Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.
Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh

) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.
En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.
Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.

Zo, iedereen weer blij?