quote:Op zondag 13 januari 2008 09:06 schreef gargamel het volgende:
Nou ik heb gewoon de ene die wat tegen mij zegt wat die heeft en de arbodienst die dat bevestigt of ontkent dus ik weet genoeg.
Zonder toestemming mag de arbodienst er niets inhoudelijks over mededelen.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:06 schreef gargamel het volgende:
Dus medisch geheim?
Dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Als je kiespijn hebt en daardoor niet kunt praten en daar geheimzinnig over doet zal de arboarts zich ook afvragen wat er verder nog speelt. Maar er zijn genoeg andere situaties/ziektes die je niet publiekelijk bekend wil hebben omdat ze gewoon gevoelig liggen. Zeker als de afstand tussen werknemer en leidinggevende relatief groot is, of als ze niet goed met elkaar op kunnen schieten.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:06 schreef gargamel het volgende:
Maar goed los daarvan, enige openheid lijkt me normaal
Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat als je werkt bij een bedrijf waar heel erg lacherig over sex wordt gedaan, je niet graag wilt vertellen dat je een SOA hebt, omdat je dan de komende jaren daar nog vrijwel dagelijks een opmerking over verwacht te krijgen.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:15 schreef 700MB het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Als je kiespijn hebt en daardoor niet kunt praten en daar geheimzinnig over doet zal de arboarts zich ook afvragen wat er verder nog speelt. Maar er zijn genoeg andere situaties/ziektes die je niet publiekelijk bekend wil hebben omdat ze gewoon gevoelig liggen. Zeker als de afstand tussen werknemer en leidinggevende relatief groot is, of als ze niet goed met elkaar op kunnen schieten.
Maar ook bij kleine bedrijven kan de bemoeizucht van collega's en leidinggevenden erg vervelend zijn als je er niet op zit te wachten.
Dat is nog een best-case-scenario. Probeer eens in een plaats als Staphorst met 'ik heb alweer een soa' aan te komen.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:20 schreef Wombcat het volgende:
Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat als je werkt bij een bedrijf waar heel erg lacherig over sex wordt gedaan, je niet graag wilt vertellen dat je een SOA hebt, omdat je dan de komende jaren daar nog vrijwel dagelijks een opmerking over verwacht te krijgen.
Moet je ook eerst komen werken als je je been gebroken hebt?quote:Op zondag 13 januari 2008 13:03 schreef Chanz0r het volgende:
Ze vroeg idd ook wel naar wat ik dan had, toen vertelde ik dus wat er was, en toen zei ze doodleuk "Oh ja, nou we hebben nu net een nieuw beleid en als je ziek bent moet je gewoon eerst komen werken, en als het echt niet gaat, kun je naar huis, maar je mag niet meer gewoon bellen"
Heel typisch ook dat dat beleid net vrijdag ofzo via het hoofdkantoor door was gekomen.
Ja, tuurlijk. En gewoon op de fiets naar het werk toe, natuurlijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 13:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Moet je ook eerst komen werken als je je been gebroken hebt?
Of dat je weer op donderdagavond hebt doorgezakt en nu weer te brak bent om op je werk te komen.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:15 schreef 700MB het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Als je kiespijn hebt en daardoor niet kunt praten en daar geheimzinnig over doet zal de arboarts zich ook afvragen wat er verder nog speelt. Maar er zijn genoeg andere situaties/ziektes die je niet publiekelijk bekend wil hebben omdat ze gewoon gevoelig liggen. Zeker als de afstand tussen werknemer en leidinggevende relatief groot is, of als ze niet goed met elkaar op kunnen schieten.
Maar ook bij kleine bedrijven kan de bemoeizucht van collega's en leidinggevenden erg vervelend zijn als je er niet op zit te wachten.
Dat kan, maar zelfs dan geldt: ziek is ziek. Als jij brak bent kan het best zo zijn dat je zo brak bent dat je daadwerkelijk niet kunt werken. Dan is het nog steeds een terechte ziekmelding.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:28 schreef gargamel het volgende:
Of dat je weer op donderdagavond hebt doorgezakt en nu weer te brak bent om op je werk te komen.
Hangt er wel een beetje vanaf. Als je wel netjes op tijd naar bed bent gegaan. Hmm. Misschien.quote:Op zondag 13 januari 2008 17:30 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat kan, maar zelfs dan geldt: ziek is ziek. Als jij brak bent kan het best zo zijn dat je zo brak bent dat je daadwerkelijk niet kunt werken. Dan is het nog steeds een terechte ziekmelding.
Inderdaad, maar ook dat staat niet erg netjes. Meestal hoor je vrije dagen van te voren aan te kondigen. Ik ben eigenlijk van mening dat je de dag voordat je moet werken, je niet te veel alcohol moet drinken. Het mag dan in privé tijd zijn, het mag geen invloed op je werk hebben. Indien je verwijtbaar ziek bent, heb je eigenlijk ook geen recht op ziekengeld.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hangt er wel een beetje vanaf. Als je wel netjes op tijd naar bed bent gegaan. Hmm. Misschien.
Ben je doorgezakt tot 5 uur, terwijl je om 8 uur weer moet beginnen. Tsja, dan moet je maar een vrije dag nemen.
Hangt ook van je werk af. Als ik verder geen afspraken heb, kan ik zonder problemen vrijnemen. Maar ik bedoelde ook eigenlijk dat als je flink door gaat zakken, dat je daar dan maar van te voren rekening mee moet houden en op je werk aankondgd dat je de volgende dag vrij neemt.quote:Op maandag 14 januari 2008 00:54 schreef djenneke het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ook dat staat niet erg netjes. Meestal hoor je vrije dagen van te voren aan te kondigen.
Niet in staat om te werken is niet in staat om te werken. En dus is de melding dat je ziek bent terecht. Dan kan de werkgever er best voor kiezen om een spelletje schadeverhaling en verwijtbaarheid te gaan spelen, maar dat is allemaal achteraf en niet meer dan een formaliteit en het de kans dat hij dat gaat winnen als het enkel een incident betreft is vrij gering. De ziekmelding op zichzelf is gewoon terecht, want je bent niet in staat om te werken.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:40 schreef Wombcat het volgende:
Hangt er wel een beetje vanaf. Als je wel netjes op tijd naar bed bent gegaan. Hmm. Misschien.
Ben je doorgezakt tot 5 uur, terwijl je om 8 uur weer moet beginnen. Tsja, dan moet je maar een vrije dag nemen.
Inderdaad. Volgens mij mag een werkgever ook niet je loon inhouden in zo'n geval, dat mag alleen als je bewust je ziekte veroorzaakt hebt. En aangezien je bij aanvang van een avondje stappen niet denkt "Goh, ik ga vanavond lekker veel zuipen met als doel om ziek te worden" maar die kater alleen maar een vervelende bijkomstigheid is waar je zelf ook niet voor kiest, kan de werkgever je dan eigenlijk niks maken. Vreem, maarjaquote:Op maandag 14 januari 2008 09:21 schreef 700MB het volgende:
Niet in staat om te werken is niet in staat om te werken. En dus is de melding dat je ziek bent terecht. Dan kan de werkgever er best voor kiezen om een spelletje schadeverhaling en verwijtbaarheid te gaan spelen, maar dat is allemaal achteraf en niet meer dan een formaliteit en het de kans dat hij dat gaat winnen als het enkel een incident betreft is vrij gering. De ziekmelding op zichzelf is gewoon terecht, want je bent niet in staat om te werken.
Ga je dat ook doen?quote:Op maandag 14 januari 2008 11:05 schreef Chanz0r het volgende:
Die raadde me idd ook aan om een klacht in te dienen bij het hoofdkantoor.
Je bent ondanks dat je misschien niet beoogde om de volgende dag niet te hoeven werken, wel verwijtbaar ziek. Je bent niet daadwerkelijk ziek, je hebt een kater.quote:Op maandag 14 januari 2008 11:07 schreef Merel het volgende:
[..]
Inderdaad. Volgens mij mag een werkgever ook niet je loon inhouden in zo'n geval, dat mag alleen als je bewust je ziekte veroorzaakt hebt. En aangezien je bij aanvang van een avondje stappen niet denkt "Goh, ik ga vanavond lekker veel zuipen met als doel om ziek te worden" maar die kater alleen maar een vervelende bijkomstigheid is waar je zelf ook niet voor kiest, kan de werkgever je dan eigenlijk niks maken. Vreem, maarja
De ziekmelding is niet terecht, want het is ziekte die je zelf in de hand hebt gewerkt.quote:Op maandag 14 januari 2008 09:21 schreef 700MB het volgende:
[..]
Niet in staat om te werken is niet in staat om te werken. En dus is de melding dat je ziek bent terecht. Dan kan de werkgever er best voor kiezen om een spelletje schadeverhaling en verwijtbaarheid te gaan spelen, maar dat is allemaal achteraf en niet meer dan een formaliteit en het de kans dat hij dat gaat winnen als het enkel een incident betreft is vrij gering. De ziekmelding op zichzelf is gewoon terecht, want je bent niet in staat om te werken.
Dat is niet zonder meer waar. Je botten breken door offpiste te gaan skien is ook iets wat je zelf in de hand hebt gewerkt, maar kan prima een terechte ziekmelding opleveren.quote:Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
De ziekmelding is niet terecht, want het is ziekte die je zelf in de hand hebt gewerkt.
Ja idem, zoiets!quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
Dit doet mij denken aan groep 4, waar ik van de juffrouw niet naar huis mocht toen ik mij misselijk voelde. Demonstratief mijn complete tafel onder gekotst, waarna ik toch wel naar huis mocht.
Misschien een idee voor de volgende keer?
Je botten breken bij skieen is iets wat een beperkt risico is. Wanneer je teveel zuipt, zul je een kater krijgen wanneer je daarvoor gevoelig bent en dat weet je. Een risico van nabij 100% is nagenoeg een zekerheid.quote:Op maandag 14 januari 2008 23:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is niet zonder meer waar. Je botten breken door offpiste te gaan skien is ook iets wat je zelf in de hand hebt gewerkt, maar kan prima een terechte ziekmelding opleveren.
Meestal halen ze daar toch nog vrije dagen en vakantiedagen vanaf?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:27 schreef Chanz0r het volgende:
Ik wil dus graag ontslag nemen, maar heb officieel een opzegtermijn. Hoe kan ik dit het best aanpakken en is het normaal dat dit soort regels gesteld worden?
Dat hangt wel een beetje af van de omstandigheden vh geval he, we hebben het hier over offpiste skien. Onderstaand heeft toch niet echt een beperkt risico:quote:Op dinsdag 15 januari 2008 07:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je botten breken bij skieen is iets wat een beperkt risico is. Wanneer je teveel zuipt, zul je een kater krijgen wanneer je daarvoor gevoelig bent en dat weet je. Een risico van nabij 100% is nagenoeg een zekerheid.
quote:Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
De ziekmelding is niet terecht, want het is ziekte die je zelf in de hand hebt gewerkt.
quote:Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je begeeft je op een hellend vlak. Als je verkouden bent 'had je niet naar buiten moeten gaan zonder jas'. Heel veel ziektes worden dan achteraf, volgens de mening van de bedrijfsleider, ineens voorkoombaar.quote:Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:43 schreef mgerben het volgende:
Deze zaak klinkt steeds meer als een bedrijfsleider die een onwetende parttimer onder druk probeert te zetten om zijn/haar roosterproblemen op te lossen.
Whe, iedereen met kanker en aids enzo ook zekerquote:Op maandag 14 januari 2008 19:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kom, we geven ons opquote:
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:03 schreef Sloper het volgende:
De enige die het recht heeft om te zeggen dat jij ook maar iets moet doen als jij hebt ziekgemeld is de Arbo-arts.
En als je werkgever met een advies van de arboarts (met evt een 2nd opinion) naar de recht stapt wordt hij 99,99% zeker in het gelijk gesteld.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:50 schreef r_one het volgende:
[..]
![]()
Op de keper beschouwd geeft de arbo-arts slechts een advies aan de werkgever.
Als hij conform dat advies gehandeld heeft ja. Maar hier is de zaak juist andersom: als de arbo-arts "ziek" adviseert en de werkgever beslist anders, krijgt de werknemer 99,99% zeker gelijk van de rechter.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:29 schreef Sloper het volgende:
En als je werkgever met een advies van de arboarts (met evt een 2nd opinion) naar de recht stapt wordt hij 99,99% zeker in het gelijk gesteld.
Dat is toch ook wat ik in mijn 1ste post heb betoogd?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Als hij conform dat advies gehandeld heeft ja. Maar hier is de zaak juist andersom: als de arbo-arts "ziek" adviseert en de werkgever beslist anders, krijgt de werknemer 99,99% zeker gelijk van de rechter.
Neen. Jij legde daar het exclusieve recht neer bij de arbo-arts en dát ligt juist bij de werkgeverquote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:53 schreef Sloper het volgende:
Dat is toch ook wat ik in mijn 1ste post heb betoogd?
Okok, dat is waar. Maar in dit geval kan het 1 niet zonder het ander. Dus is de werkgever voor 99,99% afhankelijk van de arbo-arts. Accoord?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Neen. Jij legde daar het exclusieve recht neer bij de arbo-arts en dát ligt juist bij de werkgever
In de praktijk komt het daar wel op neer ja, omdat een advies van de arbo-arts zeer zwaar weegt (en een overrulend deskundigenoordeel van het UWV nog vele malen zwaarder).quote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:16 schreef Sloper het volgende:
Okok, dat is waar. Maar in dit geval kan het 1 niet zonder het ander. Dus is de werkgever voor 99,99% afhankelijk van de arbo-arts. Accoord?
Eenschquote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:25 schreef r_one het volgende:
[..]
In de praktijk komt het daar wel op neer ja, omdat een advies van de arbo-arts zeer zwaar weegt (en een overrulend deskundigenoordeel van het UWV nog vele malen zwaarder).
De eer aan jezelf houden? Niet naar hun niveau afdalen? Volwassen zijn?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:32 schreef DroogDok het volgende:
Zie niet in waarom je donderdag moet gaan werken, afgezien van het geld natuurlijk
En zij jou maar uitzuigen zeker! Dit soort werkgevers moet aan de schandpaal m..i.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:34 schreef EvL. het volgende:
De eer aan jezelf houden? Niet naar hun niveau afdalen? Volwassen zijn?
Beetje jammer.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:20 schreef Chanz0r het volgende:
Uiteindelijk ook gezegt dat ik mijn ontslag in wil dienen, omdat het allemaal zo raar moet gaan blijkbaar, en er dus eigenlijk gewoon tegen me gelogen word, en dat ik me daar sowieso niet helemaal op m'n plek voel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |