Dat merkten we goed met de cartoonrellen ja. Een persiflage van een dooie met een kort lontje afbeelden resulteerde in krijsende moslims met doden tot gevolgquote:Op vrijdag 1 februari 2008 12:52 schreef BaajGuardian het volgende:
Religie en geloof zijn 2 verschillende dingen, val gerust religie aan maar sodemieter op met het aanvallen van de moslim bevolking.
Ik denk dat Baaj niet snapt dat religie een menselijke uitvinding is, en in die zin een keuze laat aan de mensen die de religie aanhangen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:03 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Dat merkten we goed met de cartoonrellen ja. Een persiflage van een dooie met een kort lontje afbeelden resulteerde in krijsende moslims met doden tot gevolg
Hoezo 2 verschillende dingen?
Meette je de beschaving niet juist af aan hoe het met haar gevangenen omging?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het met respect behandelen van uitschot is de ondergang van de beschaving.
Ik denk dat vooral te veel waarde hechten aan slogans de ondergang van de beschaving kan betekenen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Meette je de beschaving niet juist af aan hoe het met haar gevangenen omging?
Die criminelen nazis en genocide plegers zouden niet bestaan als de wereld elkaar zou respecteren.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:00 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat een onzin. Onvoorwaardelijk is een groot woord hoor... Houdt in dat je ook criminelen moet respecteren, neo-nazi's, genocide-plegers, etc. Het is fijn als iemand je met respect behandelt, maar voor mij geen vereiste.
Ik bedoel iets heel anders. Ik doel op het standaard respecteren van welke gedraging/opvatting dan ook. Op het moment dat je dat doet, ben je niet meer in staat onderscheid te maken tussen wenselijke gedragingen/opvattingen, en onwenselijke. Je geeft dan ruim baan aaan de vijanden van de beschaving, een ruimte waar gretig gebruik gemaakt van zal worden nu deze figuren geen enkele twijfel kennen; het kenmerk van de onbeschaafden is immers nu net dat zij een ijzeren gelijk aan hun zijde weten.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Meette je de beschaving niet juist af aan hoe het met haar gevangenen omging?
Onzin, daarmee veronderstel je namelijk nu net dat nazi's e.d. ook volgens de juiste regels spelen. Welnu, dat doen ze nu net niet.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Die criminelen nazis en genocide plegers zouden niet bestaan als de wereld elkaar zou respecteren.
Da's een mooie slogan.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:22 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat vooral te veel waarde hechten aan slogans de ondergang van de beschaving kan betekenen.
Je hebt geen regels nodig voor respect, dat is iets wezenlijks, regels maken het juist minder menselijk.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Onzin, daarmee veronderstel je namelijk nu net dat nazi's e.d. ook volgens de juiste regels spelen. Welnu, dat doen ze nu net niet.
Ik zeg niet dat je de islam "moet respecteren" Ik zeg dat je mensen individueel moet respecteren, heb zoveel kritiek als je wilt op religie, maar val er geen mensen mee aan in hun beleving. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:48 schreef DustPuppy het volgende:
Wat is dat toch? Waarom zouden we automatisch respect moeten hebben voor de Islam? Omdat het een religie is?
Respect moet verdient worden en zo ver is de Islam nog lang niet in Nederland (vermoed eigenlijk ook niet dat het er ooit komt), maar als je er zo op blijft hammeren zal de neutrale houding van sommigen eerder overslaan in disrespect dan wat anders!
Dus laat elkaar gewoon lekker met rust ofzo! Als vrouwen onderdrukt wil worden, laat ze lekker! Zie het probleem niet. Zodra een man zijn vrouw begint te mishandelen mag je wat mij betreft een kogel door zijn kop jagen, maar dat zien we dan wel weer ^^.
Doe niet zo dom, wat jij stelt is ook een regel.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je hebt geen regels nodig voor respect, dat is iets wezenlijks, regels maken het juist minder menselijk.
Als jij het niet vanzelfsprekend vind ben jij dom.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Doe niet zo dom, wat jij stelt is ook een regel.
Nee natuurlijk niet, een persoon moet toch net zo hard respect verdienen dan een religie als geheel.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik zeg niet dat je de islam "moet respecteren" Ik zeg dat je mensen individueel moet respecteren, heb zoveel kritiek als je wilt op religie, maar val er geen mensen mee aan in hun beleving. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Krijg hier steeds het idee alsof ik een kleuterklas sociale vaardigheden probeer bij te brengen.
Nu haal je geloof ik respect en fatsoen door elkaar.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
p.s. Als je respect (en dat is niet streetlaif thug jeweets balle kaas) uitdraagd, mensen met respect behandeld, jeweetwel.. onder de mensen ipv achter je pc.. dan krijg je respect terug.
Mischien moeten mensen als jij de definitie van respect eens opzoeken ipv tv te kijken.
Respect kun je niet eerst verdienen, je behandeld elkaar oprecht en met goede wil zoals jezelf behandeld wilt worden en dat is respect.
Het is dan ook nauwelijks relevant om respect en fatsoen uit elkaar te trekken. Daarnaast is het makkelijker om met elkaar om te gaan als je - in principe - uitgaat van het gegeven dat de ander je respect waardig is. Dat levert een heel ander plaatje op dan wanneer de ander weet dat jij vindt dat hij jouw respect moet 'verdienen' en het dus in principe niet heeft.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:00 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, een persoon moet toch net zo hard respect verdienen dan een religie als geheel.
Ik kan geen respect voor mensen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze dan als een ploert behandel. Ik sta dan als het ware er neutraal tegenover.
[..]
Nu haal je geloof ik respect en fatsoen door elkaar.
Waarmee je niet in gaat op het gestelde. In het dagelijks taalgebruik wordt dat een zwaktebod genoemd.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:59 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als jij het niet vanzelfsprekend vind ben jij dom.
Het is ook rethorisch gerommel in de marge, ben ik met je eens. Maar ik vind dat woorden als respect nogal verkeerd gebruikt worden in deze discussie.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:11 schreef HiZ het volgende:
Het is dan ook nauwelijks relevant om respect en fatsoen uit elkaar te trekken. Daarnaast is het makkelijker om met elkaar om te gaan als je - in principe - uitgaat van het gegeven dat de ander je respect waardig is. Dat levert een heel ander plaatje op dan wanneer de ander weet dat jij vindt dat hij jouw respect moet 'verdienen' en het dus in principe niet heeft.
Precies. Ik ben bekend met het concept religie. Ik kan voor individuele belevingen van religie respect opbrengen (waarbij het me dan vooral gaat om de vraag: is dit een fatsoenlijk mens?), maar het concept religie an sich is mijn respect niet waard. Ik vind het nl flauwekul, en voor flauwekul heb ik geen respect. Wat uiteraard niet wegneemt dat iedereen van mij mag geloven wat hij wil, zolang hij anderen daar maar niet mee lastig valt.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:29 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het is ook rethorisch gerommel in de marge, ben ik met je eens. Maar ik vind dat woorden als respect nogal verkeerd gebruikt worden in deze discussie.
Als ik een (elke) religie persoonlijk achterlijk, dom en niet meer dan een machtsmiddel vind (en ik ben ongetwijfeld niet de enige) dan is het toch heel moeilijk om vol te houden dat je er maar automatisch respect voor moet hebben 'omdat dat zo hoort'.
Mensen zijn hele simpele wezens wat dat betreft, ze hebben eigenlijk alleen respect voor mensen en dingen waar ze het (iig gedeeltelijk) mee eens zijn. Respect eisen voor iets waar mensen het faliekant mee oneens zijn gaat daarom ook nooit werken (al het theater ten spijt).
Ik behandel altijd iedereen fatsoenlijk, heb respect voor iedereen, zolang zij ook respect hebben voor mij en mijn cultuur.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je de islam "moet respecteren" Ik zeg dat je mensen individueel moet respecteren, heb zoveel kritiek als je wilt op religie, maar val er geen mensen mee aan in hun beleving.
Ehhh....dat wat na de ps komt...is niet helemaal accuraat..ik weet niet hoe lang jij opgesloten hebt gezeten...quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je de islam "moet respecteren" Ik zeg dat je mensen individueel moet respecteren, heb zoveel kritiek als je wilt op religie, maar val er geen mensen mee aan in hun beleving. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Krijg hier steeds het idee alsof ik een kleuterklas sociale vaardigheden probeer bij te brengen.
p.s. Als je respect (en dat is niet streetlaif thug jeweets balle kaas) uitdraagd, mensen met respect behandeld, jeweetwel.. onder de mensen ipv achter je pc.. dan krijg je respect terug.
Mischien moeten mensen als jij de definitie van respect eens opzoeken ipv tv te kijken.
Respect kun je niet eerst verdienen, je behandeld elkaar oprecht en met goede wil zoals jezelf behandeld wilt worden en dat is respect.
Ben jij nou nog steeds niet weg uit Nederland?quote:Op zondag 27 januari 2008 13:13 schreef Meki het volgende:
Ansgt erkennen is sowieso slecht
angst verspreiden is een vorm van terrorisme
en erkennen daarvan is niet de goede weg
Los van het feit dat hij de derde persoon enkelvoud consequent foud schrijft: wat is er niet accuraat aan die omschrijving? Het enige waar je over zou kunnen vallen is, dat je vanzelf respect verdient als je mensen met respect behandelt.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ehhh....dat wat na de ps komt...is niet helemaal accuraat..ik weet niet hoe lang jij opgesloten hebt gezeten...
Voorzover ik weet, maar ik ben geen jurist en kan iets gemist hebben, is er geen enkele regel die gebiedt om bij begroeting handden te schudden. Zelf stem ik mijn begroeting zo goed mogelijk af op mijn gesprekspartner, in wederzijds aftasten en goedvinden. Sommige mannen kus ik, sommige vrouwen niet. Zoals dat tussen ons past.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 17:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik behandel altijd iedereen fatsoenlijk, heb respect voor iedereen, zolang zij ook respect hebben voor mij en mijn cultuur.
Als het in mijn cultuur, in ons land NORMAAL is om elkaar bij een officiele begroeting een hand te geven, dan getuigt het van zwaar disrespect als je dat niet doet vanwege jouw cultuur.
Het getuigt ook niet bepaald van respect als je een mannelijke arts weigert in een noodsituatie.
Hoeveel huisartsen heeft een gemiddeld moslimgezin eigenlijk? Twee?
Of gewoon één, mannelijke, en moet er een vervangster komen als de vrouw des huizes onderzocht moet worden?
Kom op zeg. Er zijn in Nederland regels, wetten, normen en waarden en die dienen eerst gerespecteerd te worden. En zolang daar aan voldaan wordt, heeft ieder mijn respect.
Ah, dus als je een inbreker op heterdaad betrapt in jouw huis, vertel je hem te respecteren dat hij zo'n goede smaak heeft, aangezien hij jouw huis heeft uitgekozen. Maar dat je het wel erg zou waarderen als hij jouw televisie weer zou willen terugplaatsen?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |