Bronquote:Balkenende: 'Praat elkaar geen recessie aan'
Premier Jan Peter Balkenende is niet bang dat de economische problemen in de Verenigde Staten overwaaien naar Nederland. 'We moeten ons geen recessie aanpraten, dat zou onverstandig zijn', zei hij zaterdag tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van het CDA in Zwolle.
De premier wees er op dat de economische invloed van de Verenigde Staten minder groot is dan in het verleden. De wereldeconomie wordt tegenwoordig ook bepaald door landen als China en India.
Bovendien staat Nederland er heel wat beter voor dan in 2002, toen Balkenende premier werd. De overheidsfinanciën zijn gezond, Nederlandse bedrijven kunnen beter concurreren met het buitenland en de werkloosheid is verminderd.
Eiland voor de kust
Dat betekent niet dat Nederland achterover kan leunen, betoogde de CDA-leider. Hij hamerde op de noodzaak van meer ambitie.
Nederland moet proberen een aantal grote projecten te realiseren, zoals een eiland voor de kust in de Noordzee en het binnenhalen van het wereldkampioenschap voetbal in 2018.
Besluitvorming
Om dat te bereiken zijn er snellere procedures bij de besluitvorming nodig. Ook moet er meer in Nederland geïnvesteerd worden door beleggers als pensioenfondsen. Een commissie onder leiding van oud-CDA-minister Onno Ruding bestudeert de mogelijkheden daartoe.
Verder onderstreepte Balkenende het belang van een grotere arbeidsdeelname. Ook zonder aanpassing van het ontslagrecht zijn daartoe mogelijkheden, zei hij.
Oudejaarsnacht
Balkenende uitte opnieuw zijn verontwaardiging over de vernielingen en het geweld tijdens de jaarwisseling. Hij wil dat de schade zo veel mogelijk op de daders wordt verhaald.
Bronquote:Wouter Bos hoopt op akkoord in kwestie loonmatiging
Minister Wouter Bos van Financiën zou er 'zeer voor zijn' als werkgevers en vakbonden een akkoord sluiten over loonmatiging.
Hij zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof. Te hoge loonstijgingen noemde hij een risicofactor voor de Nederlandse economie, naast de hoge olieprijzen.
Bos deed geen rechtstreekse oproep aan de sociale partners om de lonen te matigen. Hij vindt dat hun eigen verantwoordelijkheid. Wel hield hij de werkgevers voor dat de kans op een akkoord groter wordt als ze er in slagen de topinkomens in de bedrijven aan banden te leggen. Ze geven dan 'zelf het goede voorbeeld'.
Looneis politiebonden
De looneisen van een aantal politiebonden noemde Bos 'niet reëel'. Volgens hem heeft minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken een 'heel fors bod' op tafel gelegd en laat ze nog ruimte voor wellicht iets extra's. Bos hoopt dat de bonden de uitgestoken hand grijpen.
Geen recessie
Bos is niet bang dat de Nederlandse economie in een recessie terechtkomt door de problemen in de Verenigde Staten. Net als premier Jan Peter Balkenende een dag eerder, wees hij er op dat Nederland er goed voorstaat, beter dan de andere EU-lidstaten.
De financiële crisis in de Verenigde Staten kan wel enige invloed hebben, maar die is 'buitengewoon bescheiden', verwacht Bos.
Groei
Hij wees erop dat de Nederlandse economie dit jaar volgens het Centraal Planbureau met 2,25 procent zal groeien. Van stilstand of krimp is nog lang geen sprake.
Bos gaf wel toe met enige spanning uit te kijken naar de jaarcijfers van de Nederlandse financiële instellingen. 'Dan kunnen we zien of ze een grote klap hebben gehad van wat er in Amerika gebeurt.'
Financieringstekort
Mocht de groei toch tegenvallen, dan kan dat leiden tot een hoger financieringstekort. Bos wees erop dat in het regeerakkoord is afgesproken dat er pas ingegrepen wordt als het tekort in de buurt van de twee procent dreigt uit te komen. Op dit moment is er nog sprake van een overschot op de overheidsbegroting.
Eiland Noordzee
Bos toonde zich wat gereserveerd over de oproep van Balkenende om de Nederlandse economie een extra impuls te geven door het aanpakken van grote projecten, zoals een eiland voor de Noordzee.
Bos wees erop dat dergelijke plannen ook betaald moeten worden. Hij erkende wel dat psychologische factoren, zoals een ambitieuze houding, meespelen in de economie.
Iets met zoet en zuur.quote:Op maandag 14 januari 2008 20:18 schreef Martijn_77 het volgende:
Vandaag kwam ik de volgende twee nieuwsberichten tegen.
[..]
Bron
en
[..]
Bron
Maar iets snap ik toch niet......
Dit jaar gaat iedereen er bijna op achteruit terwijl de economie groeit. Maar we mogen ons zelf geen recessie aanpraten van Balkenende maar we hebben minder te besteden dus er zal ook minder geld in de economie terecht komen. Iets wat kan leiden tot een recessie.
Daarnaast roept Bos ook nog eens op om de looneis te matigen om de economie op gang te houden. Ook hierbij geldt weer dat we minder te besteden hebben omdat de koopkracht daalt en we dus minder geld in de economie kunnen steken.
Ik vraag me toch af hoe Balkenende en Bos dit toch voor zich zien. Loonmatiging, Koopkrachtdaling en de economie uit een recessie houden. Ik heb geen idee jullie misschien. Want volgens mij is het gelijk houden of zelfs laten groeien van de koopkrahct de beste motor voor de economie.
Absurde groei van de koopkracht hoeft ook niet. Dus de koopkracht groei hoeft niet gelijk te zijn aan de groei van de economie maar toch zal er wel groei moeten zijn als de economie groeit.
Aha, nu werkt Keynes opeens wel?quote:Op maandag 14 januari 2008 20:59 schreef VrAnKiE het volgende:
loonmatiging zorgt alleen maar voor nog minder uitgaven => dalende bedrijvigheid => minder werk => minder verdienen bladiebla
Idd, en dus een recessiequote:Op maandag 14 januari 2008 20:59 schreef VrAnKiE het volgende:
loonmatiging zorgt alleen maar voor nog minder uitgaven => dalende bedrijvigheid => minder werk => minder verdienen bladiebla
Bronquote:Donner waarschuwt voor recessie
DEN HAAG - Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) waarschuwt dat we onszelf in een recessie werken als we te veel op onze lauweren rusten en niet gaan aanpakken op de arbeidsmarkt. "We hebben de wind nog wel in de rug, maar het tij lijkt te keren".
Dat zei de CDA-bewindsman maandag bij het afscheid van Jan van Zijl als voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI).
Volgens Donner "dreigen we onszelf lang voordat er een recessie kan ontstaan, uit de markt te prijzen en in een recessie te werken".
Hij wees erop dat bedrijven moeite hebben om goed geschoold personeel te vinden en onvoldoende mogelijkheden hebben om snel in te springen op economische ontwikkelingen, terwijl nog meer dan 1 miljoen mensen langs de kant staan en ouderen vroegtijdig stoppen met werken.
Scholing
Donner erkende dat veel van de onzekerheden over de economie, zoals de kredietcrisis in de Verenigde Staten, zich elders in de wereld afspelen. Maar volgens hem moeten we ook "economische ontwikkelingen van eigen makelij" aanpakken.
Zo is "het niveau van scholing en het proces van een leven lang leren" onvoldoende ontwikkeld op de arbeidsmarkt, waardoor niet genoeg geschikt personeel voorhanden is en te veel werknemers als te oud uitstromen.
Internationale markten
"Tegelijk dreigt de traditionele bescherming - via inkomen, arbeid en arbeidsveiligheid - averechtse werking te krijgen in internationale markten", aldus Donner. Hij pleitte eerder al voor een soepeler ontslagrecht, omdat werkgevers flexibeler personeel willen.
Volgens hem wordt het vaste contract met bijbehorende bescherming uitgehold door de toenemende inzet van tijdelijke krachten en zelfstandigen zonder personeel (zzp).
Commissie-Bakker
Het kabinet heeft eind vorig jaar de zogenoemde commissie-Bakker gevraagd om met adviezen te komen over hoe meer mensen aan het werk geholpen kunnen worden. Daartoe is besloten, na verzet in de coalitie van PvdA en ChristenUnie tegen de plannen van Donner om het ontslagrecht te versoepelen.
De CDA-minister hoopt dat hij de adviezen van de commissie mee kan nemen in de begroting voor 2009, die dit najaar wordt behandeld door de Tweede Kamer.
Niet wachten
Maar de minister wil ondertussen niet wachten met maatregelen. Zo wil hij nog medio dit jaar regelen dat mensen met een werkloosheidsuitkering sneller beschikbaar werk accepteren, ook al is dat onder het niveau van hun opleiding of vorige baan.
Rond die tijd moet er ook een oplossing zijn voor de stijging van het aantal mensen dat van jongs af een Wajong-uitkering krijgt voor arbeidsongeschiktheid.
In dit stukje tekst zie hem anders alleen maar naar de hervorming van het ontslagrecht praten.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:15 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ik denk dat Donner met zijn uitspraken en constateringen de spijker op zijn kop slaat. Dan kan zijn partijgenoot Balkende wel roepen dat we ons zelf geen recessie moeten aanpraten.
Maar het lijkt er op dat Donner de enige in de Politiek is die er echt iets tegen wil doen. Iets wat mij van de rest van het kabinet erg tegenvalt.
Bronquote:Bijna iedereen er op achteruit
Bijna iedereen gaat er dit jaar in koopkracht op achteruit. Uitzondering vormen 65-plussers met een laag inkomen en werkende alleenstaande ouders.
Gemiddeld hebben mensen per maand dertien euro minder te besteden, zo concludeert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Dat komt vooral door de inflatie.
De koopkracht daalt met een kwart tot 1 procent, aldus het Nibud. Omdat vooral veel dagelijkse uitgaven zoals voeding en benzine dit jaar duurder zijn dan vorig jaar, voelen veel mensen de koopkrachtdaling in hun portemonnee.
Brutolonen
De meeste brutolonen stijgen in 2008 met gemiddeld 3,25 procent. Maar dat is volgens het Nibud niet genoeg om alle prijsstijgingen op te vangen. Daar komt bij dat niet iedereen al meteen in januari meer loon krijgt. Mensen die voorlopig hetzelfde salaris houden als in 2007, moeten er rekening mee houden dat zij er meer op achteruitgaan. Netto houden zij wel hetzelfde over, maar omdat veel prijzen hoger zijn dan in 2007, kunnen zij er minder mee doen.
Met name de prijzen van voeding en olie zijn fors gestegen en zullen vermoedelijk in de loop van het jaar nog oplopen. Automobilisten hebben last van de duurdere benzine en leaserijders hebben te maken met een hogere fiscale bijtelling.
Ouderenkorting en kindertoeslag
De 65-plussers met een laag inkomen (met een aanvullend pensioen van maximaal 10.000 euro per jaar) profiteren van de gestegen ouderenkorting en alleenstaande werkende ouders van de nieuwe kindertoeslag. Daardoor stijgt de koopkracht voor deze groepen.
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:15 schreef Burghardt het volgende:
Mwah, die 13 euro per maand om minder uit te geven zullen het 'em niet doen. Ik denk dat er meer kans is dat een recessie komt omdat burgers gewoon plots de hand op de knip zullen houden, mede door dit soort berichten.
Eensch.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 08:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Bijna iedereen krijgt minder te besteden. => Gevolg: Minder geld in de economie => Gevolg: Minder Economische groei => Gevolg: Minder geld voor lonen => Gevolg: iedereen krijgt minder te besteden => => Gevolg: Minder geld in de economie => Gevolg: Minder Economische groei => Gevolg: Minder geld voor lonen => Gevolg: iedereen krijgt minder te besteden => etc. etc.
Of wel dit zal uit eindelijk leiden tot een recessie. Iets wat van ons van dit kabinet niet mogen aan praten maar wat door hun beleid en de voorgesteld loonmatigingen wel waarheid gaat worden.
Ik ken al die namen niet die bij die theorieen horenquote:
Alles. Zoals Martijn het beschrijft is dat precies volgens het boekje van Keynes.quote:
Eh nee, dat is gewoon basis economie.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alles. Zoals Martijn het beschrijft is dat precies volgens het boekje van Keynes.
Al klopt het eerste gegeven niet helemaal, loonmatiging hoeft niet per definitie tot minder uitgaven te leiden. Met de huidige prijsstijgingen zal het waarschijnlijk wel tot minder uitgaven leiden.quote:Op maandag 14 januari 2008 20:59 schreef VrAnKiE het volgende:
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:34 schreef Klopkoek het volgende:
Je haalt nu de theorie van Keynes en de aangedragen oplossingen van Keynes door elkaar.
Wederom geef je aan de reactie's van anderen zeer slecht te lezen, loonmatiging ansich wordt niet over geklaagd namelijk.quote:Sowieso is rechts wel de laatste die moet gaan klagen over loonmatigingen.
Nee, het gaat er om dat de CEO's kunnen graaien.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je kunt je ongelijk ook niet toegeven he? Economie is wel wat ouder dan Keynes en 2000 jaar voor dat Keynes geboren werd wist men ook al dat minder inkomsten tot minder uitgaven leiden.
Daar is dus niks Keynes aan.
[..]
Wederom geef je aan de reactie's van anderen zeer slecht te lezen, loonmatiging ansich wordt niet over geklaagd namelijk.
Heeft weinig met Keynes te maken.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, het gaat er om dat de CEO's kunnen graaien.
Nee, ben ik het niet mee eens. Liever nog de werknemers meer macht dan wat aandeelhouders in Wassenaar.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Heeft weinig met Keynes te maken.
Maar we zijn het blijkbaar met elkaar eens dat aandeelhouders meer zeggenschap en macht moeten krijgen om graaiende bestuurders tegen te gaan?
Aandelhouders kunnen ook werknemers zijn, let wel de meeste aandeelhouders zijn ook gewoon werknemer.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, ben ik het niet mee eens. Liever nog de werknemers meer macht dan wat aandeelhouders in Wassenaar.
Nee je irriteert me niet en ik was niet zo van het wegsturenquote:Maar zullen we er maar mee op houden. Ik heb het idee dat ik je gigantisch irriteer en dat als jij het nog voor het zeggen had ik allang was weggestuurd.
Soms wel. Het is trouwens een oud PvdA-idee om werknemers aandeelhouder te laten worden (de VAD). Daar zie ik op zich nog wel iets in, in tegenstelling tot plannetjes om a la Duitsland vakbondsbestuurder in de RvB plaats te laten nemen, dat is echt waanzin.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aandelhouders kunnen ook werknemers zijn, let wel de meeste aandeelhouders zijn ook gewoon werknemer.
Eigenlijk is dat al zo, grootste aandeelhouders zijn pensioenfondsen. Nu vind ik wel dat leden van een pensioenfonds te weinig zeggenschap hebben.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Soms wel. Het is trouwens een oud PvdA-idee om werknemers aandeelhouder te laten worden (de VAD).
Het kan, je ziet en zag het natuurlijk ook al veel bij nieuwe technologie bedrijven. Aan de andere kant is het natuurlijk niet nodig, een werknemer wordt betaald voor zijn arbeid.quote:Daar zie ik op zich nog wel iets in,
Het Duitse ondernemersklimaat is dan ook niet erg geweldigquote:in tegenstelling tot plannetjes om a la Duitsland vakbondsbestuurder in de RvB plaats te laten nemen, dat is echt waanzin.
Duitsland is qua economie het grootste land van de EU....quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat al zo, grootste aandeelhouders zijn pensioenfondsen. Nu vind ik wel dat leden van een pensioenfonds te weinig zeggenschap hebben.
[..]
Het kan, je ziet en zag het natuurlijk ook al veel bij nieuwe technologie bedrijven. Aan de andere kant is het natuurlijk niet nodig, een werknemer wordt betaald voor zijn arbeid.
[..]
Het Duitse ondernemersklimaat is dan ook niet erg geweldig
Maar per hoofd minder te besteden dan een Nederlander of een Belg.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Duitsland is qua economie het grootste land van de EU....
Is ook niet meer met alles zo, auto's nog wel (komt door de BPM hier) maar met electronica valt het wel mee.quote:Ik zou best in Duitsland willen wonen hoor. Mensen hebben daar weinig te klagen. Mooi grote auto's, mooie bedrijven, luxegoederen zijn daar lekker goedkoop (eten is wel duurder).
Met het ondernemersklimaat bedoelde ik dan ook dat het nogal lastig is om voor jezelf te beginnen, inmenging overheid en vakbonden.quote:Maar dat idee van vakbondsbonzen in de RvB zetten is gewoon een mislukking. Die gasten zitten vaak gewoon daar om hun eigen zakken te vullen, ze doen niet waarvoor ze er zitten: de werknemers vertegenwoordigen.
Sowieso daalt de legitimiteit van vakbonden natuurlijk dramatisch.
Denk je dat werkelijk? Ik was van de zomer nog op vakantie in Beieren en in elk dorpje had je wel een hoop middenstanders. Meer dan hier iig waar dezelfde in alle opzichten eenvormige Albert Heijn het straatbeeld bepaalt.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar per hoofd minder te besteden dan een Nederlander of een Belg.
[..]
Is ook niet meer met alles zo, auto's nog wel (komt door de BPM hier) maar met electronica valt het wel mee.
[..]
Met het ondernemersklimaat bedoelde ik dan ook dat het nogal lastig is om voor jezelf te beginnen, inmenging overheid en vakbonden.
Ik weet het, een bedrijf starten in Duitsland is een stuk lastiger dan in Nederland. Kom regelmatig in Dld en doe daar zaken met aardig wat ondernemers. Het ergste is nog de belastingwetgeving, dat belastingadviseurs(waar je een idioot zware studie voor nodig hebt) daar meer verdienen dan beleggingsadviseurs zegt wel genoegquote:
Idd, wat ik heb geen probleem met loonmatiging als de economie harder groeit dan de lonen. Ik heb wel een probleem met loonmatiging tijdens een koopkracht krimp.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:43 schreef Chewie het volgende:
Wederom geef je aan de reactie's van anderen zeer slecht te lezen, loonmatiging ansich wordt niet over geklaagd namelijk.
Ja over het hebben van een begrotingsoverschotquote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:25 schreef Toad het volgende:
Bos heeft het er nu ook over in zijn wekelijks interview op RTL7.
Bronquote:Bos verwacht begrotingsoverschot 2007
DEN HAAG - Minister Wouter Bos (Financiën) verwacht dat het kabinet 2007 heeft afgesloten met een overschot op de begroting. Tot op heden werd er gerekend op een tekort van 0,2 procent van het bruto binnenlands product.
Bos zei dat dinsdag op RTLZ, waar hij voor het eerst aanschoof voor een wekelijks gesprek. De bewindsman gaf aan dat "het tellen" nog gaande is en dat hij daarom nog geen precies cijfer kan geven.
Wel benadrukte Bos dat het beeld er positiever uitziet dan critici de afgelopen maanden deden geloven. Hij zette de kritiek als zou het kabinet slecht op de schatkist letten en er met de pet naar gooien weg als "spookverhalen
Bronquote:Donner ontkent sterkere koopkrachtdaling
CDA-minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken ontkent dat de koopkracht voor burgers dit jaar slechter uitvalt dan het kabinet op Prinsjesdag heeft aangekondigd. Donner gaat hiermee recht in tegen onderzoeken van het NIBUD en Logica CMG, die een minder positief beeld schetsen.
Ongeloofwaardig
De oppositie noemt de uitlatingen van Donner ongeloofwaardig. VVD, GroenLinks en SP dringen aan op koopkrachtreparatie.
Tijdens het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer zei Donner dat het huidige beeld nauwelijks afwijkt van eerdere schattingen.
Sterke daling
Donner was door VVD'er Atzo Nicolaï naar de Kamer geroepen naar aanleiding van cijfers van het NIBUD, waaruit blijkt dat vrijwel iedereen er dit jaar op achteruit gaat. Ook Logica CMG bracht een onderzoek uit, waaruit bleek dat er sprake is van een sterke koopkrachtdaling.
Bij de meeste Nederlanders verandert er niets op het loonstrookje, en gecorrigeerd voor de inflatie hebben de meesten dus minder te besteden.
Tweeverdieners
De NIBUD-cijfers wijken deels af van de koopkrachtplaatjes van het kabinet, maar dat was in september ook al zo, zei Donner verder. Dat komt omdat het NIBUD soms andere aannames hanteert dan het kabinet.
Sommige inkomensgroepen, zoals tweeverdieners, gaan er zelfs ietsje minder op achteruit, zei hij. In augustus gaf het kabinet de snelle daling van de koopkracht voor het eerst toe.
Voor zover uit de nieuwe berekeningen van het NIBUD een verslechtering blijkt, is die het gevolg van de iets hogere inflatie, aldus Donner. Die hangt vooral samen met de wisselkoers van de euro.
Precies: "we hebben liever niet dat je het zegt, maar je hebt wel gelijk". Tuurlijk, een recessie neemt pas echt een vlucht wanneer iedereen ook overtuigd is dat het minder gaat met de economie, maar feit is wel dat die hele geruchtenstroom en "elkaar bangmaken" niet eens op gang was gekomen als men niet zo ontzettend veel lastenverzwaringen zou hebben doorgevoerd.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 08:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Of wel dit zal uit eindelijk leiden tot een recessie. Iets wat van ons van dit kabinet niet mogen aan praten maar wat door hun beleid en de voorgesteld loonmatigingen wel waarheid gaat worden.
Bronquote:Rutte hekelt 'mooi weer spelen' van kabinet
Nederland glijdt verder af richting een recessie als premier Jan Peter Balkenende (CDA) en PvdA-minister Wouter Bos (Financiën) niet ophouden mooi weer te spelen.
Dit zegt VVD-leider Mark Rutte tijdens een spreekbeurt in een Nederlandse kerk in The City, het financiële hart van Londen.
'Balkenende en Bos doen helemaal niets om het tij te keren. Ze verhogen de belastingen, verhogen de uitgaven en schuiven alle hervormingen op de lange baan', aldus Rutte.
Koopkracht
Hij maakt zich vooral zorgen over de koopkracht. Naar verwachting gaan de meeste huishoudens er dit jaar op achteruit. Rutte pleit onder meer voor lagere belastingen en hervorming van het ontslagrecht.
Afgelopen weekend temperden premier Jan Peter Balkenende (CDA) en PvdA-minister Wouter Bos de vrees voor een recessie. Beiden wezen erop dat Nederland er goed voor staat en wel tegen een stootje kan. Voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm (VVD), nu directeur bij DSB, schaarde zich achter hen.
Regeringsleiders
Volgens Rutte hebben regeringsleiders van andere Europese landen een realistischer beeld van de economische problemen. Hij wijst erop dat de Britse premier Gordon Brown later deze maand een gesprek heeft over de economie met de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Nicolas Sarkozy en de Italiaanse premier Romano Prodi.
'Bovenaan de agenda staan maatregelen om een dreigende recessie af te wenden. Maar wat zegt Balkenende? "We halen het WK voetbal in 2018 naar Nederland, dus alles komt goed.'' Nederland verdient eerlijker leiderschap dan dat.'
Kabinetsbeleid
Behalve kritiek op het kabinet, noemde Rutte ook positieve zaken. Op het gebied van gezondheidszorg en pensioenfondsen gaat het goed in Nederland, zo meldde Rutte zijn 120-koppige publiek, dat bestond uit Nederlanders die in Londen werkzaam zijn of zijn geweest.
Vrijdag zei de VVD-fractievoorzitter in Goedemorgen Nederland al dat Nederland door het kabinetsbeleid afstevent op een economische recessie.
Bronquote:Rutte: Kabinet moet zijn kop uit het zand halen
'Hoeveel waarschuwingen voor een economische crisis heeft dit kabinet nog nodig?' vraagt VVD-leider Mark Rutte zich af. Rutte verwijt de regering struisvogelpolitiek door te doen alsof er geen gevaar dreigt voor een economische recessie in Nederland.
Dat zegt Rutte maandag tijdens een spreekbeurt in 's-Gravenzande. De VVD-leider verwijt premier Jan Peter Balkenende (CDA) en minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) dat ze hun kop in het zand steken door te beweren dat de economische crisis aan Nederland voorbij zal gaan.
Beide bewindslieden verklaarden ruim een week geleden dat de Nederlandse economie er goed voor staat en sterk genoeg is om een eventuele crisis die vanuit Amerika overslaat op te vangen.
Waarschuwingen
Maar president van De Nederlandsche Bank (DNB) Nout Wellink liet gisteren weten dat Nederland wel degelijk te maken krijgt met de gevolgen van de Amerikaanse hypotheekcrisis. Volgens hem moet het kabinet zich voorbereiden op een recessie en minder inkomsten uit belastingen.
'De inflatie neemt toe, de AEX keldert, de Verenigde Staten glijden naar een recessie en de president van DNB roept op tot actie. Hoeveel waarschuwingen heeft dit kabinet nog nodig?' vraagt Rutte zich vandaag ook af.
Funest
Rutte vindt dat het kabinet snel in actie moet komen: alle belastingverhogingen per 1 januari moeten weer worden teruggedraaid en de regering moet een topoverleg organiseren met hoogleraren en topondernemers.
'Als het kabinet niets doet, zijn Balkenende en Bos zelf verantwoordelijk voor de economische gevolgen,' zo waarschuwt Rutte, die vorige week ook al hard uithaalde naar het kabinetsbeleid. Dat beleid zal volgens hem funest blijken als de kredietcrisis overslaat naar Nederland.
Want dit kabinet is wat betreft de aankomende recessie en de impact van ontwikkelingen in de wereldeconomie net een struisvogel.quote:'Hoeveel waarschuwingen voor een economische crisis heeft dit kabinet nog nodig?'
Wat denken jullie?quote:'Als het kabinet niets doet, zijn Balkenende en Bos zelf verantwoordelijk voor de economische gevolgen,'
Medewerkers krijgen meer loon => gevolg: prijzen van artikelen gaan nog verder omhoog => koopkracht blijft gelijk of daalt zelfs => gevolg: mensen schieten niets op met de loonsverhoging !quote:Op dinsdag 15 januari 2008 08:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Bijna iedereen krijgt minder te besteden. => Gevolg: Minder geld in de economie => Gevolg: Minder Economische groei => Gevolg: Minder geld voor lonen => Gevolg: iedereen krijgt minder te besteden => => Gevolg: Minder geld in de economie => Gevolg: Minder Economische groei => Gevolg: Minder geld voor lonen => Gevolg: iedereen krijgt minder te besteden => etc. etc.
quote:Zalm stelde begrotingsregels vast waarin het draaide om stabiliteit in het begrotingsbeleid. Of het nu economisch wat beter of wat slechter gaat dan je had verwacht, je verandert niet van koers. Extra belastingverlaging leidt tot een probleem met het financieringstekort. En extra bezuinigen verslechtert de economische situatie nog verder. Allebei niet zo verstandig dus. Vandaar de begrotingsregels van Zalm: niet meteen reageren als het even mee of tegen zit, maar gewoon koers houden.
Deze begrotingsregels zijn altijd breed gesteund. Door economen, door De Nederlandse Bank, door de Europese Commissie en ook door de VVD toen ze zelf nog in het kabinet zaten. Begrotingregels ook die de VVD me dreigend voor hield toen ik Minister van Financiën werd. Begrotingsregels dus die ze nu zelf als een baksteen laten vallen.
Maar het debat wordt ook domweg onzorgvuldig gevoerd. De stelling van mij en Balkenende was en is dat Nederland niet voor een recessie hoeft te vrezen. Een recessie heb je bij twee achtereenvolgende kwartalen negatieve groei. De laatste kwartaalcijfers die we zagen waren het hoogste van de afgelopen 10 jaar en ook de groeivoorspellingen zijn nog altijd heel ver van de 0% laat staan van negatieve cijfers verwijderd. En natuurlijk gaan we iets merken van wat er in de Verenigde Staten is gebeurd. Er is onrust op de beurzen, er is wantrouwen in het financiële systeem en het is nog lang niet over. Dat blijft niet zonder gevolgen, ook voor ons. De groei zal dus vertragen maar bij ons veel minder dan in de Verenigde Staten en ook minder dan in andere Europese landen. Gewoon omdat we er sterker voor staan (laagste inflatie, laagste werkloosheid, goede groeivooruitzichten). We kunnen dus tegen een stootje.
Mooi is dat he. Eerst schreeuwen dat er een recessie komt, terwijl er nog maar weinig op lijkt te duiden. En als iedereen door het geroep zo panisch is geworden dat ze elk centje tien keer omdraaien voordat ze het uitgeven, zeggen ze: ZIE JE WEL!quote:Op maandag 21 januari 2008 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Iets zegt me dat Martijn_77, Elsevier en Rutte hopen op een recessie.
Het lijkt er sterk op dat die er ook al is.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Iets zegt me dat Martijn_77, Elsevier en Rutte hopen op een recessie.
Ja het wordt een selffullfilling prophecy. Maar niet alleen dat. Gisteren zei Alexander Pechtold bij Bussiness Class dat hij hoopt dat er een recessie komt 'want dan valt het kabinet' zo zij het met een glimlach.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:36 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Mooi is dat he. Eerst schreeuwen dat er een recessie komt, terwijl er nog maar weinig op lijkt te duiden. En als iedereen door het geroep zo panisch is geworden dat ze elk centje tien keer omdraaien voordat ze het uitgeven, zeggen ze: ZIE JE WEL!
Je klinkt overtuigend, toch hecht ik meer waarde aan het CPB:quote:Op maandag 21 januari 2008 19:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat die er ook al is.
http://www.cpb.nl/nl/news/2007_36.htmlquote:Groei blijft hoog, maar neemt wel af
De Nederlandse economie groeit in 2007 met 3%. Volgend jaar loopt het groeicijfer naar verwachting terug tot 2¼%. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Dit leidt komend jaar tot een substantieel hogere loonstijging en een versnellende inflatie. De overheidsbegroting is dit jaar in evenwicht, voor 2008 ligt een overschot van 0,5% van het bruto binnenlands product (BBP) in het verschiet.
De onzekerheid rond de raming is door de onrust op de internationale financiële markten echter groter dan gebruikelijk. Enerzijds zijn recente realisatiecijfers nog verrassend gunstig; anderzijds is een grotere invloed van de financiële crisis op de Nederlandse economische ontwikkeling niet uitgesloten.
Dit zijn enkele hoofdpunten uit de vandaag verschenen prognoses van het Centraal Planbureau voor de Nederlandse economie en de wereldeconomie in 2007 en 2008. De raming is gepubliceerd in de CPB Nieuwsbrief 2007/4. In de nieuwsbrief, die dit keer vooral een internationale invalshoek heeft, staan verder ook een column met als kop 'Het buitenland doet er niet toe', het overzicht van recente CPB-publicaties en artikelen over:
de betekenis van China en India voor de Nederlandse economie
de te verwachten effecten voor de Lissabon-doelstellingen
het bijsturen van modelramingen
de relatie tussen het arbeidsmigratiebeleid en de welvaartsstaat.
Internationale economische groei vertraagt
De stijging van het Amerikaanse BBP lag in het tweede en derde kwartaal duidelijk boven de geschatte potentiële groei, ondanks een scherpe daling van de investeringen in woningen. Naar verwachting zal de economische groei fors terugvallen in de komende kwartalen. De investeringen in woningen zullen nog scherper gaan afnemen in de VS, terwijl de consumptiegroei de negatieve invloed zal voelen van de daling van de huizenprijzen, de aanhoudend hoge olieprijs en de zwakkere werkgelegenheidsontwikkeling. Naar verwachting zal de groei van de Amerikaanse economie komend jaar dan ook beperkt blijven tot 2%.
In het eurogebied zal de economische groei in 2007 2¾% bedragen. Na het uitbreken van de kredietcrisis is echter het producentenvertrouwen afgekalfd en de euro stevig in waarde gestegen ten opzichte van de dollar. In de raming wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde wisselkoers in 2008 1,44 dollar per euro bedraagt. Er is gerekend met een olieprijs van gemiddeld 82 dollar per vat Brent in het komende jaar. De tegenwind van kredietcrisis, de sterke euro en de hoge olieprijs zullen leiden tot een afzwakking van de groei in het eurogebied tot naar verwachting 2% in 2008.
Nederlandse economische groei loopt terug in 2008
De economische groei neemt naar verwachting volgend jaar af, van 3% dit jaar tot 2¼% in 2008. Investeringen en overheidsbestedingen dragen volgend jaar minder bij aan de economische groei dan dit jaar. Dit geldt in mindere mate ook voor de particuliere consumptie en de binnenslands geproduceerde uitvoer, terwijl de ontwikkeling van de wederuitvoer juist een opwaarts effect heeft.
Consumptie ontwikkelt zich stabiel
Stijgende lonen, werkgelegenheid en huizenprijzen zorgen ervoor dat de particuliere consumptie in 2007 en 2008 naar verwachting met 2% per jaar toeneemt. De stelselwijziging in de zorg, waarbij de no-claimteruggave wordt vervangen door een eigen risico, vertekent de groei van de particuliere consumptie volgend jaar. Gecorrigeerd voor de stelselwijziging komt deze groei circa ½%-punt lager uit. In de raming voor 2008 is voorts rekening gehouden met een bescheiden opwaarts anticipatie-effect met betrekking tot de aangekondigde btw-verhoging per 1 januari 2009. Mede hierdoor daalt de individuele spaarquote volgend jaar met ¾%-punt, tot -2¾%. Dit betekent dat ook komend jaar gezinnen meer uitgeven dan aan beschikbaar inkomen binnenkomt, een situatie die zich al sinds 2003 voordoet.
Wederuitvoer blijft onstuimig groeien
In zowel 2007 als 2008 levert de uitvoer met 1¼ à 1½%-punt per jaar de grootste bijdrage aan de economische groei, ondanks het duurder worden van de euro. Drijvende kracht achter de groei van de totale uitvoer is de wederuitvoer. Deze neemt in 2008 voor het vijfde jaar op rij met meer dan 10% toe. Voor volgend jaar verwacht het CPB zelfs een iets hogere groei van de wederuitvoer dan voor dit jaar doordat de groei van de wereldhandel op peil blijft en de handel in ICT-producten wereldwijd sterk blijft toenemen. ICT-producten hebben een relatief groot aandeel in de Nederlandse wederuitvoer. De groei van de binnenslands geproduceerde uitvoer loopt als gevolg van de dure euro wel terug, zodat de totale uitvoer in 2008 wat minder hard zal groeien dan in 2007.
Ondernemers nog steeds positief gestemd
De bedrijfsinvesteringen nemen nog wel toe in 2007 en 2008, maar de groeicijfers van 2006 worden naar verwachting niet geëvenaard. Weliswaar zijn ondernemers positief gestemd en stijgt de bezettingsgraad, maar daar staat tegenover dat volgend jaar de winstgevendheid afneemt. De relatief forse terugval in de investeringsgroei in 2007 heeft voor een groot deel ook met incidentele factoren te maken, zoals het verloop van de investeringen in vliegtuigen, royalty's en licenties. Gecorrigeerd voor deze incidentele investeringen is in 2007 juist sprake van een groeiversnelling van de (conjunctuurgevoelige) investeringen en in 2008 van een groeivertraging.
Arbeidsmarkt krapper en krapper
Het aantal vacatures bereikte in het derde kwartaal een recordhoogte, terwijl de werkloosheid gestaag is afgenomen. Kortom, de spanning op de arbeidsmarkt is gedurende het jaar verder opgelopen; deze tendens zet zich naar verwachting volgend jaar voort. Hoewel steeds meer mensen zich onder invloed van de gunstige conjuncturele omstandigheden aanbieden op de arbeidsmarkt, stijgt de werkgelegenheid nog aanzienlijk sneller. Dit jaar neemt de werkgelegenheid (in arbeidsjaren) toe met 2½%, het hoogste groeicijfer in negen jaar. Mede onder invloed van een minder gunstige winstgevendheid valt de werkgelegenheidsgroei komend jaar waarschijnlijk terug, tot 1¼%. Gemiddeld genomen bedraagt de werkloosheid in 2008 naar verwachting 4% van de beroepsbevolking, oftewel 310 000 personen, ruim onder het geschatte niveau waarbij de arbeidsmarkt in evenwicht is.
Krapte resulteert in hogere loonstijging
De krapte op de arbeidsmarkt komt in 2008 duidelijk tot uiting in de loonontwikkeling. Dit jaar is dat in mindere mate het geval, doordat een groot deel van de cao's voor 2007 al was afgesloten toen de conjuncturele situatie nog wat minder gunstig was. Hogere sociale lasten leiden ertoe dat volgend jaar de toename van de loonvoet nog wat groter is dan die van het contractloon. Naast de krapte op de arbeidsmarkt draagt ook de oplopende inflatie bij aan een versnelling van de contractloonstijging. Bedroeg de inflatie in 2006 nog 1,1%, voor 2007 wordt deze geraamd op ruim 1½%, en voor 2008 op 2¼%. Ondanks een duurdere euro - die de invoer van buiten het eurogebied goedkoper maakt - loopt de inflatie op als gevolg van hogere arbeidskosten per eenheid product en een stijging van de energieprijzen.
Overheidsbegroting weer naar overschot in 2008
Ondanks de gunstige conjunctuur verslechtert het feitelijke EMU-saldo van 0,6% BBP in 2006 tot 0% BBP in 2007 vanwege lagere aardgasbaten (als gevolg van minder verkopen) en door tegenvallers in de collectieve uitgaven. In 2008 verbetert het EMU-saldo weer tot een overschot van 0,5% BBP. Deze positieve ontwikkeling is het saldo-effect van dan toenemende aardgasbaten, de nog steeds gunstige conjunctuur, lastenverzwaringen en uitgavenverhogingen.
Ik vind het prettig om te horen dat anderen waarde aan mijn uitspraken hechtenquote:Op maandag 21 januari 2008 20:09 schreef Montov het volgende:
[..]
Je klinkt overtuigend, toch hecht ik meer waarde aan het CPB:
[..]
http://www.cpb.nl/nl/news/2007_36.html
Je zegt dat er al een recessie is, maar de keiharde feiten geven het tegenovergestelde aan. Er zijn geen bronnen die zeggen dat we nu in een recessie zitten, simpelweg omdat het niet zo is. Dus probeer eens je stelling kracht bij te zetten door daadwerkelijk zo'n gerenommeerde bron te plaatsen, in plaats van gebluf over 'talloze berichten'.quote:Op maandag 21 januari 2008 20:23 schreef Stupendous76 het volgende:
Maar voor de 'positieve' geluiden van het CPB zijn er genoeg nieuwsberichten die het tegendeel beweren. De bron is vaak genoeg redelijk gerenommeerd. In mijn ogen is economie behoorlijk overschat als een iets wat te sturen is of iets wat rationeel zou zijn. Op dit moment zijn er talloze berichten die het hebben over een recessie (of die is er of die komt er) tegenover een aantal berichten 'dat het wel meevalt' of 'dat Nederland buiten schot blijft'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |