Snapte die Ghetto vergelijking ook al niet.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, in Warschau werden ze per huizenblok naar vernietigingskampen gestuurd om plaats te maken voor nieuwe bewoners van dat prachtige stukje Warschau. Vraag me af welk alternatief beter is
Het ophouden van constante raketbeschietingen. De burger was ook diegene die Hamas in de Gazastrook een parlementaire meerderheid heeft gegeven, de burger is de enige die de extremistische partijen kunnen stoppen. Wraakakties kunnen gelukkig niet meer, doordat Israel zich beveiligd heeft tegen de Arabische zelfmoordenaars die lachend Yisrael binnenliepenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:55 schreef boyv het volgende:
[..]
Wat willen ze hier nou mee bereiken? Israel helpt gvd meerdere landen in hun omgeving naar de knoppen, terwijl de wraakacties en haat daardoor erger zullen worden en de grootste getroffen groep nog altijd de (onschuldige) burger is.
Het is belachelijk dat Europa Israel, het enige democratische land in een regio van haat, angst en intolerante mensen en religies niet beschermt en helpt. Israel is de enige vriend van de vrije volkeren.quote:Het is absurd dat Europa niks aan deze grootschalige landroof heeft gedaan toendertijd, maar dat men nu nog klakkeloos toekijkt hoe onschuldige mensen toegang geweigerd wordt tot wat voorheen nog hun eigen land was is echt weer de schande van het jaar.
Even voor de grootmachten lachen, denk je nou echt dat beide partijen )het zijn er tegenwoordig 3) serieus rekening houden met vrede. Zeker aan Joodse zijde is er een grote lobby die vrede wil afdwingen, maar er is niemand aan de andere zijde om mee te praten. Men wil de West Bank wel verlaten, maar wie belooft ze dat de Qassamraketten vervolgens niet op West Jeruzalem neervallen. De terugtrekking uit Gaza was een ramp.quote:Vorig jaar stonden ze in Israel en Palestina nog te jenkeren dat ze er alles aan gingen doen om vrede te bewerkstellen, maar keer op keer wordt het tegendeel bewezen door beide partijen.
quote:Wat moet er in godsnaam gebeuren voordat het daar eens rustig wordt? Je kunt Israel niet teruggeven, omdat er al nieuwe generaties mensen wonen, maar je kunt de uitgezette Palestijnen ook hun land niet de knoppen in laten gaan...
In 1979 bood Israel de Gazastrip aan met een dikke strik eromheen en een mooie teddybeer erbij.quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
-edit==
Dat niemand het overigens raar vind dat de grenzen tussen gaza en Egypte gewoon zijn gesloten.
De Arabische broeders van de "Palestijnen" moeten niks van die lui hebben.
Welke omringende landen? Alleen Egypte heeft een klein stukje grens met Gaza, voor de rest is het omgeven door Israel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, en kom ik dus weer op het volgende...hoe staat het met de handel van de omliggende landen. Ik vind Israël fout in het bouwen op gebied wat rechtmatig niet is gekocht, maar ik vlak die doorlopende eeuwige aanvallen van de andere kant ook niet uit. Die aanvallen doet niemand wat aan. En waarom sluiten de omliggende landen hun grenzen?
Gaza heeft ook een haven, maar de zee is nog steeds door Israel bezet. Er komt geen schip in of uit. Idem met het luchtruim.quote:Last week, both houses of U.S. Congress agreed to withhold 100 million dollars in financial assistance to Egypt following Israeli claims that Egyptian authorities were failing to prevent weapons smuggling to the Gaza Strip.
Egypt normally receives 1.7 billion dollars of U.S. financial aid annually [bron]
Hoe kun je collectief straffen goedpraten?quote:Of ik nu het afsluiten goed praat? Ik weet het niet...misschien wel..
Volgens deze pagina zijn er zo'n negen partijen. De twee grootste zijn Fatah en Hamas en hoe de verkiezingen ook lopen, eentje zit altijd in de regering. Net zoiets als hier vroeger met het CDA en de PvdA. En zolang het bezet gebied is, zal dat 'extreme' er blijven.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:12 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Het ophouden van constante raketbeschietingen. De burger was ook diegene die Hamas in de Gazastrook een parlementaire meerderheid heeft gegeven, de burger is de enige die de extremistische partijen kunnen stoppen. Wraakakties kunnen gelukkig niet meer, doordat Israel zich beveiligd heeft tegen de Arabische zelfmoordenaars die lachend Yisrael binnenliepen
Als Israël zo'n democratisch land is zonder haat, zonder angst en met tolerantie, dan mogen ze zich er wel eens naar gaan gedragen.quote:[..]
Het is belachelijk dat Europa Israel, het enige democratische land in een regio van haat, angst en intolerante mensen en religies niet beschermt en helpt. Israel is de enige vriend van de vrije volkeren.
Voor de rest zou ik zeggen lees je geschiedenisboekjes eens over. Israel is ontstaan uit Brits gebied, dus wat loop je te praten over ´eigen land´. De Arabieren hebben het land sinds 1300 niet meer in handen gehad. Of denk je dat de Elzas en Zuid Tirol ook nog Duits en Oostenrijks zijn. Als je een oorlog aangaat en die verlies moet je betalingen verrichten in welke vorm dan ook
Aan de Joodse zijde is ook een grote lobby met ideëen waar normale, weldenkende mensen zich voor schamen (gelukkig ook veel Israëliërs). Er zijn zat orthodoxe Joden die zonder overlast te veroorzaken leven (what's in a name). Het gaat om een relatief kleine groep extremisten die lebensraum nodig denken te hebben.quote:[..]
Even voor de grootmachten lachen, denk je nou echt dat beide partijen )het zijn er tegenwoordig 3) serieus rekening houden met vrede. Zeker aan Joodse zijde is er een grote lobby die vrede wil afdwingen, maar er is niemand aan de andere zijde om mee te praten. Men wil de West Bank wel verlaten, maar wie belooft ze dat de Qassamraketten vervolgens niet op West Jeruzalem neervallen. De terugtrekking uit Gaza was een ramp.
Palestijn = een ieder die zich Palestijn voelt. Met Jordaans of Israëlisch paspoort, inwoner van Israël, de Westelijke Jordaanoever, de PNA of een ander land of gebied, vluchteling of niet --> klikquote:[..]
Het wordt daar niet meer rustig, haat tiert welig boven verstand
Wat is een Palestijn eigenlijk.
Alle burgers verantwoordelijk houden voor wat gewapende groepen doen heet collectief straffen en is een oorlogsmisdaad.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:12 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Het ophouden van constante raketbeschietingen. De burger was ook diegene die Hamas in de Gazastrook een parlementaire meerderheid heeft gegeven, de burger is de enige die de extremistische partijen kunnen stoppen.
De zelfmoordaanslagen zijn opgehouden op de dag dat Hamas een bestand heeft afgekondigd.quote:Wraakakties kunnen gelukkig niet meer, doordat Israel zich beveiligd heeft tegen de Arabische zelfmoordenaars die lachend Yisrael binnenliepen
Israel is geen democratie. In een democratie gelden gelijke rechten, die gelden in Israel niet. Israel is een apartheidsstaat.quote:Het is belachelijk dat Europa Israel, het enige democratische land in een regio van haat, angst en intolerante mensen en religies niet beschermt en helpt. Israel is de enige vriend van de vrije volkeren.
Eigen land is het land waar je geboren bent en je voorouders al generaties wonen. Dat het gebied nu grotendeels door Israel etnisch gezuiverd is doet niks af aan de claim die de weggejaagde bevolking heeft.quote:Voor de rest zou ik zeggen lees je geschiedenisboekjes eens over. Israel is ontstaan uit Brits gebied, dus wat loop je te praten over ´eigen land´. De Arabieren hebben het land sinds 1300 niet meer in handen gehad.
...quote:Of denk je dat de Elzas en Zuid Tirol ook nog Duits en Oostenrijks zijn. Als je een oorlog aangaat en die verlies moet je betalingen verrichten in welke vorm dan ook
Op het voorstel van Barak na, noem mij eens de vredesvoorstellen van Israel?quote:Even voor de grootmachten lachen, denk je nou echt dat beide partijen )het zijn er tegenwoordig 3) serieus rekening houden met vrede. Zeker aan Joodse zijde is er een grote lobby die vrede wil afdwingen, maar er is niemand aan de andere zijde om mee te praten.
Ze willen de Westbank niet verlaten. Zowel Likud, de Arbeiderspartij als Kadima hebben verklaart dat ze stukken van de Westbank willen annexeren of zelfs al als eigen grondgebied beschouwen.quote:Men wil de West Bank wel verlaten, maar wie belooft ze dat de Qassamraketten vervolgens niet op West Jeruzalem neervallen. De terugtrekking uit Gaza was een ramp.
Dat krijg je als je etnische staatjes gaat stichten inderdaad.quote:Het wordt daar niet meer rustig, haat tiert welig boven verstand
Wat is een Jood eigenlijk.quote:Wat is een Palestijn eigenlijk.
Zoals ik daarnet al zei, bezet gebied. Zijn de Elzas en Zuid Tirol ook nog bezet gebied. Israel had de veroverde gebieden al lang moeten annexeren, ik ken geen ander land dat zou ruim omgaat met de door haar gewonnen territoria. Daarnaast, Alles wat Israel doet is een reaktie, vanaf ca. de jaren 75 toen haar bestaan veilig gemaakt werd. Raketten worden afgevuurd, Gaza afgesloten, zelfmoordenaars in heel Israel, hek om de WestBank. De Arabieren bepalen zelf waar ze staan in mandaatgebied Palestina-Eretz Yisrael.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Volgens deze pagina zijn er zo'n negen partijen. De twee grootste zijn Fatah en Hamas en hoe de verkiezingen ook lopen, eentje zit altijd in de regering. Net zoiets als hier vroeger met het CDA en de PvdA. En zolang het bezet gebied is, zal dat 'extreme' er blijven.
[..]¨
Jij hebt er verstand vanquote:Als Israël zo'n democratisch land is zonder haat, zonder angst en met tolerantie, dan mogen ze zich er wel eens naar gaan gedragen.
Betalen voor je verlies? Dat hebben we gezien na WO1. Ik neem aan dat je weet dat dat een hele belangrijke oorzaak was van WO2? Wraak is meestal niet zo'n goede raadgever.
Waar. Maar indien de Joden wegmoeten uit de WestBank wegmoeten kun je je ideologisch afvragen of de Arabieren dan wel recht hebben om in Israel te wonen. Een ander plan is het Liebermanplan, joodse nederzettingen in WB bij Israel voegen en de Arabische plaatsen in Israel bij de WB voegen. Zou een hoop problemen schelen.quote:Aan de Joodse zijde is ook een grote lobby met ideëen waar normale, weldenkende mensen zich voor schamen (gelukkig ook veel Israëliërs). Er zijn zat orthodoxe Joden die zonder overlast te veroorzaken leven (what's in a name). Het gaat om een relatief kleine groep extremisten die lebensraum nodig denken te hebben.
Ik denk dat je me niet begrijpt. Een Palestijn bestaat niet. De Palestijn onderscheid zich niet van de Jordanièr, Egyptenaar en Libanees. Het is 1 volk, Arabieren. Palestina is genoemd naar Judea´s aartsvijand, Filistina. de Arabieren die er nu wonen hebben net zoveel affiliatie met het gebied als de joden, geen, maar noemen zich Palestijn om zo de rechtmatigheid van hun aanwezigheid op te eisen. In 1980 had nog niemand gehoord van Palestijnen. Is nog een leuk artikeltje van waarin een topman van Hamas toegeeft dat de Palestijnen een gecreerd volk zijn voor een kunstmatige staat.quote:Palestijn = een ieder die zich Palestijn voelt. Met Jordaans of Israëlisch paspoort, inwoner van Israël, de Westelijke Jordaanoever, de PNA of een ander land of gebied, vluchteling of niet --> klik
Dat is heel netjes van Israël, nu kunnen ze dan de bezette gebieden, zoals het zelf ook noemen, wel geven aan de Palestijnen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:24 schreef Elkarden het volgende:
Israel had de veroverde gebieden al lang moeten annexeren, ik ken geen ander land dat zou ruim omgaat met de door haar gewonnen territoria.
Het zal wel toeval zijn dat de meeste aanslagen plaatsvinden in de bezette gebieden Irak en Afghanistan en jaren geleden in de bezetter Israël. Jawel, bezetting zorgt voor radicalisme, ongeacht het radicalisme in andere plaatsen.quote:Het extreme wordt overigens veroorzaakt door de religie, niet door de bezetting. Van Pakistan, tot Marokko. Zelfs in islamitische republieken worden bomaanslagen gepleegd
quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:46 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Alle burgers verantwoordelijk houden voor wat gewapende groepen doen heet collectief straffen en is een oorlogsmisdaad.
[..]
¨quote:De zelfmoordaanslagen zijn opgehouden op de dag dat Hamas een bestand heeft afgekondigd.
[..]Bespaar me je leugens. De hele WestBank staat vol met checkpoints en denk je dat die mensen even hun handjes in het prikkeldraad zetten en 20 meter controleren. Die muur worden keihard gecontroleerd door BorderGuards die al een omgeknakte grasspriet opmerken. Sinds de aanleg van de veiligheidsmuur is het aantal zelfmoordaanslagen met 95% gedaald. Dat zijn de keiharde feiten.quote:Denk je dat die muur ook maar ene jota verschil maakt? Wekelijks gaan er honderden illegaal onder andere dagarbeiders illegaal Israel in en uit. Die muur heeft maar één functie, gondgebied annexeren.
Vandaar dat Arabieren kunnen stemmen en die net zo hard meetellen als een Joodse. Vandaar dat Arabieren kunnen wonen, werken en huisvesten in Tel Aviv, Beersheva en Haifa. Ze mogen net zoals Joden winkels beginnen, partijen oprichten. Er wonen in Israel Arabieren Joden Druzen Tsjerkessen. Gozer, ik ben in dat land geweest en weet wel hoe het er daar aan toe gaat. Met jouw leugens kun je bij een onwetende aankomen, maar niet bij mij. Ja ik ben ook in een andere MO staten geweest en heb daar kunnen zien dat het er iets anders aan toegaat. Wellicht zou je je kunnen focussen opde positie van Egyptische Koptische Christenen in dat land en de behandeling van Jordaanse kerkelijken. Op dat gebied valt wel wat meer eer te behalen voor jou...quote:Israel is geen democratie. In een democratie gelden gelijke rechten, die gelden in Israel niet. Israel is een apartheidsstaat.
[..]
Op staats niveau doet het er even niet meer toe zekerO-)quote:Eigen land is het land waar je geboren bent en je voorouders al generaties wonen. Dat het gebied nu grotendeels door Israel etnisch gezuiverd is doet niks af aan de claim die de weggejaagde bevolking heeft.
[..]
Kadima en zeker Olmert heeft als doel de WB te verlaten, slechte keus btw. Wat zijn jouw nieuwsbronnen als ik het vragen magquote:Op het voorstel van Barak na, noem mij eens de vredesvoorstellen van Israel?
Waarom gaat Israel nooit in op bijvoorbeeld voorstellen van de Arabische Liga of het Saudisch vredesvoorstel?
[..]
Ze willen de Westbank niet verlaten. Zowel Likud, de Arbeiderspartij als Kadima hebben verklaart dat ze stukken van de Westbank willen annexeren of zelfs al als eigen grondgebied beschouwen.
[..]
Ik ken geen andere werkbare staat.quote:Dat krijg je als je etnische staatjes gaat stichten inderdaad.
[..]
Een aanhanger van het Jodendom. Gaat je etnische staatjes theorie direkt in rook opquote:Wat is een Jood eigenlijk.
Ze hebben in 2005 het Gazaland verlaten, en dat pakte nogal rampzalig uit. De Palestijnen waren blijkbaar nog niet klaar voor een grotere vorm van autonomie.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is heel netjes van Israël, nu kunnen ze dan de bezette gebieden, zoals het zelf ook noemen, wel geven aan de Palestijnen.
[..]
Het zal wel toeval zijn dat de meeste aanslagen plaatsvinden in de bezette gebieden Irak en Afghanistan en jaren geleden in de bezetter Israël. Jawel, bezetting zorgt voor radicalisme, ongeacht het radicalisme in andere plaatsen.
Dat is wel erg... kortzichtig, zou ik zeggen. Er is wel meer: geen hulp van de Arabieren, tegenwerking door Israël, internationale isolatie, Palestina wordt nog steeds bezet, zo onder andere. Palestijnen zijn heus wel klaar voor autonomie. Het is niet dat Israël de Westelijke Jordaanoever nog bezet omdat het anders zo rampzalig zou uitpakken voor die zielige Palestijnen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:55 schreef Elkarden het volgende:
Ze hebben in 2005 het Gazaland verlaten, en dat pakte nogal rampzalig uit. De Palestijnen waren blijkbaar nog niet klaar voor een grotere vorm van autonomie.
Nee. Het is misschien een ingrediënt, maar het kweekt het niet. Immers, dan zouden er geen niet-islamieten moeten zijn die aanslagen plegen, en die zijn er wel, en er zouden dan een paar honderdduizend aanslagplegers in Nederland moeten zijn, die zijn er niet. Oftewel, er is meer. Met name een bezetting wil leiden tot radicalisme.quote:Nee, de religie kweekt extremisten.
Israel houdt de WB bezet voor eigen doelen, het zou nogal lullig zijn als de Qassamraketten opeens neerdalen op West Jeruzalem en Tel Aviv. De Palestijnen bepalen zelf wanneer Israel zich terugtrekt. Er is een grote lobby in israel die terugtrekking wil, maar wanneer de veiligheid van de Staat niet gegarandeerd is zal dit uberhaupt nooit gebueren.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is wel erg... kortzichtig, zou ik zeggen. Er is wel meer: geen hulp van de Arabieren, tegenwerking door Israël, internationale isolatie, Palestina wordt nog steeds bezet, zo onder andere. Palestijnen zijn heus wel klaar voor autonomie. Het is niet dat Israël de Westelijke Jordaanoever nog bezet omdat het anders zo rampzalig zou uitpakken voor die zielige Palestijnen.
[..]
Nee. Het is misschien een ingrediënt, maar het kweekt het niet. Immers, dan zouden er geen niet-islamieten moeten zijn die aanslagen plegen, en die zijn er wel, en er zouden dan een paar honderdduizend aanslagplegers in Nederland moeten zijn, die zijn er niet. Oftewel, er is meer. Met name een bezetting wil leiden tot radicalisme.
Dat is de grootste onzin, natuurlijk. Er zijn er genoeg in Israël die dat zullen tegenhouden. Religieuze fundamentalisten, bijvoorbeeld. Als de Palestijnen het konden bepalen, dan was de bezetting allang al voorbij.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:11 schreef Elkarden het volgende:
De Palestijnen bepalen zelf wanneer Israel zich terugtrekt.
De veiligheid van de staat is nu ook niet gegarandeerd. Natuurlijk moet Israël niet de bezetting beëindigen als dat tot zeer gevaarlijke situaties leidt, dat is de reden waarom constructieve vredesgesprekken zo belangrijk zijn, die zonder twijfel moeilijk zijn. Daar zullen we sowieso meer dan een jaar op moeten wachten, helaas. Maar het punt blijft dat Israël op een gegeven moment de bezetting en onderdrukking moet beëindigen.quote:Er is een grote lobby in israel die terugtrekking wil, maar wanneer de veiligheid van de Staat niet gegarandeerd is zal dit uberhaupt nooit gebueren.
Dus, als Israël het annexeert zouden de problemen verdwijnen?quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:24 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Zoals ik daarnet al zei, bezet gebied. Zijn de Elzas en Zuid Tirol ook nog bezet gebied. Israel had de veroverde gebieden al lang moeten annexeren, ik ken geen ander land dat zou ruim omgaat met de door haar gewonnen territoria. Daarnaast, Alles wat Israel doet is een reaktie, vanaf ca. de jaren 75 toen haar bestaan veilig gemaakt werd. Raketten worden afgevuurd, Gaza afgesloten, zelfmoordenaars in heel Israel, hek om de WestBank. De Arabieren bepalen zelf waar ze staan in mandaatgebied Palestina-Eretz Yisrael.
Ja.quote:Het extreme wordt overigens veroorzaakt door de religie, niet door de bezetting. Van Pakistan, tot Marokko. Zelfs in islamitische republieken worden bomaanslagen gepleegd
Jij wel dan?quote:[..]
Jij hebt er verstand vanIk raad je aan om de Europese kaart van 1933 en die van 1949 eens te bekijken en je dan vooral op Midden Europa te liggen. Niet betaald voor haar verlies...
![]()
Waarschijnlijk bedoel je dat je in Israël wel vrije meningsuiting hebt en in omringende landen niet.quote:Daarnaast zou ik je willen vragen je zionistische standpunten in ieder islamitisch land van het MO te gaan verkondigen en daarna je anti zionistische standpunten in Israel. Of als Jood zijnde en als moslim zijnde... Ik neem aan dat je dan wel begrijpt waar ik over praat.
Bij het Liebermanplan zou je dan de huidige grens alleen maar benadrukken. En net die grens is het probleem.quote:[..]
[..]
Waar. Maar indien de Joden wegmoeten uit de WestBank wegmoeten kun je je ideologisch afvragen of de Arabieren dan wel recht hebben om in Israel te wonen. Een ander plan is het Liebermanplan, joodse nederzettingen in WB bij Israel voegen en de Arabische plaatsen in Israel bij de WB voegen. Zou een hoop problemen schelen.
Door jouw ontkenning van 'de Palestijn' probeer je de discussie te ontwijken. Dat kan je proberen. Ik zelf heb geen beeld van 'de Palestijn', net zo min als van 'de Jood'.quote:[..]
Ik denk dat je me niet begrijpt. Een Palestijn bestaat niet. De Palestijn onderscheid zich niet van de Jordanièr, Egyptenaar en Libanees. Het is 1 volk, Arabieren. Palestina is genoemd naar Judea´s aartsvijand, Filistina. de Arabieren die er nu wonen hebben net zoveel affiliatie met het gebied als de joden, geen, maar noemen zich Palestijn om zo de rechtmatigheid van hun aanwezigheid op te eisen. In 1980 had nog niemand gehoord van Palestijnen. Is nog een leuk artikeltje van waarin een topman van Hamas toegeeft dat de Palestijnen een gecreerd volk zijn voor een kunstmatige staat.
De Irakezen proberen allereerst te overleven. Dat gaat niet zo gemakkelijk, omdat de VS indertijd de stroom- en watervoorziening hebben platgegooid.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:55 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Ze hebben in 2005 het Gazaland verlaten, en dat pakte nogal rampzalig uit. De Palestijnen waren blijkbaar nog niet klaar voor een grotere vorm van autonomie.
Nee, de religie kweekt extremisten. Hoe kan het anders dan de meeste opstandelingen van Al Qaida uit een Islamitische staat, Saudi Arabie komen. En de Taliban meer dan 30 % uit Pakistan, nogal een islamitische staat. Die 2 landen zijn enkel de makkelijkste mogelijkheid om de Jihad tegen het Westen te voeren, een soort rode lap voor een stier. Als de Irakezen echt een opstand zouden beginnen was Amerika allang de Perzische Golf ingeschopt, maar de Irakezen zijn momenteel drukker de extremisten uit ter roeien en elkaar te belagen dan de bezetter lastig te maken.
Ja, dan zouden de problemen verdwijnen. De Arabieren zouden Israelische staatsburgers worden, net zoals de Arabieren in Galilea. Er zal onrust blijven, maar mensen zullen welvaart krijgen en de haat jegens elkander zal afnemen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus, als Israël het annexeert zouden de problemen verdwijnen?
Het is niet de netste oplossing, maar heel misschien zou ik daar mee kunnen leven en anderen hopelijk ook.
Blijft natuurlijk wel de vraag waarom ze dat niet doen?
Ruim omgaan is trouwens jouw benaming voor wat? Voor het bezet houden? Of wat?
[..]
Het Nederlandse verzet valt niet met de Israelische te vergelijken. Daarnaast hebben Arabieren idd weinig mobiliteit, maar was dit voor de intifada niet anders? Ze hadden goede levens totdat de vingers die ze hadden niet meer genoeg waren en ze een hand wouden. Nu hebben ze niks meer. Alsof Israel anders kan na de rampjaren 01/02/0304 en alsof de Arabieren nog anders kunnen.quote:Ja.
Nee.
Natuurlijk zorgt een bezetting voor reactie. En als die zo lang duurt dan neemt de bezetting of af of toe. In het geval van de Palestijnen neemt die blijkbaar toe. Met daarbij de opmerking dat het om een kleine(re) groep gaat die acties onderneemt, net als het Nederlandse verzet eigenlijk (dat was namelijk ook maar een klein(er) deel van de bevolking).
[..]
Dld voor WO 2http://static.howstuffworks.com/gif/buildup-to-world-war-2-23.jpgquote:Jij wel dan?
Na WO1 moest Duitsland bijvoorbeeld de Elzas afstaan (dat stukje land wat jij al eerder noemde...). Verder mocht Duitsland ook alles + nog veel meer betalen. Dit en nog een paar van die dingen hebben gezorgd dat Hitler en consorten een goede start konden maken.
Maar als je een duidelijk plaatje hebt wat mij misschien van mening kan doen veranderen, kom maar op.
[..]
Israel is een democratische rechtsstaat, geen Apartheidsland zoals een of andere mafkees hierboven opperde.quote:Waarschijnlijk bedoel je dat je in Israël wel vrije meningsuiting hebt en in omringende landen niet.
Daar ben ik het best wel mee eens. Is niet zo raar ook, de landen om Israël zijn allemaal dictaturen, stevig op de plaats gehouden door het westen. Is het niet door directe/indirecte steun, dan wel door het niets doen.
Maar het feit dat bijvoorbeeld Egypte een dictatuur is, is geen reden om dan maar goed te vinden wat Israël doet. Of zijn de goelags van Stalin opeens goed omdat die vergeleken met de kampen van de nazi's minder erg zijn?
Overigens is die vrijheid van meningsuiting in Israël ook beperkt. Zodra je je bezig gaat houden met de Palestijnse kwestie of de rechtmatigheid van het handelen door Israël, kan je het heel erg moeilijk krijgen.
[..]
Het is het 1 of het ander, maar niet allebij. Het Liebermanplan is een goed plan dat grote exodussen zou voorkomen. De Palestijnen zouden trouwens land winnen.quote:Bij het Liebermanplan zou je dan de huidige grens alleen maar benadrukken. En net die grens is het probleem.
[ afbeelding ]
En wat mij betreft mogen de Palestijnen in Israël wonen, net zoals de Joden van mij niet in Israël hoeven te blijven.
[..]
Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat de de Palestijnen een volk zijn die nooit bestaan hebben. Er zijn demografische kenmerken dat er honderduizenden Arabieren in de 20e eeuw het huidige Palestina {duidelijke grenzen waren er nooit voor, de Britten hebben ''Palestina getekend, de Romeinen gemaakt,} vanuit omringende landen zijn binnengekomen. Zo is in 100 jaar tijd de Arabische bevolking van huidig Israel verhonderdvoudigd (oid) Dat kan niet. Daarnaast zijn Joden net zo goed Palestijnen, want zij wonen in het gebied dat Palestina is. Palestijnen is een benaming om de inwoners van een gebied aan te duiden, geen etnische benaming van een volk. In de jaren hiervoor werd met Palestijn zowel Jood als Arabier aangeduid. De Arabieren hebben het woord ''gepikt'' om zo aanspraak te kunnen maken.quote:Door jouw ontkenning van 'de Palestijn' probeer je de discussie te ontwijken. Dat kan je proberen. Ik zelf heb geen beeld van 'de Palestijn', net zo min als van 'de Jood'.
-edit-
Het heeft ook niet veel zin om dat beeld duidelijk te krijgen als dat niet je bedoeling is.
Een muur kan mensen buiten sluiten? Denk even na alsjeblieft.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:49 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Bespaar me je leugens. De hele WestBank staat vol met checkpoints en denk je dat die mensen even hun handjes in het prikkeldraad zetten en 20 meter controleren. Die muur worden keihard gecontroleerd door BorderGuards die al een omgeknakte grasspriet opmerken. Sinds de aanleg van de veiligheidsmuur is het aantal zelfmoordaanslagen met 95% gedaald. Dat zijn de keiharde feiten.
Als gewone arbeiders er dagelijks doorkomen...quote:Finding holes in West Bank barrier
Six days a week Hani, a Palestinian from the West Bank city of Ramallah, comes to work in a shop in East Jerusalem. He works from 0800 until midnight, sorting vegetables in a cold, damp back room. He has no permit to work in the Israeli-occupied eastern part of Jerusalem, but like hundreds of others from the West Bank, Hani finds ways to travel through the barrier that zigzags through the West Bank.
Israel says the defensive system of concrete walls and wire fence is needed to stop suicide bombers. Palestinians say it is part of an Israeli land grab of West Bank territory.
Although many Palestinian workers get caught in the process of crossing illegally into Israel or East Jerusalem, a huge number of them manage to get through.
BBC
Israel is een Joodse staat volgens hun eigen definitie.quote:Een aanhanger van het Jodendom. Gaat je etnische staatjes theorie direkt in rook op, zo 1 zin onder je verklaring
quote:175 v. Chr. Antiochus IV wordt koning. Hij tracht de verering van JEHOVA (JWH) uit te roeien en ontwijdt de Tempel door zwijnen op het altaar te offeren. 167 v. Chr. De joden, onder leiding van de bejaarde priester Mattatias en zijn vijf zonen, komen in opstand tegen de Seleucieden en behalen de overwinning op hen.
69 v. Chr. Pompejus verovert Israël.
40 v. Chr. De Romeinen worden door de Parthen overvallen, die van tijd tot tijd het land bezet houden.
39 v. Chr. Herodes de Grote verdrijft de Parthen weer en regeert als koning tot het jaar 4 v. Chr.
4-1 v. Chr. Geboorte van Christus.
30 n. Chr. Jezus gekruisigd.
66 n. Chr. De joden komen onder leiding van de Zeloten in opstand tegen de Romeinse overheersing.
70 n. Chr. Titus onderdrukt de joodse opstand, waarbij Jeruzalem geheel verwoest wordt.
132-135 n. Chr. Voor de tweede maal komen de joden in opstand tegen Rome onder aanvoering van Bar Kochba. Volgens de Romeinse historicus Dio Cassius kost dat aan Joodse zijde minstens 600.000 doden. Talloze anderen worden gedeporteerd of in slavernij weggevoerd en vele Joodse religieuze en politieke leiders, waaronder rabbi Akiva en zijn discipelen, geëxecuteerd. Keizer Hadrianus onderdrukt de opstand, verwoest Jeruzalem opnieuw en herbouwt het als de Romeinse stad "Aelia Capitolina". Anti-Joodse maatregelen worden verder aangescherpt. Judea krijgt de naam "Syria Palaestina" - opdat aan de naam van Israël niet meer worde gedacht.Palestina komt onder de heerschappij van Byzantium (Konstantinopel). Na de bekering van Constantijn verspreidt het christendom zich snel over het gehele land en worden er veel kerken gebouwd.
614 De Perzen vallen Palestina binnen. Duizenden christenen worden vermoord en honderden kerken verwoest.
636 De mohammedanen uit Arabië veroveren Palestina en maken Jeruzalem na Mekka en Medina tot hun derde heilige stad.
1009 De Fatimidische Kalief Hakem verwoest de kerk van het Heilige Graf, alsmede vele andere christelijke gebouwen. Hij opent daardoor de vijandelijkheden en steekt het vuur aan voor een oorlogsbrand, die later gedurende twee eeuwen Oost en West in de zgn. "Kruistochten" tegen elkander liet strijden.
1099 De Kruisvaarders veroveren Jeruzalem en stichten daar het Latijnse Koninkrijk.
1187 Saladin, een mohammedaans vorst uit Egypte, verslaat het leger van de christenen bij de Hoorns van Hittin en maakt daardoor een einde aan het Koninkrijk van Jeruzalem.
1263 De Mammelukse Sultan Beybars van Egypte verovert de nog overgebleven vestingen van de Kruisvaarders. De Mammelukken regeren nu 250 jaar over de kuststeden.
1400 Mongoolse stammen, onder aanvoering van Tamerlan, vallen Palestina binnen.
1517 Het Turkse Ottomaanse Keizerrijk verovert Palestina en houdt het 400 jaar in zijn bezit.
Mmm...kan het ook zijn dat de Hamas door had dat de strategie veranderd moest worden? en dat die zelfmoord aanslagen juist ook volgens de Koran strafbaar waren en de zelfmoordaanslagers niet in het paradijs zouden komen? Ik heb het ooit eens ergens gevonden. De zelfmoordenaars zouden gestraft worden door elke keer weer opnieuw hetzelfde leed en pijn te voelen zoals hij voelde voor en tijdens zijn zelfmoord. Door een Imam geschreven met een verwijzing naar de Koran. Oh ja, weet zijn naam niet meer, maar hij sprak namens vele Imams (heb het al eerder op FOK! gezet). Echt een Imam die zijn geloof vasthield en toch vol liefde kon preken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 07:01 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een muur kan mensen buiten sluiten? Denk even na alsjeblieft.
afbeelding
Q: Waarom zijn er geen zelfmoordaanslagen meer?
A: Sinds Hamas een bestand afkondigde zijn er geen zelfmoordaanslagen meer gepleegd.
ALSJEBLIEFT zeg. Sinds de muur er staat, op grote delen bestaande uit 20 meter hoge betonnen ''planken, om de 5 km afgewisseld met uitkijktorens, aan Israelische zijde asfaltwegen neergezet zodat de BorderPolice makkelijk hun patrouille rondjes kunnen rijden en jij komt aanpappen met een foto waar even 10 Arabieren over de muur klimmen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 07:01 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een muur kan mensen buiten sluiten? Denk even na alsjeblieft.
[ afbeelding ]
[..]
Als gewone arbeiders er dagelijks doorkomen...
Voortaan iets minder snel mensen leugenaar noemen.
Er zijn meer partijen dan Hamas alleen, AAMB, PIJ, PRC DFLP etc Sinds Israel haar veiligheid gewaarborgd worden er vrijwel geen aanslagen meer gepleegd. Dat Hamas daarbij een hudnatje afgekondigd heeft is leuk voor de stats maar boeit verder niet, aangezien hun bestanden altijd eenzijden afgekondigd en opgezegd worden. Laten we zeggen als Hamas via Egypte haar Katushyaatjes binnengeladen heeft in de Strook knallen ze weer ff een maandje en dan weer effe pauze.quote:Q: Waarom zijn er geen zelfmoordaanslagen meer?
A: Sinds Hamas een bestand afkondigde zijn er geen zelfmoordaanslagen meer gepleegd.
[..]
-edit- Geen toevoegende waarde voor een discussie.quote:Israel is een Joodse staat volgens hun eigen definitie.
Slaat joods hier op religie > theocratie
Slaat joods hier op etniciteit > apartheidsstaat
Nu, je kan Israeli worden als je van joodse afkomst bent. Je religie maakt niks uit, het gros van de migranten is atheist. Het slaat dus op etniciteit cq. afkomst.
Neem bijvoorbeeld de Ethiopiers waar nu veel om te doen is. Wanneer ze hun afkomst kunnen aantonen worden ze toegelaten, welke religie ze aanhangen maakt geen bal uit, daar krijgen ze een inburgeringscursusje voor.
De volgende vraag is of raciale wetten en democratie elkaar uitsluiten.
Maar de andere helft? Die staat dan blijkbaar achter Israël?quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:01 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Ja, dan zouden de problemen verdwijnen. De Arabieren zouden Israelische staatsburgers worden, net zoals de Arabieren in Galilea. Er zal onrust blijven, maar mensen zullen welvaart krijgen en de haat jegens elkander zal afnemen.
De vraag waarom ze dat niet doen is de internationale reaktie. Een half werelddeel staat achter de Palestijnse kwestie en wil deze sowieso het liefst levend houden, als afvoerputje van eigen crises en belangen.
Ik geloof niet echt dat de Palestijnen opeens onevenredig veel meer wilden. Het ging er meer om dat ze meer vrijheid zouden krijgen --> de Israëlische bezetting moest minder worden, het liefst helemaal stoppen. Dat lijkt mij geen verkeerd standpunt. De manier waarop dat gebeurd, ja, daar kan je over discussiëren. Maar dat moet je dan ook doen over de bezetting. Dat is nog steeds niet gebeurd. Na de eerste Intifada niet, na de tweede niet en ook nu nog steeds niet; het zijn nog steeds bezette gebieden.quote:[..]
Het Nederlandse verzet valt niet met de Israelische te vergelijken. Daarnaast hebben Arabieren idd weinig mobiliteit, maar was dit voor de intifada niet anders? Ze hadden goede levens totdat de vingers die ze hadden niet meer genoeg waren en ze een hand wouden. Nu hebben ze niks meer. Alsof Israel anders kan na de rampjaren 01/02/0304 en alsof de Arabieren nog anders kunnen.
Alhoewel Korea al wat langer door Japan was veroverd, was China dat niet (en dan ook nog maar enkele delen van China). Volgens mij waren de vele wandaden van de Japanners eerder de aanleiding voor teruggave van land aan Japan en Korea. Het teruggegeven land volgde de oude grenzen (die van voor de Japanse expansie); Japan heeft dus alleen veroverd gebied moeten afstaan. Niet echt een vernedering lijkt mij.quote:[..]
Dld voor WO 2http://static.howstuffworks.com/gif/buildup-to-world-war-2-23.jpg
Dld na WO 2 ken je vast wel. Tel daarbij de scheding O-W DLD.
DLD is Pommeren, Silezië, Oost en West Pruisen kwijtgeraakt, Italië Fiume en Istrië, Japan heel Korea en half China.
In een democratische rechtsstaat zou iedereen gelijk(waardig) behandeld moeten worden.quote:[..]
Israel is een democratische rechtsstaat, geen Apartheidsland zoals een of andere mafkees hierboven opperde.
Ik zie niet zo wat er goed is aan het plan. Er zou veel kritiek op zijn geweest omdat het juist apartheid zou opwekken. Die kritiek kwam veelal van andere landen, maar ook binnen Israël is men er dus niet meer doorgegaan. Misschien komt dat omdat zijn partij voornamelijk opkomt voor conservatieven en zionisten, extremisten dus.quote:[..]
Het is het 1 of het ander, maar niet allebij. Het Liebermanplan is een goed plan dat grote exodussen zou voorkomen. De Palestijnen zouden trouwens land winnen.
Je bedoelt: de term Palestijnen wordt de laatste jaren alleen nog maar gebruikt voor "de Palestijnen", terwijl eigenlijk iedereen in die regio Palestijn is. Dat is net even iets anders.quote:[..]
Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat de de Palestijnen een volk zijn die nooit bestaan hebben. Er zijn demografische kenmerken dat er honderduizenden Arabieren in de 20e eeuw het huidige Palestina {duidelijke grenzen waren er nooit voor, de Britten hebben ''Palestina getekend, de Romeinen gemaakt,} vanuit omringende landen zijn binnengekomen. Zo is in 100 jaar tijd de Arabische bevolking van huidig Israel verhonderdvoudigd (oid) Dat kan niet. Daarnaast zijn Joden net zo goed Palestijnen, want zij wonen in het gebied dat Palestina is. Palestijnen is een benaming om de inwoners van een gebied aan te duiden, geen etnische benaming van een volk. In de jaren hiervoor werd met Palestijn zowel Jood als Arabier aangeduid. De Arabieren hebben het woord ''gepikt'' om zo aanspraak te kunnen maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |