, probeer met een zaklantaarn en stevige kleding de grootste bunker te vinden en ga daar via een klein mansgat naar binnen.
Dan kom je echt in een ondergronds complex uit, compleet met tekeningen van de Duitsers, die hebben een soort van plattegrond geschilderd met alle afstanden om te schieten richting de "Nordsee".
Ik heb nog foto's van gemaakt, het is heel indrukwekkend maar neem echt voldoende spullen mee, je voelt je een beetje alsof je 60 jaar terug in de tijd bent!
Krijg gelijk weer zin om een keer er weer heen te gaan!
Inderdaad zeer de moeite waard.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:45 schreef _The_General_ het volgende:
Jammer dat de meeste bunkers aan de Maas, bijv. bij Roermond (zwaar gevochten, veel Nederlandse doden en meer dan 200 Duitse) zijn afgebroken.
Wil je echt een fantastisch grote bunker zien dan moet je even een klein stukje rijden. Eben Emael op de Belgische kant van de Sint Pieter! Machtig interessant, ik ben er gisteren geweest!
Wie gaat er nou een stel zestig jaar oude betonnen karkassen beveiligen?quote:Op maandag 28 januari 2008 11:27 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
heb je daar geen beveiliging dan?
Wel erg pessimistisch, de grotere van die forten rond Luik hadden een garnizoen van een mannetje of 500.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:06 schreef Captain_Chaos het volgende:
Naar verluid liggen in de ingezakte structuur van het fort nog tenminste 1500 belgische militairen.
In Eben Emael konden toch ong een 1200 - 1500 man verblijven. Mits ze slapen, ontspannen en werken deden afwisselen met groepen van ong 400 personen.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:19 schreef nietzman het volgende:
[..]
Wie gaat er nou een stel zestig jaar oude betonnen karkassen beveiligen?.
[..]
Wel erg pessimistisch, de grotere van die forten rond Luik hadden een garnizoen van een mannetje of 500.
Ehh, niet op gelet eigenlijk, het huisje op de heuvel is wel bewoond. Parkeer op de parkeerplaatsen zodra je Hoek Van Holland inrijdt, na de villa's, het kan niet missen, zodra je de bocht voorbij bent en aan de rechterkant al de duinen ziet, kan je na 200 meter parkeren en de duinen inlopen.quote:Op maandag 28 januari 2008 11:27 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
[..]
heb je daar geen beveiliging dan?
Gedeeltelijk wel van tussen de wereldoorlogen.quote:Op maandag 28 januari 2008 14:45 schreef AgLarrr het volgende:
Op Terschelling zijn er ook een aantal. Daar ben ik vroeger wel eens geweest. Sommigen zijn omgebouwd tot vakantie verblijf. Lijkt me heel apart.
Daarnaast is het misschien ook wel leuk om de forten rondom Utrecht te bezoeken? Dateren nog van voor WOI geloof ik.. geen echte bunkers dus..
Ik woon in Hoek van Holland maar heb zelf altijd begrepen dat die bunkers volledig dichtgemetseld zijn?quote:Op maandag 28 januari 2008 17:30 schreef RobDrop het volgende:
[..]
Ehh, niet op gelet eigenlijk, het huisje op de heuvel is wel bewoond. Parkeer op de parkeerplaatsen zodra je Hoek Van Holland inrijdt, na de villa's, het kan niet missen, zodra je de bocht voorbij bent en aan de rechterkant al de duinen ziet, kan je na 200 meter parkeren en de duinen inlopen.
Mensen toevallig zin in een nachtelijke Fok!Bunker expeditie??? Groepen van 5, genoeg eten, roken, drinken en filmmateriaal mee voor een nachtje lol.
Lijkt me wel leuk om weer een keer op stap te gaan!
Ja, dat denken de meeste mensen, maar bijna allemaal kun je gewoon in, je moet alleen geen 150 kilo zijn, omdat het gat waar je ingaat nogal nauw is.quote:Op donderdag 31 januari 2008 11:57 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
Ik woon in Hoek van Holland maar heb zelf altijd begrepen dat die bunkers volledig dichtgemetseld zijn?
Graagquote:Op donderdag 13 november 2008 10:00 schreef Ps2K het volgende:
Wissant vlakbij Calais heeft een enorm gaaf bunker complex. In een van de bunkers is een museum gevestigd (incluis 28cm spoorweg geschut!). In de directe omgeving staan een aantal bunkers varierend van MG42 nesten tot enorme bunkers voor groot geschut.
Als iemand interesse heeft dan post ik hier wel even de linkjes.
http://www.batterietodt.com/quote:Op donderdag 13 november 2008 10:10 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Graag
Ik ben wel vorig jaar bij het Nauw van Calais langsgeweest, zeer helder weer
[img=http://www.shareapic.net/preview4/011693883.jpg]
Welnee, dat is vlakbaangeschut. Die komt geen 25km ver.quote:Op maandag 28 januari 2008 00:53 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Dan heb je het over de FLAK 88
De K5 schoot met speciale ammo 86km... (Maarja dat is ook 28cm geschut)quote:Op donderdag 13 november 2008 12:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Welnee, dat is vlakbaangeschut. Die komt geen 25km ver.
Het moet wel een byzonder groot kaliber kanon zijn geweest; "normaal" geschut in die tijd kwam niet verder dan 15km.
De 88 was te gebruiken tegen zowel anti air als gronddoelen. Er is later een zelfstandig anti-tank wapen uit ontwikkeld, PaK 43.quote:Op donderdag 13 november 2008 13:29 schreef Pumatje het volgende:
er was wel geschut dat verder kwam dan 25 km hoor, maar '88 was antiair geschut.. en dat kwam gegarandeerd niet verder dan 2,5 km.
nee hoor. D'r zijn er nog zat.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:10 schreef Gewas het volgende:
Ik heb pasgeleden een boek gelezen over Den Haag in de oorlog. Bleek dat het helemaal vol stond met bunkers. Allemaal gesloopt na de oorlog.
Er zijn er nog een kleine 120 in Den Haag/Rijswijk/Wassenaar, variërend in grote van echt heel klein (soort schuttersput) tot echt vrij grootte (http://www.haagsebunkerploeg.nl/)quote:Op zondag 30 november 2008 09:18 schreef BeejEm het volgende:
In het Haagse Bos zijn nog een paar bunkers. Deze zijn destijds niet opgeruimd, maar met zand bedolven en zien er nu uit als heuvels. Vlak bij Huis ten Bosch is nog een kleine ondergrondse bunker.
Bedankt alvastquote:Op woensdag 25 maart 2009 11:09 schreef Conekiller het volgende:
ziet er 19e eeuws uit, zal even gaan kijken
De schaduwen etc zijn ook precies hetzelfde.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:07 schreef Jimbo het volgende:
als je naar de zeikanten kijkt zie je dat het verbladeren van de bunker precies het zelfde is , het is em gewoon
Mooie omgeving zeg. Waar is dat ongeveer? Oosten van Nederland?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[ afbeelding ]
deze ben ik laatst tegengekomen toen ik in mn uppie door het bos aan het cruizen was ( van de paden af zeg maar )
veluwequote:Op dinsdag 14 april 2009 13:53 schreef Gewas het volgende:
[..]
Mooie omgeving zeg. Waar is dat ongeveer? Oosten van Nederland?
Dat lijkt me eerder een ijskelder dan een bunker. Is/was er een landgoed in de buurt?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[ afbeelding ]
deze ben ik laatst tegengekomen toen ik in mn uppie door het bos aan het cruizen was ( van de paden af zeg maar )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |