abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:52:13 #201
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_56250932
Snappen ze nou niet dat die hallfzachte paniekmaatregelen alleen maar tot meer onzekerheid leiden.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:53:14 #202
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56250950
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:50 schreef Drugshond het volgende:

[..]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:53:54 #203
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56250965
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:44 schreef Drugshond het volgende:
Nu begint het pas te lopen.... de geruchten steken weer de kop op.
De doomdenkers hebben vooralsnog gelijk. En op welke wijze het zal gaan gebeuren.
Ben heel benieuwd naar de opening van Wall-street.
Het gaat wel om 1200 miljard (!!) aan verzekerde obligaties. Als die 2 bedrijven snel gered moeten worden.
`

http://www.iht.com/articles/2008/01/22/business/immune.php
quote:
On his blog, JSMineSet, Sinclair has told his readers that as much as $450 trillion worth of derivatives could disintegrate, leading to a far greater, and in some ways unpredictable, calamity.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:56:44 #204
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56251016
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:52 schreef Posdnous het volgende:
Snappen ze nou niet dat die hallfzachte paniekmaatregelen alleen maar tot meer onzekerheid leiden.
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe serieus de problemen zijn. Stel je eens voor dat de ABN-AMRO opeens failliet gaat. En wat het effect daarvan in nederland is. Blaas dat dan eens op naar de VS, met 30x meer inwoners.

('t is geen goede vergelijking, maar allez, je moet iets om 't een beetje duidelijk te maken). Anyway, de huidige crisis is geen 'standaard'-recessie, IMNSHO.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56251077
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:05 schreef Drugshond het volgende:

Ben heel benieuwd... wat ik al eerder opmerkte... Als die bedrijven gaan vallen kan het wel eens heel hard gaan.
Wat een wonderlijke wereld is er toch gecreerd door onze economen. Ze bedenken allerlei afgeleides van aandelen en staatsobligaties. Dat is eerst eens begonnen met opties en vervolgens nog uitgebried met veel ander afgeleides. Nu blijkt dat veel van deze constructies eigenlijk toch een beetje te risicovol waren. Wie zitten er straks met de gebakken peren? Dat zijn niet die economen die hun dikke bonussen voor slechte producten al jarenlang hebben geincasseerd.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:00:29 #206
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56251084
quote:
Run op hypotheken in VS
DFT

NEW YORK (AFN) - De steeds lagere rentetarieven in de Verenigde Staten hebben een run veroorzaakt op woonhypotheken. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisatie voor hypotheekverstrekkers Mortgage Bankers Association.

Vorige week steeg het aantal aanvragen met 8,3 procent naar het hoogste niveau sinds maart 2004. Van alle aanvragen gaat het in twee derde van de gevallen om mensen die hun huidige hypotheek omzetten naar een nieuwe.

In de Verenigde Staten is de rente sinds september vorig jaar naar beneden geschroefd wegens onrust over een mogelijke recessie. Op dinsdag verlaagde het stelsel van centrale banken, de Fed, de basisrente in een klap met 75 basispunten naar 3,5 procent. Deze noodingreep nam de Fed wegens een inzinking van aandelenbeurzen wereldwijd.
En waarschijnlijk zijn ze dan nog te duur uit.... omdat de rente wellicht nog een keer moet zakken.

De euro-dollar koers wordt wel een leuke om te volgen straks.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:02:53 #207
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56251126
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een wonderlijke wereld is er toch gecreerd door onze economen. Ze bedenken allerlei afgeleides van aandelen en staatsobligaties. Dat is eerst eens begonnen met opties en vervolgens nog uitgebried met veel ander afgeleides. Nu blijkt dat veel van deze constructies eigenlijk toch een beetje te risicovol waren. Wie zitten er straks met de gebakken peren? Dat zijn niet die economen die hun dikke bonussen voor slechte producten al jarenlang hebben geincasseerd.
Ik heb het al vaker gezegd in libertaire topics: 't probleem is niet 'de overheid'. Banken zijn het probleem.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:05:23 #208
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_56251157
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je zit nu (zoals gewoonlijk) te chargeren neem ik aan?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_56251313
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:05 schreef Falco het volgende:

[..]

Je zit nu (zoals gewoonlijk) te chargeren neem ik aan?
Dit is mijn interpretatie van de feiten die nu gaande zijn. Als jij dat chargeren wilt noemen mij goed. Als je fundamentele zaken kan aanwijzen waar ik met mijn niet econmische benadering helemaal het schip mee in ga wil ik het ook wel graag horen.

Zo nu nog even een positief bericht voor de buers. (of toch niet )
quote:
Markt rekent op nieuwe renteverlaging
23 januari 2008, 10:35 uur | FD.nl
Door: Frits Conijn
De obligatiemarkt rekent op een verdere verlaging door de Federal Reserve. Die zou al voor volgende week op het programma kunnen staan.

Uit de posities op de derivatenmarkt blijkt dat handelaren denken dat de Amerikaanse rente op 30 januari met nog een half procentpunt wordt teruggebracht. Ongeveer 80% van de handelaren heeft zich voor een dergelijke maatregel ingedekt.

Als de verwachtingen uitkomen, zou dat een renteverlaging met 1,25 procentpunt in acht dagen betekenen. Dat zou de scherpste verlaging van de leenkosten betekenen sinds de Federal Reserve rond 1990 met het huidige monetaire beleid begon.

'Na de rentemaatregel van maandag kan de Federal Reserve zich vrijer bewegen', zegt Professor Mark Gertler van de universiteit van New York tegen persbureau Bloomberg. 'De beleidsmakers hebben nu aangegeven groei belangrijker te vinden dan de inflatie.
pi_56251411
Ben er weer, het is weer bloedrood zie ik
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:50 schreef Drugshond het volgende:

[..]
Titel: 'Weinig kans op nieuwe ingreep van FED'
Bericht: speculatie nieuwe renteverlaging

Maar dat er een renteverlaging komt volgende week is al 100% zeker.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:18:48 #211
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_56251473
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit is mijn interpretatie van de feiten die nu gaande zijn. Als jij dat chargeren wilt noemen mij goed. Als je fundamentele zaken kan aanwijzen waar ik met mijn niet econmische benadering helemaal het schip mee in ga wil ik het ook wel graag horen.
Niet alle financiėle constructies zijn op lucht gebouwd oid. Er zitten uiteraard stinkers drtussen, maar als koper van een financieel product mag verwacht worden dat je jezelf ook van tevoren genoeg inlicht. Ook de groep 'economen' over een kam scheren is natuurlijk zwaar overdreven.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_56251521
*Handen in de lucht gooit*
Daar gaan we weer!!

Ik zie gisteren:
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:49 schreef DJKoster het volgende:

[..]
Gok: -3,5% als Wall Street opengaan, en daarna lekker snel naar beneden tot -7,0%
Hmm..
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:22:00 #213
89730 Drugshond
pi_56251647
Ik word schijtziek van al die analisten met name bij rtlz die allemaal voor eigen parochie schijnen te preken. Al die ad-hoc reacties "we zijn op zoek naar een nieuwe bodem" en "de redding moet uit de VS komen".....mensen zoals Kees de Kort en Willem Middelkoop waarschuwen al jarenlang voor die misčre die er zit aan te komen. Er zijn gewoon structuele problemen met name in de VS en die zullen in bepaalde mate ook Europa treffen.

Ook dat domme geanalyseer van de reacties van Bos en Wellink...net alsof zij met hun uitspraken de beurs beļnvloeden.....teveel zogenaamde journalisten weten niet waar ze over praten....

En de mongolen die dachten een verlaging van 0,75% rente direct effect heeft op de economie.....ach waarom maak ik me zo druk...
pi_56251676
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:22 schreef Drugshond het volgende:
415 lijkt op een ondergrens.... ff wachten op de Dow Jones.
Heeft al 413.8 gehaald hoor...
pi_56251732
Wall Street open!
pi_56251822
Wat staat er vandaag weer te gebeuren op het op zijn grondvesten schuddende Wall Street!

Ben benieuwd!
"Grote mannen danken voor een kwart hun roem aan hun dapperheid, voor de helft aan geluk, en voor het overige kwart aan misdaad.\"
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:35:19 #218
38496 Perrin
pi_56251845
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:26 schreef Pulu het volgende:
Ik word schijtziek van al die analisten met name bij rtlz die allemaal voor eigen parochie schijnen te preken. Al die ad-hoc reacties "we zijn op zoek naar een nieuwe bodem" en "de redding moet uit de VS komen".....mensen zoals Kees de Kort en Willem Middelkoop waarschuwen al jarenlang voor die misčre die er zit aan te komen. Er zijn gewoon structuele problemen met name in de VS en die zullen in bepaalde mate ook Europa treffen.

Ook dat domme geanalyseer van de reacties van Bos en Wellink...net alsof zij met hun uitspraken de beurs beļnvloeden.....teveel zogenaamde journalisten weten niet waar ze over praten....

En de mongolen die dachten een verlaging van 0,75% rente direct effect heeft op de economie.....ach waarom maak ik me zo druk...
De bekende deskundologen!

woensdag 23 januari 2008 @ 15:37:39 #219
89730 Drugshond
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:38:14 #220
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56251933
Heui, da's nie goed!
pi_56251989
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:38 schreef gronk het volgende:
Heui, da's nie goed!
Mwah, deden ze gisteren ook.. Ff afwachten maar
pi_56251997
Vraagje, bij welke inzinking ( in procenten/punten) van de DOW breekt er volgens jullie pas echt paniek uit. Wat is het diepte punt van afgelopen maanden bv geweest?

Thanks alvast.
"Grote mannen danken voor een kwart hun roem aan hun dapperheid, voor de helft aan geluk, en voor het overige kwart aan misdaad.\"
pi_56252044
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:41 schreef nibbieworld het volgende:
Vraagje, bij welke inzinking ( in procenten/punten) van de DOW breekt er volgens jullie pas echt paniek uit. Wat is het diepte punt van afgelopen maanden bv geweest?

Thanks alvast.
ik denk dat je daar de komende uren een atwoord op krijgt

-2% in amerika...
pi_56252054
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:38 schreef gronk het volgende:
Heui, da's nie goed!

Hoeveel procent liggen ze lager dan het slot van gisteren?
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_56252089
woei
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:45:52 #226
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_56252108
POPCORN!!!!!
pi_56252224
quote:

Thanks alvast.
Niet? Op Wall Street is er tegenwoordig heel veel nodig om voor paniek te zorgen. Ik denk dat de laatste keer dat je van enige paniek kon spreken was jaren geleden toen de technologiebubble knapte, toen was er een dag dat de Nasdaq meer dan 10% kelderde. Maar in de huidige crisis is er nog geen enkele sprake van paniek geweest, en gedurende de bear market van 2001-2003 eigenlijk ook niet echt hoor. In Europa wel eens maar op Wall Street niet.
Daar heb je dan ook het Plunge Protection Team
pi_56252261
Thx.

[ Bericht 53% gewijzigd door Drugshond op 23-01-2008 15:55:12 ]
pi_56252297
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:50 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Niet? Op Wall Street is er tegenwoordig heel veel nodig om voor paniek te zorgen. Ik denk dat de laatste keer dat je van enige paniek kon spreken was jaren geleden toen de technologiebubble knapte, toen was er een dag dat de Nasdaq meer dan 10% kelderde. Maar in de huidige crisis is er nog geen enkele sprake van paniek geweest, en gedurende de bear market van 2001-2003 eigenlijk ook niet echt hoor. In Europa wel eens maar op Wall Street niet.

Oké bedankt voor u antwoord ItaloDancer.
Maar ik bedoel ook niet direct paniek maar meer wat eigenlijk een soort van bodem(grens) is over bv de afgelopen maanden in procenten.
pi_56252372
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:18 schreef Falco het volgende:

Niet alle financiėle constructies zijn op lucht gebouwd oid.
Nee aandelen en obligaties zijn heel reeel en tastbaar, maar hoe verder je daarvandaan komt hoe meer lucht het wordt.
quote:
Er zitten uiteraard stinkers drtussen, maar als koper van een financieel product mag verwacht worden dat je jezelf ook van tevoren genoeg inlicht. Ook de groep 'economen' over een kam scheren is natuurlijk zwaar overdreven.
Die stinkerds die er tussen zitten zijn er in mijn ogen heel veel. Dat ze zogenaamd noodzakelijk zijn om een grote economische groei te blijven volhouden wordt vaak als voornaamste reden aan mij als toeschouwer gepresenteerd. Als ik gewoon als nuchtere buitenstaander naar de beurzen en onze economie kijkt, dan zag ik 3 maanden geleden nog berichten uit de VS komen dat men de rente moest gaan verhogen om de inflatie binnen de perken te houden. Nu horen we daar weinig meer van en moet men opeens weer wat anders doen. Hoe betrouwbaar is een markt die door een stel lemmingen gerund wordt?

Verder is het lekker makkelijk om alle economen over een kam te scheren we zitten hier toch op fok en in het generaliseren zijn we hier toch kampioen. Normaal gebeurd het met de islamieten en marokanen, dan vinden vele mensen het geen probleem maar als het over economen gaat is het opeens een probleem.

Maar om je gerust te stellen ik heb het alleen over de economen die bij banken en andere beursinstellingen werken. De bedrijfseconomen doen nog nuttig werk, maar die ander groep die ik net aantipte die doen in mijn optiek niet veel meer dan een gemiddelde iemand die een band heeft geplakt en weer de pomp pakt om te gaan pompen.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:58:40 #231
89730 Drugshond
pi_56252446
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:53 schreef nibbieworld het volgende:

[..]

Oké bedankt voor u antwoord ItaloDancer.
Maar ik bedoel ook niet direct paniek maar meer wat eigenlijk een soort van bodem(grens) is over bv de afgelopen maanden in procenten.
Het afgelopen jaar is de Dow Jones in alle correcties nooit meer dan 400 punten gezakt (destijds ongeveer 3%). Wel een aantal keer 2% - 3%. Maar dat gaat dan relatief rustig (niet zoals je dezer dagen op de AEX ziet)... gewoon gedurende een aantal uren (laatste uur/uren van de handel) dalen tot ze aan die 3% zitten. Maar resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
De Dow staat nu wel op het laagste niveau van de afgelopen 12 maanden.
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:02:47 #233
38496 Perrin
pi_56252526
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:58 schreef Drugshond het volgende:
Dow lijkt het wel te gaan redden... Klein verliesje straks schat ik in.
Ironisch, de stemming in de VS zit best goed. Buy, buy, buy!
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:06:07 #234
89730 Drugshond
pi_56252606
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ironisch, de stemming in de VS zit best goed. Buy, buy, buy!
Had ik niet verwacht.... je ziet ook de AEX weer met een run omhoog. Die hadden ook verwacht op wat klappen.
pi_56252620
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Is daar tegenwoordig eigenlijk al concrete informatie over of vermoedt men nog steeds alleen maar dat een dergelijke organisatie bestaat?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_56252686
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:00 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En waarschijnlijk zijn ze dan nog te duur uit.... omdat de rente wellicht nog een keer moet zakken.

De euro-dollar koers wordt wel een leuke om te volgen straks.
*kuch* het gaat hier om hypotheekaanvragen, het is geen gegeven dat die mensen die hypotheek allemaal ook krijgen, lijkt mij dan iig.....

zelfs al krijgen ze dat allemaal wel, dan nog is het alleen uitstel van executie, aangezien veel mensen een dergelijk hoge hypotheek tegen niet-teaser-tarieven om te neginnen niet konden betalen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_56252779
quote:

Thanks alvast.
juni 2007 was het zaad der paniek er al...

kijk maar eens naar de middellange termijn van bijvoorbeeld 2 jaar, en hoe hard alles zakte in het laatste half jaar. men noemt dit ook wel "sluipcrash".
pi_56252830
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:12 schreef simmu het volgende:

[..]

juni 2007 was het zaad der paniek er al...

kijk maar eens naar de middellange termijn van bijvoorbeeld 2 jaar, en hoe hard alles zakte in het laatste half jaar. men noemt dit ook wel "sluipcrash".
Ofwel een softe landing.
dank u allen voor de uitleg
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:17:39 #239
38496 Perrin
pi_56252869
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is daar tegenwoordig eigenlijk al concrete informatie over of vermoedt men nog steeds alleen maar dat een dergelijke organisatie bestaat?
De naam "Plunge Protection Team" werd voor 't eerst gebruikt in de Washington Post, het is een andere naam voor de Working Group on Financial Markets..
pi_56252926
DOW lijkt zich te gaan herstellen, nog maar 0,30% in het rood.
Ich bin der Führer.
pi_56253037
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:15 schreef nibbieworld het volgende:

[..]

Ofwel een softe landing.
dank u allen voor de uitleg
niet helemaal: kan nog altijd 'crash' doen, het is een kwestie van definitie. sommigen definieren crash als volgt: een daling van 20% of meer gedurende een periode van een jaar (laatst gelezen op het FD). anderen definieren het als: 10% gedaald gedurende 1 dag

dus de huidige 'sluipcrash' kan nog best gevolgd worden door een 'slachting'-dag....
pi_56253052
Verliezen in Europa slaan weer nergens op. Maar ja; angst, angst
pi_56253093
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

De naam "Plunge Protection Team" werd voor 't eerst gebruikt in de Washington Post, het is een andere naam voor de Working Group on Financial Markets..
Ik weet wat er met die term bedoeld wordt. Ik vroeg me meer af of er bijvoorbeeld al concrete aanwijzingen zijn voor vermeende steunaankopen met overheidsgelden om een 'echte crash' te voorkomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:28:13 #244
38496 Perrin
pi_56253141
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:25 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik weet 't zo net nog niet. Structureel zit het gewoon nog steeds goed scheef. De vraag is of dat inderdaad allemaal ingeprijsd zit en het nu weer 'business as usual' wordt. Aan de ene kant hoop ik van wel, maar ik denk eerlijkgezegd van niet. Op die weg naar beneden zullen nog veel 'stierenvallen' staan..
pi_56253231
quote:
we gaan alweer naar beneden.

de europese beurzen hadden ook een goede start vandaag...pas later klapten ze in elkaar.
pi_56253327
quote:
de discrepantie tussen de overige beurzen en de VS dat slaat pas echt nergens op.
Maar ja onbewezen marktmanupilatie VS nog een beetje fundamenteel beleggen.
pi_56253610
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

de discrepantie tussen de overige beurzen en de VS dat slaat pas echt nergens op.
Maar ja onbewezen marktmanupilatie VS nog een beetje fundamenteel beleggen.
Dat bedoel ik ook eigenlijk. Vanochtend stonden we +1% op onveranderde futures; toen zakten de futures weg en DUS zakten we mee, maar we zijn niet mee terug opgekrabbeld.
Europa -3 tot -4%; Amerika: -1%.
Idioot... maar ja...
  woensdag 23 januari 2008 @ 17:05:29 #248
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56254058
De problemen zitten in Amerika, maar de klappen vallen overal BEHALVE in Amerika. Tamelijk ontmoedigend allemaal...
pi_56254298
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 17:05 schreef Hi_flyer het volgende:
De problemen zitten in Amerika, maar de klappen vallen overal BEHALVE in Amerika. Tamelijk ontmoedigend allemaal...
toch
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 23 januari 2008 @ 17:44:18 #250
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_56254887
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:47 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook eigenlijk. Vanochtend stonden we +1% op onveranderde futures; toen zakten de futures weg en DUS zakten we mee, maar we zijn niet mee terug opgekrabbeld.
Europa -3 tot -4%; Amerika: -1%.
Idioot... maar ja...
Heeft dat gewoon niet te maken met dat in Amerika de rente wel met 0,75 punt omlaag gaat en in Europa niet?

De laatste twee jaar heeft de AEX de Dow Jones goed gevolgd op de laatste pakweg vijf maanden na dan.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')