quote:Op maandag 21 januari 2008 19:49 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik kan het zo moeilijk inschatten, gewicht...het was een nogal dunne maar wel iets van 30 cm lang.
hmm...dat klinkt eh..apart
quote:
Ja dat zie je inderdaad elk jaar, wel grappigquote:Op maandag 21 januari 2008 19:57 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Volgens mij is het hier nu zeldzaam druk! Ook wel logisch: het is januari, goede voornemens... al las ik vandaag in de krant dat de meeste mensen nu alweer van die voornemens zijn afgestapt.
Not me though; ik hou het nog wel een tijdje vol.
quote:Vandaag is de zwartste dag van het jaar
21-01-2008 | Door: Esma Linnemann
Het weer, kerstschulden en niet nagekomen nieuwjaarbeloften: 21 januari is verschrik-ke-lijk.
Vandaag wordt een echte rotdag. We voelen ons somber, weinig gemotiveerd en hebben nauwelijks plezier in de dingen die we doen. Althans, als we Dr. Cliff Arnall moeten geloven. Deze Engelse psycholoog heeft een formule ontworpen, waarin alle factoren voor de ultieme rotdag zijn opgenomen: de weersomstandigheden, met Kerst gemaakte schulden, niet nagekomen nieuwjaarsbeloftes en een lage algehele motivatie. Met een beetje rekenwerk komt Arnall op 21 januari als de verschrikkelijkste dag van 2008.
Arnall ontketende een rage in Engeland toen hij in 2005 voor het eerst zijn voorspelling deed. De kranten stonden vol met Blue Monday. Maar er was ook kritiek: andere wetenschappers uit het veld vonden zijn formule niet wetenschappelijk. Want hoe bereken je de exacte dag van Blue Monday, en wat betekenen waarden als ‘lage motivatie’? Ook in Nederland wordt Arnalls formule met scepsis ontvangen. Zo noemt geluksprofessor Ruut Veenhoven van de Erasmus Universiteit Rotterdam Arnalls theorie ‘ flauwekul’. Arnall trekt zich niets aan van de kritiek. ‘Ik heb mijn formule juist pseudowetenschappelijk opgesteld, zodat iedereen zich ermee kan identificeren, en niet alleen een paar wetenschappers. Het gaat mij er om aandacht te vestigen op somberheid, want dat is een steeds groter probleem in de westerse maatschappij.’
Beat Blue Monday
Arnall verzamelde gegevens van de meer dan tweeduizend mensen die hij interviewde. Uit deze gesprekken blijkt dat ondervraagden vaak een hekel hebben aan maandag, en tegen het einde van januari kampen met de teleurstelling van niet nagekomen nieuwjaarsbeloftes. ‘Mensen beloven zichzelf met oud en nieuw: ik ga afvallen, stoppen met roken, aardiger doen. Maar na een paar weken valt de motivatie weg, en denken mensen: wordt het dan weer precies zo’n jaar?’ Gecombineerd met een krappe portemonnee is de derde week van januari meestal het somberst, met als absoluut dieptepunt dus vandaag.
Maar Cliff Arnall wil krantenlezend Nederland geenszins een dip aanpraten. ‘ Mijn motto is: beat Blue Monday. Dat kun je doen door een kopje koffie voor je collega te halen, een oude vriend weer eens te bellen en aardig te zijn tegen een vreemde. En schrijf vijf dingen op waar je in jouw leven niet zonder kunt’, voegt Arnall er aan toe, ‘Zoveel mensen laten zich leven door verwachtingen van anderen, maar het gaat om wat jij nodig hebt.’
Samba
Zijn boodschap is inmiddels opgepakt in Engeland. Verschillende kantoren zijn vandaag ingericht als strand, waar medewerkers aan cocktails kunnen lurken en de samba kunnen dansen. In Nederland juicht Het Trimbos-instituut Arnalls initiatief toe. Woordvoerder Heleen Riper: ‘Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om een depressie of een dip tegen te gaan, zoals sporten of iets leuks doen. Los van de vraag of de formule wetenschappelijk iets betekent, vind ik het geweldig dat Arnall zo de aandacht vestigt op mentale gezondheid.’
Vind het er echt vies uitzienquote:Op maandag 21 januari 2008 21:49 schreef egeltje1985 het volgende:
Hier een lief en gezond plaatje voor de jarige Viking!
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 21 januari 2008 21:49 schreef egeltje1985 het volgende:
Hier een lief en gezond plaatje voor de jarige Viking!
[ afbeelding ]
Eet je 's avonds na het eten dan helemaal niks meer? Dat zou ik nl echt niet volhouden, eet 's avonds altijd rond een uur of 8/9 nog wel een stuk fruitquote:Op maandag 21 januari 2008 22:37 schreef cinnamongirl het volgende:
Heb echt elke avond megatrek. Ik moet blijkbaar echt heel erg afkicken van mijn oude eetgewoonten.
Hopelijk went mijn maag hier snel aan. Kan me wel heel goed beheersen, heb het gevoel er boven te staan zeg maar.
Tja, ik sport wel graag, en daarnaast probeer ik toch wel zoveel mogelijk te bewegen, zoveel als mn lichaam het toe staat tenminste. Vandaag ook weer 25 minuten gelopen van Peters huis naar het station bijvoorbeeldquote:Op maandag 21 januari 2008 22:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Goed bezig, Sylvana![]()
Ikzelf pas meer de NEAT-methode toe: heel actief zijn in het dagelijkse leven zet meer zoden aan de dijk dan een paar keer in de week sporten en de rest van de week op je kont zitten.
Natuurlijk is een combi van beiden nog beter, maar aan sporten heb ik echt een broertje dood.
Ik ben benieuwd wat voor beest jij voor je verjaardag krijgt van Egeltjequote:Op maandag 21 januari 2008 22:17 schreef conleche het volgende:
[..]
![]()
Ben blij dat ik niet jarig ben zeg, wat een lelijk stekelvarkentje
![]()
Wel lief natuurlijk.....
Ik ookquote:Op maandag 21 januari 2008 22:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Natuurlijk is een combi van beiden nog beter, maar aan sporten heb ik echt een broertje dood.
Wij hebben er ook geen geld voor hoor. Maar wij zijn in oktober en december jarig geweest en we hebben gewoon aan iedereen geld gevraagd om op vakantie te gaan. We zouden eerst een week naar vrienden in Engeland gaan, dat ging helaas niet door. Daarom nu een goedkoop weekendje weg en dan hebben we nog wat geld over. Hopelijk kunnen we wat sparen en aangevuld met het verjaardagsgeld van de zomer nog een weekje weg. Maar we hebben ook een nieuwe koelkast, vriezer en schuurtje nodig..... We zien wel! We zijn in ieder geval afgelopen weekend weer lekker bijgekomen, dus dan kunnen we er wel weer even tegenaan.quote:Op maandag 21 januari 2008 23:25 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben echt jaoers op al die mensen die op vakantie gaan of weekendjes weg ofzo. Hebben Peter en ik het geld niet voor
Ja, in mei gaan we een weekendje weg, maar dat is omdat Peter dan een voetbaltoernooi heeft, dus dat schiet nog niet echt op.
Ik heb met de sportschool ongeveer hetzelfde. De motivatie niet kunnen vinden en altijd een smoesje voor mezelf verzinnen om niet te gaan. Ik heb nu een perfecte methode gevonden: ik zit bij een sportschool waar ik kom fitnessen op afspraak. Als je klaar bent vragen ze aan je wanneer je de volgende keer weer komt. Zo heb je echt een afspraak staan in je agenda en dan kan ik het voor mezelf weer niet maken om niet te gaan.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:47 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik geloof dat ik al eens mee heb gedaan hier, maar dat ik toen weer ben afgehaakt. Maar ik ga me tòch weer aanmelden, al is het alleen maar zodat er eens wat mensen mij toch kunnen motiveren wèl naar de sportschool te gaan.
NEAT - dat klinkt als calorien verbranden terwijl je aan het opruimen bent?quote:Op maandag 21 januari 2008 22:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Goed bezig, Sylvana![]()
Ikzelf pas meer de NEAT-methode toe: heel actief zijn in het dagelijkse leven zet meer zoden aan de dijk dan een paar keer in de week sporten en de rest van de week op je kont zitten.
Nopes, hier een artikel; het komt erop neer dat 'druk doen' gedurende dag meer effect op je gewicht heeft dan sporten. Het klopt ook wel; ik ben lui en zit het liefst lekker op de bank. En de mensen die ik ken die altijd wiebelen en huppelen (quote:Op dinsdag 22 januari 2008 00:50 schreef loveli het volgende:
[..]
NEAT - dat klinkt als calorien verbranden terwijl je aan het opruimen bent?
* loveli is een sloddervos
quote:Neat way to lose weight
Tim Radford, science editor
Friday January 28, 2005
The Guardian
Don't just sit there. Think thin. Fidget. Sit up violently. Lounge around less. Burn more energy by stretching while you yawn. Get up and walk to the TV. You too can be a thin couch potato.
James Levine and his team at the Mayo clinic in Rochester, Minnesota, have just completed a 10-year study into what sorts the bone-idle thin from the most languid obese people.
The answer, they report in the US journal Science today, is Neat or non-exercise activity thermogenesis.
Neat, they say, is more powerful than pumping iron or running on the spot. Low Neat means obese people sit down on average 150 more minutes each day than even the laziest lean people.
"Our patients have told us for years that they have low metabolism, and as caregivers, we have never quite understood what that means - until today," said Dr Levine. "The answer is they have low Neat, which means they have a biological need to sit more. ...Our study shows that the calories people burn in their everyday activities - their Neat - are... more important in obesity than we previously imagined."
The decade-long study, which involved 150 people in total, required 20 volunteers - 10 thin, 10 obese - to wear special underwear that recorded their every movement. They were also given special meals and gave up all unauthorised snacks.
And then the scientists tried another regime. They made the thin volunteers consume an extra 1,000 calories a day, and they underfed the larger ones by 1,000 calories. Even when they lost weight, the naturally obese moved less, while the naturally thin walked and fidgeted more.
Met bijvoorbeeld hoge hakken verbrand je meer caloriën dan met makkelijke wandelschoenen. Dus dat je moeilijke schoenen aan had was al wel goed.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 09:14 schreef Miss_S het volgende:
Nou toen ik vorige week naar mijn vriend ging en een half uur op de trein moest wacht ga ik toch echt wel zittenZeker met de schoenen die ik altijd aan heb.
Wat heb je lekker gegeten gisteren!quote:Op maandag 21 januari 2008 20:27 schreef conleche het volgende:
Mijn salade was met asperge-tips, tomaat, ui, paprika en een gepocheerd eitje. Dressing met mosterd en frambozenjam en olijfolie.![]()
Daarna kalkoen met een beetje pepersaus en broccoli, rode ui en courgette.
Zo nu nog wat citroenijs.
quote:Op maandag 21 januari 2008 22:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Ja dat had ik ook ooit eens gelezen, dat zit ik altijd wel goedquote:Op dinsdag 22 januari 2008 10:02 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Met bijvoorbeeld hoge hakken verbrand je meer caloriën dan met makkelijke wandelschoenen. Dus dat je moeilijke schoenen aan had was al wel goed.
Ik heb het gevoel dat ik op dat punt ben op het moment, maar goed we zullen zien.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 10:06 schreef minilotje het volgende:
Poeh, ik durf het bijna niet te zeggen, maar de weegschaal gaf zojuist (na drie keer zorgvuldig wegen) 56,2 aan!
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nét tamelijk riant naar het toilet was geweest en nog niet heb ontbeten, maar toch.
Het gaat een beetje net als voorgaande jaren na november en december: het is alsof mijn lijf gewoon heel graag rond de 54 kilo weegt en daar ook bliksemsnel naar terugkeert zodra ik mijn normale eetpatroon weer oppik.
Ik moet trouwens ook echt niet proberen om minder te gaan wegen dan 54, om de één of andere reden kost me dát wel heel veel moeite en moet ik enorm gaan schrappen in mijn eetgewoonten. Daar heb ik natuurlijk geen zin in. Met 54 heb ik een BMI van 21,4 en dat is hartstikke mooi.
Je hoort natuurlijk wel vaak dat mensen maar afvallen tot een bepaald punt, waarna het vreselijk moeilijk lijkt te zijn om er meer kilo's af te krijgen. Het geeft me het idee dat er voor iedereen wel een gemiddeld gewicht lijkt te zijn waarop je lijf graag blijft zitten, en dat je daar vanzelf op terecht komt bij een goede balans tussen eten en bewegen. Wil je dan nóg dunner worden moet je heel drastische maatregelen nemen.
Me dunkt, want je eet al zo weinig calorieën!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 10:08 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat ik op dat punt ben op het moment, maar goed we zullen zien.
Ik blijf gewoon doorgaan maar heb op het moment het gevoel dat ik echt dratische maatregelen moet nemen om nog af te vallen, en dat wil ik niet
Dat valt wel mee, heb een tijd minder gegetenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 10:14 schreef minilotje het volgende:
[..]
Me dunkt, want je eet al zo weinig calorieën!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |