abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56013727
Hallo,
ik heb een klein bedrijfje in webdesign. Voor onze sites bieden we altijd ook de optie aan dat wij de site hosten (hebben we alles beetje in handen, werkt makkelijker voor ons). Dit deden we altijd via een "Reseller Account" bij een groter webhosting bedrijf. Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

Nu is laast heel die hdd array gecrasht van hun en is alles verloren gegaan. Je zou denken, oké, even downtime, nieuwe hardeschijven steken, backups terug zetten, terug online.

Helaas.

Al hun backups waren corrupt (hoe krijg je het voor elkaar) en de enigste backup die ze nog hadden was bij een server wissel van 1 jaar geleden. Hierdoor zijn wij zowat al onze sites kwijt geraakt. Oké, niet zo erg, even opnieuw uploaden en klaar. Maar de meeste sites werkte via ons CMS dus waar ze zelf de inhoud konden aanpasse, grote databases hadden en vaak ook forums. Dit is dus wel allemaal verloren gegaan.

Het was de taak van het webhosting bedrijf om dagelijkse backup te nemen. Niet de onze.
Alles heeft zo'n 96u offline gelegen en nu zitten alle sites terug hoe we ze hebben afgeleverd (lege content, lege forums).

Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

Het webhosting bedrijf zelf heeft trouwens de afgelopen 48 uur niets meer laten horen...
Garfield!!!!!
pi_56013770
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
pi_56013860
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
Ja ik dus ook. We hebben zelf express gekozen om zelf geen dedicated server te houden omdat je daar echt zelf voor verantwoordelijk bent. Maar dat gewoon in de handen van een erkend bedrijf te stellen met de optie tot doorverkopen. Nu komt dat bedrijf dus zijn contract niet na (geen dagelijkse backup). En hierdoor zijn al onze klanten gedupeerd.
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 00:35:26 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_56013879
TVP
pi_56014022
Ah, net weer leuke ontdekkingen gedaan op internet:
quote:
Ze hebben al eerder (vroeger) hdd crashes gehad en toen waren hun backups ook al corrupt en hebben de klanten nooit meer hun data teruggezien
Het zal me dus nog niet eens meer gaan verwonderen of ze weldegelijk een backup maken...
Garfield!!!!!
pi_56014138
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
  maandag 14 januari 2008 @ 00:52:01 #7
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_56014205
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
pi_56014331
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:52 schreef Telates het volgende:
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
zal ik wel doen tegen de tijd dat het topic dood is (op het einde dus).
En ja, dit is zéér amateuristisch, maargoed, het heeft voor een 1.5 jaar mooi gewerkt, tot nu...

het grote nadeel is gewoon alle echte data die verloren is gegaan (forums, nieuwsberichte, reacties, kalenders, planningen, bestanden,...) krijg je nooit meer terug. En dat krijg je ook niet terug na een schadeclaim natuurlijk
Garfield!!!!!
pi_56014351
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:48 schreef Thomass het volgende:
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
Maar hoe dien je zo'n schadeclaim dan in? (ik neem aan dat ik daar recht op heb). Ik betaal voor de hosting en in hun contract staat ook dagelijkse backups dus als ze dit niet nakomen komt dit overeen met contractbreuk lijkt me zo...
Garfield!!!!!
pi_56014701
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Garfield!!!!!
pi_56015853
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!


En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Ja, schrok je toch even he!
pi_56015872
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
  maandag 14 januari 2008 @ 04:28:34 #13
62848 dacoop
De Enige Echte
pi_56015932
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Fuck a duck and try to fly!!
pi_56015954
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:55 schreef zarGon het volgende:
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
Same, TVP dus.
In Nomine Patris, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
  maandag 14 januari 2008 @ 07:11:58 #15
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_56016205
zorg dat je de algemene voorwaarden de huidige versie snel ff opslaat mocht je deze nog niet hebben. Verder weet ik niet hoeveel sites jij er hebt staan. Mochten dit er een groot aantal zijn zou ik is opbellen en nemen ze niet op dan zou ik in de auto stappen en persoonlijk. Probeer hier ook een les uit te trekken voor de volgende keer. De enigste die je voor 100% kan vertrouwen ben je zelf. Dus maak voor zekerheid ook een backup'je van je data, je weet maar nooit waar het handig voor is.
Where's my fear???
pi_56016293
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Name and shame
  maandag 14 januari 2008 @ 08:15:50 #17
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016595
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:47 schreef Boe-man het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Dat zal een advocaat worden, tenzij ie een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven heeft.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 14 januari 2008 @ 08:16:13 #18
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016599
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Het is ook een apart wereldje, hè.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_56016699
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
pi_56017132
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
pi_56019579
quote:
Op maandag 14 januari 2008 04:28 schreef dacoop het volgende:
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Geen belgisch, een nederlands..
Garfield!!!!!
pi_56019640
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:30 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
Ja, uiteindelijk kom je nu natuurlijk wel tot deze conclusie, maargoed, als ik een backup moet nemen van al die sites is dat veel werk en zit je ook met het feit dat je zulke dingen steeds moet downloaden (wat dus bij hosting backup gewoon locaal verzonden wordt) en na een deel sites gaat dit best wel veel worden.

+ er zit geen echte backup functie in het controlpanel waarmee ik de klanten beheer. Dus ik zou via mijn reseller account dan in iedere account moeten gaan inloggen en alles downloaden etc. Daarmee zullen misschien ook niet alle klanten even blij zijn geweest. Sommige dingen zijn opzich privé ook.
Garfield!!!!!
pi_56019670
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:15 schreef hiolpi het volgende:
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 13:28:13 #24
43556 miss_dynastie
pi_56022334
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:33 schreef garfield_online het volgende:

[..]

inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
pi_56022389
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
ja dat sowieso maar daat schiet ik nu helaas niet zoveel mee op...
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 13:43:24 #26
43556 miss_dynastie
pi_56022748
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:30 schreef garfield_online het volgende:

[..]

ja dat sowieso maar daat schiet ik nu helaas niet zoveel mee op...
Klopt, maar ja, nu kun je sowieso weinig meer doen toch? Die gegevens zijn er niet en grote kans dat de schadeclaims zullen komen. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
  maandag 14 januari 2008 @ 13:58:18 #27
141482 Q.
JurassiQ
pi_56023073
Tering, dat is mooi klote.
For great justice!
  maandag 14 januari 2008 @ 19:59:53 #28
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56031452
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:58 schreef garfield_online het volgende:

het heeft voor een 1.5 jaar mooi gewerkt, tot nu...
Murphy komt vroeg of laat bij iedere amateurhoster een keer langs
Je resellerpakketje was goedkoop zeker?
pi_56031861
Lijkt me wel dat je de schade gewoon op hen kunt verhalen als zij de dienst niet leveren waar ze contractueel toe verplicht zijn. Ben wel benieuwd verder dus ik ga het ook even volgen.
  maandag 14 januari 2008 @ 20:27:46 #30
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_56032214
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:16 schreef devv05 het volgende:
Lijkt me wel dat je de schade gewoon op hen kunt verhalen als zij de dienst niet leveren waar ze contractueel toe verplicht zijn. Ben wel benieuwd verder dus ik ga het ook even volgen.
Zo lang zij hun algemene voorwaarden op orde hebben, zal er waarschijnlijk geen cent te claimen vallen.

Hooguit kun je betaalde bedragen terug vorderen omdat de dienst waarvoor betaald is niet geleverd is. Maar op het moment dat hun beweren dat de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.

Schade nemen en verhuizen naar een echte host
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 20:32:20 #31
43556 miss_dynastie
pi_56032373
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:27 schreef DaneV het volgende:
de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.
Zal me verbazen. Als je toezegt in je overeenkomst dagelijks back-ups te maken en klanten moeten een jaar terug, zal het je moeite kosten dat met droge ogen te beweren.
pi_56032695
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:27 schreef DaneV het volgende:

[..]

Zo lang zij hun algemene voorwaarden op orde hebben, zal er waarschijnlijk geen cent te claimen vallen.

Hooguit kun je betaalde bedragen terug vorderen omdat de dienst waarvoor betaald is niet geleverd is. Maar op het moment dat hun beweren dat de backups verdwenen zijn wegens overmacht zul je ook daar nog veel moeite voor moeten doen.

Schade nemen en verhuizen naar een echte host
hun backups werden altijd corrupt opgeslagen. Dat lijkt me niet echt overmacht.
Overmacht lijkt me eerder als het datacenter onderwater loopt of als iemand hun servers steelt ofzo...
Garfield!!!!!
  maandag 14 januari 2008 @ 21:25:28 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56033850
Sue-en. Laat ze maar zweten.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56034209
Ik zou hen nu al vast aansprakelijk stellen. En als het niet een BV is, misschien ook al beslag leggen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_56036273
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:37 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik zou hen nu al vast aansprakelijk stellen. En als het niet een BV is, misschien ook al beslag leggen.
maar hoe gaat zoiets in zen werk?
want ik heb hier geen ervaring mee...
Garfield!!!!!
  maandag 14 januari 2008 @ 22:45:58 #36
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_56036362
Ik heb het ook gehad bij een provider, alles kwijt. Gelukkig een redelijk recente backup thuis staan, en als compensatie een jaar gratis hosting gekregen.

Overigens wel vreemd dat alles op 1 server stond blijkbaar? Of 1 groot NAS? Maar die hebben 99 van de 100 keer een RAID5 opstelling en/of een hot spare disk.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_56037211
Ze werken volgens hun in een RAID opstelling (striping) waardoor je opzich al een redelijke backup zou moeten hebben. Verder maken ze dagelijks een backup van hun servers op een 2TB lacie systeem (is opzich wel een goed systeem btw). Enkel die backups zijn dus allemaal corrupt. (hoe krijg je het voor elkaar).

Dusja, van hun raid hardeschijf krijgen ze niets meer, ook niet de recovery daarvan. En hun backups zijn corrupt. Echt knap om dat voor elkaar te spelen.
Garfield!!!!!
pi_56040194
Of je controleert je backups niet op integriteit
Dat is wel een beetje het idee van backups
Ja, schrok je toch even he!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 07:58:08 #39
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_56041203
quote:
Op maandag 14 januari 2008 23:15 schreef garfield_online het volgende:
Ze werken volgens hun in een RAID opstelling (striping) waardoor je opzich al een redelijke backup zou moeten hebben. Verder maken ze dagelijks een backup van hun servers op een 2TB lacie systeem (is opzich wel een goed systeem btw). Enkel die backups zijn dus allemaal corrupt. (hoe krijg je het voor elkaar).

Dusja, van hun raid hardeschijf krijgen ze niets meer, ook niet de recovery daarvan. En hun backups zijn corrupt. Echt knap om dat voor elkaar te spelen.
striping = 1 disk van de 2 stuk, alles weg (snelheid, geen zekerheid)
pi_56041334
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:42 schreef garfield_online het volgende:

[..]

maar hoe gaat zoiets in zen werk?
want ik heb hier geen ervaring mee...
Als bedrijfje heb je een rechtsbijstandverzekering? Die inschakelen? Als je geen rechtsbijstand hebt en je alles zelf moet uitdokteren, terwijl die hosting hoogstwaarschijnlijk wel rechtsbijstand heeft wens ik je veel succes.
pi_56041406
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 07:58 schreef DABAMaster het volgende:
striping = 1 disk van de 2 stuk, alles weg (snelheid, geen zekerheid)
Als TS dan in de mail heeft hangen dat ze RAID in striping hebben hangen als backup dan is er denk ik wel genoeg ruimte om ze nalatigheid of iets in die richting te verwijten. Sowieso is daar voldoende ruimte voor maar met dit soort feitenmateriaal sta je stukken sterker.

Gewoon aanklagen dus en uiteraard de schadevergoeding uitkeren aan je klanten, dat is alleen maar goed voor je imago Plus natuurlijk uitleggen wat er precies fout gegaan is zonder de webhoster totaal af te maken maar met een duidelijke uitleg waarom het niet jouw schuld is.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')