abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55991968
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:06 schreef gargamel het volgende:
Nou ik heb gewoon de ene die wat tegen mij zegt wat die heeft en de arbodienst die dat bevestigt of ontkent dus ik weet genoeg.
Die zin is wat aan de, eh, onduidelijke kant.

Het enige wat de arbodienst mag aangeven naar de leidinggevende (of wie dan ook binnen de organisatie) is hun standpunt over het wel of niet (ten dele) kunnen werken. Op vragen als 'heeft hij griep/een gebroken been/kanker/een soa' mag de arboarts geen antwoord geven als de werknemer dat niet wil. Als de werknemer het goedkeurt mag uiteraard wel het hele dossier worden doorgegeven.
quote:
Dus medisch geheim?
Zonder toestemming mag de arbodienst er niets inhoudelijks over mededelen.
quote:
Maar goed los daarvan, enige openheid lijkt me normaal
Dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Als je kiespijn hebt en daardoor niet kunt praten en daar geheimzinnig over doet zal de arboarts zich ook afvragen wat er verder nog speelt. Maar er zijn genoeg andere situaties/ziektes die je niet publiekelijk bekend wil hebben omdat ze gewoon gevoelig liggen. Zeker als de afstand tussen werknemer en leidinggevende relatief groot is, of als ze niet goed met elkaar op kunnen schieten.
Maar ook bij kleine bedrijven kan de bemoeizucht van collega's en leidinggevenden erg vervelend zijn als je er niet op zit te wachten.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_55991999
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:15 schreef 700MB het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Als je kiespijn hebt en daardoor niet kunt praten en daar geheimzinnig over doet zal de arboarts zich ook afvragen wat er verder nog speelt. Maar er zijn genoeg andere situaties/ziektes die je niet publiekelijk bekend wil hebben omdat ze gewoon gevoelig liggen. Zeker als de afstand tussen werknemer en leidinggevende relatief groot is, of als ze niet goed met elkaar op kunnen schieten.
Maar ook bij kleine bedrijven kan de bemoeizucht van collega's en leidinggevenden erg vervelend zijn als je er niet op zit te wachten.
Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat als je werkt bij een bedrijf waar heel erg lacherig over sex wordt gedaan, je niet graag wilt vertellen dat je een SOA hebt, omdat je dan de komende jaren daar nog vrijwel dagelijks een opmerking over verwacht te krijgen.

Sowieso maken mensen nogal snel 'grapjes' waar je moe van wordt. Ik heb 2x mijn sleutelbeen gebroken op vakantie, dus er is altijd wel iemand die als ik op vakantie ga grappig denkt te zijn en er een opmerking over maak. Nu vind ik dat in dit geval nog niet zo erg, maar ik kan me goed voorstellen dat er situaties/ziektes zijn waarin het wel vervelend is.
pi_55992019
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:20 schreef Wombcat het volgende:
Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat als je werkt bij een bedrijf waar heel erg lacherig over sex wordt gedaan, je niet graag wilt vertellen dat je een SOA hebt, omdat je dan de komende jaren daar nog vrijwel dagelijks een opmerking over verwacht te krijgen.
Dat is nog een best-case-scenario. Probeer eens in een plaats als Staphorst met 'ik heb alweer een soa' aan te komen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_55995242
Ze vroeg idd ook wel naar wat ik dan had, toen vertelde ik dus wat er was, en toen zei ze doodleuk "Oh ja, nou we hebben nu net een nieuw beleid en als je ziek bent moet je gewoon eerst komen werken, en als het echt niet gaat, kun je naar huis, maar je mag niet meer gewoon bellen"

Heel typisch ook dat dat beleid net vrijdag ofzo via het hoofdkantoor door was gekomen.
It's hypocritical of you, do as you say, not as you do.
pi_55995405
quote:
Op zondag 13 januari 2008 13:03 schreef Chanz0r het volgende:
Ze vroeg idd ook wel naar wat ik dan had, toen vertelde ik dus wat er was, en toen zei ze doodleuk "Oh ja, nou we hebben nu net een nieuw beleid en als je ziek bent moet je gewoon eerst komen werken, en als het echt niet gaat, kun je naar huis, maar je mag niet meer gewoon bellen"

Heel typisch ook dat dat beleid net vrijdag ofzo via het hoofdkantoor door was gekomen.
Moet je ook eerst komen werken als je je been gebroken hebt?
pi_55995634
quote:
Op zondag 13 januari 2008 13:09 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Moet je ook eerst komen werken als je je been gebroken hebt?
Ja, tuurlijk. En gewoon op de fiets naar het werk toe, natuurlijk.
pi_55995791
Ze zei wel "Maakt niet uit wat je hebt, je moet eerst komen"
  zondag 13 januari 2008 @ 14:13:21 #58
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_55997078
Bel het hoofdkantoor eens op en vraag ze of ze je de tekst van deze nieuwe regel kunnen toesturen. Altijd handig dan dat het HK hoort wat voor grappige regels zo'n bedrijfsleider zelf verzint.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_55997486
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:15 schreef 700MB het volgende:

Of dat je weer op donderdagavond hebt doorgezakt en nu weer te brak bent om op je werk te komen.
pi_56003025
quote:
Op zondag 13 januari 2008 14:28 schreef gargamel het volgende:
Of dat je weer op donderdagavond hebt doorgezakt en nu weer te brak bent om op je werk te komen.
Dat kan, maar zelfs dan geldt: ziek is ziek. Als jij brak bent kan het best zo zijn dat je zo brak bent dat je daadwerkelijk niet kunt werken. Dan is het nog steeds een terechte ziekmelding.

[ Bericht 0% gewijzigd door 700MB op 13-01-2008 19:30:04 ]
pi_56005042
1. Klacht indienen op het hoofdkantoor op een zo hoog mogelijk niveau (is al gezegd).
2. Klacht indienen bij de ARBO over de gang van zaken. Heb je verder niets aan maar stelt wel de manier van werken van het bedrijf aan de kaak.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_56012359
quote:
Op zondag 13 januari 2008 17:30 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat kan, maar zelfs dan geldt: ziek is ziek. Als jij brak bent kan het best zo zijn dat je zo brak bent dat je daadwerkelijk niet kunt werken. Dan is het nog steeds een terechte ziekmelding.
Hangt er wel een beetje vanaf. Als je wel netjes op tijd naar bed bent gegaan. Hmm. Misschien.
Ben je doorgezakt tot 5 uur, terwijl je om 8 uur weer moet beginnen. Tsja, dan moet je maar een vrije dag nemen.
pi_56014247
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:40 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hangt er wel een beetje vanaf. Als je wel netjes op tijd naar bed bent gegaan. Hmm. Misschien.
Ben je doorgezakt tot 5 uur, terwijl je om 8 uur weer moet beginnen. Tsja, dan moet je maar een vrije dag nemen.
Inderdaad, maar ook dat staat niet erg netjes. Meestal hoor je vrije dagen van te voren aan te kondigen. Ik ben eigenlijk van mening dat je de dag voordat je moet werken, je niet te veel alcohol moet drinken. Het mag dan in privé tijd zijn, het mag geen invloed op je werk hebben. Indien je verwijtbaar ziek bent, heb je eigenlijk ook geen recht op ziekengeld.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_56017109
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:54 schreef djenneke het volgende:

[..]

Inderdaad, maar ook dat staat niet erg netjes. Meestal hoor je vrije dagen van te voren aan te kondigen.
Hangt ook van je werk af. Als ik verder geen afspraken heb, kan ik zonder problemen vrijnemen. Maar ik bedoelde ook eigenlijk dat als je flink door gaat zakken, dat je daar dan maar van te voren rekening mee moet houden en op je werk aankondgd dat je de volgende dag vrij neemt.
pi_56017195
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:40 schreef Wombcat het volgende:
Niet in staat om te werken is niet in staat om te werken. En dus is de melding dat je ziek bent terecht. Dan kan de werkgever er best voor kiezen om een spelletje schadeverhaling en verwijtbaarheid te gaan spelen, maar dat is allemaal achteraf en niet meer dan een formaliteit en het de kans dat hij dat gaat winnen als het enkel een incident betreft is vrij gering. De ziekmelding op zichzelf is gewoon terecht, want je bent niet in staat om te werken.
pi_56018994
Nouja, in dit geval was ik gewoon ziek, geen drank of brakheid, gewoon ziek.

Heb overigens effe nagevraagd bij iemand die ik ken die werkt in een ander filliaal, die had ook nog nooit van deze regel gehoord en heeft vanmorgen navraag gedaan bij haar bedrijfsleider, die er ook nog nooit van had gehoord. Die raadde me idd ook aan om een klacht in te dienen bij het hoofdkantoor.
  maandag 14 januari 2008 @ 11:07:28 #67
331 Merel
Be here now.
pi_56019056
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:21 schreef 700MB het volgende:

Niet in staat om te werken is niet in staat om te werken. En dus is de melding dat je ziek bent terecht. Dan kan de werkgever er best voor kiezen om een spelletje schadeverhaling en verwijtbaarheid te gaan spelen, maar dat is allemaal achteraf en niet meer dan een formaliteit en het de kans dat hij dat gaat winnen als het enkel een incident betreft is vrij gering. De ziekmelding op zichzelf is gewoon terecht, want je bent niet in staat om te werken.
Inderdaad. Volgens mij mag een werkgever ook niet je loon inhouden in zo'n geval, dat mag alleen als je bewust je ziekte veroorzaakt hebt. En aangezien je bij aanvang van een avondje stappen niet denkt "Goh, ik ga vanavond lekker veel zuipen met als doel om ziek te worden" maar die kater alleen maar een vervelende bijkomstigheid is waar je zelf ook niet voor kiest, kan de werkgever je dan eigenlijk niks maken. Vreem, maarja
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  maandag 14 januari 2008 @ 11:09:09 #68
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_56019094
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:05 schreef Chanz0r het volgende:
Die raadde me idd ook aan om een klacht in te dienen bij het hoofdkantoor.
Ga je dat ook doen?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_56019548
Ja, druk bezig met m'n brief nu .
pi_56019989

Ben benieuwd naar hun reactie
pi_56029365
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:07 schreef Merel het volgende:

[..]

Inderdaad. Volgens mij mag een werkgever ook niet je loon inhouden in zo'n geval, dat mag alleen als je bewust je ziekte veroorzaakt hebt. En aangezien je bij aanvang van een avondje stappen niet denkt "Goh, ik ga vanavond lekker veel zuipen met als doel om ziek te worden" maar die kater alleen maar een vervelende bijkomstigheid is waar je zelf ook niet voor kiest, kan de werkgever je dan eigenlijk niks maken. Vreem, maarja
Je bent ondanks dat je misschien niet beoogde om de volgende dag niet te hoeven werken, wel verwijtbaar ziek. Je bent niet daadwerkelijk ziek, je hebt een kater.

Overigens is de jurisprudentie hierover niet eenduidig.

Persoonlijk heb ik laatst iemand die eerlijk meldde een kater te hebben wel ziek gemeld. Hij was in de 7 jaar dat hij in dienst was slechts twee keer eerder ziek geweest. En hij was eerlijk over de reden. Als iemand raar zou doen, of om iedere scheet zich ziekmeldt, dan zou ik anders oordelen. En als de werknemer het daar dan niet mee eens is, moet hij of het uwv maar bellen, of zijn advocaat

Verder ben ik heel lief hoor
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 14 januari 2008 @ 19:11:11 #72
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56030171
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:21 schreef 700MB het volgende:

[..]

De ziekmelding is niet terecht, want het is ziekte die je zelf in de hand hebt gewerkt.
pi_56037608
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

De ziekmelding is niet terecht, want het is ziekte die je zelf in de hand hebt gewerkt.
Dat is niet zonder meer waar. Je botten breken door offpiste te gaan skien is ook iets wat je zelf in de hand hebt gewerkt, maar kan prima een terechte ziekmelding opleveren.
pi_56037678
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
Dit doet mij denken aan groep 4, waar ik van de juffrouw niet naar huis mocht toen ik mij misselijk voelde. Demonstratief mijn complete tafel onder gekotst, waarna ik toch wel naar huis mocht.

Misschien een idee voor de volgende keer?
Ja idem, zoiets!
Wat absurd van dat bedrijf zeg!
Kom, waar is de fokknockploeg?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 07:17:16 #75
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56040995
quote:
Op maandag 14 januari 2008 23:28 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is niet zonder meer waar. Je botten breken door offpiste te gaan skien is ook iets wat je zelf in de hand hebt gewerkt, maar kan prima een terechte ziekmelding opleveren.
Je botten breken bij skieen is iets wat een beperkt risico is. Wanneer je teveel zuipt, zul je een kater krijgen wanneer je daarvoor gevoelig bent en dat weet je. Een risico van nabij 100% is nagenoeg een zekerheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')