Het 1e concilie van Nicea is toch het eerste concilie? Daar werd toch al meteen tot homoousios besloten?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:25 schreef speknek het volgende:
Voor latere Christenen kan het zelfs halszaak worden. Eenmaal besloten dat Jezus gelijk aan God is, is Jezus zoveel aanbeden dat het voor een rechtlijnige Jood al snel als overtreding van het eerste gebod lijkt.
Overigens waren er natuurlijk nogal wat concilies voor nodig om uiteindelijk het Heteroousianisme uit te bannen, dat wordt hier nogal vergeten.
Wiki:quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:00 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het 1e concilie van Nicea is toch het eerste concilie? Daar werd toch al meteen tot homoousios besloten?
Blijkbaar is het onderwerp ruim honderd jaar later nog aardig controversieel, of iig actueel.quote:The First Council of Nicaea in 325 debated the terms homoousios and homoiousios. The word homoousios means "same substance", whereas the word homoiousios means "similar substance". The council affirmed the Father, Son, and Holy Spirit (Godhead) are of the homoousious (same substance). Many commentators--most notably Walter Gibbon--have noted that the entire controversy hung on a difference of the smallest Greek letter (i, or iota).
The Chalcedonian Creed of 451 stated God is one ousia yet three hypostases.
Het is JUIST te verzoenen met Johannes 5:30. Jezus praat hier heel duidelijk over zijn goddelijke autoriteit.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe zou je wat je hier boven zegt willen verzoenen met Johannes 5:30 ?
Hij zegt dus eigenlijk ook wat ik zeg.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We hebben inmiddels gezien dat de Tenach hier niet eenduidig over is; het hangt grotendeels nog steeds van interpretatie af. Ik heb m'n oud leraar Hebreeuws hierover een mailtje gestuurd, hij is hoogleraar Talen en culturen van het Midden Oosten en geeft ook bijbels Hebreeuws aan de theologiefaculteit.
[..]
Misschien kun je er wat mee
Dat maakt hem echter nog geen Godquote:Op woensdag 16 januari 2008 18:42 schreef koningdavid het volgende:
Jezus de mens (de Zoon) heeft dus goddelijke autoriteit, maar kreeg die autoriteit van God de Vader
Vind ik niet. Mijn inziens laat Jezus ook autoriteit d.m.v. zijn wonderen zien:quote:Op dinsdag 15 januari 2008 17:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat Koningdavid in de war is met de manier waarop Jezus de wet uitlegt. Dat doet hij inderdaad als een autoriteit. Zijn wonderen-doen staat daar los van, en zo'n tekst die jij aandraagt trekt dat zelfs behoorlijk in twijfel.
Voor de duidelijkheid: ik zeg hier niet dat dit 'bewijst' dat Jezus goddelijk was o.i.d. Ik zeg alleen dat Jezus zijn wonderen niet doet op basis van een andere autoriteit, zoals bijv. profeten dat doen, maar op basis van zijn eigen woorden en commando's. Het laat de unieke status zien die hij zichzelf toedicht.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:52 schreef koningdavid het volgende:
Ook Jezus' wonderen lieten een glimp van zijn goddelijkheid zien. Zijn wonderen zorgen ook weer voor verwarring bij de toeschouwers:
Markus 4:
39 Toen hij wakker geworden was, sprak hij de wind bestraffend toe en zei tegen het meer: ‘Zwijg! Wees stil!’ De wind ging liggen en het meer kwam helemaal tot rust. 40 Hij zei tegen hen: ‘Waarom hebben jullie zo weinig moed? Geloven jullie nog steeds niet?’ 41 Ze werden bevangen door grote schrik en zeiden tegen elkaar: ‘Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het meer hem gehoorzamen?’
Jezus liet ook zijn gezag over demonen blijken. De geestuitdrijvingen die Jezus uitvoerde gingen niet gepaard met ingewikkelde rituelen of spreuken, maar simpelweg met een commando.
Markus 1:
25 Jezus sprak hem streng toe en zei: ‘Zwijg en ga uit hem weg!’ 26 De onreine geest deed de man stuiptrekken en verliet hem met een luide schreeuw. 27 Iedereen was zo verbijsterd dat ze tegen elkaar zeiden: ‘Wat is dit allemaal? Een nieuwe leer met groot gezag! Zelfs als hij onreine geesten een bevel geeft, wordt hij gehoorzaamd.’
Er staan 34 verschillende wonderen van Jezus in de evangeliën. En de wonderen zijn te vinden in alle verschillende bronnen (Markus, het hypothetische 'Q' en het unieke materiaal van Matteus, Lukas en Johannes). Ook getuigt Josephus van Jezus wonderen. Zelfs vijanden van Jezus (joodse Talmud, Celsus) ontkenden zijn wonderen niet, maar noemden hem een 'tovenaar'. Kortom, dat Jezus wonderen heeft verricht is een van de best gedocumenteerde gegevens over de historische Jezus.
Nou zijn er meer mensen op de wereld die wonderen verrichtten, ook al in het Oude Testament bijvoorbeeld. Maar de manier waarop Jezus het deed was uniek. "Zoiets hebben we nog nooit gezien" (Markus 2).
Jezus laat d.m.v. zijn wonderen duidelijk zien een unieke autoriteit te hebben.
Het is natuurlijk altijd makkelijker om profetieën in 'hindsight' te ontrafelen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 17:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat het Christendom juist door dit afwijkende Messiasbeeld is afgesplitst van het conventionele Jodendom, en achteraf gaat reflecteren op het oude testament en gaat claimen dat er naar die Goddelijke messias wordt gerefereerd.
Het shema spreekt ook de de drieëenheid niet tegen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 17:46 schreef Haushofer het volgende:
Je moet je ook afvragen: hoe graag wil je je beeld bevestigd zien? Ikzelf heb al tijden het idee dat het Jodendom over het algemeen niet aan de vergoddelijking van mensen doet, waarbij het shema daar wellicht de belangrijkste onderbouwing voor is.
Jawel want dat wordt bevestigd door de bijbel.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:18 schreef DennisMoore het volgende:
Dat maakt hem echter nog geen God.
Dat klopt.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat maakt hem echter nog geen God.
Neeeeheeee! denk nou is na! Hij was al God, dus hij moest het alleen in drievoud aanvragen op een groen A43 formulier en wachten op de nazending.quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:34 schreef DennisMoore het volgende:
Maar is het logisch dat iemand die God zou zijn, zijn autoriteit moest krijgen van een andere God?
De Heilige Geest is een der drie hypostates van de God (de andere zijn de vader en Jezus). In een helder en overzichtelijk diagrammetje.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:26 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Neeeeheeee! denk nou is na! Hij was al God, dus hij moest het alleen in drievoud aanvragen op een groen A43 formulier en wachten op de nazending. }:|
Maar ff serieus, opzich wel interessant waarom de evangelisten dat krijgen van de heilige geest er in hebben gezet. Zou je daar als god niet eerder mee geboren worden ofzo?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | / || \ / is \ is || is niet God niet / // \\ \ / is is \ / // \\ \ Jezus --is--Heilige niet Geest |
Een autoriteit om zijn menselijke beperking te ontstijgen? Ja, vind ik wel.quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:34 schreef DennisMoore het volgende:
Maar is het logisch dat iemand die God zou zijn, zijn autoriteit moest krijgen van een andere God?
Maar God ís de vader, en God ís Jezus. Dus het voelt een beetje als een sigaar uit eigen doos.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:47 schreef koningdavid het volgende:
Kan een 'mens' zijn eigen menselijke beperkingen ontstijgen? Nee, lijkt mij. Jezus de mens (de Zoon) kreeg de autoriteit van 'bovenaf' (God de Vader) om bovenmenselijke dingen te verrichten.
Volgens mij is dat ook maar een gezochte achteraf-verklaringquote:Op woensdag 16 januari 2008 21:47 schreef koningdavid het volgende:
Ja, maar hij heeft zijn goddelijke krachten als het ware aan de kant gelegd toen hij mens werd.
Natuurlijk, "echad" heeft meerdere betekenissen. "Eén, eenheid, uniek"...En ja, dan kun je zeggen dat het shema de drie-eenheid niet tegenspreekt. Op een dergelijke manier kun je de hele gnostiek rechtpraten, want het wordt immers nergens tegengesproken; 't is een kwestie van interpreteren. Joden zien het echter als een aanduiding dat God een eenheid is, en niet "uit 3 verschillende vormen bestaat". En dan kun je weer zeggen "jaahaa, maar het is dan ook de DRIE-eenheid".quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:19 schreef koningdavid het volgende:
Het shema spreekt ook de de drieëenheid niet tegen.
"‘de HEER, onze God, de HEER is één" (Deut. 6)
Het oorspronkelijk Hebreeuwse woord dat hier voor 'één' gebruikt wordt, is het woordje ehad
Dit woord wordt in de bijbel ook gebruikt om de eeheid van de man en vrouw te benadrukken.
De man en vrouw zijn samen 'één'. (Gen. 2: 24)
Verschillende soldaten zijn 'één' (2 Samuel 2:25)
De koningen willen Joshua aanvallen als 'één' macht (Jozua 9)
Het volk gaf antwoord als 'één' (Exodus 24:3)
Een heel volk is 'één' (Genesis 11)
Telkens wordt met het woord 'één' (ehad) meerdere personen aangeduid. Het woordje 'ehad' sluit de drieëenheid daarom ook niet uit.
Tsja het is wel overzichtelijk. Of onmogelijkheden ooit helder zijn is een tweede natuurlijkquote:Op woensdag 16 januari 2008 21:40 schreef Iblis het volgende:
In een helder en overzichtelijk diagrammetje.
Allerminst. Het staat uberduidelijk in de bijbel:quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook maar een gezochte achteraf-verklaring.
Hij heeft niet om hulp gevraagd. De Heilige Geest is volgens plan uitgestort, zoals van tevoren werd geprofeteerd door Johannes de Doper.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:55 schreef DennisMoore het volgende:
We hebben een God mét krachten, die op een dag mens wordt, zónder krachten. Verhip, denkt-ie, ik heb die krachten toch wel nodig om wonderen te verrichten enzo, dus alsnog om die krachten gevraagd aan een ander God-onderdeel (de Vader?).
Wat maakt hem dan nog 'mens'?quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:55 schreef DennisMoore het volgende:
Klinkt wat onlogisch. Het had handiger geweest als ie gewoon vanuit God mens zou zijn geworden, maar dan meteen inclusief krachten en autoriteit, zodat ie ze daarna niet hoeft te krijgen.
Ja, het is zo wellicht aannemelijker te interpreteren als je het uit de context rukt.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:55 schreef DennisMoore het volgende:
Bovendien gaat het ook om 'krijgen' van zaken (oordelen over levenden en doden enzo) die niets te maken hebben met zijn verblijf als mens op aarde.
Deze teksten zijn aannemelijker te interpreteren als hij gewoon een mens zou zijn die de beschikking krijgt over goddelijke eigenschappen. Een beetje boeddhistisch-achtig... goddelijke vonk enzo. Christus als 'verlicht' voorbeeld voor alle mensen, die dan eenzelfde soort status zouden kunnen bereiken oid.
In het OT? Alles in het OT spreekt de gnostiek regelrecht tegen. Niet voor niks dicht de gnostiek ook vrijwel geen enkele waarde toe aan het OT.quote:Op woensdag 16 januari 2008 22:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk, "echad" heeft meerdere betekenissen. "Eén, eenheid, uniek"...En ja, dan kun je zeggen dat het shema de drie-eenheid niet tegenspreekt. Op een dergelijke manier kun je de hele gnostiek rechtpraten, want het wordt immers nergens tegengesproken;
Omdat een polytheïtisch karakter zowel het OT, het NT en Jezus zou tegenspreken.Kortom het zou alles tegenspreken waar ons geloof op gebaseerd is.quote:Op woensdag 16 januari 2008 22:57 schreef Haushofer het volgende:
't is een kwestie van interpreteren. Joden zien het echter als een aanduiding dat God een eenheid is, en niet "uit 3 verschillende vormen bestaat". Hier ga je ervanuit dat een 'eenheid' niet uit drie verschillende vormen kan bestaan. En dan kun je weer zeggen "jaahaa, maar het is dan ook de DRIE-eenheid".
Ik kan er niks mee, eerlijk gezegd. Waarom dan niet van het monotheïstische karakter van je geloof afstappen?
Nope, dat zegt niets over de noodzaak om dat inclusief dan wel exclusief 'krachten/autoriteit' te doen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:16 schreef koningdavid het volgende:
Allerminst. Het staat uberduidelijk in de bijbel
Het vragen ist nicht im Frage. Het gaat erover dat ie blijkbaar autoriteit/krachten moest krijgen nadat ie dat eerst had opgegeven. Beetje onlogischquote:Hij heeft niet om hulp gevraagd. De Heilige Geest is volgens plan uitgestort, zoals van tevoren werd geprofeteerd door Johannes de Doper.
'Bediening' ook echtquote:Jezus wist dat hij geroepen werd om zich te laten dopen en sindsdien zich echt kon storten op zijn bediening.
Tja, wat maakt hem dan nog 'mens' als hij tóch die autoriteit/krachten kreeg? Had ie ze net zo goed niet hoeven afstaan in the first place.quote:Wat maakt hem dan nog 'mens'?
Wat van jou ook best te zeggen valtquote:Ja, het is zo wellicht aannemelijker te interpreteren als je het uit de context rukt.
"Nee hoor, het is niet zo."quote:Als je het echter in de context van het desbetreffende evangelie bekijkt (Johannes), of de context van het NT, of de context van het OT zelfs, is die interpretatie natuurlijk een stuk minder aannemelijk, m.a.w.: onjuist.
Mjaquote:Op woensdag 16 januari 2008 23:21 schreef koningdavid het volgende:
De drieëenheidsleer is, hoe complex ook, verreweg de meset 'logische' verklaring voor alles wat we weten over God.
quote:Tot de elfde eeuw was dit onderwerp een bron van verhitte theologische debatten tussen verschillende christelijke stromingen, waarbij de opvattingen van diegenen die het onderspit moesten delven als ketterijen werden beschouwd en de meningen van de overwinnaars op de concilies als dogma werden vastgelegd.
Jij reageerde op deze quote: "Ja, maar hij heeft zijn goddelijke krachten als het ware aan de kant gelegd toen hij mens werd."quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:32 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Nope, dat zegt niets over de noodzaak om dat inclusief dan wel exclusief 'krachten/autoriteit' te doen.
Waarom zeg je dat dan?quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:32 schreef DennisMoore het volgende:
Het vragen ist nicht im Frage.
Hij had zijn 'krachten' later nog steeds 'opgegeven', zijn hele aardse leven lang. Echter, d.m.v. de uitstorting van de Heilige Geest (zie de doop) kon hij autoriteit claimen op die 'krachten'.quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:32 schreef DennisMoore het volgende:
Het gaat erover dat ie blijkbaar autoriteit/krachten moest krijgen nadat ie dat eerst had opgegeven. Beetje onlogisch.
Haha!quote:
Waar dan?quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:32 schreef DennisMoore het volgende:
Wat van jou ook best te zeggen valt.
Dat zei ik niet. Ik zei dit:quote:
Wel goed blijven lezen DennisMoore.quote:Als je het echter in de context van het desbetreffende evangelie bekijkt (Johannes), of de context van het NT, of de context van het OT zelfs, is die interpretatie natuurlijk een stuk minder aannemelijk, m.a.w.: onjuist.
Lijkt me een goede zaak dat er zo uitvoerig over gedebateerd is? Het lijkt me ook niet een slechte zaak dat zo'n complex onderwerp (wat overigens al redelijk present is in de geschriften van de allervroegste christelijke bronnen) zo lang gedebateerd is.quote:
Het kan aan mij liggen, maar ondanks het feit dat de topictitel een vraag bevat, is je OP met name één grote argumentatie voor jouw stelling, die vervolgens met een harde Conclusie onderschreven wordt. Wat mij betreft ís het niet echt een vraag.quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:58 schreef koningdavid het volgende:
Jammer dat er amper op mijn OP en gestelde vragen wordt gereageerd trouwens.
Doe normaal. Dan sluit je meteen niet-Hebreeuwssprekend Fok! buitenquote:Op donderdag 17 januari 2008 08:35 schreef Burakius het volgende:
KingDavud... misschien meot je eens met het herbreeuws komen en niet met Neerlandse vertalingen....
Vertalingen zijn curieus... sorryquote:Op donderdag 17 januari 2008 08:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Doe normaal. Dan sluit je meteen niet-Hebreeuwssprekend Fok! buiten.
Uhmm… er staan genoeg vragen in hoor, vooral bij de alinea’s onder ‘overdenkingen’. Bovendien had ik die vragen nog op zichzelf herhaald in latere posts.quote:Op donderdag 17 januari 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen, maar ondanks het feit dat de topictitel een vraag bevat, is je OP met name één grote argumentatie voor jouw stelling, die vervolgens met een harde Conclusie onderschreven wordt. Wat mij betreft ís het niet echt een vraag.
Hoe zo’n drie-eenheid precies in elkaar zit, en hoe het allemaal werkt, is zeer lastige materie inderdaad. Hier valt daarom vaak ook weinig zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:
En ik zit ook echt niet op één golflengte met jou. De triniteit, de hypostates en de menselijke en goddelijke natuur van Jezus, de Arianen, et cetera. Het is zo ontzettend dogmatisch, zo ontzettend niet-inzichtelijk, en ook, voor mij, zo ontzettend niet-overtuigend. Als je naar alle schismata kijkt, naar alle verschillende opvattingen van mensen die stuk voor stuk een uitgebreide studie hebben gemaakt en allemaal het definitieve antwoord op de kwestie gegeven hebben, dan is er voor mij maar één conclusie mogelijk, en dat is dat er weinig zinnigs over te zeggen is.
Omdat de meeste Joden in de tijd van Jezus een andere type messias verwachtten. Een meer koning Davidachtige messias. Het volk Israël werd al een tijd onderdrukt door de Romeinen en men verwachtte van de messias dat hij een machtige koning zou zijn die de Romeinen zou verslaan.quote:Op donderdag 17 januari 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:
Want áls het zo ontstellend duidelijk is dat Jezus de messias was, waarom zijn de Joden dan niet om?
Leg uit?quote:Op donderdag 17 januari 2008 01:11 schreef A-cooler het volgende:
Jezus is geen God, Als jullie beweren dat jezus god is dan moet Adam ook god zijn ofniet?
Hoezo?quote:Op donderdag 17 januari 2008 08:35 schreef Burakius het volgende:
KingDavud... misschien meot je eens met het herbreeuws komen en niet met Neerlandse vertalingen....
sorry, ik ervaar hier geen verzoening van jouw kant of van de geplaatste verzen. Als een persoon ontkent dat hij niet kan handelen zonder akkoord van een ander/hoger macht dan is jouw interpretatie van dat hij het wel kan simpelweg ongeldig, omdat het in tegenstrijd is met wat hij in bovenstaande vers zegt.quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is JUIST te verzoenen met Johannes 5:30. Jezus praat hier heel duidelijk over zijn goddelijke autoriteit.
Johannes 5:
Jezus en de Vader
19 Jezus reageerde hierop met de volgende woorden: ‘Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. 20 De Vader heeft de Zoon immers lief en laat hem alles zien wat hij doet. Hij zal hem nog grotere dingen laten zien, u zult verbaasd staan! 21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil. 22 De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd. 23 Dan zal iedereen de Zoon eer betuigen zoals men de Vader eert. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die hem gezonden heeft.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. 28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.
30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft.
Zoals bekend in de christelijke theologie: Jezus is zowel God als mens (hypostatische eenheid).
Hij droeg de beperkingen van een mens. Een God gevangen in een menselijk lichaam laat zich dus beperken door dat menselijke lichaam. God de Vader gaf Jezus de mens echter de autoriteit om o.a. wonderen te verrichten d.m.v. de uitstorting van de Heilige Geest na zijn doop.
Jezus de mens (de Zoon) heeft dus goddelijke autoriteit, maar kreeg die autoriteit van God de Vader
Johannes 5:
26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen.
Maar los daarvan is de oorspronkelijke taal van het NIeuwe Testament, waarin Jezus' uitspraken en levensbeschrijving staan, Grieks.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:07 schreef Triggershot het volgende:
Overigens is het Hebreeuws ook een vertaling, Jezus Sprak Aramees
En waarschijnlijk ook Hebreeuws, aangezien het niet ongebruikelijk was om theologische discussies in de taal van de Tenach te doen. De Tenach is, op een paar Aramese rollen na, volledig in het Hebreeuws geschreven.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:07 schreef Triggershot het volgende:
Overigens is het Hebreeuws ook een vertaling, Jezus Sprak Aramees
Dat doet niet ter zake, aangezien Jezus in het Oude Testament nog niet voorkomtquote:Op donderdag 17 januari 2008 12:07 schreef Triggershot het volgende:
Overigens is het Hebreeuws ook een vertaling, Jezus Sprak Aramees
Hoe leert een arme timmerman Hebreeuws?quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En waarschijnlijk ook Hebreeuws, aangezien het niet ongebruikelijk was om theologische discussies in de taal van de Tenach te doen. De Tenach is, op een paar Aramese rollen na, volledig in het Hebreeuws geschreven.
Inderdaad, lijkt me stug dat hij niet Hebreeuws zou spreken.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En waarschijnlijk ook Hebreeuws, aangezien het niet ongebruikelijk was om theologische discussies in de taal van de Tenach te doen. De Tenach is, op een paar Aramese rollen na, volledig in het Hebreeuws geschreven.
Hebreeuws was toen al een heersende taal, een taal van de voorvaderen etc, dus lijkt me sterk dat Jezus - met zijn nobele afkomst - geen Hebreeuws zou spreken, tenslotte was hij wel familie van Zacharia, Johannes etc.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:34 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat doet niet ter zake, aangezien Jezus in het Oude Testament nog niet voorkomt.
Zou Jezus Hebreeuws gesproken hebben? Of zou hij een vertaling in het Aramees tot zijn beschikking hebben gehad? (niet dat mij iets bekend is van een Aramese vertaling). Las hij überhaupt wel zelf in de Bijbel?
Hij was timmerman, evenals z'n vader. Dat waren geen beroepen voor iemand van ‘nobele afkomst’. Ook Nazareth was, geloof ik, niet echt een plaats waar de elite vandaan kwam.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hebreeuws was toen al een heersende taal, een taal van de voorvaderen etc, dus lijkt me sterk dat Jezus - met zijn nobele afkomst - geen Hebreeuws zou spreken, tenslotte was hij wel familie van Zacharia, Johannes etc.
Het is wat lastig met alle termen die door elkaar lopen...quote:Op donderdag 17 januari 2008 11:50 schreef Triggershot het volgende:
Je zegt dat Jezus goddelijke autoriteit kreeg, en je begon je post waar ik op reageerde over Mohammed, als je Mohammed erkende als profeet zou hij dan ook godszoon zijn omdat hij goddelijk autoriteit had gekregen?
Zijn vader was niet echt een timmerman.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij was timmerman, evenals z'n vader. Dat waren geen beroepen voor iemand van ‘nobele afkomst’. Ook Nazareth was, geloof ik, niet echt een plaats waar de elite vandaan kwam.
De bijbel bestond nog niet gekkie. Maar hij ging wel voor in de synagoge en las/sprak dus waarschijnlijk ook Hebreeuws. Daar werd trouwens ongeveer dezelfde discussie gevoerd als hier (he? hij was toch een timmerman?)quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:34 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat doet niet ter zake, aangezien Jezus in het Oude Testament nog niet voorkomt.
Zou Jezus Hebreeuws gesproken hebben? Of zou hij een vertaling in het Aramees tot zijn beschikking hebben gehad? (niet dat mij iets bekend is van een Aramese vertaling). Las hij überhaupt wel zelf in de Bijbel?
Is het duidelijk voor jou?quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is wat lastig met alle termen die door elkaar lopen...
Maar goed: Jezus heeft niet 'goddelijke autoriteit' gekregen. Hij was al God, maar hij had 'de kracht' nodig om wonderen te kunnen verrichten. Die autoriteit kreeg hij d.m.v. de Heilige Geest bij zijn doop.
Het ogenschijnlijk tegenstrijdige zit hem echter in het gegeven dat Jezus zijn wonderen wel veelal op eigen autoriteit doet, niet in de naam van God de Vader of Heilige Geest. De autoriteit (als zijnde God) had Jezus namelijk al, de Heilige Geest (niet gebonden aan menselijke limieten) gaf Jezus echter de mogelijkheid de 'kracht' bij die 'autoriteit' te voegen.
Is het duidelijk?
Wat bedoel je daarmee? Dat tekton soms een wat ruimere betekenis heeft dan hout-bewerker?quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:53 schreef Triggershot het volgende:
Zijn vader was niet echt een timmerman.
quote:Mat 13:55 Hij is toch de zoon van de timmerman? Maria is toch zijn moeder, en Jakobus en Josef en Simon en Judas, dat zijn toch zijn broers?
Dat is zoveel als de Bijbel erover zegt.quote:Mar 6:5 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
Wat wil je nu met Jakob? Bedoel je daarmee Izaäks zoon? Waarom komt die er nu weer bij? En die theologische afkomst, die is mooi en aardig, maar ten tijde dat hij opgroeide kwam hij natuurlijk gewoon in een arm gezinnetje (zonder land, want z'n vader was timmerman) ter wereld. Dat duidt niet direct op een Messiasquote:Als je het hebt over Jacob dan zal je jezelf in de minderheid vinden en zelfs daarvoor is geen hard bewijs enkel speculaties, met nobel afkomst bedoel ik dan theologisch, zelf de Messias, voorvaderen die profeten waren etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |