abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56149040
quote:
Staat steekt miljoenen in tv-producties
Van onze verslaggeefster Maartje van Hoek
gepubliceerd op 18 januari 2008 22:49, bijgewerkt op 19 januari 2008 09:29

DEN HAAG - De Nederlandse overheid heeft in 2006 en 2007 voor ruim 11,8 miljoen euro subsidie gegeven aan de publieke en commerciële omroepen. Met dit geld hebben de omroepen in samenwerking met diverse ministeries tv-programma’s gemaakt.

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft deze informatie op verzoek van de Volkskrant naar buiten gebracht. In de Kamer is door enkele Kamerleden verontwaardigd gereageerd op deze ‘staatspropaganda’.

Paulusma
Zo ontving weerman Piet Paulusma 12.500 euro van het ministerie van Justitie omdat hij zijn SBS 6-programma Piets Weerbericht presenteerde vanaf een Haagse tennisclub ‘waar sprake is van goede integratie tussen mensen uit verschillende culturen’.

Paul Rosenmöller kreeg voor een IKON-programma, waarin hij met bekende Nederlanders door Afrika reisde, 35 duizend euro van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Geert Mak ontving voor de verfilming van In Europa 400 duizend euro uit het zogeheten Europafonds.

Het doel is volgens de RVD ‘het bevorderen van informatievoorziening aan burgers over het overheidsbeleid, op een zodanige wijze dat de burger zich daarover zelfstandig een oordeel kan vormen’. In 2006 subsidieerde de overheid 75 co-producties voor in totaal 5.180.208 euro. In 2007 fiatteerde de overheid 43 aanvragen, goed voor 4.350.419 euro.

Het Europafonds van het ministerie van Buitenlandse Zaken gaf daarnaast 793.295 euro in 2006 en 1.496.335 euro in 2007 aan tv-programma’s. Een schonere wereld, ontwikkelingssamenwerking en promotie van de Europese samenwerking zijn vaak het onderwerp.

Verwonderd
Fractievoorzitter Slob van de ChristenUnie is verwonderd over de 610.500 euro subsidie die het ministerie van Justitie gaf aan SBS6 voor onder meer Shownieuws (90 duizend), Passion for Fashion (15 duizend) en Oranjejournaal (80 duizend), waarin allochtonen werden opgevoerd ter ondersteuning van de integratiecampagne van de overheid.

CDA’er Atsma meent dat ‘overheidsinformatie alleen via Postbus 51-spotjes mag worden verspreid’. SP’er Van Dijk en PVV’er Martin Bosma willen dinsdag minister Plasterk van Mediazaken naar de Kamer roepen om opheldering te geven over het ‘absurd hoge sponsorbedrag’.

Sovjetpraktijken
Van Dijk: ‘Dit is propaganda, de neutraliteit van de overheid staat ter discussie.’ PVV’er Bosma gaat verder: ‘Dit zijn Sovjetpraktijken. Omroepen die dienen als staatstelevisie. Volslagen verwerpelijk.’

Sinds 2005 zijn er regels voor de samenwerking tussen de omroepen en de overheid. Zo mag een departement niet meer dan 50 procent van de productiekosten van een programma subsidiëren, moet de omroep altijd melden welk ministerie heeft meebetaald en mag de inhoud geen ‘beleidsonderdelen’ bevatten.
Ik zou bijna de libertariërs gelijk gaan geven: de staat is inderdaad niet te vertrouwen. Onder Balkenende twee halveerde het budget van de Publieke Omroep. De gedachte van dat kabinet en Medy van der Laan was dat dan de PO efficiënter zou gaan werken en het dan niet ten koste van de kwaliteit zou gaan. Ja, ja.
Maar nu blijkt gewoon dat de PO in de plaats daarvan aanvullende subsidie kan krijgen mits er wordt voldaan aan de eisen van het desbetreffende ministerie. Wat is dus het resultaat geweest? De macht en positie van de onafhankelijke omroepen (VARA, NCRV etc.) is verzwakt maar de positie van de staat in de berichtgeving is versterkt.

Echt jammer, want de kracht van ons PO-bestel ten opzichte van de BBC, VRT enzovoorts was dat het minder bevattelijk is voor staatsinmenging. De VARA, VPRO, EO waren en zijn redelijk autonoom in hun keuzes, komt geen staatsinmenging aan te pas. Sterker nog: de voorwaarden zijn zo opgesteld dat de omroepen meer creatieve vrijheid hebben (men krijgt immers geld toegewezen op basis van de leden en niet op basis van kijkcijfers) dan onder een commercieel bestel.
Maar nu is het budget dus gehalveerd en moeten de omroepen gaan bedelen bij de ministeries voor extra subsidies. Een schande.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56149133
Er wordt zoveel gesponsord in programma ´s door zowel bedrijven als de overheid. Dit is nieuw voor je ? Op zich is daar niks mis mee, het is alleen de vraag in hoeverre je je redactionele vrijheid opofferd tegenover de sponsor.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_56149273
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Er wordt zoveel gesponsord in programma ´s door zowel bedrijven als de overheid. Dit is nieuw voor je ? Op zich is daar niks mis mee, het is alleen de vraag in hoeverre je je redactionele vrijheid opofferd tegenover de sponsor.
Volgens mij is dat nou juist het hele idee van een PO. Er hoeft geen sponsor aan te pas te komen. De redactionele vrijheid mag dus ook nooit opgeofferd worden, alleen maar om een geldschieter goedgezind te zijn...
Dat de overheid de hele boel financiert mag ook geen belemmering zijn in de wijze waarop programma's worden gemaakt.
Ik ben het wel met Klopkoek eens dat het een schandalige gang van zaken is, zeker waar het de PO betreft.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_56149319
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:54 schreef OA het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nou juist het hele idee van een PO. Er hoeft geen sponsor aan te pas te komen. De redactionele vrijheid mag dus ook nooit opgeofferd worden, alleen maar om een geldschieter goedgezind te zijn...
Dat de overheid de hele boel financiert mag ook geen belemmering zijn in de wijze waarop programma's worden gemaakt.
Ik ben het wel met Klopkoek eens dat het een schandalige gang van zaken is, zeker waar het de PO betreft.
Er staat nergens in het stuk dat de redactionele vrijheid bij de PO is aangetast. Er is sprake van een bijdragen. Kan net zo goed een bijdrage in de productiekosten zijn, zonder dat ze op de stoel van de redactie gaan zitten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:24:02 #5
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_56149787
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zou bijna de libertariërs gelijk gaan geven: de staat is inderdaad niet te vertrouwen.
Waarom 'bijna'? Op basis waarvan kun je de staat in deze wél vertrouwen?
pi_56152841
Weer een argument om geen belasting te betalen.
pi_56153065
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 14:17 schreef Transcendentaal3 het volgende:
Weer een argument om geen belasting te betalen.
Laat me raden, belasting heffen is diefstal?
lollig
pi_56153861
de overheid is gewoon 10 keer zo profesioneel dan de maffia, daar moeten ze het doen met de godfather
quote:
Sinds 2005 zijn er regels
IK WORD GEK

de bakker bakt brood, philips maakt lampen en de overheid . . . maakt REGELS. Ook als er helemaal geen vraag naar is dan nog komen er regels. Regels regels en nog eens regels.

[ Bericht 35% gewijzigd door TubewayDigital op 19-01-2008 15:08:03 ]
pi_56153968
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Daar is wel wat mis mee. Die gedachtekronkels van die ambtenaren kosten gewoon een beetje veel geld vind je niet
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:15:08 #10
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56155471
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Echt jammer, want de kracht van ons PO-bestel ten opzichte van de BBC, VRT enzovoorts was dat het minder bevattelijk is voor staatsinmenging.
Daarom was op een gegeven moment de halve hilversumse top oud-pvdaer...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_56155682
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:15 schreef Napalm het volgende:

[..]

Daarom was op een gegeven moment de halve hilversumse top oud-pvdaer...
Ah en de PvdA bepaalde ook de inhoud van de helft van de programma's?

Dan wil ik daar graag een fatsoenlijke onderbouwing voor zien anders praat je namelijk gewoon weer poep .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56155684
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 14:28 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Laat me raden, belasting heffen is diefstal?
Nee, het valt onder roof. Als je geen belasting betaalt, wordt je onder bedreiging van vuurwapens gedwongen alsnog te betalen.
pi_56155703
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:24 schreef Transcendentaal3 het volgende:

[..]

Nee, het valt onder roof. Als je geen belasting betaalt, wordt je onder bedreiging van vuurwapens gedwongen alsnog te betalen.
Kloon van appeltje?
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:26:44 #14
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56155738
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ah en de PvdA bepaalde ook de inhoud van de helft van de programma's?

Dan wil ik daar graag een fatsoenlijke onderbouwing voor zien anders praat je namelijk gewoon weer poep .
ah, je claimt nu dat de directeuren en voorzitters van de omroepen geen invloed hebben op de programma`s?

Daar zou ik graag een onderbouwing voor zien!
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_56155784
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:26 schreef Napalm het volgende:

[..]

ah, je claimt nu dat de directeuren en voorzitters van de omroepen geen invloed hebben op de programma`s?

Daar zou ik graag een onderbouwing voor zien!
nee dat claim ik niet. Jij claimt echter dat hun PvdA lidmaatschap daar invloed op heeft.

Kom maar met die onderbouwing, ik wacht .
pi_56155903
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kloon van appeltje?
Nee, ik heb toevallig op dit punt dezelfde ideeën.
Man, zelfs de gierigste leenheer vorderde geen 70% van de oogst. Toch moet de genmiddelde Nederlander nu 70% van alles wat ie verdient aan belastingen afdragen. IB, VB, BTW, accijns, fictief rendementsheffing...
pi_56155966
30 komt gemiddeld genomen meer in de buurt .
pi_56156148
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:34 schreef du_ke het volgende:
30 komt gemiddeld genomen meer in de buurt .
Volgens mij reken je je rijk.
Stel, je verdient modaal 2650 per maand.
Dan ben je aan heffingen kwijt: 800 euro. je baas betaalt ook nog eens 200 euro., dus van de 2850 euro die je je baas kost ontvang jij maar 1800 in het handje.
Daar gaat nog de verplichte ziektenkostenpremie vanaf van plm. 100 euro.
Van de 300 euro die je aan autokosten kwijt bent komt zeker 50% in de staatskoffer terecht.
Van de overige 1400 euro kan je 20% rekenen ivm BTW, plus nog assurantiebelasting, energieheffing, vliegtax...
Netto zal je 1000 euro overhouden ->30%.
pi_56156164
quote:
Zo ontving weerman Piet Paulusma 12.500 euro van het ministerie van Justitie omdat hij zijn SBS 6-programma Piets Weerbericht presenteerde vanaf een Haagse tennisclub ‘waar sprake is van goede integratie tussen mensen uit verschillende culturen’.
Als zelfs de nationale weermalloot subsidie krijgt is dat op zijn minst een veeg teken dat de overheid veel teveel geld te besteden heeft. En waarom werken er bij de overheid geen mensen die denken. Zijn al die subsidies wel nodig.

Het is absurd met een hoofdletter A hoe makkelijk de overheid strooit met geld van een ander. Meteen het grootste probleem van de overheid. Het is toch niet haar eigen verdiende geld dus who cares.
pi_56156230
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:40 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Als zelfs de nationale weermalloot subsidie krijgt is dat op zijn minst een veeg teken dat de overheid veel teveel geld te besteden heeft. En waarom werken er bij de overheid geen mensen die denken. Zijn al die subsidies wel nodig.

Het is absurd met een hoofdletter A hoe makkelijk de overheid strooit met geld van een ander. Meteen het grootste probleem van de overheid. Het is toch niet haar eigen verdiende geld dus who cares.
klopt, en verder moet het budget opgemaakt worden voor het einde van het jaar anders worden ze gekort.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:43:24 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56156245
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

nee dat claim ik niet. Jij claimt echter dat hun PvdA lidmaatschap daar invloed op heeft.

Kom maar met die onderbouwing, ik wacht .
Nee, ik claim dat hun pvda-lidmaatschap invloed heeft op het verkrijgen van die functie.
pi_56156330
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:42 schreef Transcendentaal3 het volgende:

[..]

klopt, en verder moet het budget opgemaakt worden voor het einde van het jaar anders worden ze gekort.
Ook dat is uitermate tragisch. Het idee dat het erger is om geld over te houden dan teveel uit te geven. Dat kan alleen bij een instituut waarbij men geen enkele notie van geld heeft.
pi_56156394
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:43 schreef Napalm het volgende:

[..]

Nee, ik claim dat hun pvda-lidmaatschap invloed heeft op het verkrijgen van die functie.
Ok maar het heeft dus geen grote invloed op de programma's?
pi_56156759
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:45 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ook dat is uitermate tragisch. Het idee dat het erger is om geld over te houden dan teveel uit te geven. Dat kan alleen bij een instituut waarbij men geen enkele notie van geld heeft.
Ik denk dat de gemiddelde ambtenaar niet helemaal achterlijk is. hjet probleem zit meer in de organisatie.
Het is een instituut waar spilzucht wordt beloond en zuinigheid, eigen initiatief wordt afgestraft. Hoe meer problemen je creëert, hoe meer geld er binnenkomt. In plaats daarvan zou reorganisatie en demotie een veel betere oplossing zijn en promotie voor ambtenaren die targets halen terwijl ze zuinig omspringen met gemeenschapsgeld. Maar ja, we hebben politici met ernstige hersenverweking.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 17:09:36 #25
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56157018
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok maar het heeft dus geen grote invloed op de programma's?
Denk jij dat het een mooie, representatieve situatie zou zijn als de er enkel pvdaers de PO zouden leiden/lijden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')