De vraag is: stijgt je woning überhaupt in waarde (smaak!) én (nog belangrijker) heeft je woning voldoende overwaarde om een tweede hypotheek aan te vragen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:47 schreef Sjorz het volgende:
Ik heb niet heel veel verstand van hypotheken ophogen, maar hoe werkt dat, kan het, dat je een hypotheek verhoogd om een badkamer opnieuw in te richten?
Situatie: ik heb nu een aantal jaren een koop-appartement, waar ik met veel plezier woon en waarschijnlijk nog wel enkele jaren wil blijven wonen. Ik verdien ruim voldoende voor de hypotheek en volgens voorzichtige berekeningen kan ik volgens mijn salaris nog wel 50k extra lenen. Niet dat ik daar om zit te springen, want ik vind lage maandlasten wel relaxed.
Echter, ik speel nu al een tijdje met het idee om mijn badkamer helemaal te vernieuwen. Ik heb niet genoeg spaargeld (en eigenlijk wil ik dat ook niet, ik wil ook nog op vakantie enzo) om dat zelf te bekostigen. Kan ik nu een nieuwe badkamer voor 100% financieren door een hypotheek-verhoging? En is dat uberhaupt slim? Mijn appartement zal er ook door in waarde stijgen natuurlijk (al doe ik het daar niet voor, het gaat erom dat IK graag een nieuwe badkamer wil).
Iemand ervaring/tips?
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is: stijgt je woning überhaupt in waarde (smaak!) én (nog belangrijker) heeft je woning voldoende overwaarde om een tweede hypotheek aan te vragen.
Of het slim is? Dat is in jouw geval niet relevant, want jij wil een nieuwe badkamer. Maar de vraag is wat een nieuwe badkamer nu met de waarde van je woning doet.
Uiteraard moet je laten zien waar je je hypotheek aan besteed als je de rente erover wilt aftrekken. Voor een tweede hypotheek moet je een taxateur laten langskomen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:55 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.
Dus: KAN het? Of bedoel je dat ik moet AANTONEN dat wat ik van plan ben met het geleende geld mijn woning zoveel meer waard maakt dat het gerechtvaardigd is? Hoe kan dat uberhaupt? Moet ik dan een "bouwtekening van de badkamer" aan de bank overhandigen? Dat lijkt me lastig taxeren, toch?
Fiscaal is het geen probleem, de rente van het verhoogde deel van de hypotheek is ook gewoon aftrekbaar, net als de (eventuele) notariskosten en afsluitprovisie. Wel voor zover de lening ook daadwerkelijk voor de verbouwing wordt gebruikt, natuurlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:55 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Nou, mijn vraag is vooral of het KAN. Ik bedoel die vraag "of het slim is", meer fiscaal. Of dat er adders onder het gras zitten. Het is mij dus duidelijk NIET te doen om de meerwaarde die het heeft voor de prijs van mijn appartement. Dat zal me een zorg zijn, maar is leuk meegenomen. Ik wil gewoon een nieuwe badkamer.
Dus: KAN het? Of bedoel je dat ik moet AANTONEN dat wat ik van plan ben met het geleende geld mijn woning zoveel meer waard maakt dat het gerechtvaardigd is? Hoe kan dat uberhaupt? Moet ik dan een "bouwtekening van de badkamer" aan de bank overhandigen? Dat lijkt me lastig taxeren, toch?
quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:42 schreef Eslin het volgende:
Ik vind het bedrag wel wat hoog voor een dergelijke verbouwing!!
Haha, scherp. Nee, ik heb een 3-kamer appartementje van ongeveer 150k, dan lijkt mij 50k voor een badkamer wat heftig. :-) Ik heb nog geen heel duidelijk plaatje, maar ik wilde met 10k eigenlijk wel klaar zijn voor de hele bende bij elkaar.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... die 50.000 is wat 'ie op basis van z'n salaris zou kunnen lenen. Niet wat 'ie aan z'n badkamer zou willen uitgeven.
quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Of het slim is? Dat is in jouw geval niet relevant, want jij wil een nieuwe badkamer. Maar de vraag is wat een nieuwe badkamer nu met de waarde van je woning doet.
Dan duurt het veel langer voor je gebruik kunt maken van die nieuwe badkamer he?quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:58 schreef SP het volgende:
waarom spaar je niet even door om je nieuwe badkamer te bekostigen?
Je kunt rente aftrekken tot je een ons weegt, maar je schuld gaat toch echt omhoog, volgens mij denken mensen dat je netto geld verdient aan het aftrekken van rente. Je moet nog steeds je hogere maandelijkse hypotheek afbetalen (+rente) en mochten de huizenprijzen niet doen wat je hoopt dat ze doen ben je het haasje. Laat staan dat je je baan kwijtraakt.quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:46 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan duurt het veel langer voor je gebruik kunt maken van die nieuwe badkamer he?
En dan kun je geen rente aftrekken.
'k Zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan mbt mijn huidige ex-huurkeukenblokje dat ik wel 's zou willen vervangen door een échte keuken, met vaatwasser enzo. 'k Heb toentertijd de hypotheek al wel *denk* hoger laten inschrijven.
*tvp*
Ik heb qua salaris ruimte genoeg. Ik kan ook verhuizen en een huis kopen die 50K meer kost dan waar ik nu woon. Maar dat wil ik niet. Ik woon hier prima. Maar ik heb geen zin om mijn spaargeld hieraan op te maken. Ik spaar vrolijk door. En als ik weer 's wil, ga ik lekker op vakantie. En dus niet 5 jaar lang zuinig aan doen, 1 lousy vakantie in Nederland per jaar en dan een badkamer zelf bekostigen. Ik ben absoluut van het principe dat ik niet leen, maar voor m'n huis is dat de enige uitzondering.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:32 schreef SP het volgende:
[..]
Je kunt rente aftrekken tot je een ons weegt, maar je schuld gaat toch echt omhoog, volgens mij denken mensen dat je netto geld verdient aan het aftrekken van rente. Je moet nog steeds je hogere maandelijkse hypotheek afbetalen (+rente) en mochten de huizenprijzen niet doen wat je hoopt dat ze doen ben je het haasje. Laat staan dat je je baan kwijtraakt.
Wat is er toch mis met sparen tegenwoordig?
Wat vind je er apart aan?quote:Op donderdag 24 januari 2008 07:26 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik wel een apart vraag FH.
Mij is ooit eens verteld dat het vernieuwen van je badkamer niet heel veel doet voor de waarde van je huis, omdat het geen zichtbare verbeteringen zijn.
Mja, dat is nu net wat de gemiddelde smaak is. Je kunt gewoon niet persé zeggen dat het één meer waarde toevoegt dan het andere. Waardes zijn op zich ook maar gemiddelden. De uiteindelijke waarde wordt toch 'op de markt' bepaald oftewel: wanneer het voor een x-bedrag verkocht wordt.quote:Ik bedoel.. ik heb m'n huis 2 jaar geleden inmiddels al weer voor 152000 gekocht. Ik heb al het stucwerk kunnen vervangen, het electra voor het grootste gedeelte vernieuwd, de keuken geopend en een volledig nieuwe badkamer aangelegd (de oude was een keer zo klein). Hier heb ik ongeveer 30000 euro ingestoken, maar het vertaald zich vooralsnog (en ik moet me even baseren op een gevoel van a) de hypotheker en b) een site als stayorgo.nl ) in een waarde van 14.000 bovenop m'n aanschafprijs.
En dat terwijl de 800 euro en een hoop bloed/zweet/tranen die ik m'n voortuin heb gestoken wel ineens 5000 euro bij de waarde voegde.
ra ra politiepet....
quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef yekki77 het volgende:
*spam*
Een nieuwe moderne badkamer is zeker waarde verhogend de verbouwingskosten * 60% ongeveer.
Volume vergrotende verbouwingen zoals dakkapel en uitbouw * 80 % ongeveer
Waarom is het slim om kosten te maken om die daarna maar voor de helft terug te krijgenquote:Een tweede hypotheek voor een verbouwing is fiscaal aftrekbaar dus slim.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |