abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56013727
Hallo,
ik heb een klein bedrijfje in webdesign. Voor onze sites bieden we altijd ook de optie aan dat wij de site hosten (hebben we alles beetje in handen, werkt makkelijker voor ons). Dit deden we altijd via een "Reseller Account" bij een groter webhosting bedrijf. Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

Nu is laast heel die hdd array gecrasht van hun en is alles verloren gegaan. Je zou denken, oké, even downtime, nieuwe hardeschijven steken, backups terug zetten, terug online.

Helaas.

Al hun backups waren corrupt (hoe krijg je het voor elkaar) en de enigste backup die ze nog hadden was bij een server wissel van 1 jaar geleden. Hierdoor zijn wij zowat al onze sites kwijt geraakt. Oké, niet zo erg, even opnieuw uploaden en klaar. Maar de meeste sites werkte via ons CMS dus waar ze zelf de inhoud konden aanpasse, grote databases hadden en vaak ook forums. Dit is dus wel allemaal verloren gegaan.

Het was de taak van het webhosting bedrijf om dagelijkse backup te nemen. Niet de onze.
Alles heeft zo'n 96u offline gelegen en nu zitten alle sites terug hoe we ze hebben afgeleverd (lege content, lege forums).

Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

Het webhosting bedrijf zelf heeft trouwens de afgelopen 48 uur niets meer laten horen...
Garfield!!!!!
pi_56013770
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
pi_56013860
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
Ja ik dus ook. We hebben zelf express gekozen om zelf geen dedicated server te houden omdat je daar echt zelf voor verantwoordelijk bent. Maar dat gewoon in de handen van een erkend bedrijf te stellen met de optie tot doorverkopen. Nu komt dat bedrijf dus zijn contract niet na (geen dagelijkse backup). En hierdoor zijn al onze klanten gedupeerd.
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 00:35:26 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_56013879
TVP
pi_56014022
Ah, net weer leuke ontdekkingen gedaan op internet:
quote:
Ze hebben al eerder (vroeger) hdd crashes gehad en toen waren hun backups ook al corrupt en hebben de klanten nooit meer hun data teruggezien
Het zal me dus nog niet eens meer gaan verwonderen of ze weldegelijk een backup maken...
Garfield!!!!!
pi_56014138
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
  maandag 14 januari 2008 @ 00:52:01 #7
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_56014205
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
pi_56014331
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:52 schreef Telates het volgende:
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
zal ik wel doen tegen de tijd dat het topic dood is (op het einde dus).
En ja, dit is zéér amateuristisch, maargoed, het heeft voor een 1.5 jaar mooi gewerkt, tot nu...

het grote nadeel is gewoon alle echte data die verloren is gegaan (forums, nieuwsberichte, reacties, kalenders, planningen, bestanden,...) krijg je nooit meer terug. En dat krijg je ook niet terug na een schadeclaim natuurlijk
Garfield!!!!!
pi_56014351
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:48 schreef Thomass het volgende:
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
Maar hoe dien je zo'n schadeclaim dan in? (ik neem aan dat ik daar recht op heb). Ik betaal voor de hosting en in hun contract staat ook dagelijkse backups dus als ze dit niet nakomen komt dit overeen met contractbreuk lijkt me zo...
Garfield!!!!!
pi_56014701
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Garfield!!!!!
pi_56015853
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!


En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Ja, schrok je toch even he!
pi_56015872
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
  maandag 14 januari 2008 @ 04:28:34 #13
62848 dacoop
De Enige Echte
pi_56015932
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Fuck a duck and try to fly!!
pi_56015954
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:55 schreef zarGon het volgende:
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
Same, TVP dus.
In Nomine Patris, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
  maandag 14 januari 2008 @ 07:11:58 #15
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_56016205
zorg dat je de algemene voorwaarden de huidige versie snel ff opslaat mocht je deze nog niet hebben. Verder weet ik niet hoeveel sites jij er hebt staan. Mochten dit er een groot aantal zijn zou ik is opbellen en nemen ze niet op dan zou ik in de auto stappen en persoonlijk. Probeer hier ook een les uit te trekken voor de volgende keer. De enigste die je voor 100% kan vertrouwen ben je zelf. Dus maak voor zekerheid ook een backup'je van je data, je weet maar nooit waar het handig voor is.
Where's my fear???
pi_56016293
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Name and shame
  maandag 14 januari 2008 @ 08:15:50 #17
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016595
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:47 schreef Boe-man het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Dat zal een advocaat worden, tenzij ie een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven heeft.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 14 januari 2008 @ 08:16:13 #18
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016599
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Het is ook een apart wereldje, hè.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_56016699
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
pi_56017132
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
pi_56019579
quote:
Op maandag 14 januari 2008 04:28 schreef dacoop het volgende:
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Geen belgisch, een nederlands..
Garfield!!!!!
pi_56019640
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:30 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
Ja, uiteindelijk kom je nu natuurlijk wel tot deze conclusie, maargoed, als ik een backup moet nemen van al die sites is dat veel werk en zit je ook met het feit dat je zulke dingen steeds moet downloaden (wat dus bij hosting backup gewoon locaal verzonden wordt) en na een deel sites gaat dit best wel veel worden.

+ er zit geen echte backup functie in het controlpanel waarmee ik de klanten beheer. Dus ik zou via mijn reseller account dan in iedere account moeten gaan inloggen en alles downloaden etc. Daarmee zullen misschien ook niet alle klanten even blij zijn geweest. Sommige dingen zijn opzich privé ook.
Garfield!!!!!
pi_56019670
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:15 schreef hiolpi het volgende:
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 13:28:13 #24
43556 miss_dynastie
pi_56022334
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:33 schreef garfield_online het volgende:

[..]

inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
pi_56022389
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
ja dat sowieso maar daat schiet ik nu helaas niet zoveel mee op...
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 13:43:24 #26
43556 miss_dynastie
pi_56022748
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:30 schreef garfield_online het volgende:

[..]

ja dat sowieso maar daat schiet ik nu helaas niet zoveel mee op...
Klopt, maar ja, nu kun je sowieso weinig meer doen toch? Die gegevens zijn er niet en grote kans dat de schadeclaims zullen komen. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
  maandag 14 januari 2008 @ 13:58:18 #27
141482 Q.
JurassiQ
pi_56023073
Tering, dat is mooi klote.
For great justice!
  maandag 14 januari 2008 @ 19:59:53 #28
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56031452
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:58 schreef garfield_online het volgende:

het heeft voor een 1.5 jaar mooi gewerkt, tot nu...
Murphy komt vroeg of laat bij iedere amateurhoster een keer langs
Je resellerpakketje was goedkoop zeker?
pi_56031861
Lijkt me wel dat je de schade gewoon op hen kunt verhalen als zij de dienst niet leveren waar ze contractueel toe verplicht zijn. Ben wel benieuwd verder dus ik ga het ook even volgen.
  maandag 14 januari 2008 @ 20:27:46 #30
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56032214
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:16 schreef devv05 het volgende:
Lijkt me wel dat je de schade gewoon op hen kunt verhalen als zij de dienst niet leveren waar ze contractueel toe verplicht zijn. Ben wel benieuwd verder dus ik ga het ook even volgen.
Zo lang zij hun algemene voorwaarden op orde hebben, zal er waarschijnlijk geen cent te claimen vallen.

Hooguit kun je betaalde bedragen terug vorderen omdat de dienst waarvoor betaald is niet geleverd is. Maar op het moment dat hun beweren dat de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.

Schade nemen en verhuizen naar een echte host
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 20:32:20 #31
43556 miss_dynastie
pi_56032373
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:27 schreef DaneV het volgende:
de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.
Zal me verbazen. Als je toezegt in je overeenkomst dagelijks back-ups te maken en klanten moeten een jaar terug, zal het je moeite kosten dat met droge ogen te beweren.
pi_56032695
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:27 schreef DaneV het volgende:

[..]

Zo lang zij hun algemene voorwaarden op orde hebben, zal er waarschijnlijk geen cent te claimen vallen.

Hooguit kun je betaalde bedragen terug vorderen omdat de dienst waarvoor betaald is niet geleverd is. Maar op het moment dat hun beweren dat de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.

Schade nemen en verhuizen naar een echte host
hun backups werden altijd corrupt opgeslagen. Dat lijkt me niet echt overmacht.
Overmacht lijkt me eerder als het datacenter onderwater loopt of als iemand hun servers steelt ofzo...
Garfield!!!!!
  maandag 14 januari 2008 @ 21:25:28 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56033850
Sue-en. Laat ze maar zweten.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56034209
Ik zou hen nu al vast aansprakelijk stellen. En als het niet een BV is, misschien ook al beslag leggen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_56036273
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:37 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik zou hen nu al vast aansprakelijk stellen. En als het niet een BV is, misschien ook al beslag leggen.
maar hoe gaat zoiets in zen werk?
want ik heb hier geen ervaring mee...
Garfield!!!!!
  maandag 14 januari 2008 @ 22:45:58 #36
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_56036362
Ik heb het ook gehad bij een provider, alles kwijt. Gelukkig een redelijk recente backup thuis staan, en als compensatie een jaar gratis hosting gekregen.

Overigens wel vreemd dat alles op 1 server stond blijkbaar? Of 1 groot NAS? Maar die hebben 99 van de 100 keer een RAID5 opstelling en/of een hot spare disk.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_56037211
Ze werken volgens hun in een RAID opstelling (striping) waardoor je opzich al een redelijke backup zou moeten hebben. Verder maken ze dagelijks een backup van hun servers op een 2TB lacie systeem (is opzich wel een goed systeem btw). Enkel die backups zijn dus allemaal corrupt. (hoe krijg je het voor elkaar).

Dusja, van hun raid hardeschijf krijgen ze niets meer, ook niet de recovery daarvan. En hun backups zijn corrupt. Echt knap om dat voor elkaar te spelen.
Garfield!!!!!
pi_56040194
Of je controleert je backups niet op integriteit
Dat is wel een beetje het idee van backups
Ja, schrok je toch even he!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 07:58:08 #39
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_56041203
quote:
Op maandag 14 januari 2008 23:15 schreef garfield_online het volgende:
Ze werken volgens hun in een RAID opstelling (striping) waardoor je opzich al een redelijke backup zou moeten hebben. Verder maken ze dagelijks een backup van hun servers op een 2TB lacie systeem (is opzich wel een goed systeem btw). Enkel die backups zijn dus allemaal corrupt. (hoe krijg je het voor elkaar).

Dusja, van hun raid hardeschijf krijgen ze niets meer, ook niet de recovery daarvan. En hun backups zijn corrupt. Echt knap om dat voor elkaar te spelen.
striping = 1 disk van de 2 stuk, alles weg (snelheid, geen zekerheid)
pi_56041334
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:42 schreef garfield_online het volgende:

[..]

maar hoe gaat zoiets in zen werk?
want ik heb hier geen ervaring mee...
Als bedrijfje heb je een rechtsbijstandverzekering? Die inschakelen? Als je geen rechtsbijstand hebt en je alles zelf moet uitdokteren, terwijl die hosting hoogstwaarschijnlijk wel rechtsbijstand heeft wens ik je veel succes.
pi_56041406
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 07:58 schreef DABAMaster het volgende:
striping = 1 disk van de 2 stuk, alles weg (snelheid, geen zekerheid)
Als TS dan in de mail heeft hangen dat ze RAID in striping hebben hangen als backup dan is er denk ik wel genoeg ruimte om ze nalatigheid of iets in die richting te verwijten. Sowieso is daar voldoende ruimte voor maar met dit soort feitenmateriaal sta je stukken sterker.

Gewoon aanklagen dus en uiteraard de schadevergoeding uitkeren aan je klanten, dat is alleen maar goed voor je imago Plus natuurlijk uitleggen wat er precies fout gegaan is zonder de webhoster totaal af te maken maar met een duidelijke uitleg waarom het niet jouw schuld is.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 15 januari 2008 @ 09:36:50 #42
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56042169
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:37 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik zou hen nu al vast aansprakelijk stellen. En als het niet een BV is, misschien ook al beslag leggen.


Nogmaals, er valt waarschijnlijk niks te sue-en omdat iedere hoster zich in de algemene voorwaarden vaak volledig indekt tegen schadeclaims bij verlies van data.

Of terwijl, doe geen moeite en steek je energie in het begeleiden van je klanten om het verlies zo klein mogelijk te maken
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2008 @ 09:38:10 #43
43556 miss_dynastie
pi_56042190
In hoeverre is corrupt trouwens corrupt? Soms kun je ze met wat moeite toch uitlezen en knip- en plakwerk een en ander terugzetten. Ik zou vragen om de bestanden.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 09:40:59 #44
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_56042245
hoho!

Ten eerste striping is absoluut VERBODEN!! voor dit soort bedrijven. Tenzij het een striping-mirror is (RAID10). Als 1 van de disken stuk is dan heb je een probleem, echter, dit is op te lossen!!!

Maar wees er snel bij! Ik heb pas een RAID5 met 2 defecte schijven gehad, en die is voor paar duizend euro prima gefixed. Alle data is terug gehaald! Ik zou dat eens gaan aandragen!
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  dinsdag 15 januari 2008 @ 09:40:59 #45
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56042246
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 09:36 schreef DaneV het volgende:

Nogmaals, er valt waarschijnlijk niks te sue-en omdat iedere hoster zich in de algemene voorwaarden vaak volledig indekt tegen schadeclaims bij verlies van data.
Als je een contract afsluit waarin gesproken wordt over dagelijkse backups (en je daar ook voor betaald, al heb ik dat TS nog niet zien roepen), dan lijkt 't me vrij logisch dat je een bedrijf aansprakelijk kunt stellen voor schade als hun dienst niet functioneert.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56042527
Ik hang even mee in dit topic vanwege de leerzaamheid en de uiteindelijke onthulling van de naam van deze prutsers.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_56042550
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 09:36 schreef DaneV het volgende:
Nogmaals, er valt waarschijnlijk niks te sue-en omdat iedere hoster zich in de algemene voorwaarden vaak volledig indekt tegen schadeclaims bij verlies van data.
Algemene voorwaarden zijn natuurlijk niet leidend, de wetgeving is leidend. Als TS met dat striping kan bewijzen dat de hoster nalatig is geweest dan zit daar zeker een opening.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 15 januari 2008 @ 10:02:52 #48
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56042631
Volgens mij is de belangrijkste vraag van TS op dit moment *hoe* hij zijn provider aansprakelijk kan stellen. Wie weet hier meer van? Mij lijkt het genoeg om een aangetekende brief te sturen met daarin duidelijk en bondig beschreven dat bedrijf van TS het bedrijf van de provider aansprakelijk stelt. Als je al weet wat de schade in euro's is kan je dit er meteen bij vermelden. Anders sowieso aansprakelijk stellen en zodra je hebt uitgerekend wat voor vergoeding je eist dit in een vervolgbrief meedelen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_56043575
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 07:58 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

striping = 1 disk van de 2 stuk, alles weg (snelheid, geen zekerheid)
ja sorry, bedoelde mirroring (raid 1)
in zulke opstelling draaiden zij volgens mij. Maar dan snap ik het probleem niet dat het al zo moeilijk is om de data terug te halen...

En de backups die corrupt zijn, daar moet je best ook nog wel iets van kunnen terughalen...

[ Bericht 24% gewijzigd door garfield_online op 15-01-2008 10:57:58 ]
Garfield!!!!!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 10:56:13 #50
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56043669
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 09:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Algemene voorwaarden zijn natuurlijk niet leidend, de wetgeving is leidend. Als TS met dat striping kan bewijzen dat de hoster nalatig is geweest dan zit daar zeker een opening.
Dat de hoster voor Raid-0 kiest voor een dienst waarbij data en continuiteit cruciaal is vind ik ook op zijn minst vreemd te noemen. Maar dan nog denk ik niet dat het leveren van een kwalitatief slecht product (zo noem ik webhosting die op raid-0 zonder mirroring wordt aangeboden) een reden kan zijn voor schadevergoeding op het moment dat dit in de AV`s is uitgesloten. Er zijn namelijk zo veel gevallen te noemen waarbij er door derden schade wordt geleden omdat een product kwalitatief aan de wensen overlaat.

Nogmaals, ik denk wel dat je mede door bovenstaande je reeds betaalde bedragen terug kunt krijgen omdat je niet het product hebt gekregen wat je had mogen verwachten. Het is echter wel zo dat je hierbij als consument vaak een stuk sterker staat dan B2B klant.
pi_56043690
Het staat en valt volgensmij allemaal met de algemene voorwaarde. Als daar niets over backups in staat dan kan je het vergeten. Het is namelijk niet wettelijk bepaald dat een provider backups moet maken. Daarnaast ligt het er ook aan wat jij in je algemene voorwaarde hebt staan. Stel jij hebt erin staan dat je backups verzorgt (omdat je dacht dat jou provider dit zou doen) en jou provider heeft het er niet in staan dan kan je nog wel wat problemen verwachten.

Zelf ben ik redelijk veel tijd kwiijt geweest om dit voor mij goed vast te leggen bij een jurist...


[edit]

Daarnaast als de provider backups maakt maar deze zijn corrupt wordt het al moeilijker om ze op nalatigheid te pakken. (Let op.... een rechter ziet het anders dan de meeste hier)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 11:03:28 #52
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56043872
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:52 schreef garfield_online het volgende:

[..]

ja sorry, bedoelde mirroring (raid 1)
in zulke opstelling draaiden zij volgens mij. Maar dan snap ik het probleem niet dat het al zo moeilijk is om de data terug te halen...

En de backups die corrupt zijn, daar moet je best ook nog wel iets van kunnen terughalen...
Ik geloof eigenlijk vrij weinig van het verhaal dat alle backups die ze gemaakt zijn corrupt zijn. Heb je de corrupte backups zelf al in handen? Weet je uberhaupt wel zeker dat ze over een backupfacaliteit beschikken en deze ook daadwerkelijk gebruiken?

Voor mij klinkt het meer als een smoes. Zeggen dat de backups corrupt zijn is nog altijd beter dan zeggen dat ze vergeten zijn de cron in te stellen of dat er helemaal geen backups bestaan...
  dinsdag 15 januari 2008 @ 11:07:59 #53
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_56043972
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:43 schreef garfield_online het volgende:
Overmacht lijkt me eerder als het datacenter onderwater loopt of als iemand hun servers steelt ofzo...
Zelfs dat niet: je zorgt maar dat je kopietjes van je backups offsite bewaart. Ik zou serieus overwegen om een advocaat in te schakelen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_56044178
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 11:03 schreef DaneV het volgende:

[..]

Ik geloof eigenlijk vrij weinig van het verhaal dat alle backups die ze gemaakt zijn corrupt zijn. Heb je de corrupte backups zelf al in handen? Weet je uberhaupt wel zeker dat ze over een backupfacaliteit beschikken en deze ook daadwerkelijk gebruiken?

Voor mij klinkt het meer als een smoes. Zeggen dat de backups corrupt zijn is nog altijd beter dan zeggen dat ze vergeten zijn de cron in te stellen of dat er helemaal geen backups bestaan...
ik heb daar vandaag om gevraagd. Ik heb ook ge-eist dat ik uiterlijk vandaag een antwoord hierop wou hebben omdat het ondertussen al zo'n 96u is geleden dat ik voor het laatst iets van hun heb gehoord.
Als zij zeggen corrupte backups te hebben wil ik die nu gewoon zelf zien. Zie ik ze niet, dan ga ik er bijna vanuit dat er nooit backups waren...

Algemene Voorwaarden etc, oké, maar als een provider in hun specificaties zegt een dagelijkse backup te maken, dan moeten ze zich hier toch ook gewoon aan houden?

Een provider kan toch ook niet zeggen:
U heeft 5GB webruimte terwijl u maar 3GB krijgt?
Garfield!!!!!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 11:23:15 #55
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56044332
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 11:16 schreef garfield_online het volgende:

[..]
Algemene Voorwaarden etc, oké, maar als een provider in hun specificaties zegt een dagelijkse backup te maken, dan moeten ze zich hier toch ook gewoon aan houden?

Een provider kan toch ook niet zeggen:
U heeft 5GB webruimte terwijl u maar 3GB krijgt?
Daar heb je helemaal gelijk in, en daarom denk ik ook zeker dat je kans hebt om je geld wat je aan de host hebt betaald terug te krijgen.
Maar een schadevergoeding voor de verloren data lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Je zou deze vraag ook op webhostingtalk.nl neer kunnen leggen. Daar zijn ook nogal wat mensen aanwezig die weten waar ze over praten.
pi_56046233
Ik heb trouwens gevraagd om deze corrupte backup in te mogen zien (dat ze die beschikbaar stellen zodat ik deze kan downloaden en misschien zelf iets van kan restoren).

Hierop kreeg ik het antwoord:
quote:
Helaas hebben wij deze corrupte backups niet meer voorhanden, deze waren onherstelbaar en zijn daarom ook gewist van onze backup server.
Hun backup systeem zou op een externe 2TB lacie backup disk worden gemaakt. Je gaat mij niet vertellen dat ze die zomaar eventjes verwijderen omdat het corrupt was. Ik vermoed dat ze nooit backups hadden en nu in de problemen zitten.
Garfield!!!!!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 13:16:46 #57
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56046761
Het klinkt mij nogal vreemd in de oren. Op basis van de informatie die je geeft heb ik het idee dat er nooit backups waren of dat er grove fouten zijn gemaakt.

In ieder geval aansprakelijk stellen. Als ze het dan op overmacht gooien dan zullen ze die overmacht ook moeten bewijzen lijkt mij. Dus de corrupte bestanden kunnen tonen en eventueel door een deskundige laten onderzoeken om de authenticiteit en eventueel de oorzaak te kunnen bewijzen.

Hoe dan ook heeft dit bedrijf een ernstig probleem. Zou je mij niet de naam via PM door willen geven? Ik heb ook sites bij verschillende providers lopen en hoor graag van dit soort incidenten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2008 @ 13:21:25 #58
43556 miss_dynastie
pi_56046875
Backups gewist? Suuuuuure. Dan ben je helemaal idioot, want een klant heeft recht op die backups, corrupt of niet. Zo te zien hebben ze gegokt ze nooit nodig te hebben en verloren. Zo schadeplichtig als de pest, dus. Heb jij je eigen klanten al gesproken, uitleg gegeven en zo?
pi_56047430
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 13:21 schreef miss_dynastie het volgende:
Backups gewist? Suuuuuure. Dan ben je helemaal idioot, want een klant heeft recht op die backups, corrupt of niet. Zo te zien hebben ze gegokt ze nooit nodig te hebben en verloren. Zo schadeplichtig als de pest, dus. Heb jij je eigen klanten al gesproken, uitleg gegeven en zo?
Ja daar ben ik nu mee bezig. Heb zelf de helft van de klanten (alle klanten sinds februari 2007) zelf handmatig opnieuw moeten aanmaken. Hierbij hebben ze alle instellingen aan de website/email accounts/paswoorden/user accounts/ftp accounts, ga zo maar door ook opnieuw moeten instellen.
Dus je kunt nogal nagaan wat voor een werk dit was....

Garfield!!!!!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:00:26 #60
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_56047782
OMG wat een verhaal.

Ik denk ook dat er nooit backups zijn geweest als ze zeggen dat ze die hebben gewist. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_56047800
Hoe heet die hut nou?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:08:52 #62
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_56047968
wordt natuurlijk straks helemaal feest als het bedrijf over de kop gaat van de schadeclaims
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:14:36 #63
76312 sh4dow
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:37:15 #64
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_56048551
Je hebt toch wel een SLA met die firma? Daarin zou moeten staan wat je in dit soort gevallen kan verwachten?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 15:26:26 #65
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56049654
quote:
Ah e-dentify . In dat geval kan ik je garanderen dat er geen backups gemaakt zijn. Ik snap nog steeds niet hoe die lui het voor elkaar krijgen om na jaren van zo`n slechte dienstverlening nog steeds actief te zijn op de webhostingmarkt....
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2008 @ 15:55:44 #66
43556 miss_dynastie
pi_56050299
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 15:26 schreef DaneV het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe die lui het voor elkaar krijgen om na jaren van zo`n slechte dienstverlening nog steeds actief te zijn op de webhostingmarkt....
Sim-pel. Mensen hebben er geen geld voor over, als je voor een dubbeltje op de eerste rang kan, waarom dan een kwartje of nog erger, halve euro uitgeven? En dan is het natuurlijk héél onverwacht dat de service nul is en men zich niet aan de afspraken houdt
pi_56060526
TVP. Binnenkort topic even doorlezen.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 23:03:01 #68
45083 snarfbreda
Meldingsplicht
pi_56060976
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 22:48 schreef Simsfan88 het volgende:
TVP. Binnenkort topic even doorlezen.
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
pi_56065384
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 09:36 schreef DaneV het volgende:

[..]



Nogmaals, er valt waarschijnlijk niks te sue-en omdat iedere hoster zich in de algemene voorwaarden vaak volledig indekt tegen schadeclaims bij verlies van data.

Of terwijl, doe geen moeite en steek je energie in het begeleiden van je klanten om het verlies zo klein mogelijk te maken
Nonsens. Een bedrijf kan nog zo hard roepen dat ze aansprakelijkheid uitsluiten, maar wanneer blijkt dat hetgeen ze beloven niet geleverd wordt, in dit geval omdat ze geen backups maken (een backup die structureel corrupt is, is geen backup), dat ze wel degelijk aansprakelijk zijn voor de kosten c.q. schade die hieruit voortvloeit.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 16 januari 2008 @ 09:14:07 #70
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_56066312
quote:
Oh ja, die ken ik wel. Leuk bedrijf is dat:

http://www.ispam.nl/archi(...)ify-2500-euro-boete/
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 16 januari 2008 @ 09:48:57 #71
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56066846
Geweldig
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_56077900
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:28 schreef garfield_online het volgende:
Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?
Welke afspraken heb je met je eigen klanten gemaakt over backups? Kunnen ze zelf backups maken van al hun gegevens?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')