http://www.ad.nl/binnenland/article1966611.ecequote:Voor een prikkie in een miljoenenvilla
Door HANS VERHAGEN
WASSENAAR - De nieuwe Wassenaarse burgemeester Jan Hoekema en zijn echtgenote Marleen Barth wonen voor een prikkie in hun miljoenenvilla aan de Prinses Marielaan.
Op grond van de officiële regels betaalt D66’er Hoekema maandelijks 860 euro aan huur voor de ambtswoning uit 1937 die net voor 630.000 euro is opgeknapt.
De burgemeester mag maximaal 12 procent van zijn jaarwedde, zo’n 86.000 euro, betalen aan huur. De huurprijs blijkt een schijntje voor een volledig opgeknapte halfvrijstaande woning aan deze fraaie Wassenaarse laan.
De plaatselijke makelaar Schouwenhaghe schat de reële maandhuur die expats (tijdelijk hier gestationeerde buitenlanders) voor een dergelijke woning neertellen op 6000 tot 8000 euro.
Bij Schouwenhaghe komt toevallig zeer binnenkort nummer 15, de linkerhelft van Hoekema’s twee-onder-een-kap in de verkoop. Vraagprijs: 2.250.000 euro. „Voor die woning geldt de ouderdomsclausule,’’ vertelt de makelaar. Daarmee wordt een eventuele kostbare asbestsanering door de nieuwe bewoners ondervangen. Elders in deze laan werd onlangs een andere halfvrijstaande villa voor 1,8 miljoen euro verkocht.
De ambtswoning werd rond 1970 door de gemeente gekocht na het vertrek van toenmalig burgemeester Molly Geertsema, die een eigen villa in Wassenaar bezat.
Woordvoerder Ruud van Bennekom van het Genootschap van Burgemeesters zegt dat de rechtspositie voor burgemeesters die eigenlijk te duur wonen ‘redelijk is dichtgetimmerd’. Dat wil zeggen dat volgens hem de de kans klein is dat Hoekema over zijn voordelige woongenot later alsnog van de fiscus een gepeperde rekening krijgt gepresenteerd.
„Het gerechtshof in Leeuwarden heeft enige tijd terug over een ook veel duurder geworden ambtswoning op een van de Waddeneilanden bepaald dat er geen naheffing hoeft te worden betaald.’’
In Wassenaar is beroering ontstaan over de buitengewoon prijzige opknapbeurt van de ambtswoning. Oppositiepartij VVD trok aan de bel, omdat verantwoordelijk wethouder Van der Lee (Wat Wassenaar Wil, financiën) de 330.000 euro duurder uitgepakte verbouwing dan eerder gepland, geheim zou hebben willen houden.
De wethouder wordt hierover maandag door de VVD in de raad aan de tand gevoeld.
Wassenaar is rechts. En als die burgemeester er gebruik van maakt, dan voel je op je klompen aan dat z'n voorgangers ook goed weg zijn gekomen.quote:
Ik wou net zeggen, weer een links huil-topic....quote:
Misschien weet je het als pleb niet hoor, kan best, maar de meeste hooggepositioneerde werknemers (managers bijv) maar zeker ook diplomaten krijgen standaard 1ste klas tickets.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:53 schreef Pupp3t het volgende:
Herfkens alleen een woning gekregen ?
Business class vliegen. Immers alleen gewone mensen vliegen economy.
'Huisje' dichtbij 't VN-kantoor. Minstens 100 vierkante meter en een balkon en op loopafstand ( anders moet ze bij 't gewone volk in de metro )
Dat klopt wel jaquote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:55 schreef tzja het volgende:
links pretendeert sociaal te zijn
recht pretendeert dat niet
best simpel eigenlijk
Maar het is beide fout. Christelijke politici gaan btw ook prat op hun normen en waarden maar krijgen ook vele minder aandacht in de media als ze een misstap begaan (zoals Rouvoet).quote:
Klopt, maar link je hier nou links en glovig? Want imo zijn rechts en gelovig meer samen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:07 schreef HEvaRe het volgende:
Dat komt omdat "Links" en "Gelovig" prat gaan op hun "betere" normen en waarden en het altijd leuk is om inconsequenties in normen en waarden aan de kaak te stellen
Ik niet, mijn pa (die zit nog hoger dan mvr. Herfkensquote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar het is beide fout. Christelijke politici gaan btw ook prat op hun normen en waarden maar krijgen ook vele minder aandacht in de media als ze een misstap begaan (zoals Rouvoet).
Ben jij trouwens echt diplomaat? Moet je hard voor gestudeerd hebben
Ow ik dacht heel even dat je op het consul zou werken (in Lyon zit er dacht ik één).quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:13 schreef Xith het volgende:
[..]
Ik niet, mijn pa (die zit nog hoger dan mvr. Herfkens)
Je zet het goed uiteen maar trekt de verkeerde conclusie: ja, dat zou inderdaad moeten betekenen dat zo iemand een stapje terug moet doen. En dat het volgens de regels gaat (wat wordt betwist trouwens) betekent nog niet dat het rechtvaardig is. Ik kan me nog de ophef herinneren van een paar jaar geleden over toenmalig Korpschef Vogelzang (ja, die nu bij Feyenoord zit), liet toen een ambtwoning bouwen van een miljoen. Ook allemaal volgens de regels.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:11 schreef LXIV het volgende:
Dit is totaal onvergelijkbaar.
Voor het betrekken van een dienstwoning staat altijd een vast percentage van het inkomen omschreven. In dit geval was dat dus 12%. Omdat de huizenprijzen zó enorm gestegen zijn dat een burgemeesterswoning absoluut niet meer door een burgemeester te bewonen valt, zouden deze dienstwoningen leeg moeten blijven? Of een burgemeester zou verplicht moeten worden hem marktconform te huren? Dan houdt hij geen cent meer over.
Overigens kunnen veel meer ambtenaren gehuisvest worden voor een vast deel van hun salaris. Denk maar eens aan militairen. Die betalen ook maar een paar procent van hun inkomen maximaal. En zo geldt dat voor alle ambtswoningen. Is keurig volgens de regelgeving allemaal hoor. Itt het verhaal Herfkens.
Door je hier getoonde "superieure" normen en waarden is het ook leuker om jou op je fouten te wijzen dan iemand als LXIV.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zet het goed uiteen maar trekt de verkeerde conclusie: ja, dat zou inderdaad moeten betekenen dat zo iemand een stapje terug moet doen.
....
Militairen zijn geen ambtenaren.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:11 schreef LXIV het volgende:
Overigens kunnen veel meer ambtenaren gehuisvest worden voor een vast deel van hun salaris. Denk maar eens aan militairen. Die betalen ook maar een paar procent van hun inkomen maximaal. En zo geldt dat voor alle ambtswoningen. Is keurig volgens de regelgeving allemaal hoor. Itt het verhaal Herfkens.
Idd, zeker door D66 als rechts te positionerenquote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:37 schreef Lyrebird het volgende:
Gut Klopkoek, je laat je wel kennen.
Jij had je vinger vanquote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, zeker door D66 als rechts te positioneren
Idd, ik praat het ook niet goed maar naar mijn bescheiden observatie worden linksen driedubbel zo hard aangepakt als rechtsen (zoals Jorritsma).quote:Op dinsdag 15 januari 2008 21:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij had je vinger van [ afbeelding ] af kunnen houden als het om een PvdA burgermeester was gegaan?
Slordig omspringen met gemeenschapsgeld is altijd erg door wie het ook gedaan wordt!
De media is rechts noch links.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Idd, ik praat het ook niet goed maar naar mijn bescheiden observatie worden linksen driedubbel zo hard aangepakt als rechtsen (zoals Jorritsma).
Laten we gewoon de feiten onder ogen zien: de grootste kranten zijn De Telegraaf en AD, het grootste weekblad/roddelblad De Elsevier en de grootste omroepen de EO, NCRV, RTL en KRO.
Je gaat er nu impliciet vanuit dat links ten veel verdienen is.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 23:07 schreef JohnDope het volgende:
Links lullen rechts zakken vullen is het credo. Dus wanneer rechts over de schreef gaat, is het begrijpelijker dan een links iemand die over de schreef gaat, dat is buiten het feit dat ze juridisch technisch gezien uiteraard even schuldig zijn.
(Niet-religieus) rechts heeft zelden die arrogante "holier-than-thou" houding die bij veel linkse mensen te proeven is. Aan de rechterkant zitten vaker individualisten die vinden dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat ie doet en dus geen zin hebben om anderen te betuttelen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 23:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je gaat er nu impliciet vanuit dat links ten veel verdienen is.
Ik begrijp het niet zo: het is alsof rechts openlijk voor corruptie, graaien en besodemieteren is. Alsof zij naar buiten toe geen moraal hebben.
Zo'n schandaal bevestigt dan toch juist hun wantrouwen?quote:Op woensdag 16 januari 2008 00:02 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een onzin. Je zou ook kunnen zeggen:
Rechts is kritisch op de overheid, rechts vertrouwt de overheid niet en zal daarom geacht worden er fatsoenlijk mee om te springen.
Ieder zijn mening, maar ik denk dat veel mensen het eens zijn met wat ik zeg. Het is niet zo zeer dat het minder erg is wanneer rechtse politici over de schreef gaan, maar dus wel minder pijnlijk en hypocriet in veel gevallen dan wanneer een heilig links boontje het doet.quote:Op woensdag 16 januari 2008 00:02 schreef Klopkoek het volgende:
Rechts is kritisch op de overheid, rechts vertrouwt de overheid niet en zal daarom geacht worden er fatsoenlijk mee om te springen.
Rechtse boontjes kunnen zich anders ook zeer heilig voordoen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 00:10 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ieder zijn mening, maar ik denk dat veel mensen het eens zijn met wat ik zeg. Het is niet zo zeer dat het minder erg is wanneer rechtse politici over de schreef gaan, maar dus wel minder pijnlijk en hypocriet in veel gevallen dan wanneer een heilig links boontje het doet.
Zeker, en dan doen of je links bent is wel ZO SLIM.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
Is de media dan toch rechtser dan menigeen denkt?
Ja, maar het snijdt alleen geen hout.quote:Op woensdag 16 januari 2008 00:02 schreef Klopkoek het volgende:
Het snijdt geen hout?quote:Op woensdag 16 januari 2008 00:21 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ja, maar het snijdt alleen geen hout.
Je snapt het punt gewoon niet. Even heel generaliserend: Rechtse mensen proberen hun idealen niet zozeer op anderen te drukken, links wel, dus dan wordt er ook verwacht dat ze er zich zelf aan zullen houden.quote:Op woensdag 16 januari 2008 09:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het snijdt geen hout?
Jullie redenatie is deze:
'Links is tegen veel verdienen, dus worden ze geacht niet te graaien'
of
'Links is tegen graaien ten koste van anderen, dus worden ze geacht niet te graaien ten koste van een bijstandsmoeder (die dan dus minder ontvangt vanwege het graaien van politici)'.
Mijn redenatie is:
'Rechts gaat ervan uit dat mensen uit zichzelf zich kunnen gedragen, dan worden ze geacht dit te doen'
of
'Rechts heeft een grote mond over criminaliteitsbestrijding en hoeveel geld die criminaliteit niet kost, dus worden ze geacht zich extra te gedragen.'
òf
'Rechts vertrouwt de overheid niet, dan moeten ze niet ten koste van de belastingbetaler zelf extra gaan profiteren'
Kortom: frauderen is altijd in strijd met de idealen, links OF rechts.
En toch worden linksen drie keer zo hard aan de schandpaal genageld.
haha, wat?quote:Op woensdag 16 januari 2008 09:13 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je snapt het punt gewoon niet. Even heel generaliserend: Rechtse mensen proberen hun idealen niet zozeer op anderen te drukken, links wel, dus dan wordt er ook verwacht dat ze er zich zelf aan zullen houden.
Ik heb al onderscheid gemaakt tussen religieus en niet-religieus rechts. Verder denk ik dat populistische schreeuwlelijkerds als Wilders en Verdonk nou niet echt representatief zijn...quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
haha, wat?Grapje zeker? De grootste maakbaarheiddenkers van de laatste jaren zijn toch echt de rechtsen die wel even mensen gaan vertellen wat ze wel en niet mogen geloven, dragen, zeggen, doen, denken etc.
Wil niet veel zeggen hoor maar is het nu net niet de "rechtse" VVD die aan de bel trektquote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
Dus waarom moet links altijd driedubbel zo hard aangepakt worden dan rechts? Waarom krijgen alleen frauderende linkse politici zoveel aandacht? Is de media dan toch rechtser dan menigeen denkt? En dit is echt niet de eerste keer hoor, het gebeurt zo vaak dat frauderende rechtsen kennelijk veel minder zoetsappig materiaal bevat dan frauderende progressieven.
Zegt de naam Milton Friedman en Chili je iets? De overheid drastisch beperken is óók maakbaarheid, en niet zo'n klein beetje ook.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:05 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik heb al onderscheid gemaakt tussen religieus en niet-religieus rechts. Verder denk ik dat populistische schreeuwlelijkerds als Wilders en Verdonk nou niet echt representatief zijn...
En voor de meeste maakbaarheids ideetjes moet je sowieso bij links zijn, altijd al en nu nog steeds.
Hoe is overheid beperken maakbaarheid? Het is toch juist een vorm van deconstructie?quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zegt de naam Milton Friedman en Chili je iets? De overheid drastisch beperken is óók maakbaarheid, en niet zo'n klein beetje ook.
Behalve hier op fok danquote:Op woensdag 16 januari 2008 09:13 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je snapt het punt gewoon niet. Even heel generaliserend: Rechtse mensen proberen hun idealen niet zozeer op anderen te drukken, links wel, dus dan wordt er ook verwacht dat ze er zich zelf aan zullen houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |