abonnement Unibet Coolblue
pi_56197266
Vind jij je leven zinvol? (in dit verband met de betekenis: 'een zeker doel dienend')
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_56197376
TS begint.
pi_56198240
Inderdaad, komop TS.. eerst zelf.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  maandag 21 januari 2008 @ 13:31:09 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56198271
TS, vind je dit topic zinvol?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_56198438
lijkt me een beetje zinloos om te gaan nadenken of het leven zinvol is
Never argue with an idiot, he will take you down to his level and beat you with experience
  maandag 21 januari 2008 @ 13:42:55 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56198533
ik heb er zin an
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_56198539
Weer open na uitleg van TS.

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2008 16:30:24 ]
pi_56202300
Goed.... Newbie heeft weer wat geleerd

Ik weet niet of ik mijn leven zinvol vind En ben nieuwsgierig of anderen hun leven wel als zinvol beschouwen en op grond waarvan... Zijn er objectieve maatstaven voor zinvolheid?

(En nee, ik wil niet dood)

[ Bericht 10% gewijzigd door Sonata op 21-01-2008 16:50:37 ]
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
  maandag 21 januari 2008 @ 17:05:26 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_56202745
Ik vind mijn leven zinvol omdat:

- Ik mijn vriendin blij maak!
- Ik mezelf blij maak!

-punt-

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 21 januari 2008 @ 17:18:35 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_56203037
Ik denk dat je wel in leven na dit leven moet geloven om er enige zin in te zien. Er zijn natuurlijk genoeg zinvolle zaken te bedenken binnen het leven, maar of het leven opzich zinvol is staat of valt bij leven buiten dat leven.

Hoe kan iets wat inclusief sporen en herinneringen compleet verdwijnt zinvol zijn?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_56203190
Ligt er natuurlijk aan hoe je zinvol definieert.... En dat is mijn 'probleem'. Wanneer is iets zinvol? Als het een doel dient. Toch? Welk doel dan?
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_56203517
Ik vind dat er nisk zinvols of zinloos aan het leven is. Het leven IS gewoon. Een oerdrang van de mens om te worstelen met alles wat ons boven de dierenwereld uit doet steken.
pi_56203613
Die doelen moet je jezelf stellen.

Er is denk ik niet zoiets als een absoluut doel.
Al zullen veel gelovigen het daar niet mee eens zijn. Toch vind ik het zelfs dan nog vreemd om in een absoluut doel te geloven. Je kan bv wel geloven dat het doel van je leven is om God te dienen, maar als er voor God zelf geen doel is dan is het uiteindelijk alsnog zinloos.
pi_56205426
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:52 schreef Sonata het volgende:
Vind jij je leven zinvol? (in dit verband met de betekenis: 'een zeker doel dienend')
Met dat soort vragen is alle ellende in de wereld begonnen, check religie.
Moet er een doel zijn? De men heeft de ziekelijke drang gekregen om alles terug koppelen naar verstandsmatig denken, alles moet gekoppeld worden aan een labeltje. Indien we ons gelukkig voelen vragen we ons meteen af waarom we ons gelukkig voelen, andersom ook. Het leven heeft geen zin, dat is net het mooie eraan.
  maandag 21 januari 2008 @ 19:17:33 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56205687
Uiteindelijk vind ik mijn leven niet zo heel zinvol, maar ik heb er soms wel schik in.
pi_56205894
Zin zin zin zin zin (van het leven), wat een overgebruikt woord.

Als je het leven leuk maakt, is het gewoon leuk, als je een doel stelt, is dat je doel, en is dat leuk, verder is er niet zo veel wat je erover kan of hoeft te zeggen.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
  maandag 21 januari 2008 @ 19:25:10 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56205899
quote:
Op maandag 21 januari 2008 17:18 schreef Kogando het volgende:
Ik denk dat je wel in leven na dit leven moet geloven om er enige zin in te zien. Er zijn natuurlijk genoeg zinvolle zaken te bedenken binnen het leven, maar of het leven opzich zinvol is staat of valt bij leven buiten dat leven.

Hoe kan iets wat inclusief sporen en herinneringen compleet verdwijnt zinvol zijn?
Ok.. stel je gaat dood en je wordt wakker in het volgende leven. Is je eerste gedachte dan "ah, dus daar was het vorige leven allemaal voor"? Hoe kan een vervolg op het huidige leven zin geven aan wat er aan vooraf ging? Wat geeft er dan zin aan dat leven na het huidige leven?

Hoe stel je een leven na de dood uberhaupt voor als wat we zijn zo innig is verbonden aan onze hersenen. Als je hersenen ophouden te functioneren, hou je op te bestaan.

Iets wordt geen zin gegeven door wat dan ook buiten jezelf, het is van belang of jijzelf iets zin geeft. Wat is nou mooier dan een leeg doek te beschilderen en niet aan iemand anders te vragen hoe je dat doek moet beschilderen?

Dans, aapje, dans!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 januari 2008 @ 19:45:06 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56206320
Het leven is zinloos maar wel leuk!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 21 januari 2008 @ 19:46:01 #19
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_56206341
Het leven heeft geen zin dus moet je er maar het beste van maken in de korte tijd die je hebt.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_56206574
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:07 schreef Nee het volgende:

[..]

Met dat soort vragen is alle ellende in de wereld begonnen, check religie.
Moet er een doel zijn? De men heeft de ziekelijke drang gekregen om alles terug koppelen naar verstandsmatig denken, alles moet gekoppeld worden aan een labeltje. Indien we ons gelukkig voelen vragen we ons meteen af waarom we ons gelukkig voelen, andersom ook. Het leven heeft geen zin, dat is net het mooie eraan.
--> waarom mooi? Ik zou dan liever van een flat springen.....
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
  maandag 21 januari 2008 @ 22:28:58 #21
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_56210376
Als er geen 'plan' achter het leven zit ben je toch juist vrij om te doen wat je wilt.. daar zie ik geen suicidaal motief achter.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_56210603
Zinvol, nee. Ik zou het ook totaal niet erg vinden om dood te gaan. Ben voor de duvel niet bang, zou gemakkelijk een kogel op kunnen vangen voor iemand waar ik in geloof. ('zinvol' bezig is)
Ik ben slechts een niemand.

Maarrr... Ik geef mijn leven zin door het bevredigen van mijn behoeftes en derhalve gelukkig te zijn. Behoeftes kunnen seksueel zijn, maar ook vriendschappelijk of kennisverschaffing, sport, etc.
pi_56212782
Mijn leven zinvol........ hmmmm....... ik vraag me weleens af of het zinvol is daarover na te denken, maaaar goed..... ik ben nu eenmaal een persoon die het op z'n tijd leuk vind om over van alles en nog wat te boomstormen. Mijn leven zinvol.......... ik denk dat ik daar nu even geen antwoord op weet. Het lijkt mij beter die vraag te stellen wanneer ik oud (en afgedankt) in een schommelstoel voor het raam naar buiten zit te kijken. Jah...... stel me dan maar de vraag; "Is jouw leven zinvol geweest" ?
Vanaf de maan gezien, zijn alle mensen gelijk!
pi_56213124
De hersenen van een mens beschikken over veel informatie, en het verstand van een mens lijkt altijd te kijken naar bepaalde verbanden. De mens is aanwezig hier op aarde, waarschijnlijk geëvolueerd uit voorgaande primaten, en als we helemaal terugkijken, dan komen we vaak tot de ontdekking dat het heelal ontstaan is. Er zijn onder andere planeten gevormd, en een van die planeten is de aarde, waar wij weer ontstaan zijn.

Veel mensen, en ik geef hen niet per se ongelijk stellen dat een creator in ieder geval het heelal heeft geschapen met planeten. Creatonisten die gaan veelal verder en die veronderstellen weer dat diezelfde creator weer het leven en zo ook de mensen geschapen heeft.

Daaraan wordt meteen een doel gekoppeld, ten onrechte naar mijn mening. De mens heeft door deze overtuiging ons bestaan op aarde aan een doel gekoppeld.

Ik geloof eerder dat er wellicht een kracht is geweest die de materie heeft gecreeërd, toen er werkelijk niks was en dat vandaaruit het heelal, de planeten en het leven op aarde is ontstaan. Die laatste drie zijn naar mijn idee kosmisch toeval en een proces van miljarden jaren.

Niet onlogisch dus dat we er zijn, maar of daar een doel aan gekoppeld is? Een doel is eerder een product van de menselijke psyche.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_56213248
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:25 schreef Perrin het volgende:
Wat is nou mooier dan een leeg doek te beschilderen en niet aan iemand anders te vragen hoe je dat doek moet beschilderen?
Mooi gezegd, en daar heb je ook gelijk in.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
  dinsdag 22 januari 2008 @ 00:17:51 #26
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_56213377
Het leven is zo zinvol als de zin die je er zelf aan geeft.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  dinsdag 22 januari 2008 @ 00:21:45 #27
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_56213470
Wat ik wil zeggen is; ik geloof niet in een groter 'doel' waardoor dit leven zinvol is oid. Per definitie is het leven 'zinloos'. Alleen door persoonlijke doelen toe te voegen aan het leven, kan je het zinvol maken. Maar dit is puur persoonlijk en voor iedereen anders.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  dinsdag 22 januari 2008 @ 06:54:14 #28
14827 Kogando
Modelprutser
pi_56215785
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:25 schreef Perrin het volgende:
Ok.. stel je gaat dood en je wordt wakker in het volgende leven. Is je eerste gedachte dan "ah, dus daar was het vorige leven allemaal voor"? Hoe kan een vervolg op het huidige leven zin geven aan wat er aan vooraf ging? Wat geeft er dan zin aan dat leven na het huidige leven?

Hoe stel je een leven na de dood uberhaupt voor als wat we zijn zo innig is verbonden aan onze hersenen. Als je hersenen ophouden te functioneren, hou je op te bestaan.

Iets wordt geen zin gegeven door wat dan ook buiten jezelf, het is van belang of jijzelf iets zin geeft. Wat is nou mooier dan een leeg doek te beschilderen en niet aan iemand anders te vragen hoe je dat doek moet beschilderen?

Dans, aapje, dans!
Je hebt mij niet horen zeggen dat dit leven per definitie zinvol is wanneer er leven na dit leven is. Echter, om dit leven uiteindelijk zinvol te kunnen vinden is er na dat leven nog iets nodig. Zoals de TS het stelt, wanneer het enig doel dient ofwel nut heeft gehad.

Hoe ik mij een leven na dit leven voorstel is natuurlijk een geheel andere discussie. Misschien vind je het onderstaande trouwens interessant, het gaat over bijna dood ervaringen en dus ook over jouw opmerking dat je voor je 'zijn' functionerende hersens nodig hebt.

http://player.omroep.nl/?aflID=5873562 (deel met Pim van Lommel, cardioloog en auteur Eindeloos bewustzijn)

Mocht je daarover door willen gaan kijk dan ff of er al een topic voor is, of open er een.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:06:09 #29
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56220608
Pim Lommel liegt de boel bij elkaar. Zo Gert Korthof's weblog.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:44:47 #30
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56221508
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het leven is zinloos maar wel leuk!
En daardoor erg zinvol. Als je plezier hebben als doel en zin ziet.
pi_56221638
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 12:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

En daardoor erg zinvol. Als je plezier hebben als doel en zin ziet.
Daardoor zinvol? Waardoor? Want wat betekent zinvol dan? Volgens mij worden er een heel aantal cirkelredeneringen in mijn topic geplempt
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:57:10 #32
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56221854
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 12:49 schreef Sonata het volgende:

[..]

Daardoor zinvol? Waardoor? Want wat betekent zinvol dan? Volgens mij worden er een heel aantal cirkelredeneringen in mijn topic geplempt
Misschien is het leven ook wel een cirkelredernering of paradox. Het is zinloos, maar om het toch zin te geven, geef ik plezier aan als de zin van het leven. Al is dit niet de 'doel dienende' zin, maar mijn zin.
pi_56222058
"Zinvol" heeft voor mij betekenis als het een eeuwige gevolg heeft.

Daarom is het leven zinvol voor 2 dingen:
1- Voor een leven in het hiernamaals. Om daar iets op te bouwen voor je (eigen) toekomst. Hier is het hard werken, en in het hiernamaals oogsten.
2- Wij zijn een creatie van God en zo ook zijn wij miniscule afspiegelingen van zijn eigenschappen (schone namen). Door te doen waar we bestemd voor zijn geven wij zin aan de schepping. Onze daden zullen namelijk niet alleen voor onszelf maar ook voor de rest van de creatie betekenis hebben en eeuwig ingeprent worden in hun herinneringen.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_56222159
De zin van het leven is het hoogst haalbare bereiken en indien dat niet meer is dan een situatie met als het ware een gebalanceerd pleziersaldo, zoiets als berusting, is het infantiel te morren. Even verwerpelijk is het om die situatie te bewieroken.
Ik ben er trouwens nog niet uit of dat het verhevenste is. Daar kan ik pas over oordelen als ik wat meer inzicht heb in de verhouding tussen afstandelijke en 'interne' visies op zaken waar van binnenuit in ieder geval waarde aan wordt gehecht.
pi_56222329
Is zingeving mogelijk zonder in een vorm van religie te vervallen?
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_56222345
Nee. Het is uiteindelijk onvermijdelijk dat je beroept op de ondoorgrondelijkheid (in filosofische termen onverifieerbaarheid) van de juistheid van je ideaal.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 13:27:02 #37
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56222607
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:19 schreef Wouter1989 het volgende:
Nee. Het is uiteindelijk onvermijdelijk dat je beroept op de ondoorgrondelijkheid (in filosofische termen onverifieerbaarheid) van de juistheid van je ideaal.
Een bepaalde vorm van geloof is altijd nodig, maar om dan meteen te stellen dat religie noodzakelijk is.. dat gaat mij wat ver. Religie is een vorm van geinstitutionaliseerd geloof, kant-en-klaar voor consumptie..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_56222754
Dan strookt mijn definitie van religie niet met de jouwe. Ik bedoelde wat jij met geloof bedoelt.
pi_56222815
Mijn doel in het leven is gelukkig zijn, en zolang ik dat bereik, is het leven voor mij vrij zinvol... Zinvol op een manier dat ik iets beteken in de wereld, iets belangrijks toevoeg... Dat is een mooie gedachte, maar na mijn studie sociologie heb ik dat enigzins opgegeven, en ben ik nu vooral bezig met waar ik zelf blij van word
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_56222967
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:34 schreef Tangarine het volgende:
Mijn doel in het leven is gelukkig zijn, en zolang ik dat bereik, is het leven voor mij vrij zinvol... Zinvol op een manier dat ik iets beteken in de wereld, iets belangrijks toevoeg... Dat is een mooie gedachte, maar na mijn studie sociologie heb ik dat enigzins opgegeven, en ben ik nu vooral bezig met waar ik zelf blij van word
En dan? Dan ben je blij.... of niet blij.... En dan is het goed?
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_56222987
Zinvol als in een zeker doel dienend? Ik weet niet of ik mijn leven dan als zinvol zou willen beschouwen aangezien ik geen vooraf vaststaand(lees, bij mijn geboorte gedefinieerd) doel heb. Ik stel mezelf wel doelen, en in die zin is mijn leven dus zinvol, maar enkel omdat ik het zelf zinvol heb gemaakt door doelen te stellen.
Ik ben trouwens van mening dat niet zozeer het doel van belang is als wel de weg er naartoe. Hoe je in het leven staat, met anderen en jezelf omgaat, daar draait het in mijn ogen meer om dan het halen van je doelen. Die doelen helpen wel om te voorkomen dat je op één plek vastgeroest raakt, ze bieden perspectief op verbetering/verandering, ook al worden ze niet gehaald en zijn dus wel nodig voor je persoonlijke ontwikkeling.
pi_56223097
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:39 schreef Sonata het volgende:

[..]

En dan? Dan ben je blij.... of niet blij.... En dan is het goed?
Ja, als ik blij/gelukkig ben, heeft het leven voor mij nut... Als ik een zwaar ongelukkig leven zou hebben, zou ik wat mij betreft niet hoeven te leven. Natuurlijk is het leuk om iets te bereiken, maar ik stel mezelf geen illusies ofzo, ik studeer Engels en Sociologie, niet echt wereldveranderende wetenschapsgebieden.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_56223728
quote:
Ik ben trouwens van mening dat niet zozeer het doel van belang is als wel de weg er naartoe. Hoe je in het leven staat, met anderen en jezelf omgaat, daar draait het in mijn ogen meer om dan het halen van je doelen. Die doelen helpen wel om te voorkomen dat je op één plek vastgeroest raakt, ze bieden perspectief op verbetering/verandering, ook al worden ze niet gehaald en zijn dus wel nodig voor je persoonlijke ontwikkeling.
Maar waar ik dus achter wil komen, of je denkt dat het iets oplevert. Want stel je hebt de ultieme persoonlijke ontwikkeling behaald, wat heb je dan werkelijk bereikt? Daarna ben je dood, en dan is het weg... Dan is het toch nog steeds hardstikke zinloos? Of zie je dat anders?
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_56230261
Leven in het nu. Dat is de ideale manier om voldoening uit je leven te halen. Niet steeds naar de toekomst of het verleden kijken, maar gewoon doen.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:30:39 #45
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_56230309
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:28 schreef Batsnek het volgende:
Leven in het nu. Dat is de ideale manier om voldoening uit je leven te halen. Niet steeds naar de toekomst of het verleden kijken, maar gewoon doen.
je batst uit je nek
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_56230445
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:05 schreef Sonata het volgende:

[..]

Maar waar ik dus achter wil komen, of je denkt dat het iets oplevert. Want stel je hebt de ultieme persoonlijke ontwikkeling behaald, wat heb je dan werkelijk bereikt? Daarna ben je dood, en dan is het weg... Dan is het toch nog steeds hardstikke zinloos? Of zie je dat anders?
Het zou leuk zijn om iets achter te laten inderdaad... Maar goed, als je het zo bekijkt, wiens leven heeft dan echt 'nut'? Iedereen kan wel een boek schrijven bijvoorbeeld, maar of het echt iets toevoegt aan de ontwikkeling van de mens, is maar de vraag, dat is slechts weinigen gegeven.

Dus wat dat betreft is mijn antwoord nee, ik denk niet dat mijn leven iets echt oplevert, afgezien van hopelijk geluk. En ik kan niet oordelen wat er gebeurd als ik dood ben, dus het heeft weinig zin om het daar over te hebben naar mijn mening
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_56230489
Toch is het zo.

Veel mensen kijken naar wat ze ooit gedaan willen hebben om tevreden met zichzelf te zijn, of proberen fouten uit hun verleden te verbeteren. Sommige mensen kijken steeds naar anderen omdat ze denken dat die wel gelukkig zijn. Anderen lezen handleidingen tot een gelukkig leven, of spiegelen zich aan idolen.

Ik probeer me altijd te verplaatsen in iemand die helemaal alleen op een onbewoond eiland leeft. Die weet niet dat er nog veel beter eten te krijgen is, die weet niet dat er 100 mensen knapper en intelligenter dan hem zijn. Die weet niet anderen 100 keer meer bereikt hebben dan hijzelf. Zo iemand vraagt zich niet af of hij gelukkig is, die gaat gewoon doen waar hij of zij op dat moment zin in heeft, en leeft in het moment zelf.

Niet te veel nadenken, maar gewoon je interesses en fascinaties achterna lopen, en ze zoveel mogelijk proberen te verwezelijken. Elke keer als ik m'n gitaar op pak om te oefenen merk ik dat ik weer iets beter ben, en dat maakt me vrolijk; niet de droom om ooit beter dan een ander te zijn.
pi_56232396
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:18 schreef Sonata het volgende:
Is zingeving mogelijk zonder in een vorm van religie te vervallen?
waarom zou een religie nodig zijn om zelf je leven zin te geven?
Dat blijf je tog volledig zelf doen, hoeveel de gelovigen ook mogen schreeuwen

ik heb bovendien het idee dat als je zingeving zoekt in een religie je zingeving enkel iets wordt dat je acht als goed op basis van de fundamentele principes van desbetreffende religie.
pi_56234662
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:30 schreef Rosbief het volgende:

[..]

je batst uit je nek
Ik vind niet dat hij 'uit zijn nek batst'. Hij heeft in bepaald opzicht gelijk. Om je eens een voorbeeld te geven. Ik ben student en ik leef vaak naar bepaalde toetsmomenten toe, of naar bepaalde deadlines waar ik documenten moet inleveren. Ik werk aan mijn werkstukken en ik heb die eerder genoemde toekomstige momenten al in mijn gedachten. Ik leef met mijn gedachten dus vaak in de toekomst, niet het heden. Als ik dan bijvoorbeeld met vrienden in een café ga zitten, dan ben ik soms nog met mijn gedachten in de toekomst. Terwijl het juist eens goed is om je te concentreren op de smaak van dat koele biertje en het verdovende effect ervan. Of je kunt je concentreren op de omgeving en met plezier kijk je dan naar de mensen om je heen.

Plezier in het leven zit vaak in die simpele dingen in het heden.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_56238400
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:19 schreef poldergeist het volgende:

[..]

Ik vind niet dat hij 'uit zijn nek batst'. Hij heeft in bepaald opzicht gelijk. Om je eens een voorbeeld te geven. Ik ben student en ik leef vaak naar bepaalde toetsmomenten toe, of naar bepaalde deadlines waar ik documenten moet inleveren. Ik werk aan mijn werkstukken en ik heb die eerder genoemde toekomstige momenten al in mijn gedachten. Ik leef met mijn gedachten dus vaak in de toekomst, niet het heden. Als ik dan bijvoorbeeld met vrienden in een café ga zitten, dan ben ik soms nog met mijn gedachten in de toekomst. Terwijl het juist eens goed is om je te concentreren op de smaak van dat koele biertje en het verdovende effect ervan. Of je kunt je concentreren op de omgeving en met plezier kijk je dan naar de mensen om je heen.

Plezier in het leven zit vaak in die simpele dingen in het heden.
100% mee eens.

Ik denk dat het meer een grapje was mbt zijn username
Oh, and that's a bad miss!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')