Dan is het elke dag feest op Stormfront want ze weten er veel om te leggen daar in Afghanistan.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:24 schreef Meki het volgende:
feest op extreem rechtse sites na dood van allochtonen
Volgens jou wel.quote:
Nee, jouw reactie is racistisch, aangezien je suggereert dat alle moslims voldoen aan de omschrijving.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:23 schreef typtypo het volgende:
[..]
Dan ben je een racist want je hebt het over moslims.
Waarom?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zou je je nader willen verklaren?
Neen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:28 schreef typtypo het volgende:
[..]
Waarom?
Is het niet duidelijk genoeg?
Precies, ik dacht eerst dat dat wel mee zou vallen maar toen ik een rondje langs vrienden maakte, bleek toch dat meesten gewoon 'met de ouders mee gingen stemmen.' Zonder echt een aanwijsbare reden. Wel grappig dat sinds deze hele PVV-kermis in gang is gezet, meer mensen in ieder geval stemmen met het oog op iets dat ze willen bereiken.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook... en ja, om dan te zeggen dat ze allemaal racisten zijn gaat me gewoon te ver. En ja, misschien zijn die stemmers dan "dom", maar hoeveel mensen stemmen wel niet en weten bij god niet waarop? "Tja, mijn moeder stemt SP, dus ik ook"... "Mijn vriend zei dat ik VVD moest stemmen", etc etc...
Ik denk dat het benoemen van iemand met dat stigma alleen gehanteerd wordt om de discussie te verlammen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:19 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik denk dat je nog gelijkt hebt ook. En dat is niet bekrompen nee.
Iemand racist noemen kan stigmatiserend werken ja. Maar pas wanneer je daaruit conclusies gaat trekken op wat iemand dan wel niet nog meer zal vinden, denken of doen.
Verder is racisme een redelijk duidelijke term, die niet afhankelijk is van subjectieve normen, maar behoorlijk objectief is vast te stellen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar eh.. de islam mag dan geen ras zijn, maar een religie. Moslims zijn daarentegen volgens de Van Dale wel een ras.quote:
quote:ras1 (het; rassen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
Come again.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:23 schreef typtypo het volgende:
[..]
Dan ben je een racist want je hebt het over moslims.
Nee, jij zegt dat ze racist zijn als ze ongelovigen (kaffar) als minderwaardig beschouwen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:28 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, jouw reactie is racistisch, aangezien je suggereert dat alle moslims voldoen aan de omschrijving.
Dan is iedere religiegroep een ras en zou je als logisch gevolg niets negatiefs meer mogen zeggen over religie.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar eh.. de islam mag dan geen ras zijn, maar een religie. Moslims zijn daarentegen volgens de Van Dale wel een ras.
[..]
Technisch gezien zijn racisten dan ook een ras.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar eh.. de islam mag dan geen ras zijn, maar een religie. Moslims zijn daarentegen volgens de Van Dale wel een ras.
[..]
Dan zijn de boeren ook een ras.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
[..]
Dmv elke dag naar Madurodam te gaan kan je je ook onderscheiden, maar maakt essentie van je achtergrond nog niet echt wat we onder volksmond ' als' ras verstaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
[..]
Het was een reactie op djenneke maar jouw tekst moest erbij om duidelijk te maken waar het over ging.quote:
Het gedeelte boven het betwistbare gedeelte van de Wiki stelt het duidelijk anders:quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
[..]
Kortom kan je stellen, dat ondanks de Van Dale er geen consensus is?quote:Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het indelen van de mensheid.
Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waardeoordeel over de verschillende mensenrassen. Het erkent hooguit de verschillen, zonder daar een waardeoordeel over te geven. Toch heeft racisme in het dagelijks taalgebruik een negatieve betekenis, aangezien het dagelijks taalgebruik uitgaat van de aanwezigheid van een kwalitatief waardeoordeel.
Koppeling van racisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutieleer of subjectieve normen, zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen, kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen.
Deze "praktische" racistische houding gaat nogal eens gepaard met vooroordelen en onbegrip ten aanzien van mensen van een ander ras dan dat van degene, die de racistische houding koestert. Niet zelden beroepen racisten zich op een wetenschappelijke onderbouwing van hun denkbeelden. Over de vraag of er wetenschappelijke onderbouwing voor rassenonderscheid mogelijk is, bestaan zeer uiteenlopende visies.
Racistisch gedrag en racistisch denken worden in het bijzonder bezien als een gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling rond de multiculturele en multiraciale samenleving, waarin de leden van een (al dan niet dominante) raciale groep zich bedreigd voelen in hun bestaan. Er zijn echter ook altijd vormen van racisme geweest zonder dat er sprake was van een dergelijke samenleving.
Dat is anders niet mijn bedoeling. Uiteraard vind ik mijn mening beter dan die van een ander. Anders zou ik immers die andere mening wel aanhangen. Ik vind ook niet dat iemand zijn mening hem of haar een al dan niet goed persoon maakt, ik vind dat iemand zijn daden iemand een al dan niet een goed persoon maken.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 00:30 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk dat het benoemen van iemand met dat stigma alleen gehanteerd wordt om de discussie te verlammen.
Het wordt daarna gemakkelijk iemand die als racist is geïdentificeerd en gekwalificeerd hem niet als een gelijke te behandelen.
Daarom is dat stigma bedoeld en nergens anders.
Het gaat niet over de muziek, maar over de toon. Het gaat niet over het bericht, maar de boodschapper.
Ik vind zoiets een kwalijke zaak. Vraag jezelf af wat jou dan beter maakt dan die ander.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |