abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 januari 2008 @ 22:01:46 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56444493
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 21:34 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Hoe kom je aan 0.09%? De kosten zijn toch 0.40%? http://www.ishares.eu/fund/fund_overview.do?fundId=157503
Dat is de versie met een notering op de AEX.
Die op de NYSE heeft 0.09% (ticker: IVV).

Ik ga toch nog eens uitzoeken of er nog ergens een addertje onder het gras zit met die ETFs die op Amerikaanse beursen staan. Ander belastingstelsel, withholding tax, etc etc.
De mensen die op het punt staan om zo'n fonds te kopen moeten maar even een mailtje doen naar de iShares/ Vanguard en/of naar de belastingdienst en het antwoord hier posten. Ik woon zelf niet in NL dus voor mij is het ook weer anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 01-02-2008 09:33:03 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_56445232
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 22:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is de versie met een notering op de AEX.
Die op de NYSE heeft 0.09% (ticker: IVV).

Ik ga toch nog eens uitzoeken of er nog ergens een addertje onder het gras zit met die ETFs die op Amerikaanse beursen staan.

Waar vind je dan de kosten (bij bv binck)? Ik ga altijd naar de ishares site of lyxor om uit te zoeken, of is er een makkelijke algemene manier (ik kan bv die 0.09% niet terugvinden op google finance)
  donderdag 31 januari 2008 @ 22:58:49 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56446068
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 22:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Waar vind je dan de kosten (bij bv binck)? Ik ga altijd naar de ishares site of lyxor om uit te zoeken, of is er een makkelijke algemene manier (ik kan bv die 0.09% niet terugvinden op google finance)
http://quicktake.morningstar.com/etfnet/Fees.aspx?Country=USA&Symbol=IVV
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 13:48:44 #262
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56457697
Crap, puts gekocht nadat de AEX zo'n flink sprong (na het microsoft bericht) had gemaakt, stijgt de AEX gewoon verder.

Ik zit echt te wachten op een flinke daling, die maar niet lijkt te willen komen.
pi_56458520
Dat is het risico van speculeren.

Even twee punten van Benjamin Graham:
• You must deliberately protect yourself against serious losses;
• You must aspire to “adequate,” not extraordinary, performance.
pi_56462464
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 13:48 schreef SjonLok het volgende:
Crap, puts gekocht nadat de AEX zo'n flink sprong (na het microsoft bericht) had gemaakt, stijgt de AEX gewoon verder.

Ik zit echt te wachten op een flinke daling, die maar niet lijkt te willen komen.
Geen idee hoelang je ze denkt te houden maar 't goede nieuws blijft imo niet duren hoor...

Laat de mijnbouw er aub nog 3% bij doen zodat ik die van mij met ietsiepietsie winst weg kan doen!

[ Bericht 5% gewijzigd door tony_clifton- op 01-02-2008 18:56:39 ]
  vrijdag 1 februari 2008 @ 19:07:49 #265
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56464485
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 17:25 schreef tony_clifton- het volgende:

Geen idee hoelang je ze denkt te houden maar 't goede nieuws blijft imo niet duren hoor...

Laat de mijnbouw er aub nog 3% bij doen zodat ik die van mij met ietsiepietsie winst weg kan doen!
Ik heb puts April gekocht, dus ik heb alle tijd.
pi_56464520
Er komt nog wel eens een zware terugval in de tijd

Net het boek Online Investing for Dummies 'binnengekregen', straks eens in lezen .
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:12:12 #267
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_56465763
Heeft iemand misschien Security Analysis gelezen van Benjamin Graham ? Loop er over te denken deze aan te schaffen. Lijkt me interessante kost ! Of kan ik beter met The Intelligent Investor beginnen van dezelfde auteur ?
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:16:57 #268
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56465851
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 14:26 schreef newroz het volgende:
Dat is het risico van speculeren.

Even twee punten van Benjamin Graham:
• You must deliberately protect yourself against serious losses;
• You must aspire to “adequate,” not extraordinary, performance.
Andere punten in dezelfde gedachtestroom zijn dat je niet moet shorten en van derivaten af moet blijven
Dat laatste punt laat ik maar links liggen.
Trouwens hoe vertaal je overnamepremie in het engels? Ben wel geinteresseerd in een overzicht over de jaren heen (MS nu 60% voor yahoo, randstad had 140% over voor vedior!).

selang heb je mijn email ontvangen? Mijn kutmailbox had mijn eerdere email niet verstuurd. Hopelijk kun je me nog steeds introduceren.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:37:12 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56466323
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:16 schreef JimmyJames het volgende:

selang heb je mijn email ontvangen? Mijn kutmailbox had mijn eerdere email niet verstuurd. Hopelijk kun je me nog steeds introduceren.
Nog niet gehad. Verstuur even opnieuw
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:07:52 #270
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56467013
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 19:15 schreef Sigmund_Freud het volgende:
De iShares S&P 500 is zowel verkrijgbaar op de NYSE (113812) als op de AEX (44532).
Ik heb m'n huiswerk gedaan

Antwoord van iShares:

Dear SeLang,

Thank you for your interest in iShares.

In response to your query dated the 31/01/2008, we are pleased to provide you with the following information:

iShares are exchange traded funds that trade like any equity listed on an exchange. You may be aware that there are two main iShares fund families. All iShares set out on our US product list such as the iShares S&P 500 (IVV) are domiciled and registered for distribution in the US and can be found at www.iShares.com. Distributions on US domiciled iShares are considered to be "US source" dividends and will be subject to US withholding tax in the same fashion as a dividend from a US equity. US source dividends subject to a 30% withholding tax (or lower rate by Treaty). Depending on the shareholder's country of residence, some portion of the withholding may be reduced or reclaimed provided that the appropriate US Form W-8 BEN is duly completed and tendered to the broker of record.

iShares set out on our European product list are domiciled in Dublin, and are listed on a range of exchanges throughout Europe, and can be found at www.iShares.net. Please note that Dublin domiciled iShares pay dividends out gross. Please note that whether a shareholder is subject to taxation in relation to distributions from their investment in iShares is primarily, but not exclusively, dependent upon their country of residency /domicile and legal status. No Irish withholding tax is currently levied on distributions from iShares.

Dus: met het aan de NYSE genoteerde fonds betaal je withholding tax. Omdat NL een belastingverdrag heeft met de USA bedraagt de withholding tax 15% in plaats van 30%. Met het fonds dat aan de AEX staat wordt het dividend bruto uitgekeerd.

Echter, dat tweede fonds rekent 0,40% in plaats van 0,09% kosten. Het hangt dus af van het dividendrendement van de S&P500 wat gunstiger is. Als de dividendyield van de S&P500 hoger is dan 2,07% dan is het tweede fonds gunstiger.

Momenteel is de dividendyield van de S&P500 2,3%. Met fonds1 zijn je kosten dan 0,40% en met fonds2 0,435%

Conclusie: het maakt kennelijk weinig uit
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:26:36 #271
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56467466
Opnieuw verstuurd.

Ik kwam nog een heel interessant plaatje tegen in mijn zoektocht naar de goedkoopste beurs (nou eigenlijk het eerste resultaat dat ik kreeg toen ik "stock markets p/e" googlede ).

http://www.marketoracle.co.uk/Article2815.html

Kortom, in Turkije moet je wezen. Helemaal als ze worden toegelaten tot de EG (dat is overigens heeeeel moeilijk in te schatten veel te veel variabelen).

Dit is wel heel contrair tot degene die constant verkondigen hoe goedkoop de Nikkei is.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:28:09 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56467508
Quiz

Je krijgt de keuze om in één van de volgende twee aandelen te beleggen en 10 jaar vast te houden. Nu is het leuke dat je een glazen bol hebt en dus in de toekomst kunt kijken. Daarom weet de exact wat de winstontwikkeling van deze aandelen gaat zijn.

Aandeel A:
Dit bedrijf is werkzaam in een industrie waar nauwelijks meer groei is. De komende 10 jaar zal je winst met slechts 1% per jaar gaan groeien. De koers van het aandeel is €100 en de koerswinst verhouding bedraagt 8

Aandeel B:
Dit is een top bedrijf in een zeer snel groeiende sector. Het bedrijf heeft al een indrukwekkende groei achter de rug, en in je glazen bol kun je zien dat de winst van dit bedrijf de komende 10 jaar nog steeds elk jaar met 20% zal blijven groeien. Na die 10 jaar groei vlakt de winst af naar 1% jaarlijks groei, net als aandeel A. Dit aandeel heeft een koers van €100 en een koerswinst verhouding van 30.

Beide bedrijven hebben een uitstekend management dat de winsten aanwendt in het beste belang van de aandeelhouder.

Welk aandeel kies je? Graag met onderbouwing!
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:40:20 #273
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56467817
Je geeft zelf al het antwoord op je retorische vraag hierboven
Ik snap je punt maar ik was sowieso niet van plan me blind te staren op de P/E-verhouding (hoewel deze hier gecorrigeerd is naar de groei van het bbp, tis eigk gewoon de PEG).
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:52:28 #274
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56468104
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 21:40 schreef JimmyJames het volgende:
Je geeft zelf al het antwoord op je retorische vraag hierboven
Dit is geen retorische vraag en het antwoord is helemaal niet evident zonder er heel goed naar te kijken (en rekenen).
Het was trouwens geen reactie op jouw post, want die had ik nog niet gelezen toen ik de Quiz postte
Mijn reisverslagen
pi_56468168
Mjah, er wordt vast niet op de hoogste npv gedoeld.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 22:05:15 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56468418
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 21:26 schreef JimmyJames het volgende:
Opnieuw verstuurd.

Ik kwam nog een heel interessant plaatje tegen in mijn zoektocht naar de goedkoopste beurs (nou eigenlijk het eerste resultaat dat ik kreeg toen ik "stock markets p/e" googlede ).

[ afbeelding ]

http://www.marketoracle.co.uk/Article2815.html

Kortom, in Turkije moet je wezen. Helemaal als ze worden toegelaten tot de EG (dat is overigens heeeeel moeilijk in te schatten veel te veel variabelen).

Dit is wel heel contrair tot degene die constant verkondigen hoe goedkoop de Nikkei is.
Dit plaatje slaat m.i. de plank behoorlijk mis. Hoge groei betekent niet noodzakelijk hoge winststijgingen voor bedrijven in die landen en hoge winststijgingen betekenen niet automatisch dat het een goede belegging is. Ook veronderstelt het plaatje dat bedrijven die hun oorsprong hebben in landen met een lage groei niet profiteren van de groei in in de emerging markets (wat pertinent niet het geval is). Vergeet niet dat de westerse beursindices gedomineerd worden door grote internationaal opererende bedrijven.
Hoeveel Coca Cola wordt er gedronken in China? Heb je enig idee hoeveel McDonald er daar zijn (en elke dag nog bijkomen?). Wie maakt de CPU voor al die Indiase PCs? Wie maakt de chips voor de Turkse televisies? In wat voor merk auto rijden al die Chinezen? En Chinese dames willen allemaal een Louis Vuitton tasje hebben en de mannen een (echte) Rolex.
Omgekeerd zijn veel bedrijven in emerging markets juist weer afhankelijk van export naar Westerse landen. Als het Westen weer eens een echte recessie meemaakt dan vallen Chinese bedrijven bij bosjes om, wacht maar af.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 01-02-2008 22:20:14 ]
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 22:16:20 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56468695
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:12 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Heeft iemand misschien Security Analysis gelezen van Benjamin Graham ? Loop er over te denken deze aan te schaffen. Lijkt me interessante kost ! Of kan ik beter met The Intelligent Investor beginnen van dezelfde auteur ?
Meldt

Security Analysis heb ik stukjes van gelezen. The Intelligent Investor staat hier in de kast (met commentaar op elk hoofdstuk door Jason Zweig - aanrader)
Mijn reisverslagen
pi_56469359
En appendix van Warren Buffet
Ben er ook in bezig, hij staat op internet (je moet wel effe zoeken), maar papier leest wel vele malen aangenamer dus ik vind 'm 't geld wel waard.
Denk wel dat jij (SeLang) dat boek altijd in 't achterhoofd houdt, niet?

Om eerlijk te zijn geen idee hoe ik zou moeten antwoorden op je quizvraag... lijkt eerder een examenvraag .

Geen idee, zoveel ken ik er niet van; in ieder geval, mijn antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door tony_clifton- op 01-02-2008 23:42:45 ]
pi_56476615
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:12 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ik zou eerst The Intelligent Investor lezen voor een algemene filosofie, daarna zou ik The Interpretation of Financial Statements lezen als introductie op Security Analysis, waarna ik de laatstgenoemde zou lezen.

Alle drie zijn als ebook te vinden op het internet , zodat je eerst kunt kijken of ze het kopen waard zijn. Mijn mening: Ja, ze zijn het zeker waard.

Het tweede boek is hier op te vragen zonder torrents en rapidshare gedoe (gratis, alleen naam en e-mail adres nodig en dan wordt de link verstuurd). http://www.soilandhealth.org/copyform.aspx?bookcode=030215
pi_56477430
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 21:28 schreef SeLang het volgende:
Quiz

Je krijgt de keuze om in één van de volgende twee aandelen te beleggen en 10 jaar vast te houden. Nu is het leuke dat je een glazen bol hebt en dus in de toekomst kunt kijken. Daarom weet de exact wat de winstontwikkeling van deze aandelen gaat zijn.

Aandeel A:
Dit bedrijf is werkzaam in een industrie waar nauwelijks meer groei is. De komende 10 jaar zal je winst met slechts 1% per jaar gaan groeien. De koers van het aandeel is €100 en de koerswinst verhouding bedraagt 8

Aandeel B:
Dit is een top bedrijf in een zeer snel groeiende sector. Het bedrijf heeft al een indrukwekkende groei achter de rug, en in je glazen bol kun je zien dat de winst van dit bedrijf de komende 10 jaar nog steeds elk jaar met 20% zal blijven groeien. Na die 10 jaar groei vlakt de winst af naar 1% jaarlijks groei, net als aandeel A. Dit aandeel heeft een koers van €100 en een koerswinst verhouding van 30.

Beide bedrijven hebben een uitstekend management dat de winsten aanwendt in het beste belang van de aandeelhouder.

Ik wil eerst even weten wat je bedoelt met winst, heb je het over winst van het bedrijf of de return die je krijgt als aandeelhouder. Als het de winst van een bedrijf betekent, hoeft het natuurlijk niet te vertalen in winst voor de aandeelhouder. Als je met winst, de waardeverhoging van de aandelen bedoelt, dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt.
pi_56477518
Ik zou trouwens (als ik je quiz goed begrepen heb) gaan voor Aandeel A. Lagere koers/winstverhouding is voor mij belangrijker dan een snelgroeiende sector aangezien het niet zeker is of het bedrijf in de toekomst nog dezelfde groei zal meemaken en ook of de aandeelhouder in de toekomst zal profiteren van de groei van het bedrijf.
pi_56478115
Hoe zit 't trouwens met het dividend? Aandeel A zou een dividend moeten uitbetalen, bedrijven in groeisectoren meestal niet, die investeren het in R&D...
Ach, ik ken er te weinig van om iets zinnigs te kunnen zeggen...

[ Bericht 9% gewijzigd door tony_clifton- op 02-02-2008 17:41:49 ]
pi_56478532
Mja ik ging er vanuit dat de situatie bij beide bedrijven gelijk was, maar een regelmatige en regelmatig toenemend dividendbeleid is natuurlijk beter.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 16:22:04 #284
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56481024
Nou volgens mij moet je uitrekenen of in 10 jaar van 20% winstgroei de P/E is teruggebracht van 30 naar onder de 8. Zo ja, is B een betere keuze.
pi_56481420
hmm dat zou ook kunnen ja ben benieuwd naar z'n antwoord
pi_56481431
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 21:28 schreef SeLang het volgende:
Quiz

Aandeel A:

Aandeel B:

Ik ga voor aandeel B .

Zonder verdere gegevens lijkt het mij redelijk dat beide bedrijven na die 10 jaar eenzelfde koers/winst verhouding hebben, aangezien ze vanaf dat moment qua winstgroei identiek zijn. De winst die ze na 10 jaar genereren zijn:

Aandeel A: (100/8)*1.01^10 = 13.81 euro per aandeel
Aandeel B: (100/30)*1.2^10 = 20.64 euro per aandeel.

Als alle winst als dividend wordt uitbetaald, dan krijg je voor

aandeel A: som ( i = 1 t/m 10 ) 100/8*1.01^i = 132.08
aandeel B: som ( i = 1 t/m 10 ) 100/30*1.2^i = 103.83

Totale waarde is dus:

aandeel A: 8*13.81+132.08 = 242.56
aandeel B: 8*20.64+103.83 = 268.95
pi_56504588
Ik vind het allemaal erg interessant en aangezien zich op mijn turkse hoogrentende spaarrekening een aardig bedrag begint te vormen, wil ik eigenlijk wel beginnen met beleggen. Maar hoe te beginnen? Ik kan alles natuurlijk wel in een mixfonds stoppen, maar daar heb ik geen lol van Ik wil graag wat actiever beleggen!
Weet er iemand een leuke informatieve site of een goed boek?
pi_56507270
Een paar posts hierboven -> the intelligent investor - benjamin graham (zelf gekocht bij proxis.be, is niet overal te vinden).

En op internet natuurlijk.
pi_56541205
Hoppa, Corporate Express opent op 20% winst. In 1 klap meer dan 250 pietermannetjes voor deze jongen. .
pi_56541328
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 09:32 schreef thabit het volgende:
Hoppa, Corporate Express opent op 20% winst. In 1 klap meer dan 250 pietermannetjes voor deze jongen. .
Heb je ze al verkocht dan?
pi_56541481
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 09:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb je ze al verkocht dan?
Ja.
pi_56543144
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 09:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja.
Slim. Had ik de ballen maar om winst te nemen .
  dinsdag 5 februari 2008 @ 14:54:36 #293
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_56545090

Interessant plaatje van Morgan stanley.
Lees HIER het verhaal erbij.
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:12:04 #294
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56582386
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 13:48 schreef SjonLok het volgende:

Ok, eindelijk winst met die dingen.

Toch leuk om winst te kunnen maken met een dalende beurs.

Heb de puts gekocht toen de AE index eigenlijk iets te laag stond, net na een flinke daling. Had verwacht dat het toen wel verder zou dalen, maar hij stuiterde weer omhoog. Toen bijgekocht voor een veel lagere prijs. En dat werpt nu zijn vruchten af.
pi_56582457
Toch ook maar eens wat aandelen gekocht, gewoon om te kijken hoe het gaat.
Een zooi Aholds, staan nu wel in de min, maar heb geen haast.
pi_56584598
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:15 schreef Scorpie het volgende:
Toch ook maar eens wat aandelen gekocht, gewoon om te kijken hoe het gaat.
Een zooi Aholds, staan nu wel in de min, maar heb geen haast.
Heb je aan het dollar risico gedacht ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_56584708
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 16:12 schreef elcastel het volgende:

[..]

Heb je aan het dollar risico gedacht ?
Yep, maar ik zit niet met zoveel geld erin dat een verlies niet te compenseren valt.
pi_56585044
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 16:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Yep, maar ik zit niet met zoveel geld erin dat een verlies niet te compenseren valt.
wat is "niet zoveel"? 100, 1000, 10000?
pi_56587013
wat is eigenlijk het verschil tussen de FED en de ECD?
Ik heb zo het idee dat de FED veel emotioneler reageert op ontwikkelingen in de economie dan de ECB.
Maar in het weze is het toch hetzelfde?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_56588409
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:28 schreef sitting_elfling het volgende:
wat is eigenlijk het verschil tussen de FED en de ECD?
Ik heb zo het idee dat de FED veel emotioneler reageert op ontwikkelingen in de economie dan de ECB.
Maar in het weze is het toch hetzelfde?
Verreweg het belangrijkste doel van de ECB (en strikt door Trichet gehandhaafd) is prijsstabiliteit en dus het zo veel mogelijk beperken van de inflatie.
Voor de Federal Reserve is een lage inflatie slechts één van de doelen, o.a. duurzame economische groei en een grote werkgelegenheid zijn eveneens belangrijke doelen.
Komt daarbij nog dat de economie in de VS zeer duidelijk afzwakt (en mogelijk zelfs krimpt), terwijl dit in Europa nog allemaal niet zo speelt. Het loopt hier nog heel behoorlijk (wel de nadruk op nog).
Vandaar dat de FED agressief is in het verlagen van de rente. De ECB wil de rente nog niet verlagen, omdat ze met een hoge inflatie zitten opgescheept, en de economie behoeft op dit moment nog geen rentesteuntje.
pi_56589605
Bovendien hanteren ze bij de FED een andere definitie van inflatie. Zij bekijken de inflatie zónder de sterk schommelende prijzen van brandstof en voedsel.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')