De vraag is: stijgt je woning überhaupt in waarde (smaak!) én (nog belangrijker) heeft je woning voldoende overwaarde om een tweede hypotheek aan te vragen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:47 schreef Sjorz het volgende:
Ik heb niet heel veel verstand van hypotheken ophogen, maar hoe werkt dat, kan het, dat je een hypotheek verhoogd om een badkamer opnieuw in te richten?
Situatie: ik heb nu een aantal jaren een koop-appartement, waar ik met veel plezier woon en waarschijnlijk nog wel enkele jaren wil blijven wonen. Ik verdien ruim voldoende voor de hypotheek en volgens voorzichtige berekeningen kan ik volgens mijn salaris nog wel 50k extra lenen. Niet dat ik daar om zit te springen, want ik vind lage maandlasten wel relaxed.
Echter, ik speel nu al een tijdje met het idee om mijn badkamer helemaal te vernieuwen. Ik heb niet genoeg spaargeld (en eigenlijk wil ik dat ook niet, ik wil ook nog op vakantie enzo) om dat zelf te bekostigen. Kan ik nu een nieuwe badkamer voor 100% financieren door een hypotheek-verhoging? En is dat uberhaupt slim? Mijn appartement zal er ook door in waarde stijgen natuurlijk (al doe ik het daar niet voor, het gaat erom dat IK graag een nieuwe badkamer wil).
Iemand ervaring/tips?
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is: stijgt je woning überhaupt in waarde (smaak!) én (nog belangrijker) heeft je woning voldoende overwaarde om een tweede hypotheek aan te vragen.
Of het slim is? Dat is in jouw geval niet relevant, want jij wil een nieuwe badkamer. Maar de vraag is wat een nieuwe badkamer nu met de waarde van je woning doet.
Uiteraard moet je laten zien waar je je hypotheek aan besteed als je de rente erover wilt aftrekken. Voor een tweede hypotheek moet je een taxateur laten langskomen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:55 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.
Dus: KAN het? Of bedoel je dat ik moet AANTONEN dat wat ik van plan ben met het geleende geld mijn woning zoveel meer waard maakt dat het gerechtvaardigd is? Hoe kan dat uberhaupt? Moet ik dan een "bouwtekening van de badkamer" aan de bank overhandigen? Dat lijkt me lastig taxeren, toch?
Fiscaal is het geen probleem, de rente van het verhoogde deel van de hypotheek is ook gewoon aftrekbaar, net als de (eventuele) notariskosten en afsluitprovisie. Wel voor zover de lening ook daadwerkelijk voor de verbouwing wordt gebruikt, natuurlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:55 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.
Dus: KAN het? Of bedoel je dat ik moet AANTONEN dat wat ik van plan ben met het geleende geld mijn woning zoveel meer waard maakt dat het gerechtvaardigd is? Hoe kan dat uberhaupt? Moet ik dan een "bouwtekening van de badkamer" aan de bank overhandigen? Dat lijkt me lastig taxeren, toch?
quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:42 schreef Eslin het volgende:
Ik vind het bedrag wel wat hoog voor een dergelijke verbouwing!!
Haha, scherp. Nee, ik heb een 3-kamer appartementje van ongeveer 150k, dan lijkt mij 50k voor een badkamer wat heftig. :-) Ik heb nog geen heel duidelijk plaatje, maar ik wilde met 10k eigenlijk wel klaar zijn voor de hele bende bij elkaar.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... die 50.000 is wat 'ie op basis van z'n salaris zou kunnen lenen. Niet wat 'ie aan z'n badkamer zou willen uitgeven.
quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Of het slim is? Dat is in jouw geval niet relevant, want jij wil een nieuwe badkamer. Maar de vraag is wat een nieuwe badkamer nu met de waarde van je woning doet.
Dan duurt het veel langer voor je gebruik kunt maken van die nieuwe badkamer he?quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:58 schreef SP het volgende:
waarom spaar je niet even door om je nieuwe badkamer te bekostigen?
Je kunt rente aftrekken tot je een ons weegt, maar je schuld gaat toch echt omhoog, volgens mij denken mensen dat je netto geld verdient aan het aftrekken van rente. Je moet nog steeds je hogere maandelijkse hypotheek afbetalen (+rente) en mochten de huizenprijzen niet doen wat je hoopt dat ze doen ben je het haasje. Laat staan dat je je baan kwijtraakt.quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:46 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan duurt het veel langer voor je gebruik kunt maken van die nieuwe badkamer he?
En dan kun je geen rente aftrekken.
'k Zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan mbt mijn huidige ex-huurkeukenblokje dat ik wel 's zou willen vervangen door een échte keuken, met vaatwasser enzo. 'k Heb toentertijd de hypotheek al wel *denk* hoger laten inschrijven.
*tvp*
Ik heb qua salaris ruimte genoeg. Ik kan ook verhuizen en een huis kopen die 50K meer kost dan waar ik nu woon. Maar dat wil ik niet. Ik woon hier prima. Maar ik heb geen zin om mijn spaargeld hieraan op te maken. Ik spaar vrolijk door. En als ik weer 's wil, ga ik lekker op vakantie. En dus niet 5 jaar lang zuinig aan doen, 1 lousy vakantie in Nederland per jaar en dan een badkamer zelf bekostigen. Ik ben absoluut van het principe dat ik niet leen, maar voor m'n huis is dat de enige uitzondering.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:32 schreef SP het volgende:
[..]
Je kunt rente aftrekken tot je een ons weegt, maar je schuld gaat toch echt omhoog, volgens mij denken mensen dat je netto geld verdient aan het aftrekken van rente. Je moet nog steeds je hogere maandelijkse hypotheek afbetalen (+rente) en mochten de huizenprijzen niet doen wat je hoopt dat ze doen ben je het haasje. Laat staan dat je je baan kwijtraakt.
Wat is er toch mis met sparen tegenwoordig?
Wat vind je er apart aan?quote:Op donderdag 24 januari 2008 07:26 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik wel een apart vraag FH.
Mij is ooit eens verteld dat het vernieuwen van je badkamer niet heel veel doet voor de waarde van je huis, omdat het geen zichtbare verbeteringen zijn.
Mja, dat is nu net wat de gemiddelde smaak is. Je kunt gewoon niet persé zeggen dat het één meer waarde toevoegt dan het andere. Waardes zijn op zich ook maar gemiddelden. De uiteindelijke waarde wordt toch 'op de markt' bepaald oftewel: wanneer het voor een x-bedrag verkocht wordt.quote:Ik bedoel.. ik heb m'n huis 2 jaar geleden inmiddels al weer voor 152000 gekocht. Ik heb al het stucwerk kunnen vervangen, het electra voor het grootste gedeelte vernieuwd, de keuken geopend en een volledig nieuwe badkamer aangelegd (de oude was een keer zo klein). Hier heb ik ongeveer 30000 euro ingestoken, maar het vertaald zich vooralsnog (en ik moet me even baseren op een gevoel van a) de hypotheker en b) een site als stayorgo.nl ) in een waarde van 14.000 bovenop m'n aanschafprijs.
En dat terwijl de 800 euro en een hoop bloed/zweet/tranen die ik m'n voortuin heb gestoken wel ineens 5000 euro bij de waarde voegde.
ra ra politiepet....
quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef yekki77 het volgende:
*spam*
Een nieuwe moderne badkamer is zeker waarde verhogend de verbouwingskosten * 60% ongeveer.
Volume vergrotende verbouwingen zoals dakkapel en uitbouw * 80 % ongeveer
Waarom is het slim om kosten te maken om die daarna maar voor de helft terug te krijgenquote:Een tweede hypotheek voor een verbouwing is fiscaal aftrekbaar dus slim.
Nee. Er kan toch ook gespaard worden?quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:22 schreef yekki77 het volgende:
Aangezien ze willen verbouwen en daarvoor de middelen niet hebben, ze dus moet lenen.
Aangezien het doel verbouwing is, dus fiscaal af te trekken. Dat was haar vraag toch is dit slim ???
Antwoord JA
Onzin. Geen hypotheek is nog altijd voordeliger dan één hypotheek. Talloze topics hebben mij nog niet overtuigd van het het feit dat HRA voordelig is....quote:Op vrijdag 25 januari 2008 03:03 schreef backontrack het volgende:
Zelfs als ik 100.000 euro spaargeld zou hebben en meer dan 40% belasting betaal over mijn loon. dan zou ik het erbij laten financieren, dat is eenmaal met de belasting in regels in nederland beter.
slotje
Dat is onzin...quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:18 schreef JamesBrownie het volgende:
Ligt eraan hoe hoog je hypotheek is
De onze is zo laag dat we meer kwijt zouden zijn aan belasting als we hem af zouden lossen
als ik daarintegen wat ik aflos op een spaar rekening van ongeveer 4 to 5% zet ... voila.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is onzin...
Als je je hypotheek aflost, krijg je een vrijstelling ter hoogte van het eigenwoningforfait....
""
Dan lult de boekhouder uit zijn nekquote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is onzin...
Als je je hypotheek aflost, krijg je een vrijstelling ter hoogte van het eigenwoningforfait....
""
'als' en dat doet men niet, dus nee, niet overtuigd.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:47 schreef backontrack het volgende:
als ik daarintegen wat ik aflos op een spaar rekening van ongeveer 4 to 5% zet ... voila.
overtuigd?
kansloos tegen argument btwquote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:21 schreef _Arthur het volgende:
[..]
'als' en dat doet men niet, dus nee, niet overtuigd.
Ik zou zeggen: reken het eens helemaal voorquote:Op vrijdag 25 januari 2008 14:36 schreef backontrack het volgende:
[..]
kansloos tegen argument btw![]()
ik leg in een notendop uit hoe en waarom, en den zeg jij als tegen argument dat doen ze niet .... dat gaat nergens over
succes TS trouwens
Thanks backontrack.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: reken het eens helemaal voor(reken inflatie, belastingen, box 3 allemaal mee)
Zal ik het ff doen dan?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Onzin. Geen hypotheek is nog altijd voordeliger dan één hypotheek. Talloze topics hebben mij nog niet overtuigd van het het feit dat HRA voordelig is....
Ja, je grove fout is vergeten dat je die 10.000 euro alsnog moet betalen. Als jij nog 25jaar hypotheek hebt. betaal je dus 500x25=12.500 + 10.000 = 22.500 voor die badkamer.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:21 schreef Sjorz het volgende:
Dan is 10.000 x 5% = 500 euro rente per jaar. Reken er nog wat extra kosten bij, wellicht wat spaargeld/notaris/administratiekosten. Dan heb ik volgens mij voor een kleine 50 euro per maand een nieuwe badkamer. Als ik deze rente af mag trekken (ik zou niet weten waarom niet...). Dan gaat hier nog bijna de helft van af.
Per saldo heb ik dan voor 1 euro per dag een nieuwe badkamer. Dat heb ik er wel voor over.
Of ga ik ergens heel schunnig de fout in met deze grove berekening?
En ook jij mag na afloop nog 10.000 euro alsnog betalen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:35 schreef Skorpija het volgende:
Nu heb je dus 1840 euro verdiend in 10 jaar door een extra hypotheek te nemen!
Ja, klopt, en die staat gewoon op je bankrekeningquote:Op vrijdag 25 januari 2008 16:01 schreef Brad het volgende:
[..]
En ook jij mag na afloop nog 10.000 euro alsnog betalen.
Als ik 10.000 euro investeer in die badkamer. En de komende 10jaar 266euro per jaar ga sparen op een spaarrekening met rente. Pak ik meer dan jouw 1800 euroquote:Op vrijdag 25 januari 2008 16:02 schreef Skorpija het volgende:
[..]
Ja, klopt, en die staat gewoon op je bankrekening![]()
+ de extra rente die je hebt ontvangen :p
Mwoch, ik mis hier en daar nog wat zaken: afsluitkosten (taxatie, notaris, afsluitprovisie). Ook reken je op basis van 52%. Daar zit de gemiddelde Nederlander sowieso niet in. Voor 90% van de Nederlanders blijft sparen gunstiger. Je zult moeten gaan beleggen en dat ook nog eens goed doen om er voordeel uit te halen. Per saldo ben ik nog steeds niet overtuigd.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:35 schreef Skorpija het volgende:
ps. als ik een misrekening heb gemaakt, laat het maar weten
Sparen is het domste wat je kunt doen, net zoals lenen het slimste is.quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:58 schreef SP het volgende:
Even een gekke gedachte, waarom spaar je niet even door om je nieuwe badkamer te bekostigen? Dan is het niet nodig om je extra in de schulden te steken. Zeker nu de huizenprijzen en de economie een beetje onder druk lijken te staan zou ik persoonlijk mijn hypotheek zo laag mogelijk houden.
Ik zou de rekensom gewoon zelf even maken (en het topic doorlezen).quote:Op zondag 27 januari 2008 17:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sparen is het domste wat je kunt doen, net zoals lenen het slimste is.
Wanneer je geld leent wordt ca 50% hiervan betaald door de HRA, de andere helft door de inflatie. Het is in feite dus gratis. In Nederland hebben we gratis geld. (Met de huidige, nog steeds lage rentestand, HRA en onvermoed vrij hoog inflatieniveau, wel te verstaan)
Sparen daarentegen kost geld. Je moet het al heel handig weten te beleggen, wil je er niet op achteruit gaan. De lage rente die je van de bank kunt krijgen weegt nauwelijks op tegen de 1,2% vermogensbelasting vermogensrendementsheffing en de inflatie.
Mensen we moeten allemaal stoppen met werken en gelijk gaan lenen, worden we allemaal rijk.quote:Op zondag 27 januari 2008 17:52 schreef LXIV het volgende:
Wel, of het nu vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing heet, het komt op hetzelfde neer.
Hypotheekrente: 4.5%
HRA op 42%
Inflatie op 3%
Dan kost 100.000 euro je 4500 rente bruto, dus ca. 1890 netto.
Je reële schuld vermindert echter met 3000 euro. Lenen levert je dus 1110 euro op aan vermogensopbouw.
Daar is het hele systeem wel op gebaseerd ja. Sterker nog, er wordt vanuit gegaan dat het onderliggende vastgoed ook met 3 tot 5% per jaar stijgt. Dat is nog eens 3K tot 5k éxtra wist. En aflossen is voor sukkels.quote:Op zondag 27 januari 2008 18:20 schreef klipper het volgende:
[..]
Mensen we moeten allemaal stoppen met werken en gelijk gaan lenen, worden we allemaal rijk.
Alleen hoe zit het dan met al die mensen die hun huis uitgezet worden omdat ze het niet meer kunnen betalen?
En de aflosssing vergeten we die niet?
Zoals jij rekent verdient iedereen binnen 30 jaar meer dan 100.000 euro per maand.
De inflatie moet je ook op je loon doorrekenen, dan zie je het eventuele voordeel, maar deze moet je niet op je schuld doorrekenen, die blijft hetzelfde.
3% van 100.000 is dan wel 3000 euro, maar deze word echt niet in mindering gebracht.
De inflatie betreft namelijk ookje loon, dus moet je je loonstijging berekenen om te weten wat het voordeel gaat worden, maar 3% loonstijging op 3000 euroloon is echter maar 1080 euro op jaarbasis (bruto)
quote:Op zondag 27 januari 2008 18:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar is het hele systeem wel op gebaseerd ja. Sterker nog, er wordt vanuit gegaan dat het onderliggende vastgoed ook met 3 tot 5% per jaar stijgt. Dat is nog eens 3K tot 5k éxtra wist. En aflossen is voor sukkels.
Netto verdien je dus op iedere ton die je leent dus 4110 tot 6110 euro per jaar. En dat is een bescheiden schatting. Op een schuld van een miljoen kun je leven.
Je zou een hypotheekvorm kunnen bedenken die, in plaats van zichzelf af te lossen, zichzelf financiert door de stijging van de onderliggende waarde. Door die waarde hand in hand met de hypotheek te laten oplopen kun je dus met een nul-inkomen zoveel geld financieren als je wil. Je schuld loopt natuurlijk wél voortdurend op, maar je huis wordt ook steeds meer waard, dus wat maakt het uit!?![]()
Op dit systeem is de tegenwoordige Nederlandse economie gebaseerd. Geen solide fundament misschien, maar wél het meest leuke.
"quote:Op zondag 27 januari 2008 17:52 schreef LXIV het volgende:
Wel, of het nu vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing heet, het komt op hetzelfde neer.
Hypotheekrente: 4.5%
HRA op 42%
Inflatie op 3%
Dan kost 100.000 euro je 4500 rente bruto, dus ca. 1890 netto.
Je reële schuld vermindert echter met 3000 euro. Lenen levert je dus 1110 euro op aan vermogensopbouw.
Natuurlijk baseer ik me in mijn berekeningen niet op 's mensens gevoelens, maar op hooggeleerde economische berekeningen. Een schuld neemt écht met het inflatieniveau af, al blijft het bedrag gewoon staat. Et cetera enzo.quote:Op zondag 27 januari 2008 18:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
""
Het feit dat je van 4500 euro bruto (bruto 4,5%? Da's ook niet echt reëel) 1890 netto weet te maken, afsluitprovisie, notaris- en taxatiekosten weet te vergeten én dat een reële schuld geen schuld is voor mensen.... (hij staat er immers nog steeds...) zegt eigenlijk voldoende...
En zo kan ik nog wel even doorgaan, want de vergelijking heb je nog steeds niet gemaakt...
Bij overlijden verkoopt de bank het huis en lost hiermee de hypotheekschuld af. Niets aan het handje, toch?quote:Op zondag 27 januari 2008 18:44 schreef klipper het volgende:
[..]
Maximaal 30 jaar, en dan moet je het bedrag nog kunnen lenen.
Waar danquote:Op zondag 27 januari 2008 18:55 schreef LXIV het volgende:
op hooggeleerde economische berekeningen.
Nogmaals... waar haal je die 0,42 vandaan?quote:Op zondag 27 januari 2008 19:02 schreef LXIV het volgende:
(4,5)*0,42 - 3 < 0!
Dat is nog eens andere koek dan die volkse onderbuikgevoelens!
Als jij niet ouder wilt worden, mijn zegen heb je.......quote:Op zondag 27 januari 2008 18:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij overlijden verkoopt de bank het huis en lost hiermee de hypotheekschuld af. Niets aan het handje, toch?
Ik heb het nergens over een percentagequote:Op zondag 27 januari 2008 19:04 schreef LXIV het volgende:
Die 0,42 is geen percentage, maar een factor!
quote:Op zondag 27 januari 2008 19:11 schreef LXIV het volgende:
Het tarief voor de 3e schijf der inkomstenbelasting, uiteraard!
Je hebt helemaal geen aftrek nodig voor dit systeem. Slechts een waardestijging van het vastgoed die boven het rentepercentage uitstijgt. Zodat hiermee de rente voor het komende jaar betaald kan worden! Er is geen tijdslimiet aan het systeem verbonden oid! Het is gewoon gratis waardestijging (en dus geld) voor iedereen en altijd!quote:Op zondag 27 januari 2008 19:05 schreef klipper het volgende:
[..]
Als jij niet ouder wilt worden, mijn zegen heb je.......
Maar de meeste mensen willen natuurlijk wel langer blijven wonen in een huis na 30 jaar aftrek.
Ja, dat weet ik allemaal wel. Maar dat zijn allemaal praktische bezwaren. Het gaat nu om economische principes.quote:Op zondag 27 januari 2008 19:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar de vraag is: waarom pas je dat toe? (aangezien het dan netto 42% 'zou zijn')
en direct de volgende vraag: een eigen woning zorgt ook nog voor een aanzienlijke bijtelling. Bruto hypotheekrente - te betalen != 0,58* bruto.....
quote:Op zondag 27 januari 2008 19:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik allemaal wel. Maar dat zijn allemaal praktische bezwaren. Het gaat nu om economische principes.
quote:Op zondag 27 januari 2008 18:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
...
Maar waar het tenslotte om gaat is natuurlijk aan te tonen dat een groot deel van onze nationale economische groei in wezen op lucht gebaseerd is, en dat dit niet altijd goed kan blijven gaan. Quad erat demonstrandum zichzelf in de VS.
Vandaar dat ze in blaricum nu feest vieren en in bloemendaal hun wonden likken.quote:Op zondag 27 januari 2008 19:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hebt helemaal geen aftrek nodig voor dit systeem. Slechts een waardestijging van het vastgoed die boven het rentepercentage uitstijgt. Zodat hiermee de rente voor het komende jaar betaald kan worden! Er is geen tijdslimiet aan het systeem verbonden oid! Het is gewoon gratis waardestijging (en dus geld) voor iedereen en altijd!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |