abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 januari 2008 @ 17:00:00 #1
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_56181337
Naar aanleiding van een aantal berichten in het Vrijheid en Religie topic nu een nieuw topic over homoseksualiteit.

Ik neem als basis maar even deze post:
quote:
Op zondag 20 januari 2008 16:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat dat geen criterium is. Wat ik echter wel belangrijk vind is dat homoseksualiteit een privé-aangelegenheid is waarbij niemand - ook niet indirect - wordt benadeeld. Waar zit de zonde dan precies?
Ik zal het even mijn mening vanuit het christendom redeneren, maar wellicht kunnen ook moslims en anderen hun mening hier over kwijt.

Homoseksualiteit is zoals gezegd een privé aangelegenheid.
Dat is ook gelijk het moeilijke aan het onderwerp homoseksualiteit, omdat het zo'n beetje de enige 'zonde' is waarbij er zoals gezegd niemand wordt benadeeld.
Bij moord, liegen, stelen is het simpel dat het verkeerd is, het is simpelweg oneerlijk.
Een belangrijk vers in de bijbel in deze (en ook een van de weinige omtrent dit onderwerp) is Leviticus 18:
quote:
22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Ook in de Romeinen brief (uit het Nieuwe Testament) wordt ontucht plegen van man tot man als iets gezien waar de doodstraf op staat, zie Romeinen 1.

Echt een daadwerkelijke reden waarom het mannen met mannen verkeerd is wordt niet gegeven. Alleen dat het gruwelijk is. Ontucht met dieren is pervers, daarom moet je het ook niet doen. Dat is dus ook het standpunt van de meeste kerken, het is gruwelijk, niet doen dus.

Ik persoonlijk vind het een moeilijk onderwerp, is homoseksualiteit nu een zonde. Een kenmerk van een zonde is dat het slecht is. Maar homoseksualiteit tussen twee mannen is op zich niet slecht te noemen, als in, je doet er niemand kwaad mee. Seks voor het huwelijk is ook zoiets, je doet er niemand kwaad mee, dus waarom niet.

Ik als christen ken een man (subjectief wellicht) die vroeger homoseksueel was, maar nu gelukkig getrouwd met een vrouw. Deze man vertelde dat hij zijn vader hem nooit echt lief heeft gehad. Hij mocht ook nooit huilen van zijn vader, en merkte niet dat zijn vader van hem hield. Toen hij op een moment een man tegenkwam die wel aardig van hem was, die hem omhelsde was dat, volgens hem, zo 'heftig' dat hij daar meer van wilde. Sterker nog, hij werd verliefd op deze andere man (vlinders in de buik, de hele reutemeteut), op een gegeven moment ging hij samenwonen met deze man.
Toch voelde het allemaal niet goed, hij ging praten met andere christenen en scheidde van deze man. Nu vandaag is hij dus gelukkig getrouwd met een vrouw en heeft ook kinderen.
Het punt van dit verhaal is dus dat de homoseksualiteit in feite door zijn ouders kwam, en je er dus van kan 'genezen'.
Ik ken ook een man die eerst homoseksueel was, later zich bekeerde trouwde met een vrouw, boegbeeld van de EO, om na een aantal jaar toch weer met een man samen te gaan wonen.

Ik wil even erbij zeggen dat ik niet geloof dat homoseksualiteit altijd een 'fout' van de ouders is. Soms wel, zoals in het verhaal hierboven, soms ook niet.

Homoseksualiteit heeft God niet zo bedoeld, ik geloof dat homoseksualiteit onder andere gebaseerd kan zijn op lust. Een huwelijk tussen twee mannen kan nooit een huwelijk zijn zoals dat in de bijbel omschreven is, en zo'n gezin kan mijns inziens nooit de hoeksteen van de samenleving zijn zoals een 'normaal' gezin dat is.

Maar met homoseksualiteit doe je niemand kwaad, dus mag het. Tja, ik geloof dat je jezelf er kwaad mee kan doen, het is denk ik niet goed om zoals de bijbel het omschrijft 'gruwelijke' daden te plegen. En het kan tussen jou en God in komen te staan.

Maargoed, verder vind ik homoseksualiteit in mindere mate belangrijk, omdat zoals gezegd je anderen er geen kwaad mee doet. Ik heb liever een homo die verder geen andere zonde's doet dan een gemene leugenaar die niet homo is. Uiteindelijk zondigen we allemaal homo of geen homo.
pi_56181502
Daar heb je een goed punt; je benadeelt er niemand mee. Ik denk dat het idee dat homosexualiteit zondig is, voortkomt uit het idee dat het leven als heilig wordt gezien. Sex wordt dus als soort van heilige daad gezien als er leven uit voort komt. Als er geen leven uit voort kan komen, wordt het niet gezien als heilig. En dit standpunt kan al vrij snel omslaan naar "zondig".

Overigens vind ik het " genezen willen van homo's" ziek. Een goeie vriendin van me is lesbisch, en die kreeg ook te horen van haar kerk dat ze voor d'r wouden bidden. Van zulke betonnen platen gaan m'n nekharen overeind staan.
pi_56181530
Levensbeschouwing.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:12:17 #4
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_56181623
Waarom zondigt een homo?

Laat hem lekker
pi_56181684
quote:
Maar met homoseksualiteit doe je niemand kwaad, dus mag het. Tja, ik geloof dat je jezelf er kwaad mee kan doen, het is denk ik niet goed om zoals de bijbel het omschrijft 'gruwelijke' daden te plegen. En het kan tussen jou en God in komen te staan.
Dat is het probleem van god. Niet van de homo.
pi_56181701
Nou een 'bekeerde homo' is gewoon nooit homo geweest hoor
  zondag 20 januari 2008 @ 17:17:19 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_56181723
quote:
Het punt van dit verhaal is dus dat de homoseksualiteit in feite door zijn ouders kwam, en je er dus van kan 'genezen'.
Er word vaker geclaimd dat homoseksualiteit een ziekte is veroorzaakt door gebrek aan iets en dat het genezen kan worden. Dit word alleen in gelovige kringen nog gedacht. Wetenschappelijk gezien zijn er duidelijke verschillen aan te wijzen tussen home- en heteroseksuele mannen, is het aangeboren en geen gebrek aan liefde en valt er niets te genezen.

Ik kan me voorstellen dat een gelovig persoon die is opgevoed met het idee dat homoseksualiteit slecht is zich beter gaat voelen als hij is "genezen", maar dat heeft meer met misplaatste schuldgevoelens binnen de geloofsbelevenis te maken dan het daadwerkelijk ziek voelen vanwege homoseksualiteit.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_56181858
Hoe kan een homosexuele aard tussen God en de mens komen ? Is God een macho die bang is dat-Ie versiert wordt door Zijn mannelijke volgelingen ?

Ik denk dat een goede vraag is die hier gesteld moet worden is: welke Bijbelse principes, behalve rechtstreekse aantijgingen, staan homosexualiteit in de weg? Je noemt zelf dat het het idee van het gezin als hoeksteen belemmert. Maar is dat altijd belangrijk? Monikken zouden dan ook zondig zijn, want zij wijden hun leven aan God zonder gezin te stichten.

Je uitspraak "soms is homosexualiteit een fout van de ouders, soms niet" vind ik bijzonder krom. De homosexuele mensen die ik ken hebben allemaal niet bepaald een trauma thuis ondervonden ofzo. Het is hun geaardheid. Je doet hier net alsof het half om half zou zijn. Dan ben ik benieuwd hoeveel homosexuele mensen je echt kent, in plaats van via via.

Op het GSP te Groningen, een vereniging voor levensbeschouwing waar een aantal pastoren aan verbonden zijn, is er trouwens elk jaar een cursus waarin homosexuele mensen met elkaar kunnen praten over wat hun geaardheid voor hun betekent en hoe ze het plaatsen in hun geloofsovertuigingen. Daar wordt geen enkel waarde-oordeel geveld.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:26:32 #9
137975 Twpk
We are muppets
pi_56181925
quote:
Homoseksualiteit heeft God niet zo bedoeld, ik geloof dat homoseksualiteit onder andere gebaseerd kan zijn op lust.
Een heteroseksuele relatie is niet (deels?) op lust gebaseerd? Kom op zeg.

Waar komt die fascinatie met het sexleven van anderen vandaan. Ik krijg er altijd een wat vreemd gevoel bij.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:27:11 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56181946
Ik vind het heel vreemd. Je geeft aan dat je niet kunt bedenken waarom homoseksualiteit zonde is, maar vanuit de gedachte dat de Bijbel het bij het rechte eind zal hebben, neem je toch aan dat ‘gruwelijk’ is. Toegegeven, de gedachte om met een man seks te hebben trekt mij ook niet bepaald, maar dat geldt ook voor sommige vrouwen, met name als ze qua leeftijd met mij flink verschillen.

Dat maakt het naar mijn mening meer een persoonlijke overtuiging over wat ‘gruwelijk’ is, en wat niet. Bij de oude Grieken (ja, daar zijn ze), waren er ook wel discussies over homoseksualiteit, maar daar ging het er meer om welke vorm van liefde de voorkeur verdiende voor een man. Het was echter niet ongewoon.

Als we de Bijbel buiten beschouwing laten, dan zien we echter ook onder dieren homoseksualiteit, en er zijn theorieën waarom dit voor komt, en wat de rol is, sommige wijzen op een soort versteviging van de groepsstructuur. Deze theorie is echter nog niet bewezen. Maar het is typisch dat het bij dieren voorkomt. Nu komt er meer gedrag voor bij dieren dat bij mensen als afkeurenswaardig wordt gezien, omdat mensen over meer zelfbewustzijn en -reflectie zouden beschikken, maar het wijst er m.i. wel op dat het geen gevolg van decadentie is.

De vraag rijst dan ook, hoe kan het dat in Gods schepping op zoveel plekken homoseksualiteit voorkomt, terwijl het gruwelijk is?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:30:24 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56182011
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:16 schreef Rens_Wilders het volgende:
Nou een 'bekeerde homo' is gewoon nooit homo geweest hoor
Ach, Ted Haggard wist wel de daad bij het woord te voegen anders. Nu is hij echter weer genezen! Écht!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:32:05 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56182050
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:06 schreef Haushofer het volgende:
Daar heb je een goed punt; je benadeelt er niemand mee. Ik denk dat het idee dat homosexualiteit zondig is, voortkomt uit het idee dat het leven als heilig wordt gezien. Sex wordt dus als soort van heilige daad gezien als er leven uit voort komt. Als er geen leven uit voort kan komen, wordt het niet gezien als heilig. En dit standpunt kan al vrij snel omslaan naar "zondig".
Dat is misschien wel logisch. Je ziet ook dat onvruchtbaarheid als een Goddelijke vloek werd gezien.
quote:
Overigens vind ik het " genezen willen van homo's" ziek. Een goeie vriendin van me is lesbisch, en die kreeg ook te horen van haar kerk dat ze voor d'r wouden bidden. Van zulke betonnen platen gaan m'n nekharen overeind staan.
Ik heb dat soort boekjes ook nog van de kerkgemeente gehad toen. Meteen werden er even een boel dingen (zoals homoseksualiteit, travestie, fetisjisme, bestialiteit, transseksualiteit en pedoseksualiteit) op één grote hoop gegooid en met dezelfde oplossing bestreden : Flink bidden, dan geneest God je wel. Men is dan nog verwonderd ook wanneer je aangeeft dergelijke literatuur enigszins wereldvreemd te beschouwen..
pi_56182074
quote:
Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Beginnend met deze quote heb je het constant alleen maar over homosexualiteit tussen mannen. Hoe zit dat met vrouwen? Is dat een 'zonde' die wel stiekem door de vingers wordt gezien?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  zondag 20 januari 2008 @ 17:33:36 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56182096
De Bijbel zegt trouwens - voor zover ik weet althans - niets over aseksualiteit. Dat is echter ook iets waarbij er geen nageslacht zal komen. Of valt dat onder de noemer celibaat (alsof het een verdienste zou zijn) en is het dan juist weer goed?
  zondag 20 januari 2008 @ 17:37:49 #15
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56182200
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:32 schreef Joachim het volgende:

[..]

Beginnend met deze quote heb je het constant alleen maar over homosexualiteit tussen mannen. Hoe zit dat met vrouwen? Is dat een 'zonde' die wel stiekem door de vingers wordt gezien?
Daar zegt de Bijbel eigenlijk niet zoveel over.
pi_56182275
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:32 schreef Alicey het volgende:

Ik heb dat soort boekjes ook nog van de kerkgemeente gehad toen. Meteen werden er even een boel dingen (zoals homoseksualiteit, travestie, fetisjisme, bestialiteit, transseksualiteit en pedoseksualiteit) op één grote hoop gegooid en met dezelfde oplossing bestreden : Flink bidden, dan geneest God je wel. Men is dan nog verwonderd ook wanneer je aangeeft dergelijke literatuur enigszins wereldvreemd te beschouwen..
Het is een mooi voorbeeldje van een achterhaald idee wat met volle wanhoop wordt geprobeerd vast te houden. Er zijn tegenwoordig ook al zat Christenen die met mekaar naar bed gaan voor het huwelijk, terwijl dat in de Thora wordt veroordeelt. En hoeveel Christenen verlaten hun ongelovige partner omdat ze een probleem zien tussen hun geloofsverschillen, terwijl dat nadrukkelijk door Paulus veroordeelt wordt?

De enige reden dat Christenen tegen homosexualiteit kunnen zijn, is het vasthouden aan een paar regels tekst die verder vrij op hun zelf staan. En het wordt er natuurlijk nog al es van vroeg af in gestampt. Zoals je vaker ziet bij discriminatie.

Ik had laatst een discussie met iemand over dat Christelijke ambtenaren homostellen niet hoefden te trouwen. Hij vond dat je daar rekening mee moest houden. Ik vergeleek dat met de volgende situatie: een homo wil zijn/haar rijbewijs op halen bij het gemeentehuis, maar de loketbeambte wil het hem/haar niet meegeven omdat hij/zij homosexueel is, en de persoon wordt naar het loket ernaast doorverwezen. Is dat een manier om met mensen om te gaan? Het is domweg discriminatie. Iemand die homosexualiteit met argwanen aankijkt, vind ik niks anders dan iemand die alle buitenlanders met argwanen aankijkt. Het getuigt van domheid.
  zondag 20 januari 2008 @ 17:42:16 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56182302
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:00 schreef Jovatov het volgende:

Ik als christen ken een man (subjectief wellicht) die vroeger homoseksueel was, maar nu gelukkig getrouwd met een vrouw.
Dan is het nooit een homoseksueel geweest, maar is het een biseksueel.
quote:
Homoseksualiteit is iets dat in de meeste gevallen aangeboren is en ook in de hersenen als dusdanig aantoonbaar is. Een kwestie van diversiteit die alleen ooit tot ziekte werd bestempeld omdat andere mensen zich zo nodig hun afkeuring moesten duidelijk maken.
quote:
Ik ken ook een man die eerst homoseksueel was, later zich bekeerde trouwde met een vrouw, boegbeeld van de EO, om na een aantal jaar toch weer met een man samen te gaan wonen.
Ook dat kan nog gebeuren..
quote:
Ik wil even erbij zeggen dat ik niet geloof dat homoseksualiteit altijd een 'fout' van de ouders is. Soms wel, zoals in het verhaal hierboven, soms ook niet.
Of homoseksualiteit kan ontstaan door een verkeerde opvoeding betwijfel ik eigenlijk.. Al zal dat vrijwel niet te achterhalen zijn.
quote:
Homoseksualiteit heeft God niet zo bedoeld,
Waarom zijn er dan zoveel mensen en andere diersoorten die er aan doen?
quote:
ik geloof dat homoseksualiteit onder andere gebaseerd kan zijn op lust.
Bij heteroseksualiteit kan dat natuurlijk net zo goed. Sterker nog, seks is denk ik hoe dan ook gebaseerd op lust.
quote:
Een huwelijk tussen twee mannen kan nooit een huwelijk zijn zoals dat in de bijbel omschreven is, en zo'n gezin kan mijns inziens nooit de hoeksteen van de samenleving zijn zoals een 'normaal' gezin dat is.
Puur omdat er op natuurlijke wijze geen kinderen kunnen ontstaan? Dan zou het huwelijk ook niet mogelijk zijn voor partners waar één van de twee of beiden onvruchtbaar zijn.
quote:
Maar met homoseksualiteit doe je niemand kwaad, dus mag het. Tja, ik geloof dat je jezelf er kwaad mee kan doen,
Kan er met homoseksualiteit meer of ander kwaad worden gedaan dan met heteroseksualiteit? Alle gevallen waarbij ik me kan voorstellen dat ik op een of andere manier schade ondervind door seks te hebben met een vrouw, kunnen gelijk opgaan voor gevallen waarin ik seks heb met een man.
quote:
het is denk ik niet goed om zoals de bijbel het omschrijft 'gruwelijke' daden te plegen. En het kan tussen jou en God in komen te staan.
Heteroseksualiteit ook.
quote:
Maargoed, verder vind ik homoseksualiteit in mindere mate belangrijk, omdat zoals gezegd je anderen er geen kwaad mee doet. Ik heb liever een homo die verder geen andere zonde's doet dan een gemene leugenaar die niet homo is. Uiteindelijk zondigen we allemaal homo of geen homo.
Dat laatste denk ik ook. Met de kanttekening dat ik homoseksualiteit niet als zonde kan zien.
pi_56182462
Het begint er steeds meer en meer op te lijken dat homoseksualiteit aangeboren is. De hersenen van homoseksuelen zijn net iets anders dan de hersenen van heteroseksuelen (de mannelijke homoseksuelen hebben een hersengebied wat heel 'vrouwelijk' is). Er zijn nog een paar van zulke dingen.

Dus dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt (zelfs het stenigen van homoseksuelen predikt) staat echt nergens op. God maakt mensen homoseksueel, en laat zijn volgelingen die mensen dan discrimineren en (gelukkig niet zo vaak meer) vermoorden. Maar goed, dat de bijbel vol staat met onwaarheden en onlogisch heden is niets nieuws.

Dat mensen homoseksualiteit afkeuren is gewoon omdat ze het eng of smerig vinden. En aangezien mensen nogal snel geneigd zijn tot discrimineren en haat tegen anders denkenden zijn de homoseksuelen helaas een populair doelwit van haat en discriminatie. Slaat echt nergens op, ze zijn niemand tot last. Ik vind het zelf ook een beetje vies om aan homoseks te denken, maar dat is geen reden om niet met homoseksuelen normaal om te kunnen gaan. Ik vind zalm ook niet zo lekker en ik ga dat ook niet verbieden of mensen die het wel eten stenigen of anders behandelen.

Dus go go gelijkheid en respect voor iedereen including homoseksuelen.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
  zondag 20 januari 2008 @ 17:48:35 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56182475
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is een mooi voorbeeldje van een achterhaald idee wat met volle wanhoop wordt geprobeerd vast te houden. Er zijn tegenwoordig ook al zat Christenen die met mekaar naar bed gaan voor het huwelijk,
In veel gevallen wordt dat ook niet meer als zondig beschouwd.
quote:
En hoeveel Christenen verlaten hun ongelovige partner omdat ze een probleem zien tussen hun geloofsverschillen, terwijl dat nadrukkelijk door Paulus veroordeelt wordt?
Ook dat inderdaad. Het aantal echtscheidingen is voor zover ik weet sowieso onder christenen niet significant lager dan bij andere geloven.
quote:
De enige reden dat Christenen tegen homosexualiteit kunnen zijn, is het vasthouden aan een paar regels tekst die verder vrij op hun zelf staan. En het wordt er natuurlijk nog al es van vroeg af in gestampt. Zoals je vaker ziet bij discriminatie.
Andere vormen van discriminatie werden overigens ook tot vrij laat met de Bijbel in de hand als deugd gezien. Het is relatief gezien pas recentelijk dat gelijkwaardigheid op basis van ras en sekse algemeen begint te worden.
quote:
Ik had laatst een discussie met iemand over dat Christelijke ambtenaren homostellen niet hoefden te trouwen. Hij vond dat je daar rekening mee moest houden. Ik vergeleek dat met de volgende situatie: een homo wil zijn/haar rijbewijs op halen bij het gemeentehuis, maar de loketbeambte wil het hem/haar niet meegeven omdat hij/zij homosexueel is, en de persoon wordt naar het loket ernaast doorverwezen. Is dat een manier om met mensen om te gaan? Het is domweg discriminatie. Iemand die homosexualiteit met argwanen aankijkt, vind ik niks anders dan iemand die alle buitenlanders met argwanen aankijkt. Het getuigt van domheid.
Ben ik met je eens. Al vind ik dan in dit geval wel dat een uitzondering misschien nog wel gemaakt kan worden voor ambtenaren die voor de openstelling van het huwelijk al werkzaam waren als ambtenaar van de burgerlijke stand..
  zondag 20 januari 2008 @ 17:54:04 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56182609
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:48 schreef Alicey het volgende:

Ben ik met je eens. Al vind ik dan in dit geval wel dat een uitzondering misschien nog wel gemaakt kan worden voor ambtenaren die voor de openstelling van het huwelijk al werkzaam waren als ambtenaar van de burgerlijke stand..
Want? Discriminatie is wel okay als je het al jaren doet?
  zondag 20 januari 2008 @ 18:01:19 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56182774
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:54 schreef Iblis het volgende:

[..]

Want? Discriminatie is wel okay als je het al jaren doet?

Nee, maar voor die tijd was er voor hen geen verplichting om dat te doen en ik kan me voorstellen dat het vanuit hun geloof een ernstige belemmering kan zijn. Het is dan wellicht fair dat zij die plicht niet krijgen, al is een verandering van functie dan wellicht ook beter..
  zondag 20 januari 2008 @ 18:04:07 #22
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_56182829
Over homoseksualiteit bij vrouwen heeft de bijbel het inderdaad minder, maar ook Paulus noemt ze in de Romeinen brief. Ook dacht ik (maar dit weet ik absoluut niet zeker) dat veel minder vrouwen homoseksueel zijn dan mannen, maargoed, zoals gezegd weet ik dat niet zeker.

Over aseksualiteit zegt Paulus dat het beter is om niet te trouwen en je leven volledig op God te richten. Maar als je het niet kan laten om met vrouwen om te gaan (verliefd en alles wat daar mee te maken heeft) dan kan je beter wel trouwen. Waar het staat weet ik zo snel niet, maar ik kan het opzoeken mits gewenst.

Homoseksualiteit is dus blijkbaar in veel gevallen aangeboren, bij de man uit mijn OP was dat blijkbaar niet zo, maar goed, die bron is niet subjectief dus laten we die maar niet meetellen. Maar dat het aangeboren is betekent niet dat het dus niet zondig is. Immers, andere zonde's zijn ook aangeboren, en kan men feitelijk misschien niets aan doen. Ja God schiep de homo's, maar God schiep ook jou en mij, en wij zondigen ook.

Over mijn stelling dat homoseksualiteit tussen jou en God in kan staan is het inderdaad zo dat dat niet alleen homoseksualiteit hoeft te zijn. Dit geldt denk ik ook voor seks/drugs/gokverslaving, op zich wellicht niet verkeerd voor je medemens, maar ik denk wel voor jezelf.

Verder vind ik het belangrijk in deze discussie dat ik homo's dus niet minder acht dan andere mensen. Sterker nog, homoseksualiteit is op zich een 'zonde' die minder schade aanricht dan liegen of stelen. Daarom heb ik dus ook liever een homo dan een leugenaar. Mits de homo in kwestie wel doorheeft dat hij 'zondigt' en niet leeft zoals 'God dat bedoelt heeft'.
  zondag 20 januari 2008 @ 18:21:52 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_56183168
quote:
Op zondag 20 januari 2008 18:04 schreef Jovatov het volgende:
Over homoseksualiteit bij vrouwen heeft de bijbel het inderdaad minder, maar ook Paulus noemt ze in de Romeinen brief. Ook dacht ik (maar dit weet ik absoluut niet zeker) dat veel minder vrouwen homoseksueel zijn dan mannen, maargoed, zoals gezegd weet ik dat niet zeker.
Ik denk dat vrouwen veel makkelijker seksueel met elkaar omgaan dan mannen. Zo makkelijk dat er massa's vrouwen zijn die wel eens sex hebben met een vrouw zonder dat ze het stempel "lesbo" krijgen. Het is op het moment aardig in de mode. Het is gewoon veel minder een probleem.
quote:
Over aseksualiteit zegt Paulus dat het beter is om niet te trouwen en je leven volledig op God te richten. Maar als je het niet kan laten om met vrouwen om te gaan (verliefd en alles wat daar mee te maken heeft) dan kan je beter wel trouwen. Waar het staat weet ik zo snel niet, maar ik kan het opzoeken mits gewenst.

Homoseksualiteit is dus blijkbaar in veel gevallen aangeboren, bij de man uit mijn OP was dat blijkbaar niet zo, maar goed, die bron is niet subjectief dus laten we die maar niet meetellen. Maar dat het aangeboren is betekent niet dat het dus niet zondig is. Immers, andere zonde's zijn ook aangeboren, en kan men feitelijk misschien niets aan doen. Ja God schiep de homo's, maar God schiep ook jou en mij, en wij zondigen ook.
Dieven en moordenaars worden zo geboren?
quote:

Over mijn stelling dat homoseksualiteit tussen jou en God in kan staan is het inderdaad zo dat dat niet alleen homoseksualiteit hoeft te zijn. Dit geldt denk ik ook voor seks/drugs/gokverslaving, op zich wellicht niet verkeerd voor je medemens, maar ik denk wel voor jezelf.
Dat ligt aan je interpretatie van je geloof. Ik hoor wel eens dat God altijd alles vergeeft (als je berouw hebt), dus dan kan in weze niets tussen jou en God in staan.
quote:
Verder vind ik het belangrijk in deze discussie dat ik homo's dus niet minder acht dan andere mensen. Sterker nog, homoseksualiteit is op zich een 'zonde' die minder schade aanricht dan liegen of stelen. Daarom heb ik dus ook liever een homo dan een leugenaar. Mits de homo in kwestie wel doorheeft dat hij 'zondigt' en niet leeft zoals 'God dat bedoelt heeft'.
Dat is slechts een interpretatie van je geloof. Maakt God ook moordenaars? Moeten die moordenaars door krijgen dat ze zondigen en niet leven zoals Hij dat heeft bedoelt? Waarom maakt God moordenaars?

Ik denk dat de hele redenatie gebaseerd is op de aanname dat iedereen geboren is als zondaar. Dat is een bepaald geloofsrichting geloof ik? Iets met protestants of hervormd?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 20 januari 2008 @ 18:29:04 #24
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_56183319
God vergeeft inderdaad alles, als je er berouw voor hebt, Jezus droeg die schuld aan het kruis. Maar homoseksualiteit kan daar dus tussen komen te staan, als je daar zogezegd geen berouw voor toont. Net als dat bijvoorbeeld masturbatie daar tussen kan komen te staan, of alcoholverslaving, of drugsgebruik.

God maakt ook moordenaars, evengoed als hij homoseksuelen en leugenaars maakt. Kortgezegd maakte God de mens, en wat die mens van het leven maakt daar gaf God zelf de keuze toe.

Ik geloof niet dat je bent geboren als zondaar, wat je doet ná de geboorte, dat maakt je een zondaar. We liegen, bedriegen, plegen ontucht en zo verder.
  zondag 20 januari 2008 @ 18:33:13 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56183392
Ik vind het grappigste uit de OP nog dat je roept dat homoseksualiteit een "foutje" van god is (hij heeft het zo niet bedoeld). Dus god maakt fouten? Wat voor een god is dit die jij aanhangt?

Daarnaast is homoseksualiteit niet gebasseert op lust. Ookal willen zoveel christenen het zo zien:
"weldra, broeder, gij moet dyne luscht beheerschen dan wordt gij een kuisch begijntje".
Homoseksualiteit een keuze??? Laat me niet lachen. Neger zijn is zeker ook een keuze?

Homoseksualiteit zit in de hersenen maar is in de meeste gevallen iets biologisch, niet psychisch.

Met andere woorden. Jouw god heeft dat letterlijk zo ontworpen dat mensen buiten hun wil om sterke kokhalsneigingen krijgen als ze intiem worden met iemand van het andere geslacht. En om de boel interessant te maken heeft jouw god besloten om dit gedrag wat hij zelf heeft ge-hard-wired strafbaar te maken met een enkeltje hel.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 20-01-2008 19:26:07 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')