Beetje het zusje topic van Duitse geweldpleger naar strafkolonie Siberiëquote:Glenn Mills faalt
Een mooi rapport voor in de la
Bron : De Pers
Door: Maaike Boersma
Gepubliceerd: gisteren 23:09
Update: vandaag 08:53
Vele persvoorlichters heeft het ministerie van Justitie in dienst. Ze spuwen het ene na het andere persbericht uit. Maar toen het eigen onderzoeksinstituut WODC onlangs met een onderzoek naar de resultaten van heropvoeding van criminele jongens in het Glenn Mills-instituut kwam, adviseerden ze: liever niet.
Jammer, want in het onderzoek zat echt nieuws. Het instituut, dat de jongens door middel van harde discipline en groepsdruk op het rechte pad moet brengen, is namelijk niet zo effectief als jarenlang is beweerd. Liefst de helft van de jongens die het Glen Mills-traject heeft doorlopen, vervalt binnen een jaar weer in het oude, criminele patroon. Na vier jaar ligt dat percentage zelfs op 78 procent. Opmerkelijk is dat Glen Millsjongens het daarmee een stuk slechter doen dan hun criminele collega’s in andere justitiële jeugdinrichtingen. Daar ligt het percentage jongeren dat binnen vier jaar weer op het criminele pad belandt op 58 procent.
Volgens interim-manager Henk Ouwens is dat verschil te verklaren omdat er in Glen Mills relatief ‘zware jongens’ zitten. ‘Hier lopen de nieuwe Holleeders rond.’ Voor hem waren de cijfers geen verrassing, maar voor andere medewerkers kwam het als een grote teleurstelling. ‘Zij geloofden heilig in de Glen Mills-methodiek. In de Verenigde Staten, de thuisbasis van Glen Mills, prediken ze een slagingspercentage van 70 procent, dat is hier als een mantra overgenomen.’
Maar de harde cijfers van het WODC-onderzoek spreken die succesbelofte keihard tegen. Kortom, een boel interessant materiaal over een instituut met een werkwijze die midden in de actualiteit staat. ‘Ja, over dit rapport hadden we daarom graag een persbericht laten maken’, zegt Bauke Wartna. Maar het ‘advies’ van justitie was dus om het niet te doen. Komt vaker voor, zegt Wartna. Justitie ontkent dat het heeft geadviseerd geen persbericht te maken. Woordvoerder Patrick Mikkelsen beweert dat Justitie het ‘stuk niet heeft liggen’. Wat Wartna weer ontkent. Justitie heeft het rapport zoals gebruikelijk al drie maanden voor publicatie in huis, vertelt hij.
ofquote:Op vrijdag 18 januari 2008 09:58 schreef Drugshond het volgende:
Apart nieuws vanuit meerdere aspecten gezien.Justitie loopt niet met de cijfers te koop (en heeft moeite om deze vrij te geven). De harde aanpak (?!) werkt schijnbaar niet. Zoveel effort erin gestoken door zoveel geleerde koppen, en nog steeds zo weinig resultaat. Als criminelen, criminelen blijven (met een recidive van rond de 80 %). De uiteindelijke rekening komt toch op het bordje te liggen van de maatschappij.
Lees dit boek eens of neem bijvoorbeeld de resultaten uit deze meta-analyse:quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
ofJeugd zo verziekt dat enkel lijfstraffen nog kunnen helpen.
Lijfstraffen zijn niet echt het heilmiddel dat sommige mensen erin schijnen te zien.quote:Ten of the 11 meta-analyses indicate parental corporal punishment is associated with the following undesirable behaviors and experiences: decreased moral internalization, increased child aggression, increased child delinquent and antisocial behavior, decreased quality of relationship between parent and child, decreased child mental health, increased risk of being a victim of physical abuse, increased adult aggression, increased adult criminal and antisocial behavior, decreased adult mental health, and increased risk of abusing own child or spouse. Corporal punishment was associated with only one desirable behavior, namely, increased immediate compliance (whether immediate compliance constitutes a meaningful desirable behavior is qualified below).
Tuurlijk, als blijkt dat harde straffen niet helpen, dan moet je gewoon nog hardere straffen bedenken. Want het zal toch niet zo zijn dat de redenering erachter niet klopt? Nahh het zal wel aan de softe uitvoering liggen!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
ofJeugd zo verziekt dat enkel lijfstraffen nog kunnen helpen.
Sja, sommigen hebben denk ik echt het naieve wereldbeeld waarin criminaliteit en ongewenst gedrag niet bestaan. Pogingen om dat te bewerkstelligen leverden in het verleden een maatschappij op waar weinigen nog gelukkig waren.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Tuurlijk, als blijkt dat harde straffen niet helpen, dan moet je gewoon nog hardere straffen bedenken. Want het zal toch niet zo zijn dat de redenering erachter niet klopt? Nahh het zal wel aan de softe uitvoering liggen!
Jammer van dat laatste zinnetje weerquote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:35 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, sommigen hebben denk ik echt het naieve wereldbeeld waarin criminaliteit en ongewenst gedrag niet bestaan. Pogingen om dat te bewerkstelligen leverden in het verleden een maatschappij op waar weinigen nog gelukkig waren.
De mensheid is inherent rot , leer er mee leven zou ik zeggen.
Wat is daar jammer aan ? Denk je werkelijk dat we qua geestelijk niveau zover boven een willekeurige stammenoorlog in Afrika staan, of verhindert onze welvaart het dat we elkaar de koppen inslaan ?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jammer van dat laatste zinnetje weer
Juist dat geeft aan dat mensen niet van nature dom zijn. Wat je vaak hoort is 'ach die mensen zijn gewoon dom/achterlijk' maar dat is gewoon onzin. Tot op zekere hoogte geloof ik wel in de maakbaarheid van de mens, alhoewel dat eigenlijk een verkeerde bewoording is.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat is daar jammer aan ? Denk je werkelijk dat we qua geestelijk niveau zover boven een willekeurige stammenoorlog in Afrika staan, of verhindert onze welvaart het dat we elkaar de koppen inslaan ?
handafhakken hielp anders perfect tegen zakkenrollers. Nooit werd iemand voor een derde keer gepakt!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:02 schreef Monolith het volgende:
Lijfstraffen zijn niet echt het heilmiddel dat sommige mensen erin schijnen te zien.
We kunnen ze ook gewoon gelijk standrechtelijk executeren.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 20:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
handafhakken hielp anders perfect tegen zakkenrollers. Nooit werd iemand voor een derde keer gepakt!
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 20:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
handafhakken hielp anders perfect tegen zakkenrollers. Nooit werd iemand voor een derde keer gepakt!
grappig non-argument in een discussie van "harder straffen werkt niet" naar "verhuis dan maar want ik wil het niet". Totaal brevet van onvermogen zo`n opmerking.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 20:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er zijn nog wel een aantal landen in de wereld waar dergelijke praktijken uitgevoerd worden....als jij denkt dat dergelijke wetgeving ideaal is, dan kun je beter naar het Midden-Oosten o.i.d. verhuizen, want daar wordt je nog op je wenken bedient!
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 21:10 schreef Aoristus het volgende:
Het is goed om te zien dat 'belonen' beter werkt dan straffen. Ik hoop dat de politiek dat ook inziet.
Of gewoon accepteren dat er altijd wel criminaliteit zal zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 20:51 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind het leuk dat er een persbericht is verschenen over een onderzoek, maar het zegt natuurlijk helemaal niets als je niet weet wanneer mensen hier naar Glen Mills gaan en hoe het onderzoek uitgevoerd is.
Verder vind ik het nogal vervelend als mensen roepen dat je zachter moet straffen omdat hard straffen niet werkt. Als je tegen een moordenaar "foei, stouterd, niet meer doen!" roept zal het ook niet helpen, dus zacht straffen lijkt me ook niet de oplossing.
Als je op zoek bent naar 100% succes zijn er maar weinig oplossingen: doodstraf, lijfstraffen in sommige gevallen (zonder handen is het moeilijk handtastelijk te zijn), verbannen naar een strafkolonie zonder vluchtmogelijkheden of levenslange opsluiting.
Agz de meeste mensen daartegen zijn, zul je dus altijd met een aanpak zitten die nauwelijks werkt.
Het enige wat misschien een poging waard is, is de kinderen van criminelen, werkelozen, alcoholisten en dergelijke meteen afpakken en op laten voeden in ideale omstandigheden door een onafhankelijke instantie. Voor de mensen die geloven in zielige crimineeltjes die van binnen vast wel warm en wollig zijn, maar gewoon opgegroeid zijn in een vervelende situatie.
dat is niet gezegd... de GM aanpak werkt niet...quote:Op vrijdag 18 januari 2008 09:58 schreef Drugshond het volgende:
[..]De harde aanpak (?!) werkt schijnbaar niet.
da's waar, behalve dan met lijfstraffen natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 21:58 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik vrees het ergste gezien de huidige tijdsgeest, maar ooit zal dat besef wel weer doordringen als er meer van dit soort feiten op tafel komen.
Hard straffen en repressie is iets voor onderontwikkelde culturen en dictaturen.
Ja idd. Waar relschoppertjes voor onbepaalde tijd naar een Siberisch werkkamp gestuurd worden.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 22:47 schreef Zeg_Maar het volgende:
ik denk dat die harde aanpak hier in nederland nog redelijk soft is.
denk dat die duitse aanpak wat beter is, en anders tegen de muur want dan zijn ze toch niet meer te helpen
Ja maar, ja maar, het zijn eigenlijk allemaal heel onschuldige criminelen. Ze kunnen er niks aan doen. Slechte jeugd en zo, je weet wel, armoede enz... Het zijn allemaal eigenlijk hele lieve mensen, die door omstandigheden 'ziek' zijn geworden en dan dingen doen, die ze eigenlijk helemaal niet wilden doen, maar het was sterker dan zichzelf.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:51 schreef Seneca het volgende:
We nemen immers liever het risico dat een onschuldige burger het slachtoffer wordt, dan dat een crimineel die zijn leven heeft gebeterd vast moet blijven zitten.
quote:Op maandag 21 januari 2008 10:51 schreef Seneca het volgende:
Gewoon blijven proberen. Het reintegreren van een crimineel is natuurlijk veel belangrijker dan het potentiele gevaar dat deze oplevert voor de maatschappij. Iemand vermoord? Geen probleem joh, je krijgt een tweede kans. Tja, je slachtoffer niet, maar ja. Vermoord je weer iemand? Nou vooruit, een derde kans krijg je dan ook nog. Dat je tweede slachtoffer nog geleefd had als we je gewoon vastgezet hadden, tja, foutje, moet kunnen. We nemen immers liever het risico dat een onschuldige burger het slachtoffer wordt, dan dat een crimineel die zijn leven heeft gebeterd vast moet blijven zitten.
er valt niet met je te discussieren he...quote:Op maandag 21 januari 2008 12:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja maar, ja maar, het zijn eigenlijk allemaal heel onschuldige criminelen. Ze kunnen er niks aan doen. Slechte jeugd en zo, je weet wel, armoede enz... Het zijn allemaal eigenlijk hele lieve mensen, die door omstandigheden 'ziek' zijn geworden en dan dingen doen, die ze eigenlijk helemaal niet wilden doen, maar het was sterker dan zichzelf.
Het is toch zielig om zo iemand vast te zetten!!
Oh, met mij wel, hoor, maar de opsomming in mijn vorige posts is wat je altijd hoort over die zogenaamde lieverdjes. Of wil jij beweren dat dat niet zo is?quote:Op maandag 21 januari 2008 12:16 schreef Re het volgende:
[..]
er valt niet met je te discussieren he...
Fair enough, maar mijn verhaal gaat nog steeds op, ongeacht om wat voor criminelen het gaat.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:14 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Bij Glenn Mills zitten geen moordenaars, dus je verhaal gaat nergens over.
Op zich zou het m.i. een poging waard zijn, alleen vind ik dat een ouder wel onder de bijdrage uit moet kunnen komen wanneer deze aan kan tonen dat ie geprobeerd heeft het kind op het rechte pad te houden, dus bijv. wanneer een ouder zelf al in het verleden hulp gezocht heeft voor het kind. Daarnaast is niet iedere aangeboren afwijking denk ik te compenseren met opvoeding.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
Gewoon heropvoedingskampen waar ze door de rechter toe veroordeeld kunnen worden en waar ze dan blijven tot hun 23ste. Allemaal!! Daar krijgen ze een opvoeding, een opleiding of kunnen een vak leren. Verder is het werken en 's avonds 2 uurtjes recreatie. Kinderbijslag voor klanten onder de 18 gaat uiteraard naar dit instituut en verder worden de ouders geacht de bijdrage aan te vullen tot een door het nibud vastgesteld bedrag voor de kosten van een kind.
De overige kosten wil de belastingbetaler graag voor zijn rekening nemen, omdat zo'n systeem inhoudt dat er minder vernield gaat worden, waar dan weer bespaard kan worden op schadeposten en politiekosten.
De ouderbijdrage is geen straf, maar gewoon een wettelijke bijdrage voor de kosten van onderhoud.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:09 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Op zich zou het m.i. een poging waard zijn, alleen vind ik dat een ouder wel onder de bijdrage uit moet kunnen komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |