Ik zou bijna de libertariërs gelijk gaan geven: de staat is inderdaad niet te vertrouwen. Onder Balkenende twee halveerde het budget van de Publieke Omroep. De gedachte van dat kabinet en Medy van der Laan was dat dan de PO efficiënter zou gaan werken en het dan niet ten koste van de kwaliteit zou gaan. Ja, ja.quote:Staat steekt miljoenen in tv-producties
Van onze verslaggeefster Maartje van Hoek
gepubliceerd op 18 januari 2008 22:49, bijgewerkt op 19 januari 2008 09:29
DEN HAAG - De Nederlandse overheid heeft in 2006 en 2007 voor ruim 11,8 miljoen euro subsidie gegeven aan de publieke en commerciële omroepen. Met dit geld hebben de omroepen in samenwerking met diverse ministeries tv-programma’s gemaakt.
De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft deze informatie op verzoek van de Volkskrant naar buiten gebracht. In de Kamer is door enkele Kamerleden verontwaardigd gereageerd op deze ‘staatspropaganda’.
Paulusma
Zo ontving weerman Piet Paulusma 12.500 euro van het ministerie van Justitie omdat hij zijn SBS 6-programma Piets Weerbericht presenteerde vanaf een Haagse tennisclub ‘waar sprake is van goede integratie tussen mensen uit verschillende culturen’.
Paul Rosenmöller kreeg voor een IKON-programma, waarin hij met bekende Nederlanders door Afrika reisde, 35 duizend euro van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Geert Mak ontving voor de verfilming van In Europa 400 duizend euro uit het zogeheten Europafonds.
Het doel is volgens de RVD ‘het bevorderen van informatievoorziening aan burgers over het overheidsbeleid, op een zodanige wijze dat de burger zich daarover zelfstandig een oordeel kan vormen’. In 2006 subsidieerde de overheid 75 co-producties voor in totaal 5.180.208 euro. In 2007 fiatteerde de overheid 43 aanvragen, goed voor 4.350.419 euro.
Het Europafonds van het ministerie van Buitenlandse Zaken gaf daarnaast 793.295 euro in 2006 en 1.496.335 euro in 2007 aan tv-programma’s. Een schonere wereld, ontwikkelingssamenwerking en promotie van de Europese samenwerking zijn vaak het onderwerp.
Verwonderd
Fractievoorzitter Slob van de ChristenUnie is verwonderd over de 610.500 euro subsidie die het ministerie van Justitie gaf aan SBS6 voor onder meer Shownieuws (90 duizend), Passion for Fashion (15 duizend) en Oranjejournaal (80 duizend), waarin allochtonen werden opgevoerd ter ondersteuning van de integratiecampagne van de overheid.
CDA’er Atsma meent dat ‘overheidsinformatie alleen via Postbus 51-spotjes mag worden verspreid’. SP’er Van Dijk en PVV’er Martin Bosma willen dinsdag minister Plasterk van Mediazaken naar de Kamer roepen om opheldering te geven over het ‘absurd hoge sponsorbedrag’.
Sovjetpraktijken
Van Dijk: ‘Dit is propaganda, de neutraliteit van de overheid staat ter discussie.’ PVV’er Bosma gaat verder: ‘Dit zijn Sovjetpraktijken. Omroepen die dienen als staatstelevisie. Volslagen verwerpelijk.’
Sinds 2005 zijn er regels voor de samenwerking tussen de omroepen en de overheid. Zo mag een departement niet meer dan 50 procent van de productiekosten van een programma subsidiëren, moet de omroep altijd melden welk ministerie heeft meebetaald en mag de inhoud geen ‘beleidsonderdelen’ bevatten.
Volgens mij is dat nou juist het hele idee van een PO. Er hoeft geen sponsor aan te pas te komen. De redactionele vrijheid mag dus ook nooit opgeofferd worden, alleen maar om een geldschieter goedgezind te zijn...quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Er wordt zoveel gesponsord in programma ´s door zowel bedrijven als de overheid. Dit is nieuw voor je ? Op zich is daar niks mis mee, het is alleen de vraag in hoeverre je je redactionele vrijheid opofferd tegenover de sponsor.
Er staat nergens in het stuk dat de redactionele vrijheid bij de PO is aangetast. Er is sprake van een bijdragen. Kan net zo goed een bijdrage in de productiekosten zijn, zonder dat ze op de stoel van de redactie gaan zitten.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:54 schreef OA het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nou juist het hele idee van een PO. Er hoeft geen sponsor aan te pas te komen. De redactionele vrijheid mag dus ook nooit opgeofferd worden, alleen maar om een geldschieter goedgezind te zijn...
Dat de overheid de hele boel financiert mag ook geen belemmering zijn in de wijze waarop programma's worden gemaakt.
Ik ben het wel met Klopkoek eens dat het een schandalige gang van zaken is, zeker waar het de PO betreft.
Waarom 'bijna'? Op basis waarvan kun je de staat in deze wél vertrouwen?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zou bijna de libertariërs gelijk gaan geven: de staat is inderdaad niet te vertrouwen.
Laat me raden, belasting heffen is diefstal?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:17 schreef Transcendentaal3 het volgende:
Weer een argument om geen belasting te betalen.
IK WORD GEKquote:Sinds 2005 zijn er regels
Daar is wel wat mis mee. Die gedachtekronkels van die ambtenaren kosten gewoon een beetje veel geld vind je nietquote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Er wordt zoveel gesponsord in programma ´s door zowel bedrijven als de overheid. Dit is nieuw voor je ? Op zich is daar niks mis mee, het is alleen de vraag in hoeverre je je redactionele vrijheid opofferd tegenover de sponsor.
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Echt jammer, want de kracht van ons PO-bestel ten opzichte van de BBC, VRT enzovoorts was dat het minder bevattelijk is voor staatsinmenging.
Ah en de PvdA bepaalde ook de inhoud van de helft van de programma's?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:15 schreef Napalm het volgende:
[..]
Daarom was op een gegeven moment de halve hilversumse top oud-pvdaer...
Nee, het valt onder roof. Als je geen belasting betaalt, wordt je onder bedreiging van vuurwapens gedwongen alsnog te betalen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:28 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Laat me raden, belasting heffen is diefstal?
Kloon van appeltje?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:24 schreef Transcendentaal3 het volgende:
[..]
Nee, het valt onder roof. Als je geen belasting betaalt, wordt je onder bedreiging van vuurwapens gedwongen alsnog te betalen.
ah, je claimt nu dat de directeuren en voorzitters van de omroepen geen invloed hebben op de programma`s?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah en de PvdA bepaalde ook de inhoud van de helft van de programma's?
Dan wil ik daar graag een fatsoenlijke onderbouwing voor zien anders praat je namelijk gewoon weer poep.
nee dat claim ik niet. Jij claimt echter dat hun PvdA lidmaatschap daar invloed op heeft.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
ah, je claimt nu dat de directeuren en voorzitters van de omroepen geen invloed hebben op de programma`s?
Daar zou ik graag een onderbouwing voor zien!
Nee, ik heb toevallig op dit punt dezelfde ideeën.quote:
Volgens mij reken je je rijk.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:34 schreef du_ke het volgende:
30 komt gemiddeld genomen meer in de buurt.
Als zelfs de nationale weermalloot subsidie krijgt is dat op zijn minst een veeg teken dat de overheid veel teveel geld te besteden heeft. En waarom werken er bij de overheid geen mensen die denken. Zijn al die subsidies wel nodig.quote:Zo ontving weerman Piet Paulusma 12.500 euro van het ministerie van Justitie omdat hij zijn SBS 6-programma Piets Weerbericht presenteerde vanaf een Haagse tennisclub ‘waar sprake is van goede integratie tussen mensen uit verschillende culturen’.
klopt, en verder moet het budget opgemaakt worden voor het einde van het jaar anders worden ze gekort.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als zelfs de nationale weermalloot subsidie krijgt is dat op zijn minst een veeg teken dat de overheid veel teveel geld te besteden heeft. En waarom werken er bij de overheid geen mensen die denken. Zijn al die subsidies wel nodig.
Het is absurd met een hoofdletter A hoe makkelijk de overheid strooit met geld van een ander. Meteen het grootste probleem van de overheid. Het is toch niet haar eigen verdiende geld dus who cares.
Nee, ik claim dat hun pvda-lidmaatschap invloed heeft op het verkrijgen van die functie.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
nee dat claim ik niet. Jij claimt echter dat hun PvdA lidmaatschap daar invloed op heeft.
Kom maar met die onderbouwing, ik wacht.
Ook dat is uitermate tragisch. Het idee dat het erger is om geld over te houden dan teveel uit te geven. Dat kan alleen bij een instituut waarbij men geen enkele notie van geld heeft.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:42 schreef Transcendentaal3 het volgende:
[..]
klopt, en verder moet het budget opgemaakt worden voor het einde van het jaar anders worden ze gekort.
Ok maar het heeft dus geen grote invloed op de programma's?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:43 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nee, ik claim dat hun pvda-lidmaatschap invloed heeft op het verkrijgen van die functie.
Ik denk dat de gemiddelde ambtenaar niet helemaal achterlijk is. hjet probleem zit meer in de organisatie.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:45 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ook dat is uitermate tragisch. Het idee dat het erger is om geld over te houden dan teveel uit te geven. Dat kan alleen bij een instituut waarbij men geen enkele notie van geld heeft.
Denk jij dat het een mooie, representatieve situatie zou zijn als de er enkel pvdaers de PO zouden leiden/lijden?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok maar het heeft dus geen grote invloed op de programma's?
Nee maar dat is ook niet het gevalquote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:09 schreef Napalm het volgende:
[..]
Denk jij dat het een mooie, representatieve situatie zou zijn als de er enkel pvdaers de PO zouden leiden/lijden?
ja natuurlijkquote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah en de PvdA bepaalde ook de inhoud van de helft van de programma's?
quote:Dan wil ik daar graag een fatsoenlijke onderbouwing voor zien anders praat je namelijk gewoon weer poep.
50 bedoel jequote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:34 schreef du_ke het volgende:
30 komt gemiddeld genomen meer in de buurt.
Ik kan geen accountantsverklaring of gequote uitspraak op tape afgeven neequote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar dat is ook niet het geval.
Maar goed wat wil je nu zeggen? Je kan niet hard maken dat het pvda lidmaatschap invloed heeft op de programma's, gewoon weer goedkope retoriek dus?
Maak het gewoon maar hardquote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
ja natuurlijk
[..]
![]()
hoe naief moet je zijn om het niet te geloven, voor jou zal een onderbouwing dat pvda in de top van hilversum leidt tot linkse beinvloeding van programmas nooit goed zijn.
Iets van 36% gem. Volgens Elsevier een tijdje terug.quote:
Sorry maar ik zie liever feiten dan dit soort goedkope retoriek. Jammer ook dat je het weer niet kan laten om te beginnen met schelden. Is dat omdat je inhoudelijk weer niets kan bieden?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:18 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Ik kan geen accountantsverklaring of gequote uitspraak op tape afgeven nee![]()
Maar alleen een onruststoker of naieve dwaas (volgens mij ben jij beide) loopt hier op door te drammen
het blad dat jij anders nooit geloofd alleen nu wel nu het je uitkomtquote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Iets van 36% gem. Volgens Elsevier een tijdje terug.
Oh jongen dat je denkt dat het er zo in de wereld aan toe gaat toont gewoon aan hoe naief en wereldvreemd je bentquote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik zie graag de notuelen van de vergadering waarin Bos of Kok de inhoud van programma's bepaalt. Laat het maar zien.
schelden? waar dan?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Sorry maar ik zie liever feiten dan dit soort goedkope retoriek. Jammer ook dat je het weer niet kan laten om te beginnen met schelden. Is dat omdat je inhoudelijk weer niets kan bieden?
Mij uitmaken voor onruststoker of naïeve dwaas is nergens voor nodig en benadrukt vooral je eigen niveau.quote:
Geloof ik Elsevier nooit?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:31 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
het blad dat jij anders nooit geloofd alleen nu wel nu het je uitkomt
Of jij toont aan dat je veel loopt te roepen maar niets kan onderbouwen. BNW een betere plek voor je?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:33 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Oh jongen dat je denkt dat het er zo in de wereld aan toe gaat toont gewoon aan hoe naief en wereldvreemd je bent![]()
kots op Duke
Wat een bullshit. Harm Bruins Slot is zelfs een CDA'er.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:15 schreef Napalm het volgende:
[..]
Daarom was op een gegeven moment de halve hilversumse top oud-pvdaer...
Ja, het lijken wel spammers ingehuurd door een of andere vermogendheid.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Harm Bruins Slot is zelfs een CDA'er.
Echt treurig om te zien hoe dit topic weer gekaapt wordt door libertariërs zonder in te gaan op de OP. Het is weer het typische gejank van 'belasting heffen is sowieso diefstal'.
Ze profiteren van de strenge ontslagbescherming in Nederland en kunnen daarom hun werkdagen besteden aan Fokquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:10 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja, het lijken wel spammers ingehuurd door een of andere vermogendheid.
Stel je voor zeg. Vraagtekens stellen bij overheidspropaganda.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:10 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja, het lijken wel spammers ingehuurd door een of andere vermogendheid.
Maar als je in een topic over de publieke omroep over belasting heffen begint lijk je echt wel op een libertarische spambot.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:14 schreef Transcendentaal3 het volgende:
[..]
Stel je voor zeg. Vraagtekens stellen bij overheidspropaganda.
Die libertariërs toch....
Men kan ook gewoon genuanceerd ingaan op de OP: iedereen weet wel dat de VARA, VPRO en AVRO geen verlengstuk van de regering is. Maar als zij moeten aankloppen bij ministeries voor subsidies terwijl tegelijkertijd hun vaste budgetten door de politiek zijn gehalveerd dan is de onafhankelijkheid wel in het geding.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:14 schreef Transcendentaal3 het volgende:
[..]
Stel je voor zeg. Vraagtekens stellen bij overheidspropaganda.
Die libertariërs toch....
Teveel geld te besteden? Het is maar 125000 euro hoor. Natuurlijk is het zonde van de centen maar ik vind het geen sterk teken dat 'de overheid te veel geld te besteden heeft'.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als zelfs de nationale weermalloot subsidie krijgt is dat op zijn minst een veeg teken dat de overheid veel teveel geld te besteden heeft. En waarom werken er bij de overheid geen mensen die denken. Zijn al die subsidies wel nodig.
Het is absurd met een hoofdletter A hoe makkelijk de overheid strooit met geld van een ander. Meteen het grootste probleem van de overheid. Het is toch niet haar eigen verdiende geld dus who cares.
quote:Op zondag 20 januari 2008 00:24 schreef SCH het volgende:
Sommige subsidies komen wel erg onzinnig over. Alsof het potje voor dat jaar nog op moest ofzo.
Is toch zo. Een subsidie omdat er een paar allochtonen met een tshirt met logo aan door het beeld huppelen vind ik nogal merkwaardig overkomen al moeten ze dat verder zelf weten, ik heb dat hele &-project nooit zo zien zitten (erfenis van Verdonk trouwensquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |