Dat snap ik. Als je zelf mens bent heb je het idee dat je vrije wil hebt, maar dat is lastig te bewijzen. En het is moeilijk te accepteren dat je beeld van de werkelijkheid heel anders is dan de echte werkelijkheid. Daar hebben niet alleen gelovigen last van.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:44 schreef Bog het volgende:
Maar de reacties die ik daarop kreeg vond ik niet echt bevredigend. Ik kreeg alleen maar te horen iets in de trant van "als jij denkt dat we robots zijn ben je niet goed bij je hoofd, dat is gewoon belachelijk".
Dát is op zich niet een probleem. God geeft je de keus voor hem te kiezen, of om dat niet te doen. Doe je dat niet, dan brand je in de hel. Daar kun je nog steeds voor kiezen, dus wat dat betreft heb je wel degelijk, in theorie, een keus.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:44 schreef Bog het volgende:
Ik zit eigenlijk met twee vragen.
Stel je gelooft in god en je gelooft dat je vrije wil hebt, wat heb je daar dan aan als god zegt (dmv bijbel koran etc)wat je moet doen en hoe je moet leven?
Wat verstaan gelovigen dan precies onder vrije wil?
Het element religie maakt het juist interessant.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat snap ik. Als je zelf mens bent heb je het idee dat je vrije wil hebt, maar dat is lastig te bewijzen. En het is moeilijk te accepteren dat je beeld van de werkelijkheid heel anders is dan de echte werkelijkheid. Daar hebben niet alleen gelovigen last van.
Maar dit gaat dus over vrije wil. Het element religie is eigenlijk niet eens zo interessant.
Volgens mij gaat het om de vrije wil van de mens, niet die van God.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:11 schreef Het_is_At het volgende:
[..]
Het element religie maakt het juist interessant.
Als vrije wil bestaat en je gelooft dat de vrije wil bestaat dan heb je gelijkquote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat snap ik. Als je zelf mens bent heb je het idee dat je vrije wil hebt, maar dat is lastig te bewijzen. En het is moeilijk te accepteren dat je beeld van de werkelijkheid heel anders is dan de echte werkelijkheid. Daar hebben niet alleen gelovigen last van.
Maar dit gaat dus over vrije wil. Het element religie is eigenlijk niet eens zo interessant.
Dat volgt er dan toch uit? God is een 'ad absurdum' van een mens.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om de vrije wil van de mens, niet die van God.
Maar an sich is er wel de mogelijkheid om niet voor die religieuze levensstijl te kiezen. Als ervoor kiest een opleiding kiest verplicht je jezelf ook tot het volgen van colleges en het afleggen van tentamens. Als je ervoor kiest zelf eten te koken, verplicht je jezelf ook tot boodschappen doen waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:08 schreef Ixnay het volgende:
Vrijheid en religie is niet te combineren.
Kies je voor een religieuze levenstijl, dan beperk je jezelf in je vrijheden.
Bij een religie horen regels en tradities en er wordt bepaald hoe jij en anderen moeten denken.
Dat klopt. Maar er is 1 verschil.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar an sich is er wel de mogelijkheid om niet voor die religieuze levensstijl te kiezen. Als ervoor kiest een opleiding kiest verplicht je jezelf ook tot het volgen van colleges en het afleggen van tentamens. Als je ervoor kiest zelf eten te koken, verplicht je jezelf ook tot boodschappen doen waarschijnlijk.
Keuzes beperken de mogelijkheden altijd, dat is inherent aan een keus.
In feite moet je het zo bekijken, zelfs al is er echt predestinatie, jij weet niet wat die predestinatie is, dus je maakt keuzes niet op basis van wat het eindresultaat is, maar op basis van factoren die op dit moment bekend zijn. Dus is er wel sprake van keuzevrijheid, want niemand anders maakt die beslissing voor je, zelfs al zou iemand (god) weten wat die beslissing van je zou zijn voordat je die maakt en waar die toe zou leiden.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Problematischer is dat sommigen zeggen dat God voorkennis heeft van hetgeen komen gaat, d.w.z. dat bij je geboort al vast staat of je naar de hemel of de hel gaat, en dat God weet wat je morgen doet. De vraag of voorkennis verenigbaar is met vrije wil vind ik veel lastiger, en ik ben geneigd te zeggen dat het onmogelijk is, alhoewel menig gelovige daar anders over denkt.
met predestinatie is er geen keuze omdat wat je gaat doen al vast staat.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:09 schreef Nikske het volgende:
[..]
In feite moet je het zo bekijken, zelfs al is er echt predestinatie, jij weet niet wat die predestinatie is, dus je maakt keuzes niet op basis van wat het eindresultaat is, maar op basis van factoren die op dit moment bekend zijn. Dus is er wel sprake van keuzevrijheid, want niemand anders maakt die beslissing voor je, zelfs al zou iemand (god) weten wat die beslissing van je zou zijn voordat je die maakt en waar die toe zou leiden.
Misschien is de idee van "predestinatie" wel zoiets als terugkijken naar de toekomst. Ik denk dat het toch niet zo'n vreemd idee is dat er voor een hypothetische god geen tijd bestaat, en deze dus zowel in het verleden als in de toekomst kan kijken.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:16 schreef Neurot het volgende:
[..]
met predestinatie is er geen keuze omdat wat je gaat doen al vast staat.
maar omdat je niet weet wat de predestinatie is heb je in deze de ilussie dat je een keuze kan maken
Dat kan ik me voorstellen. En ik kan me voorstellen dat ik denk een vrije wil te hebben, maar, uiteindelijk ligt het hele pad dat ik afleg al van te voren vast. God zou me, als-ie zou willen, precies kunnen vertellen of ik verdoemd ben of niet, en wanneer ik dood ga. Prima, máár, dat betekent dus dat ik op zich niet echt anders kan dan ik doe. En toch kun je daardoor dus voor veroordeeld worden. En dat vind ik dan typisch. (Alhoewel er genoeg Bijbelse passages zijn die zo'n beeld verdedigen.)quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:27 schreef Nikske het volgende:
[..]
Misschien is de idee van "predestinatie" wel zoiets als terugkijken naar de toekomst. Ik denk dat het toch niet zo'n vreemd idee is dat er voor een hypothetische god geen tijd bestaat, en deze dus zowel in het verleden als in de toekomst kan kijken.
Je kunt dan net zo goed zeggen dat in de geschiedenis niemand eigenlijk een keuze had, omdat de geschiedenis zo gelopen is als deze gelopen is, en wij weten welke keuzen eenieder heeft moeten maken om op dit punt uit te komen...
is dat diezelfde filosofie die jack chick ook verkondigde? dat god bij iedereen in z'n leven op een gegeven moment een proxy stuurt (in de vorm van een mens) die diegene vertelt over den heere enzo. En als je dat dan afslaat ben je voer voor de hondsdolle helhondenquote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:34 schreef Neurot het volgende:
in de predestinatie volgens Calvijn is het onmogelijk dat iemand Gods "liefde" kan accepteren zonder dat God iemand uitkiest en in zijn leven komt.
en deze keuze van God heeft niks te maken met wat je voor dat punt in je leven hebt uitgespookt
Nee, predestinatie zegt dat God van te voren al heeft bepaald of je uitverkoren bent of niet. Elk mens is door en door verdorven, maar een beperkte groep wordt door God onvoorwaardelijk uitgekozen. Die uitverkiezing is niet iets wat je naast je neer kunt leggen, en de ware gelovigen blijven dan ook behouden.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
is dat diezelfde filosofie die jack chick ook verkondigde? dat god bij iedereen in z'n leven op een gegeven moment een proxy stuurt (in de vorm van een mens) die diegene vertelt over den heere enzo. En als je dat dan afslaat ben je voer voor de hondsdolle helhonden
Overigens was Calvijn ook niet te beroerd om af en toe dat Godsoordeel een handje te helpen, zoals in het geval van Michael Servet, die een wat andere opvatting had over de drie-eenheid dan Calvijn, en derhalve, als Calvijn het kon helpen, niet levend uit Genčve zou vertrekken. Een paar jaar later lukte het, en werd-ie verbrand. (Alhoewel Calvijn nog wel zo goed was om voor te stellen dat ze hem eerst maar dood zouden steken voor hem te verbranden.)quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:49 schreef Nikske het volgende:
Nee, Calvijn dacht dat god van tevoren al besloot wie hij toe zou laten tot de hemel en wie hij verbande naar de hel. Dus dat de mens daar in feite zelf geen invloed op had.
"God ontfermt zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil" (Romeinen 9,18)
Ik geloof dat bepaalde dingen absoluut slecht zijn. Vloeken, kwaad worden, stelen, liegen. Zijn absoluut slechte dingen. Toch doen we ze ook allemaal, ook allemaal onze vrije wil om ze (toch) te doen, tegen beter weten in.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:19 schreef Neruo het volgende:
Vrije wil is in zekere, uber-objectieve, zin niet-bestaand.
Maar op menselijk niveau kan je wel prima spreken van vrije wil, en verantwoordelijkheid, en dergelijke, als je het mij vraagt.
Behalve als je gelooft dat bepaalde dingen absoluut slecht zijn, dan lul je uit je nek aangezien dat niet strookt met de reliteit. Homoseksualiteit is aangeboren, tenminste er komt steeds meer en meer bewijs wat dat bevestigt, en als je zegt dat homos in de hel branden voor hun 'keuze' ben je gewoon fout bezig.
Dus ja, religie en vrije wil gaan niet goed samen. Dat is niet zo belangrijk, want religie gaat ook niet samen met kritisch nadenken, dus deze 'issue' speelt alleen bij theologen die wel geloven en soms kritisch nadenken.
Vloeken is een goede manier om frustratie weg te werken, kwaad worden wil soms net dat stukje extra geven om iets gedaan te krijgen, een leugentje om eigen bestwil kan iemand helpen en stelen als anders je kinderen doodgaan van de honger lijkt me ook aan de positieve kant van 't spectrum.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:27 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik geloof dat bepaalde dingen absoluut slecht zijn. Vloeken, kwaad worden, stelen, liegen. Zijn absoluut slechte dingen. Toch doen we ze ook allemaal, ook allemaal onze vrije wil om ze (toch) te doen, tegen beter weten in.
Akkoord mijn 'absoluut' slecht had ik beter kunnen nuanceren.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:03 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Vloeken is een goede manier om frustratie weg te werken, kwaad worden wil soms net dat stukje extra geven om iets gedaan te krijgen, een leugentje om eigen bestwil kan iemand helpen en stelen als anders je kinderen doodgaan van de honger lijkt me ook aan de positieve kant van 't spectrum.
Waar haal jij je weegschaal vandaan waarmee jij iets als 'absoluut slecht' kunt afwegen?
Kwaad worden absoluut slecht? Zelfs God wordt volgens mij wel eens kwaad in de Bijbel.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:27 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik geloof dat bepaalde dingen absoluut slecht zijn. Vloeken, kwaad worden, stelen, liegen. Zijn absoluut slechte dingen. Toch doen we ze ook allemaal, ook allemaal onze vrije wil om ze (toch) te doen, tegen beter weten in.
In Sparta lang geleden was pesten misschien wel iets heel goeds, om de zwakke kinderen van de sterke kinderen te onderscheiden. Ik vind nu zelf dat pesten slecht is, en dat inderdaad mensen die pesten bestraft moeten worden. Maar dat maakt het niet absoluut slecht. Zoals Invictus_ al zei, er is geen magische weegschaal om goed en slecht te bepalen. Er is nergens buiten de mens om een lijst met objectief, altijd geldende goedheden en kwaden.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:12 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Akkoord mijn 'absoluut' slecht had ik beter kunnen nuanceren.
Maar neem als voorbeeld nu pesten. Dat is over het algemeen toch niet goed te noemen, toch kunnen kinderen er wellicht weinig aan doen. Ze hebben bijvoorbeeld een laag zelfbeeld en reageren dat af op anderen door hun te pesten. Toch moeten ze voor het pesten gestraft worden, toch?
Dus... ? Natuurlijk wil je dat gedrag niet aanmoedigen, dus straf je ze ervoor als je het idee hebt dat dat de juiste maatregel is om het pesten tegen te gaan.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:12 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Akkoord mijn 'absoluut' slecht had ik beter kunnen nuanceren.
Maar neem als voorbeeld nu pesten. Dat is over het algemeen toch niet goed te noemen, toch kunnen kinderen er wellicht weinig aan doen. Ze hebben bijvoorbeeld een laag zelfbeeld en reageren dat af op anderen door hun te pesten. Toch moeten ze voor het pesten gestraft worden, toch?
Dus pesten is slecht. Dus moeten die kinderen gestraft worden, terwijl ze er niks aan kunnen doen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dus... ? Natuurlijk wil je dat gedrag niet aanmoedigen, dus straf je ze ervoor als je het idee hebt dat dat de juiste maatregel is om het pesten tegen te gaan.
Ook dat moet genuanceerd; als docent is het redelijk speciale onderwijs kan ik stellen dat het niet altijd de pester maar soms ook de gepeste is die aangepakt moet worden. Natuurlijk heb je gelijk dat er een globale lijn is te trekken, maar een absolute, nooit.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:12 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Akkoord mijn 'absoluut' slecht had ik beter kunnen nuanceren.
Maar neem als voorbeeld nu pesten. Dat is over het algemeen toch niet goed te noemen, toch kunnen kinderen er wellicht weinig aan doen. Ze hebben bijvoorbeeld een laag zelfbeeld en reageren dat af op anderen door hun te pesten. Toch moeten ze voor het pesten gestraft worden, toch?
Maar over het algemeen kun je stellen dat pesten slecht is, ook al kan de desbetreffende pester er wellicht niets aan doen dat hij pest.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:19 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ook dat moet genuanceerd; als docent is het redelijk speciale onderwijs kan ik stellen dat het niet altijd de pester maar soms ook de gepeste is die aangepakt moet worden. Natuurlijk heb je gelijk dat er een globale lijn is te trekken, maar een absolute, nooit.
Tuurlijk, net zoals pijn vervelend is maar er mensen grof betalen om er van langs te krijgen met een zweep.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar over het algemeen kun je stellen dat pesten slecht is, ook al kan de desbetreffende pester er wellicht niets aan doen dat hij pest.
Dat vind ik interessant. Wat moet je met de gepeste doen dan?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:19 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ook dat moet genuanceerd; als docent is het redelijk speciale onderwijs kan ik stellen dat het niet altijd de pester maar soms ook de gepeste is die aangepakt moet worden.
Tegelijkertijd met dat straffen zou je echter kunnen proberen om hun zelfbeeld op te knappen. Het strafrecht in Nederland is ook gericht op het rehabiliteren van veroordeelden. Bij een eeuwige straf is er geen rehabilitatie meer.. Niet echt vergelijkbaar dus.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:12 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Akkoord mijn 'absoluut' slecht had ik beter kunnen nuanceren.
Maar neem als voorbeeld nu pesten. Dat is over het algemeen toch niet goed te noemen, toch kunnen kinderen er wellicht weinig aan doen. Ze hebben bijvoorbeeld een laag zelfbeeld en reageren dat af op anderen door hun te pesten. Toch moeten ze voor het pesten gestraft worden, toch?
Je hebt gelijk dat dat geen criterium is. Wat ik echter wel belangrijk vind is dat homoseksualiteit een privé-aangelegenheid is waarbij niemand - ook niet indirect - wordt benadeeld. Waar zit de zonde dan precies?quote:Op zondag 20 januari 2008 14:54 schreef Jovatov het volgende:
Goed even om samen te vatten nog even een post op het vlak van het hele religie > vrije wil van mijn kant.
De stelling was dat homoseksualiteit niet slecht kan/mag zijn, omdat het aangeboren is en je dus geen andere keuze hebt dan het 'slechte' te doen. Je mag niet zeggen dat homoseksualiteit een zonde is omdat die mensen er niks aan kunnen doen dat ze homoseksueel zijn.
Homoseksualiteitquote:Op zondag 20 januari 2008 16:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat dat geen criterium is. Wat ik echter wel belangrijk vind is dat homoseksualiteit een privé-aangelegenheid is waarbij niemand - ook niet indirect - wordt benadeeld. Waar zit de zonde dan precies?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |