Ik zal het even mijn mening vanuit het christendom redeneren, maar wellicht kunnen ook moslims en anderen hun mening hier over kwijt.quote:Op zondag 20 januari 2008 16:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat dat geen criterium is. Wat ik echter wel belangrijk vind is dat homoseksualiteit een privé-aangelegenheid is waarbij niemand - ook niet indirect - wordt benadeeld. Waar zit de zonde dan precies?
Ook in de Romeinen brief (uit het Nieuwe Testament) wordt ontucht plegen van man tot man als iets gezien waar de doodstraf op staat, zie Romeinen 1.quote:22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Dat is het probleem van god. Niet van de homo.quote:Maar met homoseksualiteit doe je niemand kwaad, dus mag het. Tja, ik geloof dat je jezelf er kwaad mee kan doen, het is denk ik niet goed om zoals de bijbel het omschrijft 'gruwelijke' daden te plegen. En het kan tussen jou en God in komen te staan.
Er word vaker geclaimd dat homoseksualiteit een ziekte is veroorzaakt door gebrek aan iets en dat het genezen kan worden. Dit word alleen in gelovige kringen nog gedacht. Wetenschappelijk gezien zijn er duidelijke verschillen aan te wijzen tussen home- en heteroseksuele mannen, is het aangeboren en geen gebrek aan liefde en valt er niets te genezen.quote:Het punt van dit verhaal is dus dat de homoseksualiteit in feite door zijn ouders kwam, en je er dus van kan 'genezen'.
Een heteroseksuele relatie is niet (deels?) op lust gebaseerd? Kom op zeg.quote:Homoseksualiteit heeft God niet zo bedoeld, ik geloof dat homoseksualiteit onder andere gebaseerd kan zijn op lust.
Ach, Ted Haggard wist wel de daad bij het woord te voegen anders. Nu is hij echter weer genezen! Écht!quote:Op zondag 20 januari 2008 17:16 schreef Rens_Wilders het volgende:
Nou een 'bekeerde homo' is gewoon nooit homo geweest hoor
Dat is misschien wel logisch. Je ziet ook dat onvruchtbaarheid als een Goddelijke vloek werd gezien.quote:Op zondag 20 januari 2008 17:06 schreef Haushofer het volgende:
Daar heb je een goed punt; je benadeelt er niemand mee. Ik denk dat het idee dat homosexualiteit zondig is, voortkomt uit het idee dat het leven als heilig wordt gezien. Sex wordt dus als soort van heilige daad gezien als er leven uit voort komt. Als er geen leven uit voort kan komen, wordt het niet gezien als heilig. En dit standpunt kan al vrij snel omslaan naar "zondig".
Ik heb dat soort boekjes ook nog van de kerkgemeente gehad toen. Meteen werden er even een boel dingen (zoals homoseksualiteit, travestie, fetisjisme, bestialiteit, transseksualiteit en pedoseksualiteit) op één grote hoop gegooid en met dezelfde oplossing bestreden : Flink bidden, dan geneest God je wel. Men is dan nog verwonderd ook wanneer je aangeeft dergelijke literatuur enigszins wereldvreemd te beschouwen..quote:Overigens vind ik het " genezen willen van homo's" ziek. Een goeie vriendin van me is lesbisch, en die kreeg ook te horen van haar kerk dat ze voor d'r wouden bidden. Van zulke betonnen platen gaan m'n nekharen overeind staan.
Beginnend met deze quote heb je het constant alleen maar over homosexualiteit tussen mannen. Hoe zit dat met vrouwen? Is dat een 'zonde' die wel stiekem door de vingers wordt gezien?quote:Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Daar zegt de Bijbel eigenlijk niet zoveel over.quote:Op zondag 20 januari 2008 17:32 schreef Joachim het volgende:
[..]
Beginnend met deze quote heb je het constant alleen maar over homosexualiteit tussen mannen. Hoe zit dat met vrouwen? Is dat een 'zonde' die wel stiekem door de vingers wordt gezien?
Het is een mooi voorbeeldje van een achterhaald idee wat met volle wanhoop wordt geprobeerd vast te houden. Er zijn tegenwoordig ook al zat Christenen die met mekaar naar bed gaan voor het huwelijk, terwijl dat in de Thora wordt veroordeelt. En hoeveel Christenen verlaten hun ongelovige partner omdat ze een probleem zien tussen hun geloofsverschillen, terwijl dat nadrukkelijk door Paulus veroordeelt wordt?quote:Op zondag 20 januari 2008 17:32 schreef Alicey het volgende:
Ik heb dat soort boekjes ook nog van de kerkgemeente gehad toen. Meteen werden er even een boel dingen (zoals homoseksualiteit, travestie, fetisjisme, bestialiteit, transseksualiteit en pedoseksualiteit) op één grote hoop gegooid en met dezelfde oplossing bestreden : Flink bidden, dan geneest God je wel. Men is dan nog verwonderd ook wanneer je aangeeft dergelijke literatuur enigszins wereldvreemd te beschouwen..
Dan is het nooit een homoseksueel geweest, maar is het een biseksueel.quote:Op zondag 20 januari 2008 17:00 schreef Jovatov het volgende:
Ik als christen ken een man (subjectief wellicht) die vroeger homoseksueel was, maar nu gelukkig getrouwd met een vrouw.
Homoseksualiteit is iets dat in de meeste gevallen aangeboren is en ook in de hersenen als dusdanig aantoonbaar is. Een kwestie van diversiteit die alleen ooit tot ziekte werd bestempeld omdat andere mensen zich zo nodig hun afkeuring moesten duidelijk maken.quote:Het punt van dit verhaal is dus dat de homoseksualiteit in feite door zijn ouders kwam, en je er dus van kan 'genezen'.
Ook dat kan nog gebeuren..quote:Ik ken ook een man die eerst homoseksueel was, later zich bekeerde trouwde met een vrouw, boegbeeld van de EO, om na een aantal jaar toch weer met een man samen te gaan wonen.
Of homoseksualiteit kan ontstaan door een verkeerde opvoeding betwijfel ik eigenlijk.. Al zal dat vrijwel niet te achterhalen zijn.quote:Ik wil even erbij zeggen dat ik niet geloof dat homoseksualiteit altijd een 'fout' van de ouders is. Soms wel, zoals in het verhaal hierboven, soms ook niet.
Waarom zijn er dan zoveel mensen en andere diersoorten die er aan doen?quote:Homoseksualiteit heeft God niet zo bedoeld,
Bij heteroseksualiteit kan dat natuurlijk net zo goed. Sterker nog, seks is denk ik hoe dan ook gebaseerd op lust.quote:ik geloof dat homoseksualiteit onder andere gebaseerd kan zijn op lust.
Puur omdat er op natuurlijke wijze geen kinderen kunnen ontstaan? Dan zou het huwelijk ook niet mogelijk zijn voor partners waar één van de twee of beiden onvruchtbaar zijn.quote:Een huwelijk tussen twee mannen kan nooit een huwelijk zijn zoals dat in de bijbel omschreven is, en zo'n gezin kan mijns inziens nooit de hoeksteen van de samenleving zijn zoals een 'normaal' gezin dat is.
Kan er met homoseksualiteit meer of ander kwaad worden gedaan dan met heteroseksualiteit? Alle gevallen waarbij ik me kan voorstellen dat ik op een of andere manier schade ondervind door seks te hebben met een vrouw, kunnen gelijk opgaan voor gevallen waarin ik seks heb met een man.quote:Maar met homoseksualiteit doe je niemand kwaad, dus mag het. Tja, ik geloof dat je jezelf er kwaad mee kan doen,
Heteroseksualiteit ook.quote:het is denk ik niet goed om zoals de bijbel het omschrijft 'gruwelijke' daden te plegen. En het kan tussen jou en God in komen te staan.
Dat laatste denk ik ook. Met de kanttekening dat ik homoseksualiteit niet als zonde kan zien.quote:Maargoed, verder vind ik homoseksualiteit in mindere mate belangrijk, omdat zoals gezegd je anderen er geen kwaad mee doet. Ik heb liever een homo die verder geen andere zonde's doet dan een gemene leugenaar die niet homo is. Uiteindelijk zondigen we allemaal homo of geen homo.
In veel gevallen wordt dat ook niet meer als zondig beschouwd.quote:Op zondag 20 januari 2008 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is een mooi voorbeeldje van een achterhaald idee wat met volle wanhoop wordt geprobeerd vast te houden. Er zijn tegenwoordig ook al zat Christenen die met mekaar naar bed gaan voor het huwelijk,
Ook dat inderdaad. Het aantal echtscheidingen is voor zover ik weet sowieso onder christenen niet significant lager dan bij andere geloven.quote:En hoeveel Christenen verlaten hun ongelovige partner omdat ze een probleem zien tussen hun geloofsverschillen, terwijl dat nadrukkelijk door Paulus veroordeelt wordt?
Andere vormen van discriminatie werden overigens ook tot vrij laat met de Bijbel in de hand als deugd gezien. Het is relatief gezien pas recentelijk dat gelijkwaardigheid op basis van ras en sekse algemeen begint te worden.quote:De enige reden dat Christenen tegen homosexualiteit kunnen zijn, is het vasthouden aan een paar regels tekst die verder vrij op hun zelf staan. En het wordt er natuurlijk nog al es van vroeg af in gestampt. Zoals je vaker ziet bij discriminatie.
Ben ik met je eens. Al vind ik dan in dit geval wel dat een uitzondering misschien nog wel gemaakt kan worden voor ambtenaren die voor de openstelling van het huwelijk al werkzaam waren als ambtenaar van de burgerlijke stand..quote:Ik had laatst een discussie met iemand over dat Christelijke ambtenaren homostellen niet hoefden te trouwen. Hij vond dat je daar rekening mee moest houden. Ik vergeleek dat met de volgende situatie: een homo wil zijn/haar rijbewijs op halen bij het gemeentehuis, maar de loketbeambte wil het hem/haar niet meegeven omdat hij/zij homosexueel is, en de persoon wordt naar het loket ernaast doorverwezen. Is dat een manier om met mensen om te gaan? Het is domweg discriminatie. Iemand die homosexualiteit met argwanen aankijkt, vind ik niks anders dan iemand die alle buitenlanders met argwanen aankijkt. Het getuigt van domheid.
Want? Discriminatie is wel okay als je het al jaren doet?quote:Op zondag 20 januari 2008 17:48 schreef Alicey het volgende:
Ben ik met je eens. Al vind ik dan in dit geval wel dat een uitzondering misschien nog wel gemaakt kan worden voor ambtenaren die voor de openstelling van het huwelijk al werkzaam waren als ambtenaar van de burgerlijke stand..
quote:Op zondag 20 januari 2008 17:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Want? Discriminatie is wel okay als je het al jaren doet?
Ik denk dat vrouwen veel makkelijker seksueel met elkaar omgaan dan mannen. Zo makkelijk dat er massa's vrouwen zijn die wel eens sex hebben met een vrouw zonder dat ze het stempel "lesbo" krijgen. Het is op het moment aardig in de mode. Het is gewoon veel minder een probleem.quote:Op zondag 20 januari 2008 18:04 schreef Jovatov het volgende:
Over homoseksualiteit bij vrouwen heeft de bijbel het inderdaad minder, maar ook Paulus noemt ze in de Romeinen brief. Ook dacht ik (maar dit weet ik absoluut niet zeker) dat veel minder vrouwen homoseksueel zijn dan mannen, maargoed, zoals gezegd weet ik dat niet zeker.
Dieven en moordenaars worden zo geboren?quote:Over aseksualiteit zegt Paulus dat het beter is om niet te trouwen en je leven volledig op God te richten. Maar als je het niet kan laten om met vrouwen om te gaan (verliefd en alles wat daar mee te maken heeft) dan kan je beter wel trouwen. Waar het staat weet ik zo snel niet, maar ik kan het opzoeken mits gewenst.
Homoseksualiteit is dus blijkbaar in veel gevallen aangeboren, bij de man uit mijn OP was dat blijkbaar niet zo, maar goed, die bron is niet subjectief dus laten we die maar niet meetellen. Maar dat het aangeboren is betekent niet dat het dus niet zondig is. Immers, andere zonde's zijn ook aangeboren, en kan men feitelijk misschien niets aan doen. Ja God schiep de homo's, maar God schiep ook jou en mij, en wij zondigen ook.
Dat ligt aan je interpretatie van je geloof. Ik hoor wel eens dat God altijd alles vergeeft (als je berouw hebt), dus dan kan in weze niets tussen jou en God in staan.quote:
Over mijn stelling dat homoseksualiteit tussen jou en God in kan staan is het inderdaad zo dat dat niet alleen homoseksualiteit hoeft te zijn. Dit geldt denk ik ook voor seks/drugs/gokverslaving, op zich wellicht niet verkeerd voor je medemens, maar ik denk wel voor jezelf.
Dat is slechts een interpretatie van je geloof. Maakt God ook moordenaars? Moeten die moordenaars door krijgen dat ze zondigen en niet leven zoals Hij dat heeft bedoelt? Waarom maakt God moordenaars?quote:Verder vind ik het belangrijk in deze discussie dat ik homo's dus niet minder acht dan andere mensen. Sterker nog, homoseksualiteit is op zich een 'zonde' die minder schade aanricht dan liegen of stelen. Daarom heb ik dus ook liever een homo dan een leugenaar. Mits de homo in kwestie wel doorheeft dat hij 'zondigt' en niet leeft zoals 'God dat bedoelt heeft'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |