abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56064072
Ik ben altijd erg zenuwachtig als ik een presentatie moet doen.
Vaak praat ik te snel, kom ik niet goed uit mijn woorden, kijk de klas niet aan en ga zo onnodig voorlezen op mijn blaadje.
Iemand tips? goed weten waar het over gaat natuurlijk maar verder zie ik niet veel dingen te veranderen.
  woensdag 16 januari 2008 @ 01:16:35 #2
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_56064112
Waarom ben je dan zenuwachtig ?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  woensdag 16 januari 2008 @ 01:23:37 #3
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56064187
wat heb je te verliezen, rationaliseer!

Verder idd je stof goed kennen, want dan kom je al door je gespreksstof heen. Alleen een puntenblaadje en geen verhaalblaadje voor je neus. Een powerpoint is heel goed!
Verder: Doe gewoon rustig, iedereen heeft angst en jij hebt gewoon wat goeds te vertellen en dat mogen ze ook wel aanhoren!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_56064251
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 01:23 schreef hierissieweer het volgende:

Verder idd je stof goed kennen
Datte.
En oefen de presentatie thuis een paar keer.
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_56064291
uur van te voren goed aftrekken en klaarkomen , dan heb je minder spanning
Nothing to see here, carry on
pi_56065329
zoek een baantje waarbij je veel met mensen moet praten, of grote groepen mensen moet rondleiden. je bent binnen no-time van je problemen af . en je hoeft de mensen niet aan te kijken, je kan ook net over ze heen kijken, dan lijkt het alsof je ze aankijkt.

ik had zelf gister een debat, 20% schoolexamen. ik dacht dat ik het heulemaal niet kende, werd er zelfs ziek van. achteraf heb ik m'n blaadje niet eens gebruikt en was ons debat het beste loze angst dus.
  woensdag 16 januari 2008 @ 08:30:10 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56065811
Goed voorbereiden, zorg dat je de stof en je tekst kent.
censuur :O
pi_56079683
Thuis oefenen voor familie wil ook nog wel eens helpen, rustig blijven ademen. Neem je tijd en zet niet de gehele presentatie op je blaadjes, anders wordt het net een spreekbeurt.

Zet desnoods een flesje water neer, of een kopje koffie/thee en neem af en toe gewoon een slokje.

Ik heb ooit eens gelezen dat de grootste angst van de meeste mensen is, is het spreken in het openbaar.
Ik had vroeger ook angst om te presenteren, maar na een keer heel afgegaan en daarna ook weer goede feedback van kregen, heb ik er nu geen/weinig last van.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:21:20 #9
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56080919
geen thee/koffie daar brand je je mond aan en kn je uit je handen laten vallen... flesje water is handiger...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_56081446
zorg dat je aan het eind van belangrijke sheets een korte pauze (bv slokje water nemen) hebt, kijk dan ook even rustig rond in het publiek, vraag evt of alles nog duidelijk is (je krijgt toch geen antwoord, dus alles is duidelijk). Zo voorkom je dat je steeds sneller gaat razen.

Neem géén blaadje met aantekeningen mee (en al helemaal geen uitgeschreven verhaal)- zorg dat wat je op je blaadje had willen zetten kort! en puntsgewijs op je sheets staat.
pi_56083344
Als je de stof door en door kent dan heb je veel minder last van zenuwtrekjes. Vergeet niet dat jij voor die 10 minuten de expert bent en de rest niet. En als je ook een beetje geniet van de aandacht dan straal je dat automatisch op een positieve manier uit. De meeste mensen letten tijdens een presentatie vooral op de houding. Dus recht voor de klas staan, veel glimlachen, handgebaren maken en niet te veel stopwoorden gebruiken. Een regel pauze komt naar mijn mening professioneler over dan "Uhmm" e.d.
pi_56110292
Als je voorleest is 't belangrijk dat je alleen maar steekwoorden op een (klein) blaadje schrijft, kan je 1) niet voorlezen en 2) word je gedwongen de tekst wel goed voor te bereiden .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_56110643
Wat mij betreft is het gewoon het beste dat je goed op je ademhaling let. Door daar rekening mee te houden ga je niet te snel praten en ben je ook meer ontspannen. Deze tip heeft mij zo geholpen, ben nu ook van mijn presenteerangst af zelfs hierdoor!!
pi_56116131
Haal vooraf even een paar keer goed adem, laat alle spanning even gaan en begin. Haal af en toe even adem, stiltes zijn niet erg, die houden mensen juist bij de les. En met af en toe een "ehhmm" om het tempo eruit te halen is ook niks mis.
En idd geniet er gewoon van. Iedereen luistert naar jou, en als je een foutje maakt, blijf rustig en lach erom.
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 17 januari 2008 @ 22:59:34 #15
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_56116355
Gewoon knallen!
Drink ik.
pi_56132666
Zorg ervoor dat je de stof goed kent, verzin van te voren een paar goede zinnen die je kan gebruiken, schrijf de structuur voor jezelf op een blaadje. Als je vantevoren je hele presentatie gaat uitschrijven komt 't(iig bij mij) over alsof je stof niet echt beheerd en dat je alleen kan doen wat er op je blaadje staat.

Moet je de presentatie zelf doen of zou 't ook met z'n 2en kunnen?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_56135068
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
geen thee/koffie daar brand je je mond aan en kn je uit je handen laten vallen... flesje water is handiger...
daar heb je wel een punt
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_56138403
Zorg ervoor dat je meer weet dan je vertelt!
pi_56140829
Om de één of andere reden werken presentaties bij mij beter als ik juis niet alles woord voor woord ken. Ik weet wat de lijn is van mijn verhaal, en ter plekke bedenk ik het precieze verhaal. Zo ben ik vreemd genoeg een stuk minder zenuwachtig dan als ik het verhaal welhaast perfect ken.

Zo loop ik niet tegen het probleem aan dat ik vergeten ben welke zin er na mijn huidige komt, omdat ik ter plekke mijn verhaal aan het opbouwen ben. Ik vind het een ideale manier, maar ik denk dat anderen er helemaal niet tegenkunnen
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_56144789
Volg een presentatiecursus. Het liefste eentje waar ze met video opnemen dan zie je namelijk dat het allemaal wel meevalt.

Verder hooguit twee/drie keer oefenen zodat je zelf je verhaal maakt en niet een verhaal letterlijk 'voorleest'./
pi_56144827
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
De zwaartekracht stoot een flesje water immers af!
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')