= pannenquote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:56 schreef Ynske het volgende:
iig proberen om met de hond mee te bewegen op t moment dat je afdrukt.
Hi hi, blij dat jij dit zegt, kan ik tenminste domme vragen stellen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 19:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Pannen moet kunnen, maar is niet makkelijk. Wel de moeite waard want het levert mooiere foto's op. Met een korte sluitertijd haal je de vaart een beetje uit de foto, bevries je als het ware de beweging (kan ook mooi zijn).
Voor het pannen van snelle dieren zou ik op 1/30 of 1/60 gaan zitten. Gebruik in principe de Tv stand, maar let op dat je diafragma niet te groot wordt. Het probleem met de foto hierboven is als ik het goed zie namelijk niet de beweging van de hond, maar het feit dat ie uit focus is gelopen. met een diafragma van f/8 of nog kleiner (hogere f) zal dat minder snel gebeuren.
Dank je, het verschil in merken he?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:05 schreef dutchie het volgende:
Shutter is de sluitertijd Peet, dat bedoelt Vliegvrager met Tv.
Voor sporthallen en tl-licht moet je toch minstens ISO 200 of 400 gebruiken. Een lichtsterke lens wil ook helpen, maar een diafragma zo klein maken, is vragen voor focus onscherpte. Zeker met snelle bewegingen, dan is je onderwerp zo uit je scherptedieptevlak.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:54 schreef Chicolate het volgende:
Zo, ik kom me hier ook even melden. Ik heb al het een en ander geprobeerd met fotograferen sinds ik een eigen camera heb (Canon Powershot 520, sinds begin 2006), twijfel over de overstap naar spiegelreflex, maar heb nu even een vraagje over het maken van sportfoto's.
Ik ben naar het NK taekwondo geweest en heb daar geprobeerd om wat te rommelen met instellingen om lichte foto's met zo min mogelijk beweging te krijgen. Wat lastig is met rondrennende mensen en een sport waarbij alles draait om snelheid. Dit is het beste resultaat wat ik kon krijgen:
[ afbeelding ]
Niet best zoals je ziet, behoorlijk onscherp en bewogen, maar de rest is nog erger. Wat moet ik hier aan veranderen om volgende keer betere foto's te maken? Deze foto is alleen gecropt en geresized.
Instellingen:
F2.6
Sluitertijd 1/10
Iso 50
Flits (30% meen ik)
Hoog TLlicht
Sluitertijd moet kleiner, had ik meestal op 1/25 staan, maar dan waren de foto's bijzonder donker, alsnog bewogen en ik weet niet waarom hij hier opeens hoger staat.
Kan een ervaren fotograaf hier iets mee?
Het voordeel van een SLR zou in dit geval zijn dat je voor een hogere ISO minder gestraft wordt met ruis omdat de sensor groter is. En dat je er een lichtsterke lens bij kunt kopen, maar de f2.6 waar je dit mee schiet is al behoorlijk lichtsterk voor het tele-bereik.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:27 schreef Chicolate het volgende:
Maar zou dit makkelijker zijn met een spiegelreflex?
Lichtsterker dan f/2.6 in het telebereik? Dat wordt lastig. De Canon 135/2 L voldoet daar denk ik als enige aan, maar die is niet dat je zegt goedkoop. Als de afstand niet al te groot is, heb je aan de 85/1.8 een betaalbaarder alternatief. (beiden ongetwijfeld ook voor Nikon verkrijgbaar)quote:En wat voor soort lens zou je daar dan bij moeten hebben?
Ok bedanktquote:Op donderdag 31 januari 2008 17:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Het voordeel van een SLR zou in dit geval zijn dat je voor een hogere ISO minder gestraft wordt met ruis omdat de sensor groter is. En dat je er een lichtsterke lens bij kunt kopen, maar de f2.6 waar je dit mee schiet is al behoorlijk lichtsterk voor het tele-bereik.
[..]
Lichtsterker dan f/2.6 in het telebereik? Dat wordt lastig. De Canon 135/2 L voldoet daar denk ik als enige aan, maar die is niet dat je zegt goedkoop. Als de afstand niet al te groot is, heb je aan de 85/1.8 een betaalbaarder alternatief. (beiden ongetwijfeld ook voor Nikon verkrijgbaar)
De ruis kan je weghalen met een programma, je foto wordt in z'n geheel wel wat softer.quote:Op zondag 3 februari 2008 10:53 schreef theemuts1982 het volgende:
Deze is afgelopen vrijdag gemaakt in de 3fm studio.![]()
[ afbeelding ]
Is het nog mogelijk om de ruis weg te halen? Zo ja, hoe?
En ik heb in het begin geprobeerd om hem op de stand "M" te zetten maar kreeg hele donkere en onscherpe foto's dus ben ik daarna maar overgegaan naar de automatische stand. Welke instellingen kan ik het best gebruiken als ik de "M" stand gebruik?
Ik hoor het graag.
Ja de m is volledig manueel. Maar het beste is dus gewoon sluitertijd voorkeuze of diafragma voorkeuze.quote:Op maandag 4 februari 2008 00:29 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
De ruis kan je weghalen met een programma, je foto wordt in z'n geheel wel wat softer.
www.neatimage.com
De stand M, is dat volledig manueel op de DMC-FZ18?
Zoja kan je deze beter gebruiken in je eigen studio, waar je mooi het licht naar je hand kan zetten.
Je gebruikt beter sluitertijd of diafragma voorkeuze. Wil je mooi met je scherptediepte spelen, dan ga je voor diafragma voorkeuze. Wil je een bepaalde min. sluitertijd hebben kan je gaan voor sluitertijd voorkeuze.
In een radiostudio is het vrij donker, je ISO instelling verhogen helpt dan wel, maar levert ruis op.
Links vind'k hem iets te donker voor dat grote vlak. Het warer aan de rechterkant is dan wel mooi bij de lucht. Misschien je standpunt meer naar rechts nemenquote:Op dinsdag 5 februari 2008 14:46 schreef Pearll het volgende:
Ik heb gisteren voor de eerste keer eens iets met de camera die hier ligt gedaan en zou graag mn foto's willen verbeteren! Dus misschien dat ik af en toe hier langs ga komen met een fototje. Ik ben benieuwd wat jullie van deze vinden, kritiek is welkomVeel te donker of toch wel ok qua effect?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |