Open er een topic overquote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:30 schreef Klopkoek het volgende:
Ander vraag: 'waarom is een rechts regime zo slecht voor de mensen?' Zoals bij Chili.
Er bestaan nou eenmaal geen blanken die jouw billen willen wassen als je 80 bent.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:43 schreef The_Interpreter het volgende:
Linkse rakkers willen zoveel mogelijk buitenlander halen die allemaal een uitkering willen en dat kost no eenmaal veel geld
Ik denk dat de invloed van het kabinet op de economie zwaar wordt overschat en dat het bijna een wetmatigheid is dat in een goede economie links kabinetten de voorkeur krijgen van de bevolking (want het gaat goed met de koopkracht dus rechtse praatjes over bezuinigingen zijn minder aantrekkelijk dan linkse praatjes over investeren/geld smijten) en als de economie daarna in een dal raakt (niet door het linkse kabinet maar door de conjunctuur beweging) dan daalt de koopkracht en zijn rechtse praatjes over bezuinigingen aantrekkelijker dan linkse praatjes over investeren/geld smijten; "immers, als ik moet bezuinigen dan moet de overheid en iedereen die daarvan afhankelijk is ook bezuinigen" is dan de gedachtengang.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik dacht juist dat "linkse" kabinetten een betere economie ten gevolge hadden? Iemand plaatste daar een tijd geleden een overzichtje over.
Andere theorie.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik dacht juist dat
"linkse" kabinetten een betere economie ten gevolge hadden? Iemand plaatste daar een tijd geleden een overzichtje over.
En hoe goed is een grote kloof voor de economie op de lange termijn? En hoe slecht is iets meer gelijkheid voor de economie op de lange termijn?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:22 schreef isama het volgende:
gisteren met maatschappijleer gehad:
links hecht meer waarde aan gelijkheid en grijpt daarvoor in ni de economie
rechts vreest dat de vrijheid in het gedrang komt als je je gaat bemoeien met de economie.
maar dan is de volgende vraag dus:
Wat is beter voor een land? gelijkheid en een mindere economie of een betere economie en een grotere kloof tussen rijk en arm?
Echte linkse regimes zoals jij noemt wat betreft Cuba en voormalig oostbloklanden kan je allerlei dingen aanhalen wat er niet goed is. Hoofdzakelijke probleem is dat mensen pas echt productief zijn als ze er persoonlijk baadt bij hebben. Dit mist grotendeels in communistische regimes.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Waarom is een links regime zo slecht voor de economie?
Dat is een vraag die bij mij al lang speelt. Want als het goed gaat met de economie is het ook goed voor het regime.
Maar als je kijkt naar links gaat het keer op keer fout.
Om enkele voorbeelden uiten eigen land te noemen:De krimp van de koopkracht terwijl de economie groeit. Het krimpen van de koopkracht houdt in dat de burger minder kan besteden en dat is weer slecht voor de economie. Het richting een recessie sturen van de economie door dit kabinet.
Om enkele voorbeelden uit de rest van de wereld aan te halen:De economieen van de voormalige Oost Blok landen waren compleet kapot toen de communistische overheersing beeindigd werd. De economie van Cuba en China is nog steeds niet gezond te noemen.
Dus is ben wel benieuwd naar de antwoorden op mijn vraag.
hele goeie vraag, het kan natuurlijk allemaal terugslaan... maar ik denk dat het beste iets ertussenin is...quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En hoe goed is een grote kloof voor de economie op de lange termijn? En hoe slecht is iets meer gelijkheid voor de economie op de lange termijn?
De landen met een door de overheid beschermde/gecontroleerde economie zijn stuk voor stuk kapot, de landen met een zo min mogelijk door de overheid beschermde/gecontroleerde economie staan stuk voor stuk aan de top van de wereld qua rijkdom.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En hoe goed is een grote kloof voor de economie op de lange termijn? En hoe slecht is iets meer gelijkheid voor de economie op de lange termijn?
Er is niets bewezen. Het linkse Nederland gaat al jaren redelijk goed, Amerika gaat failliet.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:39 schreef FJD het volgende:
[..]
De landen met een door de overheid beschermde/gecontroleerde economie zijn stuk voor stuk kapot, de landen met een zo min mogelijk door de overheid beschermde/gecontroleerde economie staan stuk voor stuk aan de top van de wereld qua rijkdom.
Als je enige variabele "de economie" is (wellicht naar gelang GDP per capita oid) dan is de beste situatie diegene waarin zo weinig mogelijk overheid in voorkomt. Echter, er zit een tweede variabele in die je kunt vatten onder de noemer "sociaal wenselijk". Een samenleving zonder overheid zal allerlei sociaal onwenselijke elementen bevatten. Bedrijven kunnen consumenten bedonderen zonder daarvoor veroordeeld te worden (denk bv. aan kartels) en mensen die gehandicapt raken (misschien zelfs tijdens werkzaamheden voor hun baas) krijgen geen enkel vorm van uitkering.
Kortom, de afweging is niet wat goed is voor de economie want die stelling is allang en breed bewezen, zowel in praktijk als in theorie. Het is bv. niet voor niets dat 3e wereld landen die zich openstellen voor globalisatie veel harder groeien dan landen die dat niet doen en dat economische groei er weliswaar voor zorgt dat mensen ontzettend rijk worden maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat de armen het ook beter krijgen. Iets wat overigens wel weer vanuit de overheid komt; economische groei, meer belastinginkomsten, meer mogelijkheden voor een sociaal vangnet.
De huizenmarkt in NL is nog veel verziekter dan die in de VS hoor. Bovendien zitten de problemen van de VS voornamelijk in de democratische staten (zie het verbandquote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is niets bewezen. Het linkse Nederland gaat al jaren redelijk goed, Amerika gaat failliet.
Volgens de rechtvaardigheidstheorie van Rawls is dat een materieel ongelijke samenleving. De economische ontwikkeling van een land kan gestimuleerd worden, doordat een een relatief rijke groep investeringen kan doen. Verder werkt het bestaan van rijken als een economische prikkel voor armen, zodat de gehele welvaart toeneemt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:22 schreef isama het volgende:
gisteren met maatschappijleer gehad:
links hecht meer waarde aan gelijkheid en grijpt daarvoor in ni de economie
rechts vreest dat de vrijheid in het gedrang komt als je je gaat bemoeien met de economie.
maar dan is de volgende vraag dus:
Wat is beter voor een land? gelijkheid en een mindere economie of een betere economie en een grotere kloof tussen rijk en arm?
Je gaat uit van een gelijkblijvend prijspeil? Over het algemeen stijgen prijzen tegelijk met welvaart waardoor alleen de rijke toplaag rijker word, de middenmoot er niets mee opschiet en de armen relatief nog armer worden.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:04 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk ook, dat een rationeel individu liever voor en ongelijk verdeelde samenleving kiest waarin hij bijvoorbeeld ¤ 8.000,- per jaar verdient en de rijksten miljonair zijn dan een samenleving waar iedereen ¤ 6.000,- per jaar verdient.
De democraten zijn dan ook echt links te noemenquote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De huizenmarkt in NL is nog veel verziekter dan die in de VS hoor. Bovendien zitten de problemen van de VS voornamelijk in de democratische staten (zie het verband).
Voor koopkracht bestaan verschillende definities, maar in de CBS definitie is dat inderdaad zo. Maar deze koopkrachtdaling gaat tenminste gepaard met een grotere overheid, in het verleden ging een koopkrachtdaling gepaar met een kleinere overheid of hadden slechts enkele groepen een koopkrachtstijging.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Waarom is een links regime zo slecht voor de economie?
Dat is een vraag die bij mij al lang speelt. Want als het goed gaat met de economie is het ook goed voor het regime.
Maar als je kijkt naar links gaat het keer op keer fout.
Om enkele voorbeelden uiten eigen land te noemen:De krimp van de koopkracht terwijl de economie groeit. Het krimpen van de koopkracht houdt in dat de burger minder kan besteden en dat is weer slecht voor de economie.
quote:Het richting een recessie sturen van de economie door dit kabinet.
Wat een slechte vergelijking.quote:Om enkele voorbeelden uit de rest van de wereld aan te halen:De economieen van de voormalige Oost Blok landen waren compleet kapot toen de communistische overheersing beeindigd werd.
Nog zo'n vergelijking.quote:De economie van Cuba en China is nog steeds niet gezond te noemen.
Nee, zoals het er staat; nivellering versus ongelijk verdeelde samenleving.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je gaat uit van een gelijkblijvend prijspeil?
ja en nee. Verbeteren is heel moeilijk. Verzieken is heel makkelijk. Net een bouwbedrijf eigenlijk; die flat is zo plat maar bouwen duurt lang.Verder moet je niet de traagheid in de werking onderschatten. Mensen naar school sturen kan pas na 15 jaar een positief effect hebben..Of een belastingverhoging die zorgt dat bedrijven stoppen, verhuizen of zich niet langer in NL vestigingen gaat vandaag in maar de effecten laten zich pas voelen na enen paar jaar.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:00 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik denk dat de invloed van het kabinet op de economie zwaar wordt overschat
Wat heb je nou aan $6000 Vs $8000 als je niet weet wat de prijzen gaan doen? Moet ik je nu uitlachen?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, zoals het er staat; nivellering versus ongelijk verdeelde samenleving.
Je doet maar. Als je maar begrijpt in welk kader ik die opmerking plaatste.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat heb je nou aan $6000 Vs $8000 als je niet weet wat de prijzen gaan doen? Moet ik je nu uitlachen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |