Interview met Wilkshire uit de TC Tubantia van vandaag:
quote:
'Pauw en Witteman... wie zijn dat?'
door Fardau Wagenaar
Waar geeft een topsporter het meeste geld aan uit? Wat stond er in het laatst verstuurde sms-je? Vragen die normaal gesproken niet gesteld worden na afloop van een wedstrijd of koers. Op deze pagina doet de sportredactie dat wel. Eens in de twee weken leggen we een topsporter eens wat andere vragen voor. Aflevering 1: Luke Wilkshire, voetballer van FC Twente.
Stamppot of wraps
"Stamppot? Aaah, die aardappelpuree met dat groene spul? Boerenkool? Ah, heb ik een keer gegeten bij mijn Nederlandse vrienden, met zo'n worst. Maar nee, het is niets voor mij, niet echt lekker. Een frikadel is ook niet echt wat. Een kroket gaat nog wel, maar verder staat Nederland toch niet echt bekend om de goede keuken. Of mag ik dat niet zeggen? Buitenlanders zeggen niet: we gaan vandaag eens lekker Nederlands eten. Wraps vind ik heerlijk, die kan ik elke dag wel eten. Heerlijk, met kaas, tomaat, sla, salsa, vlees... Mmm."
God of Darwin
"God! Ik weet niets van Darwin, is dat erg? Wie is het? Wat doet hij? Is het erg dat ik dit niet weet? Ik hou me er gewoon niet erg mee bezig. Ik kies voor God, omdat ik in hem geloof en dat lijkt me genoeg."
Wat stond er in je laatst verstuurde sms'je?
"Daar kan ik geen eerlijk antwoord op geven, echt niet. Het bericht is van mijn vriendin, ik sms eigenlijk alleen maar met haar. Dit is het enige dat ik kan zeggen, de rest is vertrouwelijk."
Olympische Spelen of EK voetbal
"Voor mij absoluut de Olympische Spelen! Het EK kan ik als Australiër niet naar toe. Ik ben vier jaar geleden naar de Spelen in Athene geweest, dat was fenomenaal. Atleten uit de hele wereld komen samen in één stad, de wereld kijkt toe, het is het grootste sportevenement dat er is. In Athene haalden we de kwartfinales, het was een verschrikkelijk teleurstelling dat we geen plak wonnen. Ik wil graag naar Peking, als dispensatiespeler. Als je daar niet heen wilt, ben je crazy! Ik hoop dat de bondscoach van het elftal me kan gebruiken."
Vriezenveen of Wollongong
"Dit is geen vraag! Geen twijfel dus: Wollongong! Daar ben ik geboren, daar is mijn leven. De zon, de zee en mijn familie. Alles wat ik wil. Met Vriezenveen (zijn woonplaats, red) is niets mis, maar het is niet te vergelijken met Wollongong. Ik ben een Australiër en ik hou heel veel van Australië, dat is mijn land, mijn alles. "
Mobiel of stenen tijdperk
"Dat is een moeilijke vraag. Soms verlang ik heel erg naar het stenen tijdperk. Niet bereikbaar zijn, lijkt me ook wel een lekker. Genieten van de zon, het strand en mijn geliefden om me heen. Maar als ik weg ben van mijn familie is het ook wel weer handig om bereikbaar te zijn. Wat dat betreft kan ik de techniek wel heel goed gebruiken."
De raarste roddel ooit?
"Dat Orlando Engelaar vijftien miljoen euro waard zou zijn. Echt een belachelijke roddel. Die jongen is veel meer waard! Hahaha."
Alcohol of alcoholvrij
"Alcoholvrij." Lacht: "Ik lieg! Dat kan niet anders, want ik ben een Australiër, wij houden van een drankje. Ik hou van wijn bij een diner in een goed restaurant. Welke kleur maakt me niet uit, rood, wit, zwart. En ik drink ook wel eens bier bij een feestje, maar alleen als het kan hoor, anders niet."
Msn-en of boek lezen
"Ik msn niet en ik lees niet. Ik bel, is dat ook goed? Mijn laatste boek heb ik een jaar of zes geleden gelezen. De titel herinner ik me niet. De inhoud ook niet."
Grootste angst...
"Alleen zijn."
Feestje of avondje op de bank
"De bank. Ik ben oud! Leg mij op de bank met pantoffels en een pijp en ik ben tevreden. Bij wijze van spreken dan. I am 26 going on 40. Ik hou wel van gezelschap, heel erg zelfs. Maar geef mij maar een barbecue met familie of een diner in een restaurant, geen groot feest. Ik doe het de Aussie-way en hou van lekker mellow."
Australian Football of rugby
"Ik kan niet kiezen, het is leuk om naar beide sporten kijken. Maar ik ben geen groot fan, ik hou vooral van voetbal."
Wanneer heb je voor het laatst gehuild?
"De laatste tijd huil ik te vaak. Mijn kinderen zijn niet bij me, ze wonen met mijn ex-vriendin in Engeland. En ik mis ze."
Pauw en Witteman of Idols
"Wie zijn dat? Ik ken beide programma's niet. Ik kijk alleen Engelse televisie."
Vrienden of vijanden
"Vrienden! Ik ga veel met mensen om die in Twente wonen, zij zijn er altijd, gaan niet weg. Dat is prettig. De meeste van hen zijn ouder dan ik, hebben kinderen, het voelt als familie."
Snackbar of Michelinster
"De ster, ik ben gek op restaurants en uitgebreid eten. Mijn vriendin kan goed koken, dus tegenwoordig hoef ik de deur niet meer uit om te eten. Ik eet thuis dus met een ster."
Eedivisie of Premier League
"Moeilijk, als ik moet kiezen zeg ik de Premier League. Daar is meer publiek, het is grootser. Nederland en Engeland zijn beide prima landen om te wonen."
Kaarslicht of TL-verlichting
"Kaarsen, die zijn goedkoper! Dat is geen goed antwoord zeker, hahaha. Ik probeer romantisch te zijn, maar dat lukt me niet altijd."
E-mail of geschreven brief
"Ik ben het type: makkelijk en snel, dus het wordt de e-mail. Daar hoeft geen postzegel op en het is geen gedoe verder."
Waar geef je het meeste geld aan uit?
"Aan vliegtickets, zeker weten. Op de afschriften van mijn creditcard staan alleen maar vliegmaatschappijen. Ik heb de laatste zes maanden wel twintig vluchten gemaakt, dat is te veel."
Business class of first class
"First, dat is nog beter dan business. Het gaat me niet per se om de luxe, maar wel om het comfort. Als je zo vaak vliegt als ik, is het wel fijn dat je kunt slapen aan boord en uitgerust weer aankomt."
Hij komt een beetje hyper op mij over.